Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen mökin kuuluu mielestäsi olla? Miehen mielestä

Vierailija
19.06.2017 |

...mökillä ei kuulu olla mitään mukavuuksia ja sen kuuluukin olla pieni ja vanhanaikainen. Heidän (suku)mökillään ei ole vessaa tai juoksevaa vettä ja vain kaksi huonetta, eli kaikki nukkuvat samassa huoneessa. Mun sukulaisten mökillä taas on kyseiset mukavuudet ja monta makkaria. Molemmilla mökeillä on oma ranta ja sauna ja vene jne.

Mies haluaisi tietysti mennä sukumökilleen mökkeilemään, mutta en kestä olla montaa päivää paikassa, jossa ei ole vesivessaa (aivan hirveää jos on menkat) ja joutuu nukkumaan toisten kanssa samassa huoneessa. Miehen mielestä olen vain tottunut liian hyvään mökkeilyyn, kuulemma hän ei tiedä ketään muuta, jonka mökillä olisi yhtä paljon huoneita kuin mun suvun mökillä.
Mitäs mieltä palstalaiset on, kuuluuko mökillä olla mukavuudet, vai onko mökkeilyssä tarkoituskin olla vähän alkeellisemmissa oloissa? Onko teidän mökillä monta huonetta ja juokseva vesi?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Miehen suvussa on kaksi mökkiä, toinen alkeellinen ja pienempi (sähköt on, ei sisävessaa, ei juoksevaa vettä mutta järven rannassa) ja toinen kaikilla herkuilla oleva isompi (mm. astianpesukone ja amme) kuivan maan mökki. Pieni ja alkeellinen on kiva hyvillä ja kohtuu lämpimillä säillä, mukavuuksien puute on silloin jees, mikäs siinä terassilla tiskatessa ja kesäyössä huussiin hipsiessä mutta talvella... ei kiitos. Alkeellisuus tuo oman rauhallisuutensa. Isompi mökki on kiva isolla porukalla ja kylmään vuodenaikaan, tai jos muuten vaan haluaa helpompaa mökkielämää.

Kummassakin on siis puolensa, mutta vaatimaton mökki on minusta parempi rauhoittumiseen kuin vilkkaaseen mökkielämään isolla porukalla. Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni :)

Vierailija
22/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi mihinkään sukumökkiin missä ei ole omaa rauhaa edes yöllä...en nuku missään yhteismakkarissa.

Monta Juhannusta on vietetty aika alkeellisesti...sähköt oli kyllä, huussi ja rantasauna. Mutta meidän perheellä oli oma rauha nukkua parvella ja isäntäväellä oli oma makkari. Keittiössä oli jääkaappi, hella ja mikro. Merirannassa. Kelpasi oikein mainiosti. 

Nykyään haluan huvilatason mökin että viihdyn pitempää. Lomallakin pitää päästä helpolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu toi yhdessä vieraiden ihmisten kanssa nukkuminen on? Yök.

Siellä kun on vain yksi makuukammari. Ja minähän siis olen ainoa vieras, kaikki muut ovat sukua keskenään. Isovanhemmat, heidän poikansa, muutama lapsenlapsi. 

-ap

Vierailija
24/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajanasunto/loma-asunto on eri asia kuin mökki. Mökillä ei ole juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Sähköt voi olla esim. aggregaatista tai vedetty kiinteät, mutta niitä ei paljon tarvita. Mökillä on tarkoitus elää mahdollisimman vaatimattomasti ja lähellä luontoa. Aidolla mökillä ei harrasteta myöskään mitään kukkaistutuksia tai viljelyspalstoja, ne on sitten maatiloja tai siirtolapuutarhoja sellaiset, joissa jotain istutetaan ja viljellään.

Ihmisen ei pidä mennä mökille, jos ei osaa siellä olla. Itse en viettäisi lomaani missään loma-asunnossa, ei siinä olisi tunnelmaa. Samaa huushollausta se olisi kuin kotonakin. Miksi haluaisin samaa?

Vierailija
25/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mökki järven rannalla, reippaasti yli 100 neliötä, tarkkaa määrää en muista. On sähköt, juoksevat vedet, taulu-tv, grillikota, sisävessa, suihku, sisä ja ulkosauna, kesäkeittiö pihalla, täydellinen astiasto ja ruoanlaittovälineet, liedet, uunit, koko talon kiertävä iso terassi kaiken maailman grilleineen, muurikkoineen ja mitä lie. Vene rannassa, viinikaappi.

En oo oleskellu koko mökissä enään vuosiin, koska se ei tunnu mökkeilyltä ollenkaan. Mua harmittaa kun joskus ostin tuon. Vuokraan sitä joskus muille, mutta en kovin aktiivisesti, koska en jaksa ravata siellä aina kattomassa että paikat on kunnossa kun vuokralaiset lähtee ja toiset tulee tilalle.

Kun mökissä on kaikki, mitä normaalissakin asunnossa, niin ei sitä voi kutsua enään mökkeilyksi. Ei tunnu miltään. Sama olla kotona.

