Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiljaisen lapsen käytösnumero

Vierailija
19.06.2017 |

Millaisia käytösnumeroita teidän rauhallisilla ja ujoilla lapsilla?

Meillä kiltti ja hiljainen 13v. tyttö.
Ei koskaan häirinnyt tunneilla, läksyt tehty, esitelmät ym. piti vaikka jännitti.
6 luokan todistuksessa käytösnumero 7.

Isoveli 16v. myöhästeli, räpelsi kännykkää, väitti vastaan opettajille, jutteli kovaäänisesti tunneilla (joskus oli poistettu tunnilta) tuli useita surunaamoja helmen kautta.
Käytösnumero 7.

Ihmettelen..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haasta koulu oikeuteen!

Vierailija
2/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla 7.

Vierailija
4/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 on liian huono numero, jos ei ole mitään rikkeitä. Kysy opettajalta perusteita. Saattaahan olla, että on tullut ihan kirjoitusvirhe todistuksis kirjoitettaessa.

Sen sijaan kasia parempaa on vaikea saada, jos on kovin hiljainen. Sitä parempi numero kun vaatii jo sitä, että oppilas aktiivisesti parantaa jotenkin luokan henkeä.

Vierailija
5/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilbaisella tytöllä 9, tuo 7 kuulostaa oudolta.

Vierailija
6/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jollain käytösnumerolla kun sitä ei edes lasketa keskiarvoon?

Vierailija
7/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juurikin tällainen hiljainen/ujo lapsi. Silti aina kohtelias, en kiroillut enkä tehnyt pahaa. Käytösnumero oli juuri aina 7-8, ja kysyessäni opettajalta perustelua tähän oli vastauksena etten viittaa tarpeeksi tunnilla ja osallistu keskusteluun (just sen ujouden vuoksi pelotti puhua koko luokan kuullen).

Mielestäni TODELLA epäreilua koska luokan vilkkaat räkänökat sai käytöksestä 8-9 vaikka olivat vähänväliä jälki-istunnossa.

Kuuluuko aktiivisuus ja viittaaminen niinkään käytösnumeron puolelle?

Vierailija
8/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako tervehtiä ja kiittää? Entä osallistuuko ryhmätöihin? Jos on vaan koko ajan kuin poissa niin en ihmettele. Vaikka olisi hiljainen tai ujo niin kyllä peruskommunikointi pitää onnistua. Miten pärjää kun hakee mahdollisesti kesätyöpaikkaa?

Vierailija
9/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö tämä samaa huttua sen kanssa, että aktiivisuutta pidetään arviointiperusteena ylipäätään. Opettajilla ei ole ammattitaitoa arvioida hiljaisempien ja ujojen lasten oppimisen tasoa, mikä johtaa siihen, että arat lapset ovat eriarvoisessa asemassa muihin verrattuna.

Vierailija
10/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisillä kriteereillä se on kasi. Ysiin ja kymppiin vaaditaan aktiivista kohteliaisuutta ja osallistumista luokan hengen ja työrauhan parantamiseen, hyvin hiljaiselta se ei onnistu.

Kasi on muissakin numeroissa se normi, eli kun kaikki on kuten pitää, ja osaa sen, mikä kuuluu osata, numero on kasi. Kiitettävään pitää olla muuta osaamista ja aktiivisuutta.

Älkää muuten verratko numeroita omiin kouluaikoihinne, perusteet ovat muuttuneet.

Mutta seiska käytöksessä kertoo, että jotain häikkää on, selviää parhaiten, kun kysyy opettajalta.

Vierailija
11/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin juurikin tällainen hiljainen/ujo lapsi. Silti aina kohtelias, en kiroillut enkä tehnyt pahaa. Käytösnumero oli juuri aina 7-8, ja kysyessäni opettajalta perustelua tähän oli vastauksena etten viittaa tarpeeksi tunnilla ja osallistu keskusteluun (just sen ujouden vuoksi pelotti puhua koko luokan kuullen).

Mielestäni TODELLA epäreilua koska luokan vilkkaat räkänökat sai käytöksestä 8-9 vaikka olivat vähänväliä jälki-istunnossa.

Kuuluuko aktiivisuus ja viittaaminen niinkään käytösnumeron puolelle?

Kyllä ne kuuluu. Käytös ja huolellisuus. Jos istut hiljaa kuin tikku paskassa, niin ei todellakaan voi olettaa yli kasin.

Mä olin itse suht aktiivinen oppilas viittaamisen suhteen, en mikään herran enkeli, eli kyllä mä sain huomautuksia välillä tunnilla häirinnästä, mutta kuitenkin osasin peruskäytöstavat ja osasin lopettaa ajoissa. Olin hyvä koulussa muutenkin ja kaikkien kaveri. Sain aina 9.

Vierailija
12/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisella tytöllä 9, hiljaisella pojalla 7

Vierailija
13/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aineenopettaja antaa oppilaalle käytös ja huolellisuus numeron omilta tunneiltaan ja näiden keskiarvo tulee todistukseen. Suurinosa antanut siis 7.

Saa varmasti nostettua helposti kasiin, miksei ysiinkin. Vaatii tunneilla osallistumista pelkän hiljaa istumisen sijaan. Ihan oikeesti pelkällä läsnäololla ei voi odottaa enempää.

Vierailija
14/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako tervehtiä ja kiittää? Entä osallistuuko ryhmätöihin? Jos on vaan koko ajan kuin poissa niin en ihmettele. Vaikka olisi hiljainen tai ujo niin kyllä peruskommunikointi pitää onnistua. Miten pärjää kun hakee mahdollisesti kesätyöpaikkaa?

Yleensä vanhemmiten tulee rohkeammaksi. Ap ei nyt maininnut minkä ikäisestä lapsesta kyse, itse olen ylempänä vastannut hiljainen lapsi, ja kun kesätöitä hain peruskoulun jälkeen olin jo todella paljon rohkeampi.

Ja nyt parikymppisenä kukaan ei sanoisi ujoksi. Mielestäni jokainen vaan kasvaa eri tavalla ja tahdissa, ja kuten joku ylempänä totesikin opettajien pitäisi osata arvioida ujompia lapsia eri tavalla.

Vierailija
15/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vanhemmiten tulee rohkeammaksi. Ap ei nyt maininnut minkä ikäisestä lapsesta kyse, itse olen ylempänä vastannut hiljainen lapsi, ja kun kesätöitä hain peruskoulun jälkeen olin jo todella paljon rohkeampi.

Ja nyt parikymppisenä kukaan ei sanoisi ujoksi. Mielestäni jokainen vaan kasvaa eri tavalla ja tahdissa, ja kuten joku ylempänä totesikin opettajien pitäisi osata arvioida ujompia lapsia eri tavalla.

Mainitsi, 13v. Eli seiskalta päässyt?

Pitäisi tuossa iässä jo pystyä jo ihmisten kanssa peruskanssakäyntiin.

Vierailija
16/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v. täyttänyt tänä vuonna, syksyllä menossa seiskalle. 6-luokan todistuksessa tämä seiska.

On hiljainen, mutta kovasti yrittää rohkaistua.

Harvoin viittaa mutta vastaa jos kysytään. Näistä tilanteista on kertonut kotona että kun on vastannut, ei ole meinannut saada ääntä kovin kuuluvaksi joten opettaja on kysynyt ja kysynyt uudelleen ja sanonut että puhu kovemmalla äänellä.

On osallistunut ryhmätöihin ja näytelmiin. Tykkää näytellä ja silloin ei jännitä kun saa olla roolihahmossa. Tyttö vastaa tervehdykseen ja kiittää aina.

Uskon että kun siirtyy yläasteelle käytösnumero nousee. Kasiin olisimme tyytyväisiä.

-Ap

Vierailija
17/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13v. täyttänyt tänä vuonna, syksyllä menossa seiskalle. 6-luokan todistuksessa tämä seiska.

On hiljainen, mutta kovasti yrittää rohkaistua.

Harvoin viittaa mutta vastaa jos kysytään. Näistä tilanteista on kertonut kotona että kun on vastannut, ei ole meinannut saada ääntä kovin kuuluvaksi joten opettaja on kysynyt ja kysynyt uudelleen ja sanonut että puhu kovemmalla äänellä.

On osallistunut ryhmätöihin ja näytelmiin. Tykkää näytellä ja silloin ei jännitä kun saa olla roolihahmossa. Tyttö vastaa tervehdykseen ja kiittää aina.

Uskon että kun siirtyy yläasteelle käytösnumero nousee. Kasiin olisimme tyytyväisiä.

-Ap

Uuden opsin mukaan opettajan pitäisi keksiä enemmän tapoja joilla eriluonteiset lapset saa tasapuolisesti näyttää osaamistaan.

Meillä on hiljainen ihan samanikäinen tyttö, jolla käytös on kymppi. Ope käyttää draamaa, ryhmätöitä, kirjallista näyttöä jne. Ja osaa katsoa että se äänekkäin tenava ei oikeasti ole se ns sosiaalisin, vaan juurikin rakentava asenne, ystävällisyys ja toisten huomioiminen ovat myös tärkeitä.

T. Äiti ja aineenope

Vierailija
18/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni paras tapa tässä asiassa on olla välittämättä pätkääkään käytösnumerosta. Se ei vaikuta mihinkään jatkossa (2. asteen haku, yms.). 

Vierailija
19/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 v. voi olla myös 6. luokan päättänyt, jos on syntynyt alkuvuodesta.

Vierailija
20/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 v. voi olla myös 6. luokan päättänyt, jos on syntynyt alkuvuodesta.

Ahaa! No siis tähän en tiennyt laisinkaan! Kiitos :) lue: haista vittu en ole tyhmä 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän