Meillä vietetään kaikki aika aina lapsiperheenä
oli vappu/juhannus/joulu tms. Se ei erotu mitenkään arjesta. Koskaan ei lapsemme ole yökylässä koska ei ole isovanhempia, kummeja tms kenelle lapsen yökylään antaisi. Joskus olisi kiva juhlia.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun ne naapurit eivät tosiaan ota lasta viikoksi hoitoon lomalla. Ne eivät ota lapsia etelänloman ajaksi hoitoon. Ne eivät tule hoitaman sairasta ladta. Ne eivät tule ihastelemaan lapsen muskarin kevätjuhlaesitystä. Tällaista tekee vain isovanhemmat.
Meillä niitä isovanhempia ei ole elämässä mukana vaikka miten ollaan yritetty luoda yhteyttä. Mikään naapuri tai mll ei koskaan korvaa isovanhempia.
Napuriin saan toki hätätilanteessa lapset tunniksi ja siitä olen kiitollinen. Mutta eivät ne likimainkaan korvaa isovanhempia.
En ole ollut miehen kanssa kertaakaan kaksin yötä poissa 11 vuoteen. Te joilla apua on tarjolla ette ymmärrä millaista on olla ilman. Miltäpä teistä tuntuisi 11 vuotta ilman kahdenkeskistä aikas puolison kanssa? Ja ennenkuin palstan näsäviisastelija taas kommentoi: joo illalla on tunti kahdenkeskistä aikaa lasten mentyä nukkumaan, tiedän tiedän. Se vaan ei ole sama asia kuin vaikka yö hotellissa. Edes kerran kymmenessä vuodessa.
No siis meillä on tällaista täysin kahdenkeskistä aikaa ollut 16 vuoden aikana ehkä yhteensä reilu viikko, siis kaikki yhteenlaskettuna. Ei oo ikinä edes pälkähtänyt päähän lähteä jonnekin etelänlomalle kahdestaan. Ollaan käyty jossain kavereiden karonkoissa ja pari viikonoppua kaupunkipyrähdykellä Euroopassa. Näissä mummit hoitaneet silloin kauan sitten. Enää eivät jaksa. Toki toi on enemmän kuin ei yhtään, mutta jotenkin absurdi toi aloituskin tässä, että "naapurit eivät ota etelän lomiksi hoitoon". Miksi pienten lasten vanhempien pitäis lähteä viikonksi jonnekin etelänlomalle ilman lapsia? Ei kö ne lapset haluais kanssa sinne lomalle? Jonkun hotelliyön ymmärrän ja harmillista jos ei 11 vuoden aikana mistään ole kovasta yrittämisestä huolimatta löytynyt sellaista, joka voisi hoitaa 1-2 lasta yhden yön. Tietty jos niitä lapsia on tehty viisi, niin aina vaikeammaksi käy, mutta se on niitä omia valintoja.
Höpsö, etkö tajua sarkasmia? Tässä kyseltiin sarkastisesti naapureita viikon etelänlomahoitajiksi, kun ketjun alussa kaikki tarjosivat tukiverkottomille hoitoavuksi naapuria.
Kyllä se on vasn niin että puuttuvaa isovanhempaa ei korvaa mikään. Ri naapuri, ei äitikaveri, ei mll hoitaja, ei pph tai muukaan ulkopuolinen apu.
Ja sille joka saivarteli että eikö ole rahaa palkata yöhoitajaa; joo on minulla siihen vaikka 10 00e mutta näytätkö minulle mistä san rakastavan isovanhemman veroisen hoitajan tilattua, joka hoitaa yötä ja lomaa ja muuta? Ah niin, vastaus on 'ei mistään'. Koska rahalla ei vain saa puuttuvaa isovanhempaa ostettua.
Aidosti v***ttaa itsekkäät isovanhemmat. Joutaisivat kupsahtamaan kun yhtään ei kiinnosta jälkipolvien hätä tai vaikeudet. Mitään hoitoautomaattia ei tarvita mutta edes äärimmäisessä hädässä olisi voinut apua antaa kun kauniisti pyydettiin. Mutta tuo yksikään kerta ei onnistunut kun eivät halua osallistua. Pisteet sentään siitä että ovat rehellisiä ja sanovat suoraan että nyt elävät vain itselleen.
Saat tonnilla lennätettyä vaikka maan parhaan hoitajan yhdeksi yöksi hoitamaan sun vesseliä. Kysypä vaikka päiväkodin hoitajalta. Lataa tiskiin tonni ja kysy tulisko hoitamaan yhdeksi yöksi? tai tietäiskö ketään joka voisi siihen rahaan tutustua ensin muutaman tunnin ja sitten hoitaa yön.
Harvallapa ne mummitkaan mitään pidempiä lomia hoitaa ja harvempi vanhempi edes haluaa mitään viikon lomia lapsistaan jossain Rodoksella. Taitaa olla näiden hoitajattomien illuusio, että muut vaan lomailee etelässä ilman lapsia ja he eivät pääse koskaan mihinkään vaikka olis millä maksaa.
Vai oliko sulla just sitten ne viisi lasta vuoden ikäerolla toisiinsa. Jos sikiää kuin kani, niin sitä vaikeampi on niitä hoitajia saada. En usko monenkaan mumminkaan ottavan esim. viittä lasta viikonlopuksi hoitoon. Tässäkin joku suri kun pitää mennä taas yksin synnyttämään kuopusta, eli lapsia on ainakin kolmas jo tulossa, mutta samaan aikaan itketään hoitajan puutetta, ketään ei saada mistään edes synnytyksen ajaksi, mutta lisää lapsia vaan. Jos kaipaa hoitajaa ja isovanhemmat ei ole vaihtoehto, niin kannattaa pistää stoppi siihen ensimmäiseen lapseen.
Suosittelisin samaa kun joku aikaisemmin. Pistäkää ilmoitusta johonkin, vaikka paikalliseen fb-ryhmään.Moni nuori on tänäkin kesänä jäänyt ilman kesätöitä. Esimerkiksi mun oma vanhimmainen lapsi. Ikää 19 ja pienempiä sisaruksia useampia. Koiranhoitokeikkoja on tehnyt mummulleen ja mummun koiraharrastajatutuille.
Ja MLL:n hoitajat. Vaikka lähin toimipiste olisi 60 kilsan päässä, ei ne hoitajat siellä toimistolla asu vaan ihan hyvin voi olla jostain läheltäkin hoitaja. Lisäksi ainakin jotain apua voisi saada paikallisen 4H-yhdistyksen kautta. Toinen lapsi on sellaisessa duuniringissä. Joku on siitä ringistä lapsenvahtikeikkaakin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun ne naapurit eivät tosiaan ota lasta viikoksi hoitoon lomalla. Ne eivät ota lapsia etelänloman ajaksi hoitoon. Ne eivät tule hoitaman sairasta ladta. Ne eivät tule ihastelemaan lapsen muskarin kevätjuhlaesitystä. Tällaista tekee vain isovanhemmat.
Meillä niitä isovanhempia ei ole elämässä mukana vaikka miten ollaan yritetty luoda yhteyttä. Mikään naapuri tai mll ei koskaan korvaa isovanhempia.
Napuriin saan toki hätätilanteessa lapset tunniksi ja siitä olen kiitollinen. Mutta eivät ne likimainkaan korvaa isovanhempia.
En ole ollut miehen kanssa kertaakaan kaksin yötä poissa 11 vuoteen. Te joilla apua on tarjolla ette ymmärrä millaista on olla ilman. Miltäpä teistä tuntuisi 11 vuotta ilman kahdenkeskistä aikas puolison kanssa? Ja ennenkuin palstan näsäviisastelija taas kommentoi: joo illalla on tunti kahdenkeskistä aikaa lasten mentyä nukkumaan, tiedän tiedän. Se vaan ei ole sama asia kuin vaikka yö hotellissa. Edes kerran kymmenessä vuodessa.