Aattelin lyödä myyntiin ja ostaa sitten sellaisen perinteisemmän mökin. Haluan että mökillä pitää vähän touhuta ruoanlaiton ja muun suhteen. Siinä on sitä fiilistä :) Mökkitunnelmaa!

Vierailija
26/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni: Pariskunnan yhteinen ja sellainen millaiseksi he sen tekevät. Melko lähellä kotia.

Miehen mielestä: hänen ja siskonsa perintömökki toisella puolella Suomea.

Vierailija
27/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkukaa teltassa ulkona ettei tarvi toisten kanssa. Muuten on must ihan kivaa mökkeillä alkeellisesti.

Vierailija
28/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on reilua käydä vuorojuhannuksina molempien mökeillä. Mies pitää omien sukulaisten seuraa ja mökin varustetasoa erillisinä asioina. Kuulostaa jotenkin itsekeskeiseltä tuo ajattelutapa, että mökillä pitää olla useita makuuhuoneita ja sisävessa. Kaikilla varaa sellaseen ei ole, ei edes omaan mökkiin.

Eikai se ole itsekeskeistä, jos ei halua mennä menkkojen kanssa mökille, jossa ei ole juoksevaa vettä? Ennemmin se on itsekeskeistä, että yrittää painostaa toista mökille, vaikkei toinen halua mennä. Muuten olen samaa mieltä kanssasi.

Todella typerä tekosyy. Kosteuspyyhkeitä mukaan vaan niin saat raikkaan olon.

Hyhhyh. Sulla ei taida olla runsaat menkat tai sitten olet mies. Haisee ihan hirveälle illalla, vaikka olisi aamulla käynyt suihkussa. Enkä muutenkaan usko, että kosteuspyyhkeet tekevät hyvää alapäälle jatkuvasti käytettynä.

Vierailija
29/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu toi yhdessä vieraiden ihmisten kanssa nukkuminen on? Yök.

Siellä kun on vain yksi makuukammari. Ja minähän siis olen ainoa vieras, kaikki muut ovat sukua keskenään. Isovanhemmat, heidän poikansa, muutama lapsenlapsi. 

-ap

No en todellakaan menisi. En nuku appivanhempien kanssa samassa huoneessa. Asiasta ei neuvotella.

Huussi on ok, sähköttömyys ok, hyttyset ok ja peseytyminen vain järvessä on ok. Mutta nukkuminen vieraan suvun kesken ei ole ok.

Vierailija
30/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajanasunto/loma-asunto on eri asia kuin mökki. Mökillä ei ole juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Sähköt voi olla esim. aggregaatista tai vedetty kiinteät, mutta niitä ei paljon tarvita. Mökillä on tarkoitus elää mahdollisimman vaatimattomasti ja lähellä luontoa. Aidolla mökillä ei harrasteta myöskään mitään kukkaistutuksia tai viljelyspalstoja, ne on sitten maatiloja tai siirtolapuutarhoja sellaiset, joissa jotain istutetaan ja viljellään.

Ihmisen ei pidä mennä mökille, jos ei osaa siellä olla. Itse en viettäisi lomaani missään loma-asunnossa, ei siinä olisi tunnelmaa. Samaa huushollausta se olisi kuin kotonakin. Miksi haluaisin samaa?

Kutsun vapaa-ajan asuntoani mökiksi, koeta kestää.

Vierailija
31/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, millainen on rauhallisella paikalla ja luonnon helmassa ja suhteellisen siisti ja hyväkuntoinen mökki, joko nykyajan mukavuuksilla tai sitten ilman.

Vierailija
32/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitten välimuoto. En kaipaa mitään omakotitalon tasoista, mutta esim. sähkö ois kiva ja vesijohto. Vesivessaa en kaipaa, siisti huusi on ok (myös menkkojen aikana). Jonkinlaiset makuusopet ois ihan kivoja, esim. parvi, alkovi, saunakamari, makuuaitta.

Vierailija
33/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi minkäänlaiselle mökille. Olen asunut elämäni ensimmäiset 20v mökissä, jossa oli sähköt, mutta vesi piti kantaa kaivosta ja oli ulkovessa. Sähköstä huolimatta oli vain puuhella ja puu-uuni. Ensimmäiset 9v ainoa peseytymispaikka oli savusauna, sen jälkeen navettarakennuksessa oleva sauna. Kyllä se on niin mukava 30 asteen pakkasella kirmata ulkovessaan. Ja molemmissa saunoissa oli pukuhuone talvella helvetin kylmä, lämpötila oli pakkasen puolella eikä ihan vähän. Mökissä meitä asui 6: ukki nukkui pirtissä, äiti, isä ja pikkusisko toisessa kamarissa ja minä ja mummu toisessa. Tosin sinne ei mahtunut sänkyä, joten nukuin patjalla lattialla ja joka aamu vein petivaatteet kylmälle vintille, josta ne illalla hain. Sitten rakennettiin vinttikamari, jonne muutimme siskon kanssa. Viimeiset 5v sain nukkua vanhassa hetekan puolikkaassa.

Aamulla lähdettiin umpihangessa tarpomaan kouluun. Jossain vaiheessa päästiin auratulle tielle.

Edellisen johdosta mökkikiintiöni on täynnä. Karvani nousevat pystyyn, kun vain kuulenkin sen sanan. Oli mökki minkä tasoinen tahansa. Arvostan juoksevaa vettä, sisävessaa, suihkua ja omaa sänkyä. Jos on "varusteltu" mökki, niin eikö ole sama pysyä kotona?

Ja jos siellä mökillä on kerran niin kivaa, niin miksei siellä olla myös talvisin?

Vierailija
34/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei, mutta olenkin tietysti kaupunkilainen joka ei ymmärrä näitä juttuja. Minusta mökki on mikä tahansa vapaa-ajan asuinrakennus jossain keskellä metsää, mieluusti omalla saunalla ja järven rannalla. Ja mökillä just on niitä istutuksia, ainakin marjapensaita tai omenapuu tai kasvimaa.

Vierailija
35/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi minkäänlaiselle mökille. Olen asunut elämäni ensimmäiset 20v mökissä, jossa oli sähköt, mutta vesi piti kantaa kaivosta ja oli ulkovessa. Sähköstä huolimatta oli vain puuhella ja puu-uuni. Ensimmäiset 9v ainoa peseytymispaikka oli savusauna, sen jälkeen navettarakennuksessa oleva sauna. Kyllä se on niin mukava 30 asteen pakkasella kirmata ulkovessaan. Ja molemmissa saunoissa oli pukuhuone talvella helvetin kylmä, lämpötila oli pakkasen puolella eikä ihan vähän. Mökissä meitä asui 6: ukki nukkui pirtissä, äiti, isä ja pikkusisko toisessa kamarissa ja minä ja mummu toisessa. Tosin sinne ei mahtunut sänkyä, joten nukuin patjalla lattialla ja joka aamu vein petivaatteet kylmälle vintille, josta ne illalla hain. Sitten rakennettiin vinttikamari, jonne muutimme siskon kanssa. Viimeiset 5v sain nukkua vanhassa hetekan puolikkaassa.

Aamulla lähdettiin umpihangessa tarpomaan kouluun. Jossain vaiheessa päästiin auratulle tielle.

Edellisen johdosta mökkikiintiöni on täynnä. Karvani nousevat pystyyn, kun vain kuulenkin sen sanan. Oli mökki minkä tasoinen tahansa. Arvostan juoksevaa vettä, sisävessaa, suihkua ja omaa sänkyä. Jos on "varusteltu" mökki, niin eikö ole sama pysyä kotona?

Ja jos siellä mökillä on kerran niin kivaa, niin miksei siellä olla myös talvisin?

Aika moni on mökillä myös talvisin. Hyvin varustellussa mökissä se on todella mukavaa. Oli kesä tai talvi, mökillä on ihan eri asia olla kuin kotona.

Vierailija
36/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ranta, sauna ja takka. sähköt plussaa ei välttämätön En kaipaa mukavuuksia. Nytkin ollaan mökillä, ulko vessa,vesi kannetaan järvestä. Menkatkin oli juuri ja ei ongelmia.

Vierailija
37/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on mökillä myös talvisin. Hyvin varustellussa mökissä se on todella mukavaa. Oli kesä tai talvi, mökillä on ihan eri asia olla kuin kotona.

Jaa mää oon läpi talven myös siellä huussilla varustetulla alkeellisella mökillä. Kivaa on. Vesi kannetaan ämpärillä järven avannosta. 

Vierailija
38/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai tuli ihan ikävä meidän vanhaa mökkiä notkossa järven rannassa, jonne piti kävellä pitkät liukkaat puuraput <3 Siellä ei ollut sähköjä eikä juoksevaa vettä, huussillekin oli useita kymmeniä metriä matkaa, ei sinne pieni tyttö tohtinut yksin mennäkkään :D Iskän kanssa nukuttiin vintillä joka oli niin matala että hyvä kun istuun mahtui. Radiota kuunneltiin iltaisin, se toimi pattereilla.

Sähköt saa kyllä mökillä olla, mutta vettä ei mun mielestä tarvii.

Vierailija
39/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mää oon läpi talven myös siellä huussilla varustetulla alkeellisella mökillä. Kivaa on. Vesi kannetaan ämpärillä järven avannosta. 

Kuulostaa ihan hirveältä. Arjen pyöritys on tarpeeksi raskasta ihan kotonakin kaikilla mukavuuksilla.

Vierailija
40/71 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hirveältä. Arjen pyöritys on tarpeeksi raskasta ihan kotonakin kaikilla mukavuuksilla.

En koe pyörittäväni arjessa mitään erityistä eikä kotona ole raskasta. Eikä kyllä mökilläkään. t. se talvimökkeilijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan