Miten ihmiset eivät tukehdu hengiltä kerrostalossa?
Olen kylässä kerrostalossa ja katsellut vähän ympärilleni.
Missään ei näy ilmanvaihtoaukkoja. "Umpinaiset" seinät. Oven raot toki on, mutta jossain vaiheessa happi loppuu muistakin huoneista.
Ilmalämpöpumppuakaan ei ole. Eikä viherkasvi riitä tuottamaan happea.
Kesällä ikkuna on auki, entä talvella? Uutta happea saa vain kun avaa rappukäytävän oven?
MISTÄ SE ILMA/HAPPI TULEE?
Kommentit (25)
Kyllähän se on ihan tunnettu tosiasia että ihmisiä tukehtuu satapäin kerrostaloihin. Aamuin illoin piipaa-autot korjaavat rumihia pois.
Oletko ap ekaa kertaa kaupungissa?
Oletko juntti kuullut ilmastoinnista?
Koneellinen ilmanvaihto lienee tuttu käsite.
Vierailija kirjoitti:
Olen kylässä kerrostalossa ja katsellut vähän ympärilleni.
Missään ei näy ilmanvaihtoaukkoja. "Umpinaiset" seinät. Oven raot toki on, mutta jossain vaiheessa happi loppuu muistakin huoneista.
Ilmalämpöpumppuakaan ei ole. Eikä viherkasvi riitä tuottamaan happea.
Kesällä ikkuna on auki, entä talvella? Uutta happea saa vain kun avaa rappukäytävän oven?
MISTÄ SE ILMA/HAPPI TULEE?
Arvattavasti ikkunakarmeissa on joko varsinaiset tuloilmaventtiilit tai sitten vain yläreunoissa sen verran klappia, että ilmaa tulee sisään. Poistoventtiilit puolestaan löytyvät yleensä märkätiloista ja keittiöstä.
Hyvä kun muistutit. Asuntoni happitaso olikin pudonnut jo kriittisesti ja kävin avaamassa parvekkeen oven.
Korvausilmaventtiilit lienee jokaisessa kerrostaloasunnossa. Ne on vaan piilotettu esim ikkunanpokiin, kuka nyt haluaisi katsella jotain reikää keskellä seinää.
Mulla on makuuhuone ja keittiö pohjoispuolella. Ristivetoa. jonkinlainen ilmastointi. Luotan siihen kun avaan ikkunan.
Jaa, kyllä mun kämpästä löytyy ilmanvaihtoaukot.
Ostan happeni kapseleina luontaistuotekaupasta.
Sinkkumies kerrostalokaksiosta
Vierailija kirjoitti:
Mulla on makuuhuone ja keittiö pohjoispuolella. Ristivetoa. jonkinlainen ilmastointi. Luotan siihen kun avaan ikkunan.
Avaamalla ikkunan sä sotket koneellista ilmanvaihtoa. Ja saat syytellä naapuria parveketupakoinnista. Mutta senhän sinä tiesitkin.
Meillä painovoimailmanvaihto (1946 rak kerrostalo). Ikkunoissa lasien yläpuolella suljettavat ilmanvaihtoaukot ( 2kpl per ikkuna), joista vähintään toinen pidettävä auki per ikkuna. Pidän molemmat aukot on aukki ellei kova pakkanen ulkona. 2 ilmanvaihtoaukkoa asunnosta ilmanvaihtohorniin, keittiössä ja vessassa. Vessan ovi siksi hyvä pitää raollaan kun ei ole käytössä.
Eli ilma vaihtuu, ei läheskään niin tehokkaasti kun koneellisessa ilmanvaihdossa, mutta onneksi saa ikkunoita avattua kun on tunkkainen ilma.
Me asumme uudessa vihreiden ympäristönormit täyttävässä pullotalossa, jota ei vissiin tarvitse lämmittää edes 30 asteen pakkasella. Meillä on täällä happigeneraattori, että pystymme hengittämään.
Miten muuten maalaiset pystyvät asumaan, kun ilma on lehmänlannasta peräisin olevasta metaanista johtuen hengittämiseen kelpaamatonta? Kuljetteko pellon reunaa happipullot selässä?
Mitä väliä jollain ilmalämpöpumpulla on (kun sen erikseen mainitsit), kun sehän vain kierrättää samaa sisäilmaa?
Minun asunnossani on avattavat tuuletusikkunat ja kyllä ne isot ikkunatkin on avattavissa. Ja parvekkeen ovikin.
Korvausilmaventtiilit katossa/katonrajassa ja koneellinen huippari imee vanhaa ilmaa ulos (liesituulettimen yhteydessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaamalla ikkunan sä sotket koneellista ilmanvaihtoa. Ja saat syytellä naapuria parveketupakoinnista. Mutta senhän sinä tiesitkin.
.
Kerrotko, miksi ikkunoissa on avattavat tuuletusluukut?
Joo muistan turun vanhan opiskelukämpän kerrostalossa, jossa ilmanvaihtoaukot vanhoja kuin taivas ja mummot pyörtyili kesäisin - kaiken huipuksi tuli yhtenä helteisenä kesänä julkisivuremontti+ putkiremontti ja silloin mummelitkin vietiin sinä kesänä jonnekin vilpoisampaan paikkaan suojaan pölyiltä ja pressuilta.
Ja arvatkaas kuka köyhä opiskelija värjötteli yksinänsä ko kerrostalossa remonttipölyn ja muovien keskellä metri kertaa metri korsussaan ilman veskiä ....huh huh oli se.
Myöhemmin kuulin että vuokraisäntä olisi ollut ilmeisesti velvollinen hyvittämään tuoltakin ajalta (tietty porakin pärisi koko ajan) maksamani vuokran, muttei tuo mitään pukahtanu ja sielläpä kärsin kiltisti sitten ja ootin että 3 kk remppa olisi ohi.
En ikinä unohda tuota karmeaa kesää jolloin piti yöllä mennä ulos ettei tukehdu kuumuuteen ja pölyyn, ikkunat kun oli ummessa peitettynä pressulla.
Itse ainakin tuulettelen kämppääni, eli pidän välillä parvekkeen ovea auki. Myös talvella.