Mies ajoi 140kmh moottoritiellä vaikka olen raskaana
Olen sanaton, riskeeraako tulevaisuudessa lapsemme hengen kaahamalla.
Kommentit (25)
Sopiiko teille ylinopeuden puolustelijat että käyn vetämässä turpaan teitä siitä syystä, ihan vähäsen vain, ei varmaan haittaa eikä siinä voi mitään väärääkään olla jos nyt vähän tirvasee. Jos mun tekee mieli niin tehdä niin mullahan on siihen oikeus!
Jäi epäselväksi, olitko kyydissä vai mistä kenkä hiertää.
Vierailija<strong> kirjoitti:
Jos miehelläsi on hyvät tulot tai hän elättää teidän perhettä vauvan synnyttyä, voi tulla melko suuret taloudelliset tappiot noin suuresta kaahaamisesta.
Mun mies on aika tarkkana juuri tästä syystä. Hyvätuloinen, kun on. On hölmöä ajaa niin holtittomasti, että saa jättisakot.
Maantienopeuksissa 20km/h ylinopeudesta selviää vielä rikesakolla, joten tulot ei vaikuta. Motarilla liikennevirran mukana ajaessa nyt on aika epätodennäköistä saada edes sitä.
Ja jos se on auton mittarin mukaan 140 ajettu niin todellinen nopeus on n. kympin alhaisempi kuitenkin, on sillä rajalla että pääseekö jopa huomautuksella kun varmuusvähennys vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vahinko sattuu, on oikeastaan aivan sama, onko nopeus 120 vai 140.
Mutta jos olet katsonut sen nopeuden auton omasta mittarista niin 140 sen mukaan ei välttämättä ole edes 130 vaan alle sen. Mittarihan ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta joten yleensä näyttävät jonkin verran liikaa.
Ei todellakaan ole sama. 140km/h nopeudessa on paljon suuremmat törmäysvoimat. Toisekseen 120km/h nopeudessa ehdit tehdä paljon enemmän yllättävän tilanteen sattuessa kuin 140km/h nopeudessa.
Joo mutta noissa nopeuksissa jos tulee äkkitörmäys, ulosajo tms niin lopputulos on todella paha jo 120 nopeuksissa joten en sanoisi että riski hirveästi lisääntyy enää nopeuden noustessa. Joka tapauksessa henki lähtee tai vammautuu todella vakavasti, voi olla jopa parempi että henki menee kerralla kuin jää neliraajahalvaantuneeksi vuosikymmeniksi.
Moottoritiealueet on aidattu, siellä ei saa pysähtyä tai ajaa traktorilla jne. juuri näiden asioiden takia, ettei mitään yllättävää sattuisi. Ja tuo 140 mittarinopeus on ihan normaali moottoritiellä, todellisuudessa autolla on n. 130 nopeutta tuossa tilanteessa, ei mitään erikoista.
Turha väittää "kaahamiseksi" tuollaista. Se 10-20km/h ylinopeus on todella paljon pahempi ja riskialttiimpi taajamassa missä on vilkas liikenne, jalankulkijoita ym. kuin moottoritiellä, vaikka taajamassa lopullinen nopeus olisi paljon alhaisempi.
Jos tekee mieli ajaa reippaasti, niin moottoritie on nimenomaan paras paikka sille. Ap pelkäätkö itse ajamista?
Ei todellakaan kyse ole vielä sellaisista nopeuksista, että olisi ihan sama kumpaa nopeutta ajaa jos törmäys tulee. Noista molemmista kolareista on vielä kohtalaisen hyvä todennäköisyys selvitä hengissä, mutta pienemmästä nopeudesta tietenkin suurempi.
140 km/h saattaa olla kohtalaisen tavallista moottoritiellä, mutta ei se tee siitä mitenkään turvallista tai järkevää.
Yllättäviä tilanteita yritetään tietenkin välttää, mutta vääjäämättä niitä kuitenkin tulee ja siksi järkevä ihminen ajaa turvallisempaa nopeutta.
Mikä se sinun turvallisempi nopeus on ja miten pitkälle sen viet? Kun onhan 120 turvallisempi kuin 140, mutta 100 turvallisempi kuin 120 ja 80 turvallisempi kuin 100 jne...
Turvallisin nopeushan on varmaan 0km/h parkkipaikalla. Nopeuden nosto 120 - 140 ei kuitenkaan heikennä merkittävästi turvallisuutta hyvissä ajo-olosuhteissa tiellä, joka on siihen tarkoitettu.
Toisaalta myös liian alhainen nopeus alkaa aiheuttaa vaaratekijöitä jos nopeusero muihin autoihin alkaa olla jo huomattava ja ajat tavallisella henkilöautolla, josta toiset ei osaa aavistaa että se liikkuukin paljon hitaammin kuin muut.
Lol