Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kämppis säilyttää ketsuppia, sinappia ja kananmunia kuivakaapissa.

Vierailija
19.06.2017 |

ja tiedän, että ei ne viileässä ole kaupassakaan, mutta eikö noille paljon loogisempi paikka ole se jääkaappi? Onhan esim. ketsuppi ja sinappi paljon parempaa hieman viileänä. Toisaalta, säilytetäänhän virvoitusjuomatkin lämpimässä kaupassa, mutta aika monella ne jääkaappiin menee kotona.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ex-kämppikseni kokkaili sangen usein erilaisia liharuokia ja -kastikkeita, ja jätti keitoksensa yön ajaksi hellalle huoneenlämpöön. Seuraavana päivänä sitten tyytyväisenä lämmitti sapuskansa ja popsi parempiin suihin. Neidolla taisi olla rautainen vatsa :D Sinapin ja ketsupin ymmärrän mutta helposti pilaantuvaa liharuokaa en.

Itse asiassa tämä sama kämppis on myös tehnyt vastaavaa. On tehnyt aamupäivällä ison satsin esimerkiksi lasagnea, syönyt sitä ja jättänyt sen sitten siihen keittiönpöydälle huoneenlämpöön ja lähtenyt moneksi tunniksi (jopa iltaan asti) pois. Muutaman kerran olen hänen puolestaan sen jääkaappiin laittanut kun ei sitä ruokaa tulisi hirveän pitkään huoneenlämmössä pitää. -ap

Kuumaa/lämmintä ruokaa EI saa laittaa jääkaappiin/pakastimeen.

T. Jääkaappisi ;)

Kukas sen kieltää?

A) jääkaappi ei kestä suuria lämpötilan vaihteluita=käyttöikä lyhenee (eli vuokranantajasi kieltää. Minä olen itse ostanut jääkaappini, joten minulla kieltää minun luottokorttini 🙂)

B) kaikkien tuoreruokien säilyvyys perustuu katkeamattomaan kylmäketjuun, joten se juuri ostettu tuore lohifilee / jauheliha / leikkele jne siinä naapurihyllyllä kärsii siitä kuumasta ja se saattaa lyhentää tuon tuotteen säilyvyyttä merkittävästi.

Mutta oikeassa olet, ei Suomessa mikään laki sitä kiellä, jos itse tahtoo niin tehdä...

Vierailija
22/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ex-kämppikseni kokkaili sangen usein erilaisia liharuokia ja -kastikkeita, ja jätti keitoksensa yön ajaksi hellalle huoneenlämpöön. Seuraavana päivänä sitten tyytyväisenä lämmitti sapuskansa ja popsi parempiin suihin. Neidolla taisi olla rautainen vatsa :D Sinapin ja ketsupin ymmärrän mutta helposti pilaantuvaa liharuokaa en.

Itse asiassa tämä sama kämppis on myös tehnyt vastaavaa. On tehnyt aamupäivällä ison satsin esimerkiksi lasagnea, syönyt sitä ja jättänyt sen sitten siihen keittiönpöydälle huoneenlämpöön ja lähtenyt moneksi tunniksi (jopa iltaan asti) pois. Muutaman kerran olen hänen puolestaan sen jääkaappiin laittanut kun ei sitä ruokaa tulisi hirveän pitkään huoneenlämmössä pitää. -ap

T. Jääkaappisi ;)

Kukas sen kieltää?

A) jääkaappi ei kestä suuria lämpötilan vaihteluita=käyttöikä lyhenee (eli vuokranantajasi kieltää. Minä olen itse ostanut jääkaappini, joten minulla kieltää minun luottokorttini 🙂)

B) kaikkien tuoreruokien säilyvyys perustuu katkeamattomaan kylmäketjuun, joten se juuri ostettu tuore lohifilee / jauheliha / leikkele jne siinä naapurihyllyllä kärsii siitä kuumasta ja se saattaa lyhentää tuon tuotteen säilyvyyttä merkittävästi.

Mutta oikeassa olet, ei Suomessa mikään laki sitä kiellä, jos itse tahtoo niin tehdä...

En kaivannut perusteluja, kysyin vain kieltäjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Jääkaappisi ;)

Kukas sen kieltää?

En kaivannut perusteluja, kysyin vain kieltäjää.

No senhän sait, ei sitä kukaan kiellä, kuten ei sen ketsupin säilyttämistä vaikka saunassa, jos niin TAHTOO tehdä....

Aurinkoista päivänjatkoa sinnekin päin :) ei jaksa saivarrella näin heti aamusta :D

Vierailija
24/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat säilyy parhaiten 15 asteen lämmössä, jos jääkaapissa on 5 astetta ja huoneessa 22, niin huone voisi olla parempi. Mutta kesällä huoneet tahtoo olla ylilämpiä, joten ehkä olisi parepi pistää kesällä jääkaappiin.

Sinapit ja ketsupit pitäisi säilyttää avattuina jääkaapissa, mutta koska osa ei ole sitä oppinut tekemään, niin niihin lisätään melko tujusti säilyvyyttä parantavia lisäaineita.

Kaiken kaikkiaan olisi parasta katsoa säilytysohje pakkauksesta ja noudattaa sitä.

Vierailija
25/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Jääkaappisi ;)

Kukas sen kieltää?

No en kyllä usko että jääkaapille on mikään ongelma että sinne laittaa kuuman ruuan. Sähkö toki kuluu enemmän ja suurin ongelma on se että jääkaappi ei pysy tavaoitelämmössään, vaan lämpenee ja muut herkät ruoka-aineet voivat ottaa siitä itseensä.

Vierailija
26/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt että kaupassa mikään ei ole huoneenlämmössä. Siellä ei ole koskaan kodin huoneenlämpöä. Lämpötila on alhaisempi jo sen vuoksi että asiakkaat jaksavat kierrellä ja katsella ulkovaatteet päällä. Takkia ei jätetä naulakkoon tullessa.

Vierailija
27/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat tekee tuota koko ajan. Ei niille näköjään siitä mitään vaivoja tule. Ei kyllä ole tullut minullekaan, on tullut heidän luonaan noita epähuomiossa syötyä. Missähän vaiheessa niitä pöpöjä on niin paljon että ruoka on syömäkelvotonta? 

Vierailija
28/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liharuokakaan niin helposti pilaannu. Monta monituista kertaa olen sellaisen unohtanut yöksi hellalle (jos laittaa jääkaappiin liian kuuman astian, lasihylly halkeaa), enkä ole ikinä saanut minkäänlaisia oireita tuolla tavoin unohtunutta ruokaa syötyäni. Kalaa en ehkä söisi, jos se unohtuisi yöksi lämpimään... Kananmunat ja sinapin pidän kyllä jääkaapissa, ketsuppia en käytä, hyi.

Vierailija
29/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä osa kahvista menee jääkaapissa pilalle?

Kahvin rasva härskiintyy lämpimässä eli sen takia se säilyy paremmin jääkaapissa ja maistuu paremmalta.

Vierailija
30/44 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mitä vaan, mulla menee kananmunatkin suoraan jääkaappiin. Jotenkin ajatus kananmunista jossain huoneenlämmössä on etova, koska kyseessä eläinperäinen tuote. Ja voi olla, että huoneenlämmössä on parempi säilyttää, mutta itse teen nyt ja jatkossakin näin.

Vierailija
31/44 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut taas säilyttää kahvia jääkaapissa vaikka se menee pilalle siitä.

https://www.paulig.fi/kahvijutut/kahvin-sailytys-kotona-nauti-avattu-pa…

"Jääkaapissa kahvi säilyy vähän pidempään tuoreena, kun pakkaus on tiiviisti suljettuna säilytysrasiassa."

Vierailija
32/44 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kanaemokaan muniaan jäissä säilytä, joten eiköhän ne kestä huoneenlämmössäkin, sen minkä tarvii.

Vierailija
33/44 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä emäntä juo niin paljon kahvia että se ei säily missään pitkään..

Vierailija
34/44 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys, otin oman ruoka säkin jääkaapista pois. puin työvaatteet pois ja lähinki kotiaan mutta se ruoka pussi missä on ketsuppi ja sinappi jäikin nyt sinne työpisteelle lämpöselle aluelle. Ei kai pilannu yön aikana? olettaisin et ei? ei jaksa ajaa 12km takas töihi.

Vierailija
35/44 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- No niin, siitä alkaa kiusaamisesi. Seuraavaksi varmaan soimaat kylppäritavat...

Vierailija
36/44 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ex-kämppikseni kokkaili sangen usein erilaisia liharuokia ja -kastikkeita, ja jätti keitoksensa yön ajaksi hellalle huoneenlämpöön. Seuraavana päivänä sitten tyytyväisenä lämmitti sapuskansa ja popsi parempiin suihin. Neidolla taisi olla rautainen vatsa. 

Olen 71 ja ilmeisen rautavatsainen, koska saatan tehdä yksin ollessani usein noin.

Munat voi säilyttää huoneenlämmösdä, avattua ketsuppi- ja sinappipurkkia ei. 

Vierailija
37/44 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketsupissa ja sinapissa lukee pakkauksessa: avaamisen jälkeen säilytettävä viileässä. Kananmunat myös viileään. Kaupassa ne on yleensä sellaisessa paikassa missä ilmanlämpötila on viileämpää, eri asia kotona missä on yleensä yli 20 astetta. Yllättävän moni vetoaa tuohon että onhan ne kaupassakin huoneenlämmössä.

Ketsuppi ja sinappi tietenkin avaamisen jälkeen jääkaappiin, mutta kananmunat huoneenlämpöön, jos meinaa leipoa. Keitettävillekin huoneenlämpö parempi mutta paistettaville ei niin väliä.

Vierailija
38/44 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säilytän munia jääkaapissa ja leivon kyllä aika paljon. Ei ole leivonnaiset epäonnistuneet, vaikka viileitä kananmunia käytänkin.

Vierailija
39/44 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni säilyttää ketsuppia huoneenlämmössä, vaikka purkeissa lukee selkeästi että avattu pitää säilyttää kylmässä. Sitten sitä ketsuppia vielä käytetään harvoin. Hirvittää ajatuskin pari vuotta lämpimässä kaapissa muhineesta, pilaantuneesta ketsupista. 

Snägäreillä kaikki on siinä tasoilla ja kopissa on lämmin. Oon joskus miettinyt asiaa. Tosin menekki noissa tuotteissa taitaa olla melkoinen. Joo toisaalta tosin oon nähnyt jonkun ainakin 5litraisen purkin ketsuppua ja sinappia hautumassa siinä lämmössä. Mites se noin ylipäätään muuten niissä snägäreissä.. Ei taida olla mikään niin tarkkaa. Niin ja kananmunatkin on siinä tasolla lämmössä. Tietääkö kukaan?

Vierailija
40/44 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni säilyttää ketsuppia huoneenlämmössä, vaikka purkeissa lukee selkeästi että avattu pitää säilyttää kylmässä. Sitten sitä ketsuppia vielä käytetään harvoin. Hirvittää ajatuskin pari vuotta lämpimässä kaapissa muhineesta, pilaantuneesta ketsupista. 

Snägäreillä kaikki on siinä tasoilla ja kopissa on lämmin. Oon joskus miettinyt asiaa. Tosin menekki noissa tuotteissa taitaa olla melkoinen. Joo toisaalta tosin oon nähnyt jonkun ainakin 5litraisen purkin ketsuppua ja sinappia hautumassa siinä lämmössä. Mites se noin ylipäätään muuten niissä snägäreissä.. Ei taida olla mikään niin tarkkaa. Niin ja kananmunatkin on siinä tasolla lämmössä. Tietääkö kukaan?

Kaikissa ammattikeittiöissä, jossa olen työskennellyt, niin kananmunat on säilytetty huoneenlämmössä. Pikaruokaloissa en ole koskaan työskennellyt. Jotenkin epäilyttää, että kuljettaisivat salin ketsuppiautomaatit pieniin kylmiötiloihin. "Pienet" on isoja, mutta usein hankalan pieniä käyttäjilleen suuren säilytettävien määrän takia. Harvassa paikassa on toiminnan tehokkuuden näkökulmasta tilavat kylmä- ja pakastustilat. Kuormien purku olisi nopeampaa ja "FIFO" olisi nopeampaa ja tehokkaampaa. Ylimääräiset "siirtelytetrikset" jäisi pois, kuten kuorman tavaroiden riisuminen pakkauksistaan, koska pakkauksineen ei sovi kaikki. Valitettavan usein kun kuormat, jotka tulee viiveettä purkaa kylmäketjun takia, tulee keittiöön päivän kiireimpään aikaan. Usein keittiössä on vain yksi kokki. Ei muita. Ja hän tekee kaikki keittiöhommat yksin. Yhden kokin lasketaan ihan yleisesti nykyään riittävän 100:lle ruokailijalle. Kaikkine oheistöineen. Ja monen ruokalajin ja salaattipöytien lounaspaikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän