Kukaan katsonut tuota Remppa vai muutto-ohjelmaa liviltä? Millaisia lautakasoja 500 000 doll. arvoltaan??
Onko tosiaan tonttimaa ja tila niin kortilla ja tiukilla tuolla suuressa maailmassa, että joku 40 neliön lautahökkili, jota suomessa pidettäisiin lähinnä leikkimökkinä, on tavoiteltu ja puolen millin arvoinen lomapaikka?
Voi herran tähden kuitenkin. Aika karmeita hökötyksiä, sorry nyt vaan mutta ihan totta.
Rakentaminen näyttää olevan aika heppoista tyyliä tuolla; en edes ole mikään asiantuntija, mutta noiden eristämiset, tukirakenteet, ja huh; vessat näyttää siltä että ne ei menisi täällä läpi mistään tarkastukista.
Voi olla että vapaassa maassa ei mitään turhaa rajoittavia asioita kuten rakennusmääräykset tai rakennustarkistukset ei ole edes olemassa...
Tiijä sitten, mutta ei käy kateeksi.
Kommentit (30)
Siis näissä kämpissä 4 kylpyhuonetta? Kuka tarvitsee niin monta jos nelihenkinen perhe. Kuka ne siivoaa, eli kaiken lisäksi pitäisi olla lukaalinhinnan lisäksi varaa palkata siivooja. Normi perheitä noi kuitenkin näyttäisi olevan, ei super rikkaita.
Lomakodit-versiota en ole jaksanut katsoa edes kokonaista jaksoa sen naiskiinteistövälittäjän takia. Kuka sellaista myrtsiä matamia haluaa katella?
Mustakin tuntuu hullulta ne talojen kokovaatimukset. Talossa oltava melkein sata neliötä per henkilö. Ja sittenkään ei välttämättä ole kaikille lapsille omia huoneita. Mihin ne neliöt menee :D Ei ahtauskaan kivaa ole, mutta rajansa kaikella.
No onhan nuo ohjelmat tietty kaavamaisia, ja aina samat ongelmat ja sisustusratkaisut ("open concept, open concept"), mutta jotenkin pidän näistä ohjelmista. Näkee minkälaisia asuntoja ja asuinalueita Kanadasta löytyy ja onhan ne vuorimaisemat hulppeita. Varsinkin se okt-versio on jotenkin hirveän lohdullinen. Minkälainen mörskä vain, niin Jillian tekee siitä asuttavan kipakasti sanaillen kilpakumppaninsa kanssa :DD. Loma-asunto versiossa sisustussuunnittelija on aika eye candy, eikä se okt-version Kennykään mitenkään silmiä särje. Hauska aina arvailla, päätyykö talonomistajat myymään vai "rakastamaan" taloaan. Joo, tiedän. Mun omassa elämässä ei juuri nyt kauheasti tapahdu mitään.
Luulisi, että tuollaiset huvilat ei ihan tavan palkansaajien ulottuvilla ole. Minua häiritsee, että kun valitsee ostaa uuden sen takia, kun vanhaa joutuisi vielä korjailemaan, kun mistä ne voi tietää minkälaiset ongelmat siinä uudessa huvilassa muhii pinnan alla, voi vielä joutua ojasta allikkoon.
Itse tykkään enemmän tuosta ruotsalaisesta Painajaisremonttisarjasta tai Remonttipainajainen, melkoista touhua siinäkin on.
Nyt on useampi minitalojen sarja telkkarissa menossa, aika hienosti saavat kaiken tarvittavan sopimaan pikkuruisiin mökkeihin. Olisikohan sellaisissa halpa vaihtoehto meilläkin tehdä tilapäisiä asuntoja vaikka töihin tuleville ensiasunnoksi tai opiskelijoille. Mietin myös, että kesämökkinähän tuommoinen toimisi hyvin ja vaikka vuokratontilla, kun olisi helppo sitten vetää mökki perässään uuteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tossa lomakotiversiossa oleva naiskiinteistövälittäjäkin on aivan järkyttävä... jotenkin todella epämiellyttävä persoona tekonauruineen ja nyrpeine ilmeineen. Tykkään tuosta originaaliversiosta, koska siinä se kiinteistövälittäjä (mies) ja sisustussuunnittelija Jillian ovat sentään mukavan oloisia, tosin ihmettelen, eikö joskus rahapulassa voisi sitten jättää vaikka jonkin "custom made" -huonekalun vaikka tekemättä... Ja toteuttaa kaikki toiveet, vaikkakin vähän edullisemmilla kalusteilla. Lampun voi itsekin vaihtaa myöhemmin kalliimpaan jos siltä tuntuu.
Niin tai sisustaa nätimmin/järkevämmin jo niillä olemassa olevilla kalusteilla. Jos esim sohva ei miellytä niin laittaa päällisen :P
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa pikkuhiljaa tökkimään ohjelman toistuva kaava: joka jaksossa heti kun remppa sujuu hyvin niin löytyy yllättävä ongelma.
