Aikuinen lapseni on huumekoukussa, apua!
Lapseni on täysi-ikäiseksi tultuaan ajautunut huumeiden käyttäjäksi. En anna enää rahaa, ruokaa voin ostaa. Ei suostu menemään hoitoon, yrittää vain itse sinnitellä kuiville. Pari viikkoa ja taas mennään.
Rahaa pyytelee tietysti koko ajan. Kolme vuokra-asuntoa on jo tuhonnut kavereidensa kanssa. Kaupunki järjestää uuden asunnon ja antaa rahaa. Sama jatkuu.
Milloin tällainen tapaus laitetaan hoitoon kaupungin/kunnan vatinuksesta? Kotiin en voi häntä ottaa, sillä on väkivaltainen, oli jopa pikkuveljeään kohtaan.
Koko perhe on rikki. En jaksa tätä enäö yhtään. Mitään oikeutta minulla ei ole puuttua mihinkään, kun tytär on jo täysi-ikäinen. Täytyykö antaa hänen vain kuolla aineisiin?
Toissapäivänä tapasin hänet. Huoritteli ja haukkui, kun en antanut rahaa. Onko laitettava välit poikki? Mitä teen? Mistä tytär voi saada apua? Voinko minä soitaa johonkin ja pyytää hänelle laitoshoitoa? Sossu ei asioi kanssani, sen täysi-ikäisyyden takia. Tytär on 20-vuotias, pian 21.
Kommentit (54)
"Kuulostan vähän kylmältä, mutta viranomaisten pakkokatkaisu on yllättävän tehokas (vankila)."
Tämä on ihan totta. Valitettavasti vankilaan joudutaan usein vasta, kun käyttö on kestänyt monia vuosia. Siinä vaiheessakin monet on nimenomaan vankilassa lopettaneet käytön, kun toisin kuin katkolta, sieltä ei joudu/pääse pois, jos retkahtaa ja myös joutuu olemaan ilman päihteitä ja kohtaamaan itsensä ja ongelmansa.
Jospa ihme tapahtuu ja tytär suostuu ns. hyvänä hetkenä hakeutumaan hoitoon. Mutta voidaanko hoitoon hakeutunut sitten pitää "väkisin" siellä, vai meneekö yksilön valinnanvapaus tässä hänen ja muiden turvallisuuden ohi?
Etsin nyt auttavia nettisivuja ja numeroita. Koitan koota itseni ennen kuin poika tulee kotiin. Kauheinta on tämä olo, ettei voi tehdä paljoakaan.
Välien katkaisu tuntuu kauhealta, kun tiedän miten vaarallisissa porukoissa tyttö on liikkunut. Haluaisin niin saada sen eloonjäämisviestin vaikka kerran viikossa.
Ja sille, joka laittoi viestin seksin ostamisesta tähän ketjuun: et varmaankaan voi edes kuvitella, miten pahalta se tuntui minusta. Luuletko, etten ole tuotakin pelännyt ja miettinyt. Viestisi ei ollut humoristinen. Se oli ilkeä ja tunteeton.
"Mutta voidaanko hoitoon hakeutunut sitten pitää "väkisin" siellä"
Ei voi mun käsittääkseni ja jos hoidon aikana käyttää aineita, sieltä joutuu ulos.
Olisi kannattanut kasvattaa sun lapses vähän paremmin
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mun käsittääkseni ja jos hoidon aikana käyttää aineita, sieltä joutuu ulos.
Katsoin, että päihdekuntoutuskeskuksessa (ent. sosiaalisairaala) olisi myös suljettua hoitoa. Eli ei pääsisi sieltä pois. Naisille on siellä vapaita paikkojakin. Mutta pitäisi saada tyttären viimeisimmästä kotikunnasta maksusitoumus. Meillä ei ole varaa. Ja sitten vielä tyttären oma suostumus.
Aika huonolta näyttää siis. Aivan kauheaa. Se luuranko, jonka viimeksi näin, oli aiemmin tennistä pelaava ja reipas tyttö. Miten en muka pystynyt estämään tätä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut kasvattaa sun lapses vähän paremmin
Kyllä huumeita voi käyttää vaikka päihdetyöntekijän lapsi. Ja personal trainerin lapsi saattaa olla lihava. Eikä jokaisen insinöörin jokainen lapsi ole taitava matematiikassa.
Kun lapsi alkaa lähestyä täysi-ikää, ei vanhempi voi enää tehdä hänen puolestaan kaikkia valintoja. Sitä paitsi, vanhemmatkin tekevät virheitä, se on inhimillistä.
