Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukumme vaiettu asia: 3-vuotias siskoni katosi 70-luvulla. Miten voisin selvittää asian?

Erämaiden keskellä
16.06.2017 |

3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.

Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?

Kommentit (312)

Vierailija
261/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa perheessä on asioita joista vaietaan koska niistä on vaikea puhua. Esimerkiksi jos yksi lapsista kuolee ihan vaikka normaalilla tavalla niin asia voidaan lakaista kokonaan pöydän alle ja muille lapsille asiasta ei puhuta sen enempää. Ehkä jopa ajatellaan että lapset unohtavat jne. Mun miehellä oli haileita muistoja kun hän oli pieni että hällä olis ollut veli joka vaan katosi muttei koskaan ollut kysynyt asiasta vanhemmiltaan kun ei ollut varma oliko kyse vaan jostain valemuistosta. Jokunen aika sitten kysyi ja kävi ilmi että he olivat aikoneet ottaa adoptioon samanikäisen pojan kuin miehenikin oli silloin (5v) mutta se ei ollut toiminut ja poika päätyi toiseen perheeseen. 

Niin siis tämä adoptiopoika oli koeajalla muutaman kuukauden heidän perheessään. (voi olla ettei koeaika ole oikea termi ja adoptiokin vain sijaisvanhemmuutta joten älkää tarttuko termeihin pliis:) 

Vierailija
262/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voin lähteä tutkimaan onko minulla mahdollisesti ollut sisarus, jolle on tapahtunut jotain, tai onko sisaruksiani adoptoitu? Ja muutenkin, haluaisin tutustua enemmän isäni suvun historiaan (isän isä, en ole koskaan nähnyt kuvaa hänestä tai mitä tälle tapahtui, ja muutenkin)

olen alaikäinen, mutta sukututkimukset ja tuo sisarusjuttu on AINA kytenyt rinnassani ja olen halunnut tutkia sitä. joten mistä aloittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voin lähteä tutkimaan onko minulla mahdollisesti ollut sisarus, jolle on tapahtunut jotain, tai onko sisaruksiani adoptoitu? Ja muutenkin, haluaisin tutustua enemmän isäni suvun historiaan (isän isä, en ole koskaan nähnyt kuvaa hänestä tai mitä tälle tapahtui, ja muutenkin)

olen alaikäinen, mutta sukututkimukset ja tuo sisarusjuttu on AINA kytenyt rinnassani ja olen halunnut tutkia sitä. joten mistä aloittaa?

Netin kautta voi nykyään itse etsiä helposti tietoja, tallennetuista kirkonkirjoista ja erinäisien linkkien kautta. Hiskin hakuohjelma on erittäin mielenkiintoinen. Sitä kautta olen löytänyt vaikka ketä edesmenneitä sukulaisia. Isovanhemmista voit löytää tietoja netistä, riippuen heidän syntymävuodestaan. Vanhemmistasi ja sitä kautta sisaruksistasi saat tiedon virkatodistuksesta, joka pitää tilata, täällä tietoa:

http://www.genealogia.fi/sukututkijan-lahteet

http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi

Vierailija
264/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap. Ole käynyt täällä edes virnuilemassa?

Mielenkiintoinen ketju.

Vierailija
265/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai katosi. väitän että lapsi kuoli tai surmattiin ja sitten asia peiteltiin.

nimellä ja syntymäajalla maistraatista eka selvität mikä siellä tieto. jos onkin kuollut.

lessujen ollessa kyseessä mikä tahansa salaisuus on mahdollinen.

en usko että "katosi" vaan salattiin joku muu asia.

entäs jos vaikka syntyi intersukupuolisena ja tätä ei kestetty ja lapsi surmattiin. mahdollista

Vierailija
266/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap huhuu?

Vierailija
267/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap huhuu?

Jos tykkäsit tästä, niin täällä http://www.vauva.fi/keskustelu/2900793/polyamoria-lapsiperheessa?change… on ap:n toinen satu.

Vierailija
268/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tämä ei olekkaan provo. Vaan totta.

Vierailija
269/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä somea. Kysele julkisesti, tuo asia julkisuuteen. Töki, niin että syyllinen/syylliset hermostuvat. Toimi nopeasti, sillä tietävät/tekijät saattavat olla kuolleita.

3-vuotias katoaa lestadiolaisalueella lapissa 70-luvulla. Mitä apua somesta?

Olen seurannut kotimaisia katoamistapauksia tiiviisti, enkä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Aika erikoista, jos on tosiaan kokonaan vaiettu.

Vierailija
270/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä somea. Kysele julkisesti, tuo asia julkisuuteen. Töki, niin että syyllinen/syylliset hermostuvat. Toimi nopeasti, sillä tietävät/tekijät saattavat olla kuolleita.

3-vuotias katoaa lestadiolaisalueella lapissa 70-luvulla. Mitä apua somesta?

Olen seurannut kotimaisia katoamistapauksia tiiviisti, enkä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Aika erikoista, jos on tosiaan kokonaan vaiettu.

On joo erikoine, koska tämä on provo.

Vierailija
271/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuorempi poika kun syntyi niin unohtivat laittaa hänet "kirjoihin" ja kun kolmen kuukauden päästä menin hakemaan kelakorttia ( vuonna 2000) niin häntä ei ollut olemassa:)Asia saatiin selvitettyä kuitenkin aika pian.  

Olen viime aikoina miettinyt että mahtavatko kaikki maahantulotaustaiset ilmoittaa kaikki Suomessa syntyneet lapsensa. Ehkeivät kaikki heidän lapset synny sairaalassa. Sanotaanko vaikka että reippaasti alaikäinen raskautuu niin välttelevät ongelmia ja tyttö synnyttää kotona omiensa parissa. Lapsi kasvais vaan muiden lasten joukossa katraan jatkeena... Oikeastaan olisi erikoista jos näin ei tapahtuisi ollenkaan... 

Vierailija
272/312 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tässä esitettiin heti alkuun, että ei edes oikeasti kadonnut vaan adoptoitiin...

Lähtisin sinuna siitä liikkeelle, että hankit käräjäoikeuden päätöksen kuolleeksijulistamisesta käsiisi.

Käräjäoikeus on aikanaan tutkinut kuolleeksi julistamisen edellytkykset ja tuossa päätöksessä voi olla jotain johtolankoja siitä mitä estimisen eteen on tehty. Toki päätöksessä voi vain lukea tyyliin " etsinnöistä huolimatta ei ole löytynyt".. Joka tapauksessa tuolla oi adoptointi teoriat sulkea pois.

Ja muuten baite vei, jos asia todella on niin, että lapsi on kadonnut eikä asian eteen paljoa tehty, niin ei se lestaadiolaiuuden vika ole. 70 luvun maaseudulla tyttölapsi (ja lapset yleensäkään pois lukien vanhi poika lapsi) ei ollut yhtä "arvokas" kuin lapset tämän päivän yhteiskunnassa, uskontoon katsomatta.

Elä nyt ala sinäkään ap lestaadiolaisuutta syyttämään, voithan esittää asian, niin, että sinua vaivaa asia, koska aikanaan 70 luvulla yhden lapsen etsimisen eteen ei ehkä tehty kaikkea.

Ja voithan mennä entisen kotitalonne naapureita jututtamaan, varmasti sieltä löytyy joku kuka tietää jonkun kuka voisi muistaa tapauksen ja varmasti kertovat mielellään. Toimi nyt kun vielä aikaa on.

Vierailija
273/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
274/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trololololo jäit kiinni

Vierailija
275/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita pyytämällä teidän seurakunnan virastosta rekisteriote sukuselvitystä varten. Siinä pitäisi sitten näkyä vanhempasi, heidän kaikki puolisot ja lapset sekä asuinpaikat, vanhempiesi vanhemmat ja heidän kaikki puolisot ja lapset jne.

Vierailija
276/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää aloitusjuttu on trolli.

Joskus näistäkin saa hyviä keskusteluja.

On hyviä trolleja ja huonoja trolleja.

Vierailija
277/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit ikävöidä ihmistä, jota et ole edes tuntenut.

Jos tapaus olisi totta, ymmärrän että haluaisit faktat tietää, mutta ikävöinti, Not.

Mutta asiahan on helppo tutkia, jos totta on. Kirkonkirjoihin/väestörekisterin on kirjattu kuolemat.

Ei ole katsos nyt sinun ymmärtämisesi varassa saako toinen ikävöidä vai ei.

On kuule kaksosia ketkä ovat erotettu toisistaan ja kuolleet samaan aikaan tai perättäin elinyhteys selittämättömän vahva. Asiaa tutkittukin tieteen keinoin.

Kolmanneksi voi hyvin ikävöidä siskoa ketä ei ole koskaan saanut tuntea, mutta tietää olleen olemassa. Mielikuvaa siitä minkälaista olisi jos olisi se sisko siinä. Sitä voi ikävöidä.

Mitä sinä kenenkään ikävöinneistä mitään tiedät?

Vierailija
278/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erämaiden keskellä kirjoitti:

3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.

Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?

Ja täällähän sä nyt et tietenkään "jäänyt kiinni", kertomalla erittäin yksityiskohtaisia tietoja mm tapahtui 70-luvulla, kadonnut lapsi 3 vuotias, vanhemmat jo kuolleet, lestadiolaisalue jne. Kaiken lisäksi, kuten varsin hyvin kaikki vähänkään palstaa lukeneet tietävät, tämä palsta suorastaan kuhisee lestoja :) Kuinkahan monta 3 vuotiasta lasta katosi lesta-alueella 1970-luvulla?

Minusta on jälleen kerran suorastaan järkyttävää, miten näin köykänen trolli on saanut melkein 300 vastausta ja valtavan määrän peukkuja. Ei voi ymmärtää ei.

Vierailija
279/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täällähän sä nyt et tietenkään "jäänyt kiinni", kertomalla erittäin yksityiskohtaisia tietoja mm tapahtui 70-luvulla, kadonnut lapsi 3 vuotias, vanhemmat jo kuolleet, lestadiolaisalue jne. Kaiken lisäksi, kuten varsin hyvin kaikki vähänkään palstaa lukeneet tietävät, tämä palsta suorastaan kuhisee lestoja :) Kuinkahan monta 3 vuotiasta lasta katosi lesta-alueella 1970-luvulla?

Minusta on jälleen kerran suorastaan järkyttävää, miten näin köykänen trolli on saanut melkein 300 vastausta ja valtavan määrän peukkuja. Ei voi ymmärtää ei.

Eikö tämä palsta ole syntiä?

Vierailija
280/312 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolkuttaako omatunto? Pieni lapsi ei osaa ajatella, että voisi olla kyse sisaruksen antamisesta adoptioon. Jos ymmärtäisi, puhuisi aikuisena niillä sanoin.