kuolinilmoitus maksoi lehdessä 600 euroa!!!
en tätä tiennyt ja siskoni ei ehtinyt ajatella koko asiaa ja laittoi kuolinilmoituksen äitimme kuolemasta, kunnes kuulin että hinta oli järjetön. Siis 60 e olisi kohtuullinen, varsinkin nykyaikana kun kukaan ei lue lehtiä muutenkaan ja mitä järkeä on muutenkaan koko kuolinilmoituksella? muutama mummeli lukee niitä kuin alibia, että nyt on "tuokin kuollut"- tärkeintähän on että kirkossa ja hautajaisissa on sukulaiset, jotka muutenkin asiasta tietää
mitä järkeä tuolla kuolinilmoituksella on edes nykyaikana, ei se ole edes pakollinen, tässäkin muut ihmiset meitä jotenkin psyykkasi että kuolinilmoitushan se pitää laittaa
EI PIDÄ eikä kannata
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Halusi kunnioittaa äitisi muistoa. Meilläkin makso päälle 500e, oishan sille ollut muutakin käyttöä, mutta laitettiin kuitenkin.
Kun / jos lapseni aikanaan kunnioittavat minun muistoani, he laittavat halvimman mahdollisen kuolinilmoituksen, ostavat halvimman arkun jos ei kukaan pysty itse tekemään sitä ja järjestevät peijaiset omin voimin. Niin meillä on ollut ennenkin tapana.
Kaverin isä kuoli juuri ja hän kertoi että kalliiksi tulee. Hautaustoimisto rokottaa joka toimenpiteestä satasen. Jokainen vainajan kuljetus maksaa erikseen ja näitä tuli kolme. Vainajan pukeminen ja ehostaminen kumpikin laskutetaan erikseen. Kun meidän mutsi kuolee, niin haen sen omalla autolla ja tuon kotiini puettavaksi ja meikattavaksi.
Mun äiti oli tehnyt kuolinmekon itse jo valmiiksi. Ihme ettei ollut tehnyt pakkaseen jo ruokia etukäteen
Vierailija kirjoitti:
Kaverin isä kuoli juuri ja hän kertoi että kalliiksi tulee. Hautaustoimisto rokottaa joka toimenpiteestä satasen. Jokainen vainajan kuljetus maksaa erikseen ja näitä tuli kolme. Vainajan pukeminen ja ehostaminen kumpikin laskutetaan erikseen. Kun meidän mutsi kuolee, niin haen sen omalla autolla ja tuon kotiini puettavaksi ja meikattavaksi.
Ei olla Ameriikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen kieltänyt lähipiiriltäni kaiken tuhlailun oman kuolemani tullessa. Ärsyttää nimittäin hillittömästi mielestäni turhathärpäkkeet hautajaisissa. Miksi sen arkun, joka joutuu poltettavaksi hetken päästä, muka pitää olla joku monen tonnin ylihintainen tammilaatikko. Pahvinen olisi aivan asiallinen ja sen päälle siunaustilaisuudessa joku kaunis liina. Sama kuolinilmoitusten kanssa. Tosi on, että kuolemalla rahastetaan törkeästi. Minun läheisteni ei tarvitse näyttää naapureille surunsa hinnoittelemalla.
Totta. Ja tämä rahastushan rikastuttaa näitä muutamaa yrittäjää, jotka kuolemasta kiskovat hyvän hinnan koska eihän "kunnon" ihminen kehtaa tinkiä tällaisessa asiassa, ja hautaustoimistot kiittää.
Isälle ei julkaistu ollenkaan kuolinilmoitusta. Häneltä ei jäänyt käteisvaroja ja jouduttiin maksamaan hautajaisensakin. Sisko olisi halunnut julkaista ja hän suunnitteli on tekstitkin tyyliin "muistoa kunnioittaen lapset perheineen" ja sitten " kiitämme Pölhölää (paikallinen vanhainkodin osasto) isämme hyvästä hoidosta" . Minä olisin halunnut kirjoittaa siihen kaikkien perheenjäsenten nimet ja jättää nuo kiitokset pois. Sisko suostui muuttamaan korkeintaan siten, että "Tytti ja Tiina perheineen". Sanoin, etten suostu maksamaan sellaisesta ilmoituksesta mitään, joten sitten ei ollut ollenkaan.
Se olisi julkaistu hautajaisten jälkeen joten informaatioarvo olisi ollut nolla. Siellä päin kun julkaistaan myös srk:n uutisissa kuolleet ja juorut kulkevat nopeasti. Minusta kaikkein tylsin teksti on "omaiset" ja toiseksi tylsin "lapset (perheineen)". Jos kuolinilmoitus julkaistaan, siinä pitää olla omaisten nimet.
En ymmärrä sitä, että jotkut ihmiset haluavat mahdollisimman halvat hautajaiset. Ei ilmoitusta, ei muistotilaisuutta, pahviarkku, joka poltetaan ja tuhkat sirotellaan.
Onko tässä kyse kuolemanpelosta ja se yritetään peittää itseltäänkin tiedostamatta siten, että kuolemaa ikään kuin mitätöidään ja halveksitaan.
Hautajaiset ovat kuitenkin jälkeen jääville tärkeä siirtymäriitti.
Joissain kulttuureissa hautajaisia vietetään jopa päiviä ison suvun kesken.
