Jaahas. Jokos laitetaan juhannusmenut jakoon?
Mitä siis kuuluu teidän juhannuspöytään? Aiotko kokeilla jotain uutta?
Kommentit (21)
Possuvartaita
Kanavartaita
Grillisieniä ruohosipuli tuorejuustolla
Grillattuja tomaatin puolikkaita aurajuustolla
Vuohenjuustosalaattia
Grillimakkaraa
Mansikkakakku
Jäätelöä
Näillä näkymin ollaan koko juhannus lasten kanssa (4 ja 12 + minä) keskenämme, ei tarvii miettiä mitään erikoisia menuita :-D grilliin nakkia/makkaraa, maissia ja kasvisvartaita, jälkkäriksi voisi leipoa jotain.
Eikö ihmiset osaa syödä perinteisiä ruokia: uusia perunia, silliä jne
Ihme uuvattisukupolvi
sitä mitä saatavilla on. Festivaaleille suunta, joten kokkailua ei ole suunnitelmissa. Joko siis festarsapuskaa tai säilykkeitä jotka ei vaadi lämmitystä.
Vähän auki vielä, mutta todennäköisesti aattona jotain tällaista:
_ uudet perunat
- itse savustettua lohta
- itse tehtyä sirtuunasilliä tms.
- grillatut kasvisvartaat
- salaattia
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa syödä perinteisiä ruokia: uusia perunia, silliä jne
Ihme uuvattisukupolvi
Joo todellakin on uusia perunoita tasapainottamassa grilliruoan mausteisuutta ja suolasuutta! Lisäks sillit ja lohi.
Kaverin kanssa illanviettoon ajattelin tehdä jonkunlaisen salaatin, salami-mozzarella-kirsikkatomaatti-pesto-pizzaa ja jotain jälkkäriä, ehkä suklaamoussea ja marjoja tai brownie, jäätelöä ja marjoja.
Toisena päivänä tulee sukulaisvieraita ja grillataan, eli teen vihersalaatin ja perunasalaatin (ei-majoneesisalaatti), grilliin makkaraa, maissia, ananasta ja kanafileitä, joista tehdään kanahampurilaisia. Jälkkäriksi marjoja, hedelmiä ja pätkisjuustokakku kahvin kanssa.
Uusia perunoita, sipulia, silliä, pihviä, makkaraa, salaatteja, kanttarellikastiketta, ym. Ostelen raaka-aineita riittävästi ja yhdistelen niitä sitten sopivasti.
Itse savustettua lohta
Uusia perunoita
Tzazikia
Fetasalaattia
Valkoviiniä
Mansikkatäytekakku
Kuohuviiniä
Kaikkea hyvää varmaan. Tuoretta grillattua kalaa, äyriäisiä, musterisottoa nyt ainakin. Vaikea sanoa mutta ollaan tosiaan poissa Suomesta tuolloin
Aattona leivotaan juhannusleipä, joka paistetaan savusaunan arinalla ja osa syödään heti kuumana päälle sulavan voin kanssa. Savusaunaan pannaan kattoon katiskaverkkoon roikkumaan possun ulkofilee, joka saa muhia siellä lämmittämisen ja saunomisen ajan.
Lisäksi korvasienimuhennos ja Rymättylän perunat sekä graavisiika ja salaatti - siinä meidän juhannusaaton menu.
Juhannuspäivän aamuna saadaan perinnenuotanvedosta muikkuja, joita savustetaan. Tehdään sillikaviaaria ja keitetään lisää perunoita ja naapurin kasvihuonevihanneksista koottu salaatti. Jälkkäriksi on pellillinen raparperipiirakkaa ja vaniljakastiketta. Nämä tarjotaan lounaalla.
Illalla mennään saareen nuotiolle, jossa jokaisella on omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa lisää ideoita! :)
Niitä tosiaan kaivataan. Pitäis keksiä 9hengelle kolmen päivän ruuat.
Vanhemmilleni menen ja siellä on perinteiset grillattavat suosiossa. Jotain erikoisempaa taidan kokeilla ihan itsekseni kotona tai kavereiden kanssa.
-Ribsit
-Porsaan sisäfilepihvit
-Grillikasvikset
-Lohkoperunat
-Kanankoivet
-Täytetyt herkkusienet
-Grillattu/savustettu lohi
-Salaatteja
-Muurinpohjalettuja kermavaahdolla ja tuoreilla mansikoilla
-Täytekakku
Juotavana tarjolla:
-Olutta
-Siideriä
-Lonkeroa
-Punaviiniä
-Valkoviiniä
-Limsaa
-Vissyä
- Itse tehtyä marjamehua
-Kahvia
Savulohimunakasta ja grillattuja katkarapuja ainakin.
Plus perinteinen mansikkakakku.