Verokorttiongelmaa...
Toimitin ensimmäisenä työpäivänä työnantajalle verokorttini (olen aina ennen tehnyt näin muissa työpaikoissa ja se on ollut ok) ja oletin sen olevan ok, kun muuta ei oltu sovittu etukäteen.
Kappas, työnantaja oli laittanut sen maapostissa menemään yli 200km päähän yrityksen palkkatoimistoon ja eihän se tietenkään ehtinyt ajoissa sinne. Työnantaja myönsi mokansa, mutta palkkahallinnon mukaan asialle ei voi kuulemma tehdä mitään. Palkka tuli tänään ja siitä puuttui yli tonni!
Palkkahallinnon mukaan minun pitää odottaa mahdollisesti saapuvia palautuksia, jotka maksetaan joulukuussa 2018. Veljelleni kävi sama juttu, mutta hänen palkkansa korjattiin parissa päivässä vastaamaan oikeaa veroprosenttia.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Olen pienituloinen ja kesän tienestit ovat todella tärkeät. Tässä kuussa rahaa tuli 600€, no vuokran sillä maksaa sentään ja saa ruokaa. Palkkaa pitäisi lisien kanssa tulla nettona 2800€...
Kommentit (17)
Jos kuulut johonkin liittoon niin se voisi ehkä auttaa sinua? En itse osaa sanoa muuta :(
Missä ihmeen maapostissa? Olisiko kirjekyyhky ollut toinen viahtoehto ja pulloposti kolmas?
Veroa pidätetään 60% jos ei ole toimittanut verokortia, lukusi eivät oikein täsmää tähän.
Eikä sun mitään palautuksia tarvi odottaa, lasketat nyt maksettujen verojen ja tulojen perusteella uuden verokortin ja veroposentti on alempi, koska maksoit yhdestä tilistä paljon veroja.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuulut johonkin liittoon niin se voisi ehkä auttaa sinua? En itse osaa sanoa muuta :(
Kuulun onneksi liittoon, mutta mitä se voi edes tehdä jos työnantajalla ei ole velvollisuutta "olla reilu" ja korjata OMAA mokaansa? Hitto kun ärsyttää, ei käynyt mielessäkään moinen kun yhdessäkään paikassa ennen tätä ei ole pitänyt lähettää verokorttia etukäteen :p
-ap
Vierailija kirjoitti:
Toimitin ensimmäisenä työpäivänä työnantajalle verokorttini (olen aina ennen tehnyt näin muissa työpaikoissa ja se on ollut ok) ja oletin sen olevan ok, kun muuta ei oltu sovittu etukäteen.
Kappas, työnantaja oli laittanut sen maapostissa menemään yli 200km päähän yrityksen palkkatoimistoon ja eihän se tietenkään ehtinyt ajoissa sinne. Työnantaja myönsi mokansa, mutta palkkahallinnon mukaan asialle ei voi kuulemma tehdä mitään. Palkka tuli tänään ja siitä puuttui yli tonni!
Palkkahallinnon mukaan minun pitää odottaa mahdollisesti saapuvia palautuksia, jotka maksetaan joulukuussa 2018. Veljelleni kävi sama juttu, mutta hänen palkkansa korjattiin parissa päivässä vastaamaan oikeaa veroprosenttia.Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Olen pienituloinen ja kesän tienestit ovat todella tärkeät. Tässä kuussa rahaa tuli 600€, no vuokran sillä maksaa sentään ja saa ruokaa. Palkkaa pitäisi lisien kanssa tulla nettona 2800€...
2800-(yli)1000=600?
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen maapostissa? Olisiko kirjekyyhky ollut toinen viahtoehto ja pulloposti kolmas?
Veroa pidätetään 60% jos ei ole toimittanut verokortia, lukusi eivät oikein täsmää tähän.
Eikä sun mitään palautuksia tarvi odottaa, lasketat nyt maksettujen verojen ja tulojen perusteella uuden verokortin ja veroposentti on alempi, koska maksoit yhdestä tilistä paljon veroja.
Skannaaminen näin vuonna 2017 olisi ollut oikea vaihtoehto. Itse en tiedä palkkahallinnon yhteystietoja ja verokortti pyydettiin toimittamaan esimiehelle. Nuo summat ovat tekaistut, mutta suunilleen suuntaa antavat millaisista summista on kyse. Teen jokaisen pyhän 100% lisillä, joten kesäansiot nousevat suuriksi verrattuna muun vuoden tuloihin. En halua kirjoittaa tänne tarkkoja summia, jos pomo vaikka pyörii palstalla.
-ap
Lasket itsellesi uuden veroprosentin nyt, niin saat seuraavista palkoista enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Lasket itsellesi uuden veroprosentin nyt, niin saat seuraavista palkoista enemmän käteen.
Näin tein ja tämä oli palkanlaskijan ohje. Kerroin tilanteesta perheelleni ja esiin nousi veljeni samanlainen tilanne tältä kesältä. Hän oli toimittanut verokortin asiallisesti oikeaan aikaan, mutta silti oli pidätetty 60%. Työnantajan moka joka korjattiin parissa päivässä. Olisin mielummin ottanut rahan nyt, minulla on alle 10% veroprosentti, joten palkasta olisin maksanut veroja n. 200€/kk. Tämän episodin jälkeen loppuvuoden prosenttini on 0. Jos asialle ei voi mitään niin ei voi, oli pakko yrittää etsiä muuta ratkaisua :(
-ap
Valitettavasti on paljon v esimiehiä, jotka eivät ymmärrä sitä, että uusien työntekijöiden verokortit pitää olla palkkahallinnossa varmaan paikasta riippuen muutamista päivistä viikkoon ennen palkan maksupäivää. Ei riitä että on perillä 14. päivä jos maksetaan 15. päivä. Tämä on niin jokavuotinen murheenkryyni kun esim. kesän sijaiset tulee, ja muutenkin kun on uusista työntekijöistä kyse. Ikävä juttu kaikille, varsinkin työntekijälle jolle jää ekasta tilistä vähemmän käteen. Taitaa vaan olla niin että varsinkin jos palkanmaksu on ulkoistettu, ei rahoja ruveta palauttelemaan koska on tosiaan ns. ylimääräistä työtä...
terkuin entinen palkkakonttorin täti
Tosi tökeröä, etteivät kyselleet verokorttia, kun huomasivat sen puuttuvan. Itse kerran suuren kaupungin palkkalistoilla olleena sain palkanlaskennasta puhelun, että missä mun verokortti on, ei ole tullut perille. Olin sen itse toimittanut ja se lopulta löytyikin jostain "väärästä pinosta" palkanlaskennasta. Kiva että soittivat!
Mutta ei kai se muu auta, kuin laskea loppuvuodelle uusi verokortti. Jos rahatilanne on nyt surkea, voithan laskea ensi kuulle jonkun tosi pienen veroprosentin ja sitten loppuvuodeksi taas vähän kiristää prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti on paljon v esimiehiä, jotka eivät ymmärrä sitä, että uusien työntekijöiden verokortit pitää olla palkkahallinnossa varmaan paikasta riippuen muutamista päivistä viikkoon ennen palkan maksupäivää. Ei riitä että on perillä 14. päivä jos maksetaan 15. päivä. Tämä on niin jokavuotinen murheenkryyni kun esim. kesän sijaiset tulee, ja muutenkin kun on uusista työntekijöistä kyse. Ikävä juttu kaikille, varsinkin työntekijälle jolle jää ekasta tilistä vähemmän käteen. Taitaa vaan olla niin että varsinkin jos palkanmaksu on ulkoistettu, ei rahoja ruveta palauttelemaan koska on tosiaan ns. ylimääräistä työtä...
terkuin entinen palkkakonttorin täti
Harmillista kuulla että niitä on niin paljon.. Ei tullut itsellekkään mieleen kun aiempina vuosina on riittänyt jopa ensimmäisen viikon aikana verokortin tuominen. Itseäni yllätti myös se, että palkkaa maksetaan jo kesäkuussa vaikka olen juuri aloittanut. Olen tottunut saamaan ensimmäisen tilin vasta toisen työkuukauden puolella.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tein ja tämä oli palkanlaskijan ohje. Kerroin tilanteesta perheelleni ja esiin nousi veljeni samanlainen tilanne tältä kesältä. Hän oli toimittanut verokortin asiallisesti oikeaan aikaan, mutta silti oli pidätetty 60%. Työnantajan moka joka korjattiin parissa päivässä. Olisin mielummin ottanut rahan nyt, minulla on alle 10% veroprosentti, joten palkasta olisin maksanut veroja n. 200€/kk. Tämän episodin jälkeen loppuvuoden prosenttini on 0. Jos asialle ei voi mitään niin ei voi, oli pakko yrittää etsiä muuta ratkaisua :(
-ap
Aiemmin sanoit, että nettotulosi olisivat 2800e/kk, mutta veroprosenttisi on alle 10?
Vierailija kirjoitti:
Tosi tökeröä, etteivät kyselleet verokorttia, kun huomasivat sen puuttuvan. Itse kerran suuren kaupungin palkkalistoilla olleena sain palkanlaskennasta puhelun, että missä mun verokortti on, ei ole tullut perille. Olin sen itse toimittanut ja se lopulta löytyikin jostain "väärästä pinosta" palkanlaskennasta. Kiva että soittivat!
Mutta ei kai se muu auta, kuin laskea loppuvuodelle uusi