Tässä vaiheessa kannattaa tehdä pientä vaihtokaupaa. "jos tekstaat mulle maanantaisin, lähetän sulle ruokasetelin". Mieti kahdesti millaisen lahjakortin annat. S-ketjun korteilla voi ostaa kaljaa ja tupakkaa. Toisaalta, sillä voi ostaa myös puhtaat alusvaatteet tai hygienia tarvikkeita. Ruokaseteli ravintolaan ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta vaikka hesburger tai macdonalds ateria voi tulla tarpeeseen.
Älä kirjoita "rakastan sinua ja diipa daapa" se menee tässä vaiheessa kuuroille korville. Kirjeen pitää olla tiukka. "se oli tässä nyt". Lyhyt ja ytimekäs on paras. Voit tosin aloittaa "Rakastan sinua kovasti, mutta". Sen jälkeen älä enää käytä "pehmeitä sanoja".
Pysy tiukkana, vaikka se sattuukin. Vittuileva vastaus on vastaus siitä, että hän on hengissä. Tiedän, että tämä on äärimmäisen vaikeaa äidille, mutta se on hänen parhaakseen.
Jos linkkejä kaipasit:
En tiedä kotikaupunkiasi, mutta ota yhteyttä omaan terveydenhoitoosi ja pyydä pääsyä depressiohoitajalle. Se on maksutonta ja hän osaa tukea sinua ja ohjata sinut vertaistukiryhmiin.
KAIKKEIN TÄRKEIMPÄNÄ: Älä häpeä sitä, millainen tyttäresi on nyt. Älä murehdi yksiksesi. Älä unohda itseäsi, myös sinä tarvitset tukea.
T: Melkein kuivilla
Chillaa nyt , hän elää täysillä ja nauttii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin, että päihdekuntoutuskeskuksessa (ent. sosiaalisairaala) olisi myös suljettua hoitoa. Eli ei pääsisi sieltä pois. Naisille on siellä vapaita paikkojakin. Mutta pitäisi saada tyttären viimeisimmästä kotikunnasta maksusitoumus. Meillä ei ole varaa. Ja sitten vielä tyttären oma suostumus.
Aika huonolta näyttää siis. Aivan kauheaa. Se luuranko, jonka viimeksi näin, oli aiemmin tennistä pelaava ja reipas tyttö. Miten en muka pystynyt estämään tätä!
Ap
Hassua, että tuo tennis putkahti nyt mieleen. Johtunee siitä, että siivosin tyttären tavaroita eilen ja kaapista löytyivät ennen niin rakkaat ja tärkeät pelikamppeet. Ja vieläkin laukun hihnassa roikkuu se pieni, vaaleanpunainen pehmolelu, jonka ostimme hänelle ensimmäisten "kisojen" jälkeen. Sen piti tuoda onnea...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Chillaa nyt , hän elää täysillä ja nauttii...
Ei nauti. Hänet on aiemmin pahoinpidelty ja ryöstetty. Hän ei pysty syömään normaalisti. Hän on nähnyt harhoja ja harkinnut itsemurhaa.
En chillaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa kannattaa tehdä pientä vaihtokaupaa. "jos tekstaat mulle maanantaisin, lähetän sulle ruokasetelin". Mieti kahdesti millaisen lahjakortin annat. S-ketjun korteilla voi ostaa kaljaa ja tupakkaa. Toisaalta, sillä voi ostaa myös puhtaat alusvaatteet tai hygienia tarvikkeita. Ruokaseteli ravintolaan ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta vaikka hesburger tai macdonalds ateria voi tulla tarpeeseen.
Älä kirjoita "rakastan sinua ja diipa daapa" se menee tässä vaiheessa kuuroille korville. Kirjeen pitää olla tiukka. "se oli tässä nyt". Lyhyt ja ytimekäs on paras. Voit tosin aloittaa "Rakastan sinua kovasti, mutta". Sen jälkeen älä enää käytä "pehmeitä sanoja".
Pysy tiukkana, vaikka se sattuukin. Vittuileva vastaus on vastaus siitä, että hän on hengissä. Tiedän, että tämä on äärimmäisen vaikeaa äidille, mutta se on hänen parhaakseen.
Jos linkkejä kaipasit:
En tiedä kotikaupunkiasi, mutta ota yhteyttä omaan terveydenhoitoosi ja pyydä pääsyä depressiohoitajalle. Se on maksutonta ja hän osaa tukea sinua ja ohjata sinut vertaistukiryhmiin.
KAIKKEIN TÄRKEIMPÄNÄ: Älä häpeä sitä, millainen tyttäresi on nyt. Älä murehdi yksiksesi. Älä unohda itseäsi, myös sinä tarvitset tukea.
Kiitos taas Sinulle! Olet oikeassa. Tämä kirje ei saa olla oma tunteenpurkaukseni, vaan tiukkasanainen huolen osoitus. On tämä vaikeaa. Tekisin ihan mitä tahansa, jotta voisin häntä auttaa!
Ap
Nuo Päihdelinkin sivut eivät ilmeisesti aukea kännykälläni kunnolla. Vaikka löysin "vilpola"-osaston (tarkoitettu huumeidenkäyttäjien omaisille), en saa viestiketjuja näkyviin. Tietääkö joku, onko sinne rekisteröidyttävä? Pitääkö antaa oma sähköposti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuo Päihdelinkin sivut eivät ilmeisesti aukea kännykälläni kunnolla. Vaikka löysin "vilpola"-osaston (tarkoitettu huumeidenkäyttäjien omaisille), en saa viestiketjuja näkyviin. Tietääkö joku, onko sinne rekisteröidyttävä? Pitääkö antaa oma sähköposti?
Ap
Äh, olin vain hätäinen ja huolimaton. Löysin ohjeet. :-)
Ap
Ahdistaa lukea näitä kun itselläni on poikaystävä joka käyttää huumeita. Tunnen mahdollisuutena että voin jättää parisuhteemme milloin vain, mutta pelkään pikemminkin poikaystävän käytöstä. Aiemmin olin erosta puhunut pitkään kun riitelimme usein ihan turhista asioista milloin mistäkin syistä rahaa annoin ja poikaystävä osti niillä huumeita, sitten kävimme mun rahoilla kaupassa ero syy oli silloin huumeet ja rahaongelmat että ahdistuin joka kerta kun poikaystävä pyysi laina rahaa että saisi sitä paskaa.
Kuitenkin lainasin 50e per päivä silloin kun sitä tarvitsi tai vähemmän. Noh tällä hetkellä kaipaisin normaalia elämää ja parisuhdetta. Haluaisin olla poikaystävän kanssa jos olisi selvin päin kuten minä... Yritin puhua ympäri ja yrittänyt vaikuttaa, mutta ei puheet mene jakeluun ja olen liian kiltti tekemään toisen eteen kaikkeni vaikka syö sisältä että vituttaa.
Jos en antanut rahaa suuttui ja haukkui että en välitä. Yhtenä päivänä sanoin siitä en ole pankki ja en halua ylläpitää huumekäyttöä, noh poikaystävä oli saanut velaksi huumetta kun en antanut. Mulla jatkuvasti huoli mitä tässä käy... Poikaystävän mielestä vika ei ole huumekäytössä vaa mun ajatusmaailmasta. Aluksi jopa uskoin tuohon syy on minussa, vaikka ei ole oikeasti. Poikaystävä osaa manipuloida ja tietää olen kiltti...
Haluan pois tästä kuviosta, mutta pelkään eron jälkeen poikaystävällä menisi niin lujaa että oksat pois, vaikka ei ole mun vastuu huolehtii toisesta silti tuo tuntuu väärältä ja syyllistyisin.
Voi vittu mihin paskaa olen joutunut...
Päästä irti, lapsesi on jo mennyttä. Niin inhottavalta kuin se kuulostaakin, mutta niin se vain on. Pelasta oma mielenterveytesi.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa lukea näitä kun itselläni on poikaystävä joka käyttää huumeita. Tunnen mahdollisuutena että voin jättää parisuhteemme milloin vain, mutta pelkään pikemminkin poikaystävän käytöstä. Aiemmin olin erosta puhunut pitkään kun riitelimme usein ihan turhista asioista milloin mistäkin syistä rahaa annoin ja poikaystävä osti niillä huumeita, sitten kävimme mun rahoilla kaupassa ero syy oli silloin huumeet ja rahaongelmat että ahdistuin joka kerta kun poikaystävä pyysi laina rahaa että saisi sitä paskaa.
Kuitenkin lainasin 50e per päivä silloin kun sitä tarvitsi tai vähemmän. Noh tällä hetkellä kaipaisin normaalia elämää ja parisuhdetta. Haluaisin olla poikaystävän kanssa jos olisi selvin päin kuten minä... Yritin puhua ympäri ja yrittänyt vaikuttaa, mutta ei puheet mene jakeluun ja olen liian kiltti tekemään toisen eteen kaikkeni vaikka syö sisältä että vituttaa.
Jos en antanut rahaa suuttui ja haukkui että en välitä. Yhtenä päivänä sanoin siitä en ole pankki ja en halua ylläpitää huumekäyttöä, noh poikaystävä oli saanut velaksi huumetta kun en antanut. Mulla jatkuvasti huoli mitä tässä käy... Poikaystävän mielestä vika ei ole huumekäytössä vaa mun ajatusmaailmasta. Aluksi jopa uskoin tuohon syy on minussa, vaikka ei ole oikeasti. Poikaystävä osaa manipuloida ja tietää olen kiltti...
Haluan pois tästä kuviosta, mutta pelkään eron jälkeen poikaystävällä menisi niin lujaa että oksat pois, vaikka ei ole mun vastuu huolehtii toisesta silti tuo tuntuu väärältä ja syyllistyisin.
Voi vittu mihin paskaa olen joutunut...
Hei! Tiedän, etten ole tässä nyt paras mahdollinen neuvoja. Olenhan itsekin tällaisessa jamassa. Mutta koita sinäkin samaa kuin minä. Eli selkeät rajat, joiden puitteissa pitää toimia. Alan nyt itse ymmärtää, ettemme me läheiset voi näitä asioita ratkaista. Vaikka haluaisimmekin.
Sinuna jättäisin tuon poikaystävän. Luulen, ettet edes ymmärrä tällä hetkellä sitä kaikkea synkkyyttä ja pelkoa, johon parisuhteenne on sinut vetänyt mukaan.
Jos kyseessä ei olisi oma lapseni, olisin varmasti jo luovuttanut. Nyt en voi. Katso sinä eteenpäin. Älä ota vastuuta toisen tekemisistä. Jos tunnet hänen vanhempiaan, ilmoita huolesi heille. Me äidit ja isät kannamme huolta ja otamme selvää asioista. Mutta meillä onkin (aika usein) se parisuhde siinä tukena. Älä siis ota tukirangaksesi sitä, joka ensimmäisenä katkeaa tai ratkeaa.
Tee ainakin selkeä aikaraja: jos mikään ei ole muuttunut esim. muutaman viikon aikana, lähdet pois. Sano: "Välitän sinusta, mutta minun on pakko välittää myös itsestäni. Haluan, että sinä olet onnellinen, mutta juuri nyt minä en voi olla onnellinen sinun kanssasi." Noin minä neuvoisin poikaystävän sanovan omalle tyttärelleni nyt, mikäli ilmenisi, että joku raitis ja selväpäinen nuori mies olisi mukana kuvioissa.
Hänen kanssaan et (vielä pitkään aikaan) voi saada oikeaa parisuhdetta ja yhteisiä tulevaisuudensuunitelmia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äh, olin vain hätäinen ja huolimaton. Löysin ohjeet. :-)
Ap
Ai niin, jäi sanomatta. Saat muuten kuulla aika helvetinmoista vittuilua siitä, kun et antanut rahaa, vaan jotain vitun kuponkeja. Ja se, se on tavallaan se outo rakkauden osoitus, mistä mainitsin aikaisemmin. Se tulee ulos väärin, mutta jos ne olis täysin turhia, miksi aiheesta pitäisi edes mainita.
Vierailija kirjoitti:
Päästä irti, lapsesi on jo mennyttä. Niin inhottavalta kuin se kuulostaakin, mutta niin se vain on. Pelasta oma mielenterveytesi.
En kykene "päästämään irti" kokonaan. En vain pysty. Ainakin tällä hetkellä uskon, että se rikkoisi mielenterveyteni vielä katkerammalla tavalla. Minun on pakko koittaa vielä auttaa. Haluan vain ymmärtää, mitä se auttaminen tässä vaiheessa on. Eli ei enää rahaa, sitä en ole antanutkaan yli vuoteen.
Ette arvaa, miltä tuntuu tavata tytär vaikkapa kolmen kuukauden jälkeen täysin selvänä, ja halata häntä. Se saa itkemään ilosta. En edes jaksa kysyä, onko hän ollut kuivilla kaksi päivää vai kuukautta. Olen vain niin onnellinen.
Kai tässä vielä joskus kyynistyy enemmän ja alkaa työntämään omia tunteita pois. Ihan kauheaa, mutta joskus olen ajatellut jopa, ettei tämä ihminen edes ole enää tyttäreni. Että se oikea tytär on jo kuolemassa pois ja tämä on jonkinlaista saattohoitoa.
Ap
Päihdelinkissä Vilpolassa on tosiaan hyviä omaisten ketjuja aiheesta. Olen lueskellut niitä, kun läheiseni on huumeongelmainen. Suosittelen todella.
Et pääse psykiatriseen hoitoon, vaikka yrität sinne hakeutua. Ottavat kyllä vastaan, kun olet 2vk kuivilla ollut.
In my ass sun lässyttelyt tekosyistä.