Tiskaajan työ, millaista?
Kiitollinen jos joku jaksaa laittaa plussia ja miinuksia!
Oliko ärtsyjä tiskiaineita, aiheuttiko esim. allergiaa, yliherkkyysoireita?
Entä fyysisesti kui rankkaa? Pitikö käyttää turvakenkiä?
Kommentit (10)
Kyllä siinä on laitettava itsensä likoon.
Hanskoja voi käyttää, jos joutuu jotain pakkeja ym. liottelemaan ja pesemään käsin.
On rankkaa fyysisesti, rankimpia töitä mitä olen tehnyt. Koko päivä jalkojen päällä ja painavien ja kuumien astiapinojen kuskausta, kiire on miltei aina, ja kuuma. Melu on sietämätön tiskinurkassa, kuulosuojaimet ehdottomat ellei tahdo kuulovauriota.
Päivät saattavat venyä, taukoja pidetään jos ehditään ja monesti oletetaan, että tietysti jatkat tunnin tai pari jos tarve vaatii. Tämä oli todella ärsyttävää.
Jo viiden tunnin työvuoron jälkeen saattoi olla ihan poikki, jos oli kiirettä. Kuumuus, meteli, paine, kova lattia ja työasennot kuormittavat yllättävän paljon. Mä olen aika pitkä, joten selkä oli kovilla. Hyvät kengät on syytä olla.
Palkka on sitten aivan naurettava noinkin raskaasta työstä! 9-vajaat 11e/h (parhaimmillaan). Ja ilta-ja viikonloppupainotteista työtä, pl.laitoskeittiöt.
Mä tein pari kesää tiskarin hommia, nyt onneksi toimistohommissa. Tuntuu aivan luksukselta tämä työ verrattuna tiskihommiin. Saa istua, pitää tauot, siistiä päivätyötä, ei tarvii tehdä viikonloppuja ja iltoja. Ja mikä parasta, saa enemmän palkkaa vähemmällä työmäärällä:D Aina työpaikan ruokalassa muistuu mieleen tiskariajat, ei oo kyllä ikävä.
Kohtuullisen raskasta, jos tekee maissa. Helvetin raskasta, jos tekee laivalla.
Häh. Eikö koneet hoida nykyään tiskaamisen.
En osaa sanoa kokopäiväisestä tiskarin työstä, mutta muuten olen kyllä keittiöllä töissä. Tykkään eniten tiskaamisesta. Meillä on yli 1000 annosta päivässä. Onhan se fyysisesti raskasta, mutta en koe sitä mitenkään mahdottoman raskaana. Mielestäni tiskivuoro on rentouttavin homma koko keittiössä. Laittaa vaan kuulosuojaimet päähän ja alkaa latoa astioita koneeseen. Saa olla omissa ajatuksissaan. Seisominenkin tuntuu jaloissa, mutta kumimatto auttaa. Turvakengät kannattaa olla, ettei liukastu tai esim. veitsi tipu jalalle. Vakuutus ei tietääkseni korvaa, jos on ollut vääränlaiset kengät. Tiskinurkassa on kuuma. Varsinkin vanhemmissa ja huonokuntoisissa keittiöissä niissä ei kierrä ilma ollenkaan.
Tiskiaineet on kovia myrkkyjä. Joskus pelkään, miten paljon niitä myrkkyjä tulee höyryn mukana hengitykseen. Kerran jotain ainetta roiskui kädelleni ja heti jäi punainen läiskä ihoon. Olen siirtynyt kotona pelkkiin ekopesuaineisiin.
Ei tämä unelmatyöni ole, mutta kyllä tämä on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Häh. Eikö koneet hoida nykyään tiskaamisen.
No kuule ne astiat pitää esipuhdistaa/huuhdella ennen kuin voi laittaa koneeseen. Itse tiskaan päiväkodissa 150 lapsen puurolautaset ja lautasiin kiinnikuivunut puuro pitää ensin harjata ihan käsin irti ennen kuin voi koneeseen laittaa, muuten tulevat koneesta likaisina ulos.
Lässynlää kumipää. Suihku riittää. niitä lautasia kukaan harjalla pyärittele
Itse käytin ihan tennareita. Riippuu paikasta, lounasravintoloissa usein tajuton kiire. Sopii parhaiten lyhyemmän puoleisille, työasento silloin parempi.