Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen mökin kuuluu mielestäsi olla? Miehen mielestä

Vierailija
19.06.2017 |

...mökillä ei kuulu olla mitään mukavuuksia ja sen kuuluukin olla pieni ja vanhanaikainen. Heidän (suku)mökillään ei ole vessaa tai juoksevaa vettä ja vain kaksi huonetta, eli kaikki nukkuvat samassa huoneessa. Mun sukulaisten mökillä taas on kyseiset mukavuudet ja monta makkaria. Molemmilla mökeillä on oma ranta ja sauna ja vene jne.

Mies haluaisi tietysti mennä sukumökilleen mökkeilemään, mutta en kestä olla montaa päivää paikassa, jossa ei ole vesivessaa (aivan hirveää jos on menkat) ja joutuu nukkumaan toisten kanssa samassa huoneessa. Miehen mielestä olen vain tottunut liian hyvään mökkeilyyn, kuulemma hän ei tiedä ketään muuta, jonka mökillä olisi yhtä paljon huoneita kuin mun suvun mökillä.
Mitäs mieltä palstalaiset on, kuuluuko mökillä olla mukavuudet, vai onko mökkeilyssä tarkoituskin olla vähän alkeellisemmissa oloissa? Onko teidän mökillä monta huonetta ja juokseva vesi?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on runsaat kuukautiset mutta en ihan ymmärrä mihin sitä vettä tarvitsisi useammin kuin kaksi kertaa päivässä. Iltaisin saunomme, ja pesut hoituu siinä samalla. Padassa on aamulla vielä lämmintä vettä, niin voi käpäistä aamulla saunalla pesulla sitten. Tamponit vaan käyttöön ja vaihdetaan riittävän usein, niin ei kai sitä alapäätä tarvitse koko ajan pestä. Ja joo, joudun käyttämään tamponin lisäksi sidettä, koska superistakin tulee tunnissa läpi, mutta ei se nyt koko alapäätä heti sotke. Toki sheivaan karvat pois aina ennen menkkoja niin on helppo pitää puhtaana. Mitään kosteuspyyhkeitä en tarvitse.

No sehän se, jos se on oma mökkisi, niin voit tehdä tällaisen järjestelyn, että joka ilta saunotaan ja aamuksi jää vettä jolla peseytyä. Mutta kuvittelepa että menisit johonkin sukumökille, ja siinä sitten pitäisi alkaa selostaa, että kun sun tarvitsisi käydä pesulla sekä aamulla että illalla ja haluaisit että ihan joka päivä lämmitettäisi vettä. Ja että ei, et voi nyt oikein mennä vain uimaan pesun sijasta.

Olen tuo jolle kommentoit. Mökkeilen appivanhempien mökillä, ja he ovat siis siellä paikalla. En koskaan ala selostaa heille asioitani. Jos tarvitsen lämmintä pesuvettä padallisen, niin menen ja lämmitän sen padan enkä sano kellekään mitään enkä kysele mitään. Ja saunon joka päivä, en kysy siihenkään koskaan lupaa. Kannan puut itse ja sytytän itse kiukaan pesän. En ole koskaan asiaan heiltä lupaa kysynyt. Jos he alkaisivat valittaa polttopuun kulutuksesta niin sanoisin iskisin setelin kouraan, että tuossa osuuteni polttopuista. Jos he alkaisivat valittaa että täällä ei saa saunoa joka päivä niin katsoisin heitä kummastuneena ja sanoisin että "sauna tykkää siitä että sillä saunotaan". Olen tosin jo 35-vuotias enkä jaksa kysyä lupia elää haluamaani kaltaista elämää. Ihan he silti pitävät minusta vaikka olen tällainen reippaan omatoiminen joka ei selittele asioitaan.

Vierailija
62/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa mök(e)ille saareen jossa on kaksi mökkiä. Molemmissa takat, jääkaapitt, parit makuuhuoneet siellä on sähköt ja ulkohuussi, ei juoksevaa vettä. Radio ja ikivanha boxitelkkari. Sauna on ja laiturit. Toisessa mökissä on myös parvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin ei kuulukaan olla kuin omakotitalo, mutta kun meillä on aika uusi hieno talo, niin monikin talo käy meille mökistä.

Lähinnä mökki pitää olla jossain luonnon helmassa, kunnon sauna, joku ranta tai hiihtoladut tai merimaisema tms vieressä. Vähintään tunti pois kotoa.

