Sukumme vaiettu asia: 3-vuotias siskoni katosi 70-luvulla. Miten voisin selvittää asian?
3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.
Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Mun nuorempi poika kun syntyi niin unohtivat laittaa hänet "kirjoihin" ja kun kolmen kuukauden päästä menin hakemaan kelakorttia ( vuonna 2000) niin häntä ei ollut olemassa:)Asia saatiin selvitettyä kuitenkin aika pian.
Olen viime aikoina miettinyt että mahtavatko kaikki maahantulotaustaiset ilmoittaa kaikki Suomessa syntyneet lapsensa. Ehkeivät kaikki heidän lapset synny sairaalassa. Sanotaanko vaikka että reippaasti alaikäinen raskautuu niin välttelevät ongelmia ja tyttö synnyttää kotona omiensa parissa. Lapsi kasvais vaan muiden lasten joukossa katraan jatkeena... Oikeastaan olisi erikoista jos näin ei tapahtuisi ollenkaan...
Tässä on ristiriita siihen olettamukseen, että lapset ovat tulonlähde perheille. Lapsilisää eikä sosiaalitukea tule rekisteröimättömästä lapsesta. Yrittäkää nyt olla loogisia noiden olettamustenne kanssa.
Olisikohan syytä jättää jatkossakin vaietuksi asiaksi, ettei tule ikäviä yllätyksiä eteen?
Ehkäpä pikkusiskosi on joku AV-palstalainen, jos on elossa.
Hei,
pari päivää on pitänyt sulatella saamaani tietoa, siksi viive. Tuntuu vähän turhan henkilökohtaiselta edes kirjoittaa tästä tänne enää, mutta velvollisuudentunnosta kerron asiat nyt pääpiirteittäin. Siskoni on kuollut 1970-luvun alkupuolella, samana vuonna kuin oletettu katoaminen tapahtui. Kuolintodistuksen olen nyt nähnyt ja hautapaikankin saanut selvitettyä. Kukat käyn viemässä juhannuspäivänä, kun mökkeilemme lähikunnassa. Harmistus ja ikävä on suuri, mutta toisaalta tieto helpotti oloani.
Enempää en tahdo tätä avata - tuntuu, että hiljaisuudella kunnioitan siskoani ja etenkin vanhempieni ilmiselvää toivetta pitää hänen menehtymisensä yksityisasiana.
Kiitos kuitenkin, kun myötäelitte tätä kanssani.
Ap
varmaan kannattaa etsiä kirkonkirjoista kuolinpäivä ja tutkia mitä on silloin tapahtunut. vanhat naapurit ehkä tietävät?
Sitä samaa.eli rohkeasti etsimään vain! Peukkuja ja varaudu suutiin tunteidsiin!
etsivä löytää joskus kirjoitti:
varmaan kannattaa etsiä kirkonkirjoista kuolinpäivä ja tutkia mitä on silloin tapahtunut. vanhat naapurit ehkä tietävät?
Moi,
kuolinpäivän tiedän, se luki papereissa. Tahdon kuitenkin pitää yksityiskohdat poissa netistä.
ap
Todennäköisesti tapaukseen ei liity rikosta vaan se on tapaturmainen tai sairaus.
Surullinen tarina.
Mietin, miksi ap:lle on kerrottu että sisko on "kadonnut"? Miksei ole kerrottu suoraan että sisar on kuollut.
Vaikeita asioita nämä.
Hyvä, että totuus selvisi. Voimia ap:lle käsitellä asiaa ja päästä yli valheesta.
Ei muuta kuin tutkimaan asiaa niin selviää. Varmasti helpottaa pääkopassa, kun kysymykselle saa vastauksen pisteen kera.
Itse taas vaikenisin noinkin kiusallisesta asiasta. Niin olette näköjään selvinneet ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuorempi poika kun syntyi niin unohtivat laittaa hänet "kirjoihin" ja kun kolmen kuukauden päästä menin hakemaan kelakorttia ( vuonna 2000) niin häntä ei ollut olemassa:)Asia saatiin selvitettyä kuitenkin aika pian.
Olen viime aikoina miettinyt että mahtavatko kaikki maahantulotaustaiset ilmoittaa kaikki Suomessa syntyneet lapsensa. Ehkeivät kaikki heidän lapset synny sairaalassa. Sanotaanko vaikka että reippaasti alaikäinen raskautuu niin välttelevät ongelmia ja tyttö synnyttää kotona omiensa parissa. Lapsi kasvais vaan muiden lasten joukossa katraan jatkeena... Oikeastaan olisi erikoista jos näin ei tapahtuisi ollenkaan...
Tässä on ristiriita siihen olettamukseen, että lapset ovat tulonlähde perheille. Lapsilisää eikä sosiaalitukea tule rekisteröimättömästä lapsesta. Yrittäkää nyt olla loogisia noiden olettamustenne kanssa.
Onhan noilla perheillä lapsia joilla lypsää rahaa mutta eipä yllättäisi jos siellä useamman lapsen joukossa olis yksi joka on vaikka perheen teini-ikäisen lapsi mutta kasvatetaan joukon jatkona. Jos katsotaan kumpi on parempi, paljastaa viranomaisille että 14v on raskaana vai salata asia tuolla tavalla niin veikkaan että salailu onnistuu tuossa kohtaa oikein hyvin perheeltä.
Meidänkin suvussa on monta vaiettua asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ja 70-luvulla ihminen ole voinut kadota, oli sitten lestadiolainen tai mikä muu yhteisö tahansa. Ota selvää poliisilta, kirkonkirjoista tms. Ehkäpä hänet adoptoitiin tietämättäsi. Miten.vanhempiesi perunkirjoitus...näkyikö sieltä et oli kuollut? Lestadiolainen on virkamies ja hänen on poliisina toimittava virkansa tai toimensa mukaan.
Täh? Kyllähän ihmisiä katoaa Suomessa tänäkin päivänä? Pikkulapsia onneksi melko harvoin mutta ihmisiä ne vanhemmatkin on.
Noh. Jokos salaisuus on paljastunut?
Ei ole, tämä on nykyaikaa! Tervetuloa 2000-luvulle. Täällä keskustellaan kaikesta avoimesti, se tekee ihmiselle hyvää, eikä jää patoutumia.