Älkää käyttäkö itsepalvelukassoja
Kaupat näitä nykyisin rakentaa, säästöjä hakevat. Ihmistyövoima pois. Neljä itsepalvelukassaa ja yksityöntekijä. Se tarkoittaa kolme kassatyöntekijää ulos töistä. En aiheuta työttömyyttä, käytän kassatyöntekijällä varustettua kassaa. Aina.
Kuulin, että jossain olivat luopuneet itsepalvelukassoista. Asiakkaat voitti kassojen puolesta taistelun.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Pakko siellä on joku katsomassa, ettei kukaan pölli mitään. Mitenkäs aletarrojen kanssa? Alkoholin myyntiä nyt kontrolloidaan aina. Vaikka olet 90-vuotias, pitää myyjän kuitata se kortilla. Lisäksi aina joku tarvitsee apua.
Pakko vain sinulle koska olet kapeakatseinen. Hyvin pärjäävät Ruotsissakin vaikka kassoilla ei ole päivystämässä kukaan.
Aletarrathan on viivakoodeina kaupoissa, joissa on itsepalvelukassoja... Tai ainakin Prismassa. Citymarketista en tiedä, mutta siellähän tahtoo alennukset "unohtua" tavallisillakin kassoilla.
Myymälävarkaita voidaan valvoa vaikka kameroiden kautta ja niin varmaan tehdäänkin. Kameran kautta valvonnan voi tehdä paremminkin kuin seisomalla lähistöllä. Varas osaa paremmin peittää toimintaansa lähellä olevalta henkilöltä kuin kameralta. Suomen alkoholilainsäädäntöhän on aika hanurista, mutta kyllä myynti-ikärajoituksetkin voitaisiin valvoa teknisesti jos halutaan.
En käytä itsepalvelukassoja juurikin siksi, että se on jonkun työpaikka pois silloin. On myös lapsellista kuvitella, että pikakassoista syntynyt säästö siirtyisi hintoihin. Monelle ihmiselle se kaupan kassa voi myös olla ainoa ihmiskontakti päivässä, samasta syystä inhoan kirjaston automaatteja.
Yleensäkin tämä itsepalvelukulttuuri on ärsyttävää, kun kaikki pitää itse tehdä ja ottaa selvää. Jopa monen firman asialaspalvelupuhelimessa neuvotaan menemään nettiin ja hoitamaan asia itse siellä. Minä haluaisin PALVELUA vastineeksi rahoilleni tai sitten ihan erikseen hinnoiteltuna asiakaspalvelua, joka hoitaisi asioita puolestani eikä kaikkea tarvitsisi itse osata.
Hirvittää niiden puolesta, jotka eivät itse pysty asioitaan juurta jaksain selvittämään. Miten he pärjäävät tässä "ota itse selvää" -kulttuurissa?
Mä en ole periaatteesta ikinä käyttänyt. Siinä vaiheessa kun saa alennusta kun itse työn joutuu tekemään, niin voin harkita käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vääjäämätöntä kehitystä kannata jarruttaa. Tulee se muutos kuitenkin. Silloin kun teollistuminen alkoi Englannissa, työntekijät hakkasivat tehtaiden koneita rikki, ettei heiltä mene työpaikka. No, koneet tulivat kuitenkin. Sama juttu kassojen kanssa. Maailma muuttuu Eskoseni, vaikka kuinka haraisit vastaan. Olisi kovin mukavaa, että kassahenkilöt vaikka koulutettaisiin asiakkaiden erilaisiksi avustajaksi kaupoissa: auttaisivat löytämään tavaroita, neuvoisivat, pakkaisivat jne. Sellaiseen kauppaan haluaisin ainakin vanhuksena asiakkaaksi.
Sellaisia kauppoja oli, mutta itsepalvelu syrjäytti. Myyjä haki ja pakkasi kaiken, ihan kassiin asti. Jutteli siinä sivussa mukavia, päivän kuulumiset. Saatettiin laittaa maksu ruutuvihkoon ja maksettiin kerran kuussa. Ei tarvinnut siis edes lompsaa mukana.
Ajatelkaa miten tehotonta ja kallista kaupankäynti oli tuohon aikaan.
En ole vielä käyttänyt itsepalvelukassaa. Toisaalta en ole halunnutkaan.
Sen olen huomannut, että ainakin Citymarketissa jonotusajat ovat pidentyneet.
Olen niin tympääntynyt näiden "asiakaspalvelijoiden" näin olet hyvä asiakas ja jatkuvaan valittamiseen, kuinka joutuu tekemään sitä työtä johon on palkattu. Joten käytän aina kuin mahdollista itsepalvelukassaa ettei pieni kaupantyöntekijä vaan rasitu ja joudu tervehtimään kun sekin tuntuu olevan liian raskasponnistus. Sitä saa mitä tilaa.