Jos on pieni, ahdas ja hyttysiä, en viihtyisi siellä vaikka olisi mikä mökki. Sitten pitää mennä vieraaksi asuntoautolla.

Meidän sukumökillä on pari makuuhuonetta, tiskikone ja telkkari, huussi ja rantasauna.

Vierailija
64/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä mä pärjään ihan hyvin menkkojen kanssa ilman juoksevaa vettä? Babywipeja ja tamppoonit roskikseen. Meiän mökillä on kyllä sähköt, tupa, olohuone ja viisi makuuhuonetta. Ei kuitenkaan mikään jätti kokoinen, yli 100v vanha kompakti talo. Sisävessa on mutta se ei ole vesivessa.

Mulla on sellaiset menkat että sitä isoa tamponia pitää vaihtaa tunnin välein, maha kramppaa ja haluaisin vaan makoilla rauhassa sohvalla katsomassa telkkaria. Kyllähän se varmaan onnistuu mökilläkin, jossa huussi on metsässä, mutta ei se mitään miellyttävää ole, niin miksi sellaiseen pitäisi vapaaehtoisesti suostua?

No älä hyvä ihminen lähde mökille menkkojen aikaan.

Vierailija
65/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on runsaat kuukautiset mutta en ihan ymmärrä mihin sitä vettä tarvitsisi useammin kuin kaksi kertaa päivässä. Iltaisin saunomme, ja pesut hoituu siinä samalla. Padassa on aamulla vielä lämmintä vettä, niin voi käpäistä aamulla saunalla pesulla sitten. Tamponit vaan käyttöön ja vaihdetaan riittävän usein, niin ei kai sitä alapäätä tarvitse koko ajan pestä. Ja joo, joudun käyttämään tamponin lisäksi sidettä, koska superistakin tulee tunnissa läpi, mutta ei se nyt koko alapäätä heti sotke. Toki sheivaan karvat pois aina ennen menkkoja niin on helppo pitää puhtaana. Mitään kosteuspyyhkeitä en tarvitse.

No sehän se, jos se on oma mökkisi, niin voit tehdä tällaisen järjestelyn, että joka ilta saunotaan ja aamuksi jää vettä jolla peseytyä. Mutta kuvittelepa että menisit johonkin sukumökille, ja siinä sitten pitäisi alkaa selostaa, että kun sun tarvitsisi käydä pesulla sekä aamulla että illalla ja haluaisit että ihan joka päivä lämmitettäisi vettä. Ja että ei, et voi nyt oikein mennä vain uimaan pesun sijasta.

Olen tuo jolle kommentoit. Mökkeilen appivanhempien mökillä, ja he ovat siis siellä paikalla. En koskaan ala selostaa heille asioitani. Jos tarvitsen lämmintä pesuvettä padallisen, niin menen ja lämmitän sen padan enkä sano kellekään mitään enkä kysele mitään. Ja saunon joka päivä, en kysy siihenkään koskaan lupaa. Kannan puut itse ja sytytän itse kiukaan pesän. En ole koskaan asiaan heiltä lupaa kysynyt. Jos he alkaisivat valittaa polttopuun kulutuksesta niin sanoisin iskisin setelin kouraan, että tuossa osuuteni polttopuista. Jos he alkaisivat valittaa että täällä ei saa saunoa joka päivä niin katsoisin heitä kummastuneena ja sanoisin että "sauna tykkää siitä että sillä saunotaan". Olen tosin jo 35-vuotias enkä jaksa kysyä lupia elää haluamaani kaltaista elämää. Ihan he silti pitävät minusta vaikka olen tällainen reippaan omatoiminen joka ei selittele asioitaan.

Niin no. Itse olen parikymppinen, mökki on miehen isovanhempien ja olen käynyt siellä vain pari kertaa :) Eli en kyllä kehtaisi alkaa itse puuhastelemaan siellä ilman lupaa.

Vierailija
66/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kaikenlaisesta mökkeilystä. Meillä on yksi isompi mökki "kaikilla herkuilla" ja siellä on mukava kestitä vieraita, viettää pidempiä pätkiä perheen kanssa ym. Varsinkin kun on kolme lasta joista vanhin 8v niin tiettyjä mukavuuksia arvostaa.