Vierailija kirjoitti:
Isälle ei julkaistu ollenkaan kuolinilmoitusta. Häneltä ei jäänyt käteisvaroja ja jouduttiin maksamaan hautajaisensakin. Sisko olisi halunnut julkaista ja hän suunnitteli on tekstitkin tyyliin "muistoa kunnioittaen lapset perheineen" ja sitten " kiitämme Pölhölää (paikallinen vanhainkodin osasto) isämme hyvästä hoidosta" . Minä olisin halunnut kirjoittaa siihen kaikkien perheenjäsenten nimet ja jättää nuo kiitokset pois. Sisko suostui muuttamaan korkeintaan siten, että "Tytti ja Tiina perheineen". Sanoin, etten suostu maksamaan sellaisesta ilmoituksesta mitään, joten sitten ei ollut ollenkaan.
Se olisi julkaistu hautajaisten jälkeen joten informaatioarvo olisi ollut nolla. Siellä päin kun julkaistaan myös srk:n uutisissa kuolleet ja juorut kulkevat nopeasti. Minusta kaikkein tylsin teksti on "omaiset" ja toiseksi tylsin "lapset (perheineen)". Jos kuolinilmoitus julkaistaan, siinä pitää olla omaisten nimet.
Aika kurjaa, kun ette päässyt sopimukseen siskon kanssa kuilinilmoituksen muodosta, jolloin sitä ei sitten laitettu ollenkaan. Miksiköhän sisko ei halunnut nimiä.
Nimillä on se informaatioarvo, että varmasti tunnistaa kuolleen muista samannimisistä. Eteenkin, jos ei ole ihan varma swn kuolleen nimestä.
Kun nykyään tuhkataan suurin osa vainajista ja omaiset eivät halua isoja kukkalaitteita nii hautaustoimistot alkavat nyhtää kaikesta muusta enemmän hintaa.
Lapsuudesta asti tutun mies kuoli ja siunaus ilmoitettiin lehdessä jossa oli kehotus, että toivomus on, ettei muita kukkia kuin yksi kukka jos haluaa kukalla muistaa. Niin oli käynyt että yksittäisistä kukista oli sitten maljakot muistotilaisuudessa eikä niitä ollut kertynyt kuin pari maljakkoa ja vainaja vietiin siunauksen jälkeen tuhkattavaksi.
Toivon samantyylisen itselleni. Ei mitään kukkalaitteita vaan joka haluaa tuo yhden kukanoksan.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus siskolta kiittää julkisesti niitä, jotka isää hoitivat lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusi kunnioittaa äitisi muistoa. Meilläkin makso päälle 500e, oishan sille ollut muutakin käyttöä, mutta laitettiin kuitenkin.
Kun / jos lapseni aikanaan kunnioittavat minun muistoani, he laittavat halvimman mahdollisen kuolinilmoituksen, ostavat halvimman arkun jos ei kukaan pysty itse tekemään sitä ja järjestevät peijaiset omin voimin. Niin meillä on ollut ennenkin tapana.
Minä en kyllä halua mitään ilmoitusta mihinkään, en ainkaan lehteen, kun muutenkaan lue lehtiä, niin miksi lähtisin niiden rahastettavaksi kuolemani jälkeen.
Voiskin tehdä arkun itse valmiiksi odottamaan.
Me laitettiin mielestämme melko vaatimaton ilmoitus ja hintaa sille tuli kuitenkin 1000€. Mutta äidin rahojahan ne oli. Ja sitten joltain tutuilta pummittiin se Hesari, missä se ilmoitus oli, että saatiin talteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus siskolta kiittää julkisesti niitä, jotka isää hoitivat lopussa.
Kiitokset voi laittaa faceen
Aloittaja saa aikaiseksi perintöriidan toiminnallaan, tai ainakin sen että välit huononee.
Ei kannattaisi muutamasta satasesta tapella.
Jos vainajalla on varat omiin hautajaiskuluihin niin kellään ei ole nokan koputtamista.
Ahne ap ajatteli että hän saa perintöä 200 euroa vähemmän, ymmärsin että hänellä on sisko ja veli.
Ap ei puhu yhtään surevansa on vain rahan perässä. Surullista.
Kuolinilmoitus oli aika pieni jos sen on saanut 600 eurolla, kaksipalstainen maksaa yli 1000 euroa.
Velipuoleni kuoli yllättäen sydänkohtaukseen ja pidimme hautajaiset perhepiirissä. Kuolinilmoitus oli lehdessä vasta hautajaisten jälkeen ja sen jälkeen tuli äidilleni soitto naiselta, joka ilmeisesti oli ollut velipuolen naisystävä - tai orastava sellainen. Ilman tuota kuolinilmoitusta hän ei olisi edes saanut tietoa miesystävänsä kuolemasta. Todella ikävä ettei hän saanut tietoa jo ennen hautajaisia, mutta pääsi edes äitini kanssa juttelemaan siitä, mihin mies oli kuollut ja missä hautapaikka on.
Mun mielestä on tavallaan itsekästä omaisilta pihistellä kuolinilmoituksesta, ellei vainaja nimenomaan ole esittänyt toivetta, ettei sellaista julkaistaisi.
Erityisesti vanhoilla ihmisillä voi olla ystäviä, nuoruuden tuttavia ja vaikka entisiä pitkäaikaisia työkavereita, joista esim. vainajan lapset eivät välttämättä tiedä mitään, mutta joille kuolinilmoitus voi olla hyvinkin merkityksellinen. Juurikin mahdollisuus pysähtyä muistamaan tuota ihmistä ja eräänlainen päätös, niinkuin joku jo sanoi.
Me haudattiin faija pellolle, ei ilmoitusta lehtiin ja arkkukin tehtiin itse.
Viisaasti sanottu. On tosiaan mahdollista, että oli jämptiin tapaansa määrännyt tuonkin etukäteen. Enpä tullut ajatelleeksi tuota. (Mietin lähinnä ahnetta miniäänsä.)