Äitini holtiton rahankäyttö ahdistaa!
Olen parikymppinen ja muutin omilleni hieman yli vuosi sitten. Äitini on ollut aina hyvin suurpiirteinen mitä tulee rahankäyttöön.
Olen nyt käymässä äitini luona ja etsin erästä juttua kun törmäsin kasaan maksumuistutuksia. Äiti ei ole vieläkään maksanut toukokuun vuokraa ja lisäksi muitakin maksuja oli rästissä... Erityisesti tuo vuokran maksamatta jättäminen ahdistaa. Asuimme kahdestaan ennen kuin muutin omilleni ja nyt äiti asuu yksin. Olen sanonut, että asunto on hänelle aivan liian iso ja kallis. Olen pyytänyt häntä etsimään halvempaa vuokra-asuntoa, mutta hän ei tahtoisi millään muuttaa ja ymmärränkin sen, sillä asunto on todella kiva ja siitä on lyhyt työmatka.
Äitini on melko pienipalkkaisessa työssä ja tiedän kuinka paljon hän tienaa, laskin jossain vaiheessa että hänen pitäisi tulla ihan riittävän hyvin toimeen. Ongelma on se, ettei äiti yhtään suunnittele ostoksiaan. Hän tekee paljon heräteostoksia, ja jos rahaa on käytettävissä, hän käyttää sitä, miettimättä miten rahat riittää kuun loppuun.
Koen syyllisyyttä siitä että muutin pois kotoa ja "jätin" äidin oman onnensa nojaan. Olen opiskelija enkä löytänyt nyt kesätyötä ja elän kesäajan opintotuella. Itsekin olen todella vähävarainen ja olen itkenytkin sen takia etten kykene auttamaan äitiä rahallisesti.
Mitä ihmettä voin tehdä??!
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat vastuullisesta nuorelta. Anna äitisi elää omaa elämäänsä, ei ole sinun murheesi.
Niin, itse olen sellainen että maksan aina kaikki laskut ajallaan. En kestä ajatusta, että jokin lasku olisi rästissä... Lasken joka kuukaudelle budjetin ja pyrin elämään sen mukaisesti.
Jotenkin meillä on nämä roolit menneet ylösalaisin. Äitini on kuin holtiton teini ja minä se vastuullisempi. Murehdin kyllä äidin pärjäämistä koko ajan enkä tiedä miten päästää irti. Surenkin tätä tosi paljon eikä oikein kukaan muu ikäiseni ymmärrä tätä tilannetta kun heillä on ihan erilaiset perheet...
Voit toki yrittää puhua järkeä, mutta rehellisesti sanottuna jos tuohon ikään mennessä ei itse ymmärrä, kuinka vakava on tilanne kun jättää vuokran maksamatta, niin et sinä sille mahda mitään. Onhan se harmi, mutta älä ala äitisi äitiksi, sillä se on todennäköisesti loputon suo. Yritä puhua vielä järkeä, mutta sen jälkeen irtisanoudu ja anna hänen itse rämpiä suossa.
Äläkä vaan ala paikkailemaan niitä äitisi velkoja ym. vähistä rahoistasi. Sinun pitää nyt opetella oman taloudenpidon perusteet. Et ole sellaisessa elämänvaiheessa, että voisit alkaa äitiäsi tässä auttamaan, ohjaamaan ja opastamaan. Ihan hyvällä omatunnolla voit siis nyt keskittyä itseesi, vaikka ymmärrän että varmasti sinusta tuntuu kurjalta kun äitisi sössii raha-asioitaan.
Mutta yritä ymmärtää ja hyväksiä, että asia on sinun ulottumattomissasi. Hän on jo keski-ikäinen ihminen, pitäisi osata jo itse.
Vaikutat vastuullisesta nuorelta. Anna äitisi elää omaa elämäänsä, ei ole sinun murheesi.