Lapissa on pieni piilopirtti, käytännössä saunatupa, jossa on parille hengelle parvi, puuhella, kaasujääkaappi, kantovesi ja ulkohuussi. Sinne on mukava erakoitua pariksi viikoksi kalastelemaan, elämänrytmi muuttuu täysin ja sielu lepää ihan toisella tavalla kaiken pienen puuhastelun lomassa. Yleensä käyn siellä yksin, kohta varmaan esikoisen kanssa kunhan tuosta vielä vähän varttuu. Koko perheelle paikka on pieni ja aika epäkäytännöllinen.

Vierailija
67/71 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasiat ovat makuasioita. Eniten aloituksessa ihmetyttää se, että ap:n mielestä vain hänen makunsa on oikea. Jos kerran miehen mielestä askeettinen mökki on se oikea, niin mitä siitä sitten? Se on hänen mielipiteensä asiasta. Vai oliko tämä joku gallup?

Vierailija
68/71 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt, lämmitys ja sisävessa pitää olla, muuten en ite lähtisi mihinkään. Mulle huoneen määrällä ei niinkään ole väliä, kunhan on kiva piha, puusauna ja ranta lähellä.

Vierailija
69/71 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasiat ovat makuasioita. Eniten aloituksessa ihmetyttää se, että ap:n mielestä vain hänen makunsa on oikea. Jos kerran miehen mielestä askeettinen mökki on se oikea, niin mitä siitä sitten? Se on hänen mielipiteensä asiasta. Vai oliko tämä joku gallup?

Siinä kohtaa syntyy konflikti, kun pitäisi päättää kummalle mökille mennään, ja miehen mielestä ainoa oikea mökkeily on heidän mökillään alkeellisissa oloissa.

Vierailija
70/71 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaihdelkaa miehen kanssa niillä mökeillä käyntiä, menkkojen aikaan menet oman suvun mökille ja muina aikoina miehen-

Vierailija
71/71 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi minkäänlaiselle mökille. Olen asunut elämäni ensimmäiset 20v mökissä, jossa oli sähköt, mutta vesi piti kantaa kaivosta ja oli ulkovessa. Sähköstä huolimatta oli vain puuhella ja puu-uuni. Ensimmäiset 9v ainoa peseytymispaikka oli savusauna, sen jälkeen navettarakennuksessa oleva sauna. Kyllä se on niin mukava 30 asteen pakkasella kirmata ulkovessaan. Ja molemmissa saunoissa oli pukuhuone talvella helvetin kylmä, lämpötila oli pakkasen puolella eikä ihan vähän. Mökissä meitä asui 6: ukki nukkui pirtissä, äiti, isä ja pikkusisko toisessa kamarissa ja minä ja mummu toisessa. Tosin sinne ei mahtunut sänkyä, joten nukuin patjalla lattialla ja joka aamu vein petivaatteet kylmälle vintille, josta ne illalla hain. Sitten rakennettiin vinttikamari, jonne muutimme siskon kanssa. Viimeiset 5v sain nukkua vanhassa hetekan puolikkaassa.

Aamulla lähdettiin umpihangessa tarpomaan kouluun. Jossain vaiheessa päästiin auratulle tielle.

Edellisen johdosta mökkikiintiöni on täynnä. Karvani nousevat pystyyn, kun vain kuulenkin sen sanan. Oli mökki minkä tasoinen tahansa. Arvostan juoksevaa vettä, sisävessaa, suihkua ja omaa sänkyä. Jos on "varusteltu" mökki, niin eikö ole sama pysyä kotona?

Ja jos siellä mökillä on kerran niin kivaa, niin miksei siellä olla myös talvisin?

Samanlaisia syitä minullakin, miksen ole mökkiä halunnut. Minun lapsuuskodissani sentään oli vesijohto ja viemäri, tosin juomavesi jouduttiin hakemaan puolen kilometrin päästä lähteeltä, jos meidän kaivosta vesi loppui.  Sähköhella ja jääkaappi hankittiin kun olin teini-ikäinen, mutta lämmin vesi ja sisävessa tulivat vasta kun olin kotoa lähtenyt. Tiedän totisesti, miten idyllinen paikka ulkohuusi on -30C pakkasella.

Toinen syy, miksen mökkiä halunnut oli se, että vanhempani olisivat kyllä auliisti lohkaisseet mökkitontin, mutta minä en halunnut sitoa itseäni lapsuuskotiini kaikiksi lomikseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän