Miten saada työkyvyttömyyseläke mt-ongelmien takia
Miten saan sen? Olen todella masentunut ja elämä tuntuu täysin yhdentekevältä. Miten iso eläke on, voiko elää melko leveästi, esim käydä ravintoloissa syömässä ja ulkomailla?
Kommentit (20)
pelkällä masennuksella suht vaikea saada, tiettyy riippuu toimintakyvystä ja iästä. Mutta ei, sitä ei ole tarkoitettu mihinkään matkusteluun.
Hakeudut vaan lääkäriin ja kerrot tilanteesi. Joudut kyllä kuntoutuksiin ensin. Ennen kuin työkyvyttömyyttä saat. Se on pitkä prosessi. Toetysti mitä hullumpi sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
pelkällä masennuksella suht vaikea saada, tiettyy riippuu toimintakyvystä ja iästä. Mutta ei, sitä ei ole tarkoitettu mihinkään matkusteluun.
Eiköhän jokainen saa tehdä eläkerahoilla mitä haluaa? Vaikka matkustella, jos ne vaan siihen riittää.
Makarooni ja kaurapuuro sekä kalapuikot tulevat kuulumaan ruokavalioosi.
Kerro ettet osaa toimia itsenäisesti, siivota, laittaa ruokaa yms. Et pärjää yksin ja tarvitset huolehtimista.
Riippuu iästä ja työhistoriasta. Esimerkiksi äitini sai sen vuodessa, mutta oli jo 57-vuotias ja siihen asti ehjä työhistoria. Lisäksi työ on sellaista, jossa ei voi "pimpelinä" olla. Oli opettaja. Eräs sukulainen sanoi vähän katkerasti, että "herrat saa helpommalla sairaseläkkeenkin kuin duunarit..." Hän on siis sitä sukupolvea, että jopa opettaja on herra.
Äidillä tosiaan puhkesi ahdistus ja masennus, josta oli sairaslomalla aikalailla vuoden, jonka jälkeen hänelle myönnettiin suoraan pysyvä työkyvyttömyyseläke. Saikulla ei ollut koskaan ollut aikaisemmin kuin jotain satunnaisia flunssia. Ei myöskään ollut sairaalahoidossa, eikä suostunut syömään edes lääkkeitä, kun on itsepäinen. Terapiassa kävi parin viikon välein. Sairaseläkepäätöksen jälkeen selvästi helpotti ja on ollut mielestäni terve siitä lähtien. Ainoastaan siinä näkee, että jos joku ei mene hyvin, niin on hirveän hermostunut eli tavallaan henkinen kestokyky on alentunut. Ei näy helpossa arjessa, mutta joskus tulee jotain ja on hirveän itkuinen pienestä jutusta pari päivää. Esimerkiksi parkkisakosta. :) Nyt ikää 70. Eläke on hyvä (3000+), koska sai sen "maksimina" eli sen mukaan, että olisi ollut täydet työvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen saa tehdä eläkerahoilla mitä haluaa? Vaikka matkustella, jos ne vaan siihen riittää.
olen itse kuntoutustuella mikä tarkoittaa kansaneläkettä yms ja voin sanoa että sen tarkoitus ei ole leveästi elämiseen vaan taloudelliseksi turvaksi kuntoutumisen ajaksi. Aina täytyy olla pyrkimys takaisin normaaliin arkeen, itsekin käyn koulua tässä kuntoutuksen ohella... ja voin sanoa että itsellä painaa aika saatanasti pahemmat diagnoosit niskassa kun vain pelkkä masennus vaikka sekin kliseisesti löytyy
Muista että ensin olet 300 päivää sairauspäivärahalla ja sitoudut kuntoutussuunnitelmaan :3
Vierailija kirjoitti:
Muista että ensin olet 300 päivää sairauspäivärahalla ja sitoudut kuntoutussuunnitelmaan :3
Mä ohiksena olisin kiinnostunut, että mitä tähän kuntoutussuunnitelmaan sisältyy jos on ahdistunut? Käykö pelkkä terapia, vai onko pakko ottaa läkitys vastentahtoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miten saan sen? Olen todella masentunut ja elämä tuntuu täysin yhdentekevältä. Miten iso eläke on, voiko elää melko leveästi, esim käydä ravintoloissa syömässä ja ulkomailla?
Ei "tavallisen" masennuksen takia saa sairauseläkettä - pitää olla ihan niin masentunut, ettei kykene nousemaan edes sängystä ylös, saatika tekemään mitään muutakaan, tätä kysytty.
Ruotsissa pääse sairauseläkkeelle aspergerikin, täällä ei edes oikeasti sairaat.
Vierailija kirjoitti:
Liian helposti.
Kuinka niin? Kuinkahan moni työkyvytön on kortistossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ohiksena olisin kiinnostunut, että mitä tähän kuntoutussuunnitelmaan sisältyy jos on ahdistunut? Käykö pelkkä terapia, vai onko pakko ottaa läkitys vastentahtoisesti?
Teoriassa vastentahtoisesti ei pidä ottaa mitään. Papereissa vain voi lukea, ettei ole motivoitunut hoitoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi siis olet vaan työhaluton. Lääkitystä ja terapiaa pään uudelleenohjelmoimiseksi tarvitset, kyllä susta vielä tuottava ihminen saadaan.
Musta itsestäni on ainakin hienompaa että se tilille tuleva raha tulee palkan nimellä eikä minään kelatukena.Itse ansaitulla rahalla voi tehdä mitä tahtoo minkään insanssin kyttäämättä eikä tartte toimittaa paperinivaskaa kerran vuodessa jonnekin jotta saa rahaa. Kela myöntää lähinnä määräaikaisia kuntoutustukia joten et sä eläkkeelle pääse.Kituutat just ja just köyhyyysrajalla.Sitäkö sä oikeasti haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa vastentahtoisesti ei pidä ottaa mitään. Papereissa vain voi lukea, ettei ole motivoitunut hoitoon tms.
Niin, mutta miten tämä vaikuttaa saikun, kuntoutustuen tai eläkkeen saantiin, sitähän mä juuri kysyin.
Kyllä, varsinkin nuoren mt-eläkeläisen eläke on niin suuri, että ranteita pakottaa ja tulee sijoitusongelmia.
eiks takuueläke ole jotain 600€