No siis meillä on tällaista täysin kahdenkeskistä aikaa ollut 16 vuoden aikana ehkä yhteensä reilu viikko, siis kaikki yhteenlaskettuna. Ei oo ikinä edes pälkähtänyt päähän lähteä jonnekin etelänlomalle kahdestaan. Ollaan käyty jossain kavereiden karonkoissa ja pari viikonoppua kaupunkipyrähdykellä Euroopassa. Näissä mummit hoitaneet silloin kauan sitten. Enää eivät jaksa. Toki toi on enemmän kuin ei yhtään, mutta jotenkin absurdi toi aloituskin tässä, että "naapurit eivät ota etelän lomiksi hoitoon". Miksi pienten lasten vanhempien pitäis lähteä viikonksi jonnekin etelänlomalle ilman lapsia? Ei kö ne lapset haluais kanssa sinne lomalle? Jonkun hotelliyön ymmärrän ja harmillista jos ei 11 vuoden aikana mistään ole kovasta yrittämisestä huolimatta löytynyt sellaista, joka voisi hoitaa 1-2 lasta yhden yön. Tietty jos niitä lapsia on tehty viisi, niin aina vaikeammaksi käy, mutta se on niitä omia valintoja.
Höpsö, etkö tajua sarkasmia? Tässä kyseltiin sarkastisesti naapureita viikon etelänlomahoitajiksi, kun ketjun alussa kaikki tarjosivat tukiverkottomille hoitoavuksi naapuria.
Kyllä se on vasn niin että puuttuvaa isovanhempaa ei korvaa mikään. Ri naapuri, ei äitikaveri, ei mll hoitaja, ei pph tai muukaan ulkopuolinen apu.
Ja sille joka saivarteli että eikö ole rahaa palkata yöhoitajaa; joo on minulla siihen vaikka 10 00e mutta näytätkö minulle mistä san rakastavan isovanhemman veroisen hoitajan tilattua, joka hoitaa yötä ja lomaa ja muuta? Ah niin, vastaus on 'ei mistään'. Koska rahalla ei vain saa puuttuvaa isovanhempaa ostettua.
Aidosti v***ttaa itsekkäät isovanhemmat. Joutaisivat kupsahtamaan kun yhtään ei kiinnosta jälkipolvien hätä tai vaikeudet. Mitään hoitoautomaattia ei tarvita mutta edes äärimmäisessä hädässä olisi voinut apua antaa kun kauniisti pyydettiin. Mutta tuo yksikään kerta ei onnistunut kun eivät halua osallistua. Pisteet sentään siitä että ovat rehellisiä ja sanovat suoraan että nyt elävät vain itselleen.
Eli koska lapsillasi ei ole isovanhempia jotka hoitaisivat et voi palkata hoitajaa yhdeksi yöksi vaan mielummin valitat, että ei koskaaaaan saa olla pariskuntana.
Kyllä palkattu hoitaja kuitenkin on luotettavampi kuin isovanhempi, koska palkatulle voi vain sanella mitä tulee tehdä, isovanhemmat toimii yleensä oman päänsä mukaan.
On varmasti kenkkua, että he ovat kieltäytyneet hoitamasta lastasi mutta heillä on siihen oikeus.
Kylläpä on taas veemäistä kommenttia tukiverkottomille. Ja arvatenkin nämä veetuilijat itse saavat hoitoapua yllin kyllin aina kun tarvii. Taas kerran totean että puskista on hyvä huudella ohjeita "käykää puistoissa", ja haukkua ja arvostella "pitääkö niitä lapsia hankkia". Näillä huutelijoilla on satavarmasti itsellä parisuhdeaikaa, mahdollisuus mennä ilman lapsia, ja isovanhemnat tukena ja apuna elämässä.
