Kuinka monta taukoa sinulla on työssäsi?
Meillä on työaikaan kuuluva "joutuisa ruokailu työn ohessa", joka saa kestää 15-20 minuuttia. Työpaikalta ei saa sen ajaksi poistua, vaan käytännössä täytyy valvoa asiakkaita samalla. Lisäksi 10 minuutin kahvitauko. Hoitotyö kyseessä.
Kommentit (83)
taxissa oli 5,5 tunnin välein se 30 minuuttinen, mutta paskaako sitä pidetä jos ensin ootat useemman tunnin eikä mitään tapahdu ja sitten lätkäsee pidemmän useemman tunnin keikan niin mitään taukoja kykene pitää, vai sanotaanko asiakkaalle että sori, nyt pittää mennä tohon kahvilaan kun laki määrää ja sää myöhästyt sitten laivastas? tietenkin jatketaan kyyti loppuun ja sitten tauko, mutta mitä sitte jos joku virka intoinen tarkastaja rupee käymään sun kuitteja läpitte
Yksi kahvitauko 10min ja yksi ruokatauko 20min, jonka aikana voi joutua poistumaan useita kertoja. Hoitotyö.
Vierailija kirjoitti:
Kammottavan ahdistavia päiviä teillä! Itse asiantuntijana (IT) ja liukuvan työajan lisäksi taukoa on silloin kun haluaa/ehtii/siltä tuntuu. Käyn kävelemässä siihen tarkoitetulla reitillä, syön eväät kesällä ulkona jne. Kunhan työt hoituu niin kenenkään taukoja ei seurailla.
Duunareiden ruokatauoilla ei paljon kerkiä kävelyillä käydä tai piknikkejä pitää :D
Harvoin oikeastaan yhtään. Pitää vähän valita, jos yhden 10 min tauon onnistuu päivän aikana pitämään, juoko kahvia, käykö vessassa vai syökö jotain, kaikkea ei ehdi. Usein syön eväitä vasta oppituntien jälkeen klo 15 maissa, ennenkuin jatkan muita töitä, kun en ole päivän aikana ehtinyt.
Erityisopettaja
Normaalisti 0-1 ja yleensä ei ehdi pitää tauon taukoa työpäivän aikana. Ei siis ruoka- tai vessataukoja. Ei voi juoda, kun ei pääse vessaan. Lh, kunnallinen kotihoito
Toimistotyössä, taukoilen ihan milloin huvittaa. Tänään oli aamulla 25 min, ruokatauko 60 min, iltapäivällä 15 min sekä niin usein vessaan ja keittiöön kuin tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti 0-1 ja yleensä ei ehdi pitää tauon taukoa työpäivän aikana. Ei siis ruoka- tai vessataukoja. Ei voi juoda, kun ei pääse vessaan. Lh, kunnallinen kotihoito
No huhhu, olisin mieluummin työtön kuin tekisin tuommoista työtä.
2x12 min kahvitaukoa ja palkaton puolen tunnin ruokkis. Työpäivän pituus 8,5h (7.00-15.30). Rakennusala.
Pari kahdentoista minuutin kahvitaukoa ja yksi puolen tunnin ruokatauko, mutta venähtävät helposti. Työmaalla saatetaan taukotilaan jäädä jauhamaan paskan lisäksi myös asiaa, konttorilla tauot ei ole niin selkeitä, ihmiset tulee ja menee eri aikaan ja joku voi viivähtää kahvitilassa pidempäänkin. Sitten taas jos on oltava monessa paikassa päivän aikana, kuten tänään, jää kahvitauot helposti väliin. Ruokailla nyt aina täytyy, niin kiire ei voi olla. Rakennusala.
Pahimmassa tapauksessa vain pari 2min vessataukoa ja ruokailu närppimällä kylmää ruokaa tiskinurkassa.
Parhaimmassa tapauksessa pari 5min pikataukoa ja jopa 10min syöminen istuen. Nämä vaatii jo työkaverin tai tauottajan.
Työpäivien pituus 4-12h. Ammattina tarjoilija joka työskentelee kiireisissä sesonkiravintoloissa kovassa paineessa ja hiljaisina hetkinä yksin töissä.
Tämä on ravintola-alalla hyvin yleistä.
Liukuva työaika, työpäivän pituus 7h 21min jonka lisäksi kirjaudutaan ruokikselle (palkaton). Ruokis voi olla pituudeltaan 30-90 min ja silloin voi käydä hoitamassa omia asioita, kunhan ei mene päällekkäin palaverin ym. kellontarkkaa läsnäoloa vaativan jutun kanssa. Useimmat pitävät 2 kahvitaukoa, aika tavallinen pituus on vartin. Työaikana ei surffailla omia asioita vaan tehdään töitä, niitä kyllä riittää. Pidän työn vapaudesta ja siitä että esimies välittää työntekijöistään; hän hiljattain erikseen kehotti huolehtimaan myös tauoista, että ne tulee pidettyä. Näin työssä jaksaa paremmin. Olen tehnyt pitkän matkan työelämässä päästäkseni vähän helpompaan ja samalla vapaampaan asemaan, ja vihdoin se kantaa hedelmää.
Asiantuntija valtiolla, N35
Ei ainuttakaan, aivan perseestä. Olen töissä R-kioskilla. Rautakirjan aikana pidettiin sentään lakisääteiset tauot.
Ahdistaa ajatus työpäivästä, jossa saisin tietyllä kellonlyömällä pitää esim. 8 min tauon, tasan. Olen itse palvelutalossa töissä ja pidän taukoja silloin kun kerkeän. Juon kahvit ja syön ruoat aina asiakkaiden kanssa. Joskus istun katsomaan tv:tä vanhuksen seuraksi. Minulle nämä ovat taukoja, jollekin toiselle ehkä ''taukoja''.
Kolme taukoa eli aamu- ja iltapäivän kahvitauot sekä lounastauko. Yhteensä saisivat kestää 30 min. Olen hoitotyöalan "nörtihkö" eli järjestelmätukihenkilö. Käytännössä menee niin, että aamulla on kahvitauko, jolloin yleensä teen osittain töitä, koska saan tietää mikä kaikki järjestelmässä on pielessä ja minulta kysellään kaikenlaista. Lisäksi lounas, jolla osin sama homma. Iltapäivisin en aina ehdi pitää kahvitaukoa, tai jos ehdin niin se on lyhyt. Tai haen vain kahvin työhuoneeseen. Joskus joudun myös lounastamaan työpöydän ääressä. Juu, ei pitäisi. Vastapainoksi saan esim. vastata lapseni puheluihin lähes aina kun hän soittaa ellei ole kokous kesken ja muutenkin ajankäyttö on aika lailla omalla vastuullani. Mutta en tosiaan ehdi selaamaan mitään nettilehtiä työpäivän aikana tai maksamaan laskuja tai lukemaan yksityismeiliä tai somettamaan työajalla - työtä on tehdä asti ja ylitöitä kertyy vaikken mikään hidas tekijä olekaan vaan aika nopea vaikka itse sanonkin.
Niin monta kuin itse haluaa pitää, kunhan hommat tulee hoidettua. Itse pidän tunnin välein 10-20min.
Yksi 30 min ruokatauko kuuden tunnin työpäivän aikana. Hotelliala.
Ihan miten huvittaa, voin notkua vaikka koko päivän missä milloin, pääasia että hommat hoituu.
Virallisesti 2x15min kahvitaukoa ja 30min ruokatauko, mutta kahvitauot saattaa venähtää puoleenkin tuntiin. Itse noudatin aluksi tarkkaan taukoaikoja, mutta huomattuani kaikkien muiden tuotantopäällikköjä ja muita meitä duunareita myöden jäävän lähes poikkeuksetta siemailemaan kahviaan ja puhumaan paskaa taukohuoneeseen pitemmäksikin aikaa jäin myös minä. :D Vessassa saa rampata rajattomasti ja kyllä porukka välillä jää juttelemaan ja norkoilemaan hetkiseksi taukojen ulkopuolellakin. Kunhan hommat tulee tehtyä niin ei se niin tarkkaa kellon kanssa meillä ole. :) Kivan rento teollisuuden alan työpaikka.
Pankissa, työaika 7h46min, joka sisältää 30 min ruokatauon ja 15 min kahvitauon.
Sen verran kun haluan pitää.
Ei ole taukoaikoja tai ruoka-aikoja. Syön ja taukoilen milloin haluan, ja niin pitkään kuin haluan. Toki siis jos tulee vaikka joku akuutti asiakasjuttu, hoidan sen samantien vaikka olisi ruoka kesken.
Toimistotäti/kirjanpitäjä.