Kantava seinä/katto/vesiputki/sähköjohto/kivijalka on paskana ja pitää uusia ja siihen tarvitaan lisää rahaa. Rahaa saa kun tinkii pariskunnan tärkeimmästä toiveesta.
Suunnittelija on kyllä komea mies, kelpaisi minulle.
Samaa olen minäkin miettinyt. Eivätkö he katso kohteidensa pohjapiirroksia tms etukäteen, mistä näkisi esim. että mitä seiniä saa kaataa ja mitä ei. Myös nuo perheiden vaatimukset uusilta kodeilta ovat myös usein kohtuuttomia. Ja välittäjä tietty tarjoaa sitä kalleinta yleensä ensin ja ottaa heti luulot pois.
Jos itse olisin tuossa ohjelmassa mukana niin priorisoisin tärkeimmät ensin, eli esim jokin asia pitäisi korjata turvallisemmaksi tms. Ja sanoisin että" budjetti on X ja siitä ei jousteta ylöspäin. Piste."
Vierailija kirjoitti:
Jillianin sisustusratkaisutkin ovat kerta toisensa jälkeen todella samantyylisiä. Aina samaa open concept -tyyliä
Tuo open concept -vaatimus kyllä tulee useimmiten niiltä asukkailta itseltään. En syyttäisi suoraan suunnittelijaa. Onhan Suomessakin avokeittiöt suuressa huudossa. Uusissa asunnoissa ei paljon muuta näekään.
Minä tykkään noista ohjelmista, mutten katso niitä saadakseni vinkkejä.
Grand Designs on ehdoton lempparini. Ei minun henk.koht. tarvitse välittää, kestävätkö heidän talonsa sadetta. On vain kiva nähdä ihmisten haaveiden toteutumista.
Niin ja tykkään todella myös miniasunto-ohjelmista. Tulee vähän liikaa näitä sarjoja nyt... on tullut vietettyä runsaasti aikaa tv:n ääressä viime aikoina.
Remppa vai muutto -ohjelmassa hiukan useimmin voittaa 'remppa', mikä on ymmärrettävää. Jos mikään esittellyistä kodeista ei ollut ihan nappi, niin tietysti sitä jää vanhaan kotiinsa. Ei se tarkoita, etteikö kyseinen perhe saattaisi muuttaa vaikka kahden kuukauden päästä, kun on itse löytänyt uuden unelmakotinsa.
28
Hei mä asun Iso-Britanniassa ja Grand Designsissa usein nähty rakennustyyli pitää ihan paikkansa, eli mitään ei suojata sateelta, eristeet on olemattomia jne.
Täällä ei oikeasti tajuta sitä, että talot voi rakentaa niin, että ne eivät ole umpikosteita ja kylmiä. Brittien ratkaisu kylppärin homeeseen on vetää uusi maali päälle. Täällä moni ihan normaali kerrostalo saisi Suomessa asumiskiellon ja purkutuomion.
Useat talot ovat myös satoja vuosia vanhoja . Niihin on paha mitään rakenteellisia muutoksia alkaa tekemään. Mieheni vanhempien talo on 300 vuotta vanha, pelkkää kiveä eli eristyksiä ollenkaan. No onhan se kesällä mukavan viileä. Kylppärissä ei ole eristyksiä ja ja vesi vuotaa keittiön katosta läpi jo suihkuttelee väärässä kulmassa. Tämä kylppäri on rempattu muutama vuosi sitten (ennen kuin ostivat) ja 'up to code'.
Mun mielestä on ehkä eniten hämmentävintä että täällä ei ole opittu rakentamaan olosuhteisiin sopivalla tavalla (kuten pohjoismaissa, joissa on helvetin kylmä, mutta taloissa on sisällä lämmintä ilman että on kosteaa tai että lämmitykseen menee kohtuuttomasti rahaa), esim talot rakennetaan suoraan maahan. Luulisi maalaisjärjen sanovan että talo pysyy kuivempana kun sen nostaa vaikka kivijalan päälle.
Täällä myös eristetään hulluna nykyään koska 'energiatehokkuus'. Eristäminen tapahtuu tilkitsemällä kaikki talon reiät ja iskemällä eristettä välikattoon (tähän saa rahallista tukea valtiolta). Seurauksena kosteat lämpimät asunnot.
Onneksi asun nyt itse upouudessa kerrostaloasunnossa, jossa ei ainakaan toistaiseksi ole hometta. Joku ikkuna on tosin aina auki ja meillä on erikseen koneellinen ilmanvaihto kylpyhuoneissa. Tuplaikkunat on myös nykyään normi, seinissä ei tosin ole mitään eristettä.
Brittiversio on aika hauska, siinä on "Location, Location, Location"in Kirstie & Phil, ja tuntuu samalla tavalla aidolta kuin Lx3:kin.