Tukiverkottomille ei kyllä sellaisten pidä castata jotka itse ei ole tukiverkottonia. Teillä ei ole mitään käsitystä miten turvatonta ja raskasta on se, että tietää ettei hädän hetkellä ole ketään joka auttaa, ei ole ketään joka kannustaisi jaksamaan, ei ketään joka voisi edes äärimmäisessä hädässä tulla hetkeksi apuun.
Tämä tapa, että haukutaan ja sätitään tukiverkotyomat, kertoo vain siitä että koska asia on niin tabu ja kamala, on turvallista syyllistää ja haukkua tukiverkottomat ja ajatella että se on niiden syytä ja itseaiheutettu ongelma. Samalla voi olla tyytyväinen että minulla on adiat hyvin ja niin kuuluu ollakin kun olen niin onnistunut.
Totuus on se että itse ei voi vaikuttaa siihen saako paskat vai hyvät vanhemnat. Mutta paskojen itsekkäiden vanhempien tukiverkottomia lapsia ei kyllä saa syyttää tilanteesta.
Meillä kyllä vappu, juhannus ja joulu erottuvat arjesta täysin, vaikka lasten kanssa ne vietämme.
Alkoholin kanssa voi mielestäni isommin bilettää kavereidenkin kanssa silloin tällöin. Ainakaan meille ei ole mikään must päästä kahdestaan "juhlimaan".
Mutta toki parisuhteessa tarvitaan kahdenkeskistä aikaakin. Ehkä kannattaisi välillä palkata lapsenvahti muutaksi tunniksi ja lähteä vaikka syömään puolison kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on taas veemäistä kommenttia tukiverkottomille. Ja arvatenkin nämä veetuilijat itse saavat hoitoapua yllin kyllin aina kun tarvii. Taas kerran totean että puskista on hyvä huudella ohjeita "käykää puistoissa", ja haukkua ja arvostella "pitääkö niitä lapsia hankkia". Näillä huutelijoilla on satavarmasti itsellä parisuhdeaikaa, mahdollisuus mennä ilman lapsia, ja isovanhemnat tukena ja apuna elämässä.
Tukiverkottomille ei kyllä sellaisten pidä castata jotka itse ei ole tukiverkottonia. Teillä ei ole mitään käsitystä miten turvatonta ja raskasta on se, että tietää ettei hädän hetkellä ole ketään joka auttaa, ei ole ketään joka kannustaisi jaksamaan, ei ketään joka voisi edes äärimmäisessä hädässä tulla hetkeksi apuun.Tämä tapa, että haukutaan ja sätitään tukiverkotyomat, kertoo vain siitä että koska asia on niin tabu ja kamala, on turvallista syyllistää ja haukkua tukiverkottomat ja ajatella että se on niiden syytä ja itseaiheutettu ongelma. Samalla voi olla tyytyväinen että minulla on adiat hyvin ja niin kuuluu ollakin kun olen niin onnistunut.
Totuus on se että itse ei voi vaikuttaa siihen saako paskat vai hyvät vanhemnat. Mutta paskojen itsekkäiden vanhempien tukiverkottomia lapsia ei kyllä saa syyttää tilanteesta.
Siis jos ei ole isovanhempia tukiverkkona ei saisi hoitaa muualta lastenhoitoa? Ja jos on isovanhemmat jotka hoitaa lapsenlapsia aina tarvittaessa, ei saisi ehdottaa vaihtoehtoja ihmiselle jolla ei samaa etuutta ole (eikä ainakaan saa olla kokemusta ulkopuolisista hoitajista)? Ei vaikka itse olisi ollut opiskelijana ja tuntee paljon opiskelijoita jotka mielellään tekevät lastenhoitokeikkaa, niin sitä ei saa ehdottaa koska isovanhemmat hoitaa lapsia.
Olen yh ja todellakin olen rakentanut itse ja tarkoituksella tukiverkkoni tyhjästä. Ei todellakaan mitään Monella on sama ongelma. Vaihtotalous!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kymmenessäkään vuodessa ette ole saanut säästettyä niin paljoa, että voisitte palkata hoitajan yhdeksi yöksi/vuorokaudeksi?
