Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuolinilmoitus maksoi lehdessä 600 euroa!!!

UkkoPaavo
17.06.2017 |

en tätä tiennyt ja siskoni ei ehtinyt ajatella koko asiaa ja laittoi kuolinilmoituksen äitimme kuolemasta, kunnes kuulin että hinta oli järjetön. Siis 60 e olisi kohtuullinen, varsinkin nykyaikana kun kukaan ei lue lehtiä muutenkaan ja mitä järkeä on muutenkaan koko kuolinilmoituksella? muutama mummeli lukee niitä kuin alibia, että nyt on "tuokin kuollut"- tärkeintähän on että kirkossa ja hautajaisissa on sukulaiset, jotka muutenkin asiasta tietää

mitä järkeä tuolla kuolinilmoituksella on edes nykyaikana, ei se ole edes pakollinen, tässäkin muut ihmiset meitä jotenkin psyykkasi että kuolinilmoitushan se pitää laittaa

EI PIDÄ eikä kannata

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema tulee kalliiksi tässä maassa, monen monta hapankaalin hajuista kättä on siinä välissä vetämässä omaan taskuun. Olen aina ihmetellyt sitä kuolemalla rahastusta, ikään kuin otetaan vielä vainajalta viimeisetkin pois. Oman äitini kuolema tuli maksamaan muistaakseni jotain +20000€.

No huh huh.  Arkku n. 1000 € + lehti-ilmoitukset, hautausmaksu yms.  n. 1000 € yhteensä.  Kahvitus pitopalveluineen n. 5000 € korkeintaan.  Kivi n. 4000 €.  Puuttuiko jotakin?

Vierailija
42/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tuohon hintaan ollut jo melko iso ilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen hautajaiset ja kaiken siihen liittyvän jotenkin viimeisenä kunnianosoituksena vainajalle. Itselleni ne hautajaisjärjestelyt ja muut oli toki jonkinlaista surutyötä, mutta sitäkin enemmän viimeinen palvelus äidille. Halusin hautajaisista hänen näköisensä, musiikki ja tarjottava tuli mietittyä siltä pohjalta mistä äiti tykkäisi. Äiti oli elinaikanaan kirjoitellut runoja ja joskus haaveillut niiden julkaisemisesta. Minä keräsin runoja eri vihoista ja naputtelin ne ylös. Tuttu taittaja teki niistä kauniin vihkosen, johon etukanteen tuli äidin nuoruuskuva ja takakanteen äidin 70-vuotiskuva. Siitä jäi kaunis muisto kaikille hautajaisvieraille. Myös kuolinilmoitukseen laitoimme yhden äidin runoista. Arkkuun valitsin äidille pellavaisen paidan, koska kaikki keinokuidut hiostivat häntä. 

Kyllä meille lapsille vielä perintöäkin jäi, vaikka hautajaisiin ja muuhun meni reilut 5000€. Ymmärrän kyllä niitäkin jotka varattomalle joutuvat hautajaiset järjestämään, että silloin pitää olla vähän vaatimattomammat tarjoilut. Minusta näissä tilanteissa on ihan ok kerätä vierailta hautausavustusta.

Vierailija
44/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei ole laitettu, paitsi mummin kuolinilmoitus, mummi kun oli sen verran sosiaalinen ihminen että hänellä oli paljon tuttavia ja ystäviä, joiden yhteystietoja meillä ei ollut. Ajateltiin että jospa se tieto sitten paikallisen lehden kautta kulkee. Mummin ilmoon laitettiin samalla ukkikin, kun kuolivat parin vuoden välein.

Lehdessä ilmoittaminen on ihan järkyttävän kallista. Juu vainajan varoista..mutta kun niistä pitää maksaa perintöverotkin, niin ei kannata hautajaiskuluissa ihan hulluksi heittäytyä.

Mekin otimme ruusu/vieras linjan ja heitimme ne hautaan arkunlaskun jälkeen. Mummu ei kuulunut kirkkoon ja pastoria ei tarvittu. Muistokaffet kyllä juotiin, vieraita melkein 100. Monta puhetta pidettiin ja laulettiin mummun lempilauluja. Ei hautajaisissa ole pakko mennä jonkun kaavan mukaan!

Vierailija
45/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on kovaa bisnestä.

Lehden painatus on kovaa bisnestä. Luuletko palstamillimetrin hinnan olevan kuolinilmotukselle kovempi, ei ole. 

Vierailija
46/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei ole laitettu, paitsi mummin kuolinilmoitus, mummi kun oli sen verran sosiaalinen ihminen että hänellä oli paljon tuttavia ja ystäviä, joiden yhteystietoja meillä ei ollut. Ajateltiin että jospa se tieto sitten paikallisen lehden kautta kulkee. Mummin ilmoon laitettiin samalla ukkikin, kun kuolivat parin vuoden välein.

Lehdessä ilmoittaminen on ihan järkyttävän kallista. Juu vainajan varoista..mutta kun niistä pitää maksaa perintöverotkin, niin ei kannata hautajaiskuluissa ihan hulluksi heittäytyä.

Mekin otimme ruusu/vieras linjan ja heitimme ne hautaan arkunlaskun jälkeen. Mummu ei kuulunut kirkkoon ja pastoria ei tarvittu. Muistokaffet kyllä juotiin, vieraita melkein 100. Monta puhetta pidettiin ja laulettiin mummun lempilauluja. Ei hautajaisissa ole pakko mennä jonkun kaavan mukaan!

Alapeukku disinformaatiosta. Hautajaiskulut, joihin sisältyy myös lehti-ilmoitus, saa vähentää varoista ja vasta sitten määritetään jäljelle jäävästä summasta perintövero. 

Vierailija
47/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

!

Perintövero maksetaan siitä summasta, joka jää jäljelle, kun vainajan omaisuudesta on ensin vähennetty kaikki hautaamiskulut, johin voi laskea mukaan niin kuolinilmoituksen kuin hautakivenkin.

Vierailija
48/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksilla ja mainoksilla lehti maksetaan.

Vierailija
49/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema tulee kalliiksi tässä maassa, monen monta hapankaalin hajuista kättä on siinä välissä vetämässä omaan taskuun. Olen aina ihmetellyt sitä kuolemalla rahastusta, ikään kuin otetaan vielä vainajalta viimeisetkin pois. Oman äitini kuolema tuli maksamaan muistaakseni jotain +20000€.

Mihin te ton verran rahaa saitte haaskattua? Kyllä normihautajaiset saa reippaasti alle 10 000€:lla. Kiven ja hautajaiset saa jo tohon 10 000€:n jos haluaa. Eikä tarvi edes kitsastella.

Vierailija
50/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, että jotkut ihmiset haluavat mahdollisimman halvat hautajaiset. Ei ilmoitusta, ei muistotilaisuutta, pahviarkku, joka poltetaan ja tuhkat sirotellaan.

Onko tässä kyse kuolemanpelosta ja se yritetään peittää itseltäänkin tiedostamatta siten, että kuolemaa ikään kuin mitätöidään ja halveksitaan.

Hautajaiset ovat kuitenkin jälkeen jääville tärkeä siirtymäriitti.

Joissain kulttuureissa hautajaisia vietetään jopa päiviä ison suvun kesken.

Minä olen 2v sisään haudannut molemmat vanhempani. Molemmat ehtivät sairastaa sen verran pitkään että ei ollut yllätys. Itse sanoin hyvästit kun olin katsomassa arkkuun laiton ja ihan mielelläni kävin tuhkauurnat laskemassa sukujen hautoihin. Mutta en minä niitä kirkonmenoja enkä muistotilaisuutta kaivannut, en vain kehdannut olla menemättäkään. Isä varisnkin olisi arvostanut enemmän pikakahvia läheisen cittarin pullaosastolla, mutta tätini alkoi siinä sitten miettiä keitä kaikkia kutsutaan.... siis ihmisiä joiden kanssa isä ei ollut ollut tekemisissä 30 vuoteen...

Vierailija
51/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin saa alhaisemmaksi, kun muistaa kilpailuttaa. Soittaa ja kysyy eri paikoista. Moni yrittäjä repii kaikki rahat, jos et yhtään osaa vaatia. Niin vain sain isänikin arkusta puolet hinnasta pois kun kysyin, että pakko teillä on halvempiakin olla. Jos arkku on tuhkahautauksessa esillä 30 min, se ei voi maksaa tonnia. Saimme itse asiassa paljon kauniimman kun tilasimme halvimman mitä löytyi, mutta ei sentään pahvista. Lehti-ilmoitusta ei paljon kilpailuteta, mutta olen itse 50v ja en todella ole facess eikä ole isänikään ystävät, joten Ilmo lehteen oli erittäin hyödyllinen. Moni sai tiedon kuolemasta vasta sitä kautta.

Vierailija
52/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, että jotkut ihmiset haluavat mahdollisimman halvat hautajaiset. Ei ilmoitusta, ei muistotilaisuutta, pahviarkku, joka poltetaan ja tuhkat sirotellaan.

Onko tässä kyse kuolemanpelosta ja se yritetään peittää itseltäänkin tiedostamatta siten, että kuolemaa ikään kuin mitätöidään ja halveksitaan.

Minä olen 2v sisään haudannut molemmat vanhempani. Molemmat ehtivät sairastaa sen verran pitkään että ei ollut yllätys. Itse sanoin hyvästit kun olin katsomassa arkkuun laiton ja ihan mielelläni kävin tuhkauurnat laskemassa sukujen hautoihin. Mutta en minä niitä kirkonmenoja enkä muistotilaisuutta kaivannut, en vain kehdannut olla menemättäkään. Isä varisnkin olisi arvostanut enemmän pikakahvia läheisen cittarin pullaosastolla, mutta tätini alkoi siinä sitten miettiä keitä kaikkia kutsutaan.... siis ihmisiä joiden kanssa isä ei ollut ollut tekemisissä 30 vuoteen...

Hautajaiset eivät ole pelkästään sitä vainajaa varten vaas myös jäljelle jääneille siirtymäriitti ja paikka käsitellä asiaa. Minä halusin mennä lapsuudenystäväni äidin hautajaisiin, vaikka olin jo vuosia sitten muuttanut muualle, mutta olimme kuitenkin lapsuusvuosina paljon tekemisissä.

Vierailija
53/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset eivät ole pelkästään sitä vainajaa varten vaas myös jäljelle jääneille siirtymäriitti ja paikka käsitellä asiaa. Minä halusin mennä lapsuudenystäväni äidin hautajaisiin, vaikka olin jo vuosia sitten muuttanut muualle, mutta olimme kuitenkin lapsuusvuosina paljon tekemisissä.

Juurihan tuossa sanottiin, että kaikki eivät kaipaa sitä siirtymäriittiä ja asia on käsitelty jo kauan ennen papin aamenta. Naapurit voi järjestää omat riittinsä jos sellaista ovat vailla.

Vierailija
54/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja saa aikaiseksi perintöriidan toiminnallaan, tai ainakin sen että välit huononee.

Ei kannattaisi muutamasta satasesta tapella.

Jos vainajalla on varat omiin hautajaiskuluihin niin kellään ei ole nokan koputtamista.

Ahne ap ajatteli että hän saa perintöä 200 euroa vähemmän, ymmärsin että hänellä on sisko ja veli.

Ap ei puhu yhtään surevansa on vain rahan perässä. Surullista.

Ap kirjoitti aiheesta "Kuolinilmoituksen kallis hinta". Suru tai sureminen ei vaikuta hintaan yhtään.

Vierailija
55/59 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se 600 e meni hukkaaan siinä että äitini tuttavapiiri katttoi koko maaan,mitä yksi ilmoitus paikallislehdessä auttaa? Tuolla rahalla olisi pitänyt saada kuolinilmoitus pääuuutisiin televisioon

Ja se että on suruaika ei vie pois tuota faktaa, toki surin pari päivää mutten enää nyt mutsi on jo taivaassa

Vierailija
56/59 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksoi  jotain yli 400€ paikallislehteen ja se pantiin kahteen eri paikallislehteen. Siitä tuli yhteensä melkein 1000 €. Olen aivan raivoissani. Vaikka rahat ovatkin äidin, niin on tuo turhaa haaskausta. Mie en ollut niitä laittamassa. Jos olisin ollut, olisin laittanut vain juuri tarpeelliset tekstit. Ei olisi äitikään tykännyt!!!

Vierailija
57/59 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuolema on niin kallista,  että ikuisiin velkoihin moni jää. On

Vierailija
58/59 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos satun kuolemaan, haluan ehdottomasti tiedon siitä sanomalehteen.

Luen kuolinilmoitukset aivan säännöllisesti sekä paikallislehdestä että Hesarista. Kun tulee vastaan tuttuja, ja ajattelen heitä ja heidän elämäänsä hetkisen. Pidän siis pienen muistohetken, ja oikeasti kunnioitan heidän muistoaan. Joskus olen ottanut yhteyttä ja lähettänyt surunvalittelut esim. vanhojen opettajieni omaisille.

Kun tietää jonkun tutun sairastuneen esim. syöpään, on hyvä, että saa kuolemasta aikanaan tiedon. Kun näkee kuolleen sukulaisia, osaa eläytyä heidän tunnelmiinsa eikä ala riemuissaan kailottaa jotain  normaalia puutaheinää.

Yksi hyvä vaihtoehto kuolinilmoitukselle lehdessä olisi nettikuolinilmoituspalsta, johon menisi tiedot kaikista kuolleista. Ettei turhaan etsi vanhaa kaveriaan.

Palstalle sitten iloinen ilme, arkkumainoksia sekä hautaustoimistojen mainoksia ja vilkkuvat bannerit tarjouksineen. Jos ei olis töissä niin kiire niin pistäisin pystyyn. Ruumis piste fi.

Vierailija
59/59 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata typeräksi heittäytyä ja suureelliseksi hautajaisten kanssa. Maksun aika koittaa!!!!