Periaatteesta en myöskään käytä sellaista linjuriautoa, jossa ei ole rahastajaneitokaista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole periaatteesta ikinä käyttänyt. Siinä vaiheessa kun saa alennusta kun itse työn joutuu tekemään, niin voin harkita käyttöä.
Palvelumaksu perinteisille kassoille. Kassatapahtuma voisi maksaa vaikka 3€ ja 4€ jos maksaa käteisellä. Itsepalvelukassalla maksu voisi olla 1€. Nythän paljon otavat maksaa vähän ostavien kuluja, koska kassataphtumaa ei hinnoitella erikseen, vaan se tuotteiden hinnoissa.
Briteissä asioin kaupassa jossa sai sellaisella kapulalla lukea viivakoodit sitä mukaa kun keräsi ostokset ja pakkasi suoraan rattaisiin/reppuun/tms, ja itsepalvelukassalla sitten luettiin hinta kapulasta eikä tarvinnut käydä joka pipppuripussia läpi enää uudelleen. Se oli kätevää! Mutta vielä kätevämmältä kuulostaa tuo RFID, sitä odotellessa.
No kyllä mua lauantaina taas vitutti jäätelön ja limupullon kanssa jonottaa ruoholahden s-marketissa mihin ne ei ole voineet saada itsepalvelukassoja, niin 2 kassaa ja +20 ihmisen jonot pitää olla ennen kun saivat kolmannen kassan. Mun jonoon eksyi taas joku hiton av-mamma joka tietysti tarkasti ostokset ja jostain 1€ piimä/jogurtti/mikälie purkista oli nyt jäänyt se helvetin -30% pois. Ei taaskaan ihmisellä mitään tilannetajua, kun jono seisoo 15 ihmistä jonossa, kuuntelet sitä kun se selittää, että tästä jäi pois tämä alennus, sitten myyjä tsekkaa kuittia sen minuutin. Jos olis ollut kolikoita, niin oisin antanut itse sen 30 centtiä. Jäätelö oli jo osittain sulanut kun pääsi pihalle. ITSEPALVELUKASSAT JOKA KAUPPAAN PRKL!
Suosin ihmiskassoja, mutta jos niihin on pitkät jonot, en osta viinaksia ja maksan kortilla niin menen kyllä itsepalvelukassalle. Ihmisen kanssa on yleensä ihan mukava asioida ja mieluusti tuen toisten työllisyyttä. En kuitenkaan ala jonottaa kilometrikaupalla sen takia, jos itsepalvelukassasta pääsee nopeammin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Monelle ihmiselle se kaupan kassa voi myös olla ainoa ihmiskontakti päivässä,
Tuo on merkittävä syy suosia itsepalvelukassaa. Maailman ärsyttävintä kun joku jää kasalle lätisemään säästä tai jostain muusta tyhjänpäiväisestä. Netissä on erilaisia keskuteluryhmiä ja seuranhakupalveluita, käyttäkää niitä ja antakaa kassojen tehdä rauhassa työtään.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mua lauantaina taas vitutti jäätelön ja limupullon kanssa jonottaa ruoholahden s-marketissa mihin ne ei ole voineet saada itsepalvelukassoja, niin 2 kassaa ja +20 ihmisen jonot pitää olla ennen kun saivat kolmannen kassan. Mun jonoon eksyi taas joku hiton av-mamma joka tietysti tarkasti ostokset ja jostain 1€ piimä/jogurtti/mikälie purkista oli nyt jäänyt se helvetin -30% pois. Ei taaskaan ihmisellä mitään tilannetajua, kun jono seisoo 15 ihmistä jonossa, kuuntelet sitä kun se selittää, että tästä jäi pois tämä alennus, sitten myyjä tsekkaa kuittia sen minuutin. Jos olis ollut kolikoita, niin oisin antanut itse sen 30 centtiä. Jäätelö oli jo osittain sulanut kun pääsi pihalle. ITSEPALVELUKASSAT JOKA KAUPPAAN PRKL!
Ei ole koskaan väärin vaatia oikaisua väärin peritystä hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin PALVELUA vastineeksi rahoilleni tai sitten ihan erikseen hinnoiteltuna asiakaspalvelua, joka hoitaisi asioita puolestani eikä kaikkea tarvitsisi itse osata.
Toivottavati valitset asiointipaikkasi siten että siellä on sitä palvelua josta olet valmis maksamaan, etkä toimi niin että valitset itsepalvelupaikan hinnan vuoksi ja sitten odotat saavasi siellä palvelua, kuten hampurilaispaikassa roskansa pöytään jättävät paskiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei marketin kassalla mitään ihmistä tarvita piippaamaan tavaroita, se on ihan robotin hommaa. Odotan innolla seuraavaa vaihetta kun viivakoodit korvataan RFID tageilla ja päästään kokonaan tavaroiden kassalle purkamisesa ja uudelleen pakkaamisesta. Voit kerätä tavarat suoraan kassiin ja kantaa kassin läpi lukuporitsta ja maksaa automaattiin. Jos olet kaupan kassalla töissä, niin kannattaisi ehkä alkaa kouluttautumaan ammattiin joka ei ole koneella korvattavissa, sillä kassahenkilöstön määrä tulee romahtamaan lähivuosina.
Odotan itsekin innolla RFID-tekniikan yleistymistä mutta eivät ne tuotteet itsestään hyllyihin kävele, se pitää kyllä tehdä ihan manuaalityönä. Kyllä kaupoissa tulee olemaan tarvetta henkilökunnalle ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin, mutta kassoille ei.
Ilman muuta käytän aina kun mahdollista. En halua rasittaa työhönsä tympääntyneitä kassahenkilöitä omilla ostolsillani, osaan vilauttaa tuotteet viivakoodinlukijassa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä itsepalvelukassoja juurikin siksi, että se on jonkun työpaikka pois silloin.
Työpaikoista pitää nimenomaan päästä eroon. Ei sulla olisi ainuttakaan modernia mukavuutta, jos kaltaisiasi ihmisiä olisi ollut enemmistö historiassa. Kiviä hakkaisit toisiaan vasten tai pelloilla rehkisit päivät pitkät. Vielä sata vuotta sitten suomalaisistakin lähes kaikki olivat pelloilla ja metsissä töissä, kunnes tulivat traktorit ja muut koneet. Työtehokkuus luo hyvinvointia, koska saadaan enemmän aikaiseksi vähemmällä vaivalla.
On myös lapsellista kuvitella, että pikakassoista syntynyt säästö siirtyisi hintoihin.
Markkinatalous on lapsellista? Jos se säästö ei siirry hintoihin, niin se firma menee konkurssiin, koska joku kilpailijoista ei ole yhtä typerä, vaan siirtääkin omat säästönsä hintoihin ja vie kaikki asiakkaat.
Yleensäkin tämä itsepalvelukulttuuri on ärsyttävää, kun kaikki pitää itse tehdä ja ottaa selvää.
Sä varmaan olet niitä ihmisiä, jotka käyvät ABC:llä vinkumassa, että kassatyöntekijän täytyy tulla tankkaamaan autosi.
Minä haluaisin PALVELUA vastineeksi rahoilleni tai sitten ihan erikseen hinnoiteltuna asiakaspalvelua, joka hoitaisi asioita puolestani eikä kaikkea tarvitsisi itse osata.
Et sä mitään palvelua saa rahoillesi vastineeksi, jos et siitä ole valmis maksamaan. Aivan varmasti saat palvelua, kun tarpeeksi pistät rahaa tiskiin, oli tilanne melkein mikä vain. Vähän vaan veikkaan, että kun sulle kerrotaan se palvelun hinta, niin et sitä enää haluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei marketin kassalla mitään ihmistä tarvita piippaamaan tavaroita, se on ihan robotin hommaa. Odotan innolla seuraavaa vaihetta kun viivakoodit korvataan RFID tageilla ja päästään kokonaan tavaroiden kassalle purkamisesa ja uudelleen pakkaamisesta. Voit kerätä tavarat suoraan kassiin ja kantaa kassin läpi lukuporitsta ja maksaa automaattiin. Jos olet kaupan kassalla töissä, niin kannattaisi ehkä alkaa kouluttautumaan ammattiin joka ei ole koneella korvattavissa, sillä kassahenkilöstön määrä tulee romahtamaan lähivuosina.
Odotan itsekin innolla RFID-tekniikan yleistymistä mutta eivät ne tuotteet itsestään hyllyihin kävele, se pitää kyllä tehdä ihan manuaalityönä. Kyllä kaupoissa tulee olemaan tarvetta henkilökunnalle ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin, mutta kassoille ei.
Mikseivät tuotteet voisi kävellä hyllyille itsestään? Sellainen robotti on varsin triviaali rakentaa siinä vaiheessa kun tuotteissa on ne RFID-tagit.
Ja on se niin, että aika moni työ menee digitoiduksi. Seuraavassa aallossa alkaa olla näitä asiantuntijahommia, eli yli 60 % lakimiehen tehtävistä pystyy tekemään digitaalisesti. Nimittäin lainsäädäntö ja voimassa oleva oikeuskäytäntö koneälyn syövereihin ja tulee tasalaatuista tulkintatekstiä nopeasti ja edullisesti niin valtion, kuntien, yritysten kuin yksityistenkin käyttöön. Toki se muutama kymmenen prosenttia jää edelleen ihmisten tehtäväksi, eli kunnon yritysveron säästökikan veroparatiisien kautta keksii lopulta vain ihminen.
Sellaisia kauppoja oli, mutta itsepalvelu syrjäytti. Myyjä haki ja pakkasi kaiken, ihan kassiin asti. Jutteli siinä sivussa mukavia, päivän kuulumiset. Saatettiin laittaa maksu ruutuvihkoon ja maksettiin kerran kuussa. Ei tarvinnut siis edes lompsaa mukana.