Pölvästi. On kyllä rahaa mutta ei edelleenkään sitä hoitajaa. Etkö osaa lukea vai et ymmärrä lukemaasi? Mikään mll teinityttö ei todellakaan ole yöhoitaja. Siihen tarvitaan vastuullinen ja sataprosenttisen luotettava aikuinen. Teillä muilla se on isovanhempi tai sukulainen. Meillä tukiverkottomilla sitä ei ole.
Kyllä osaan lukea mutta ilmeisesti en ymmärrä lukemaani, jotenkin sain viestistä vaikutelman, että haluaisit viettää edes yhden hotelliyön miehesi kanssa, ehkä ymmärsin väärin.
Enkä ymmärrä miksi palkkaisitkaan jotain teinityttöä lapsenvahdiksi. Ystäväperheeni palkkasi jo eläkeiässä olevan rouvan vakituiseksi lapsenvahdiksi, samalla lapset saavat kokemuksen vanhemmastakin ihmisestä vaikkei oma mummo olekaan.
Ota yhteyttä vaikka paikallisiin marttoihin tai eläkeläistoimintaan josko heillä olisi vinkata halukasta mummelia, tai älä ota, kun jokatapauksessa idea on mielestäsi huono. Kannattaa vaan marttyroida kotona, muista sitten aikuisille lapsillesi kertoa miten kärsit heidän takiaan ja kuinka hirveään sukuun he kuuluvat.
Sinulla on omituinen harhakuva, että kaikilla muilla sukulaiset ovat luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kymmenessäkään vuodessa ette ole saanut säästettyä niin paljoa, että voisitte palkata hoitajan yhdeksi yöksi/vuorokaudeksi?
Pölvästi. On kyllä rahaa mutta ei edelleenkään sitä hoitajaa. Etkö osaa lukea vai et ymmärrä lukemaasi? Mikään mll teinityttö ei todellakaan ole yöhoitaja. Siihen tarvitaan vastuullinen ja sataprosenttisen luotettava aikuinen. Teillä muilla se on isovanhempi tai sukulainen. Meillä tukiverkottomilla sitä ei ole.
Kyllä osaan lukea mutta ilmeisesti en ymmärrä lukemaani, jotenkin sain viestistä vaikutelman, että haluaisit viettää edes yhden hotelliyön miehesi kanssa, ehkä ymmärsin väärin.
Enkä ymmärrä miksi palkkaisitkaan jotain teinityttöä lapsenvahdiksi. Ystäväperheeni palkkasi jo eläkeiässä olevan rouvan vakituiseksi lapsenvahdiksi, samalla lapset saavat kokemuksen vanhemmastakin ihmisestä vaikkei oma mummo olekaan.Ota yhteyttä vaikka paikallisiin marttoihin tai eläkeläistoimintaan josko heillä olisi vinkata halukasta mummelia, tai älä ota, kun jokatapauksessa idea on mielestäsi huono. Kannattaa vaan marttyroida kotona, muista sitten aikuisille lapsillesi kertoa miten kärsit heidän takiaan ja kuinka hirveään sukuun he kuuluvat.
Sinulla on omituinen harhakuva, että kaikilla muilla sukulaiset ovat luotettavia.
Mummot ja martat maksavat vähintään 20e/h, sillä kuka muka menee hoitamaan vieraita lapsia ilman, että on kunnossa vakuutukset ja sopimukset.
Missä se muksu oli kun kävitte Aruballa?
Suomi on täynnä lapsiperheitä, jotka voisivat auttaa toisiaan, mutta kun me olemme niin nurkkakuntaisia, että ei uskalletaan tutustua kehenkään, niin kaikki valittaa samasta asiasta, vaikka helpointa olisi tutustua ja auttaa muita samassa tilanteessa. Minäkin olen sitä mieltä, että itse aiheutettua.
Menkää kerhoihin, harrastuksiin ja puhukaa toisillenne. Kutsukaa ihmisiä kahville tai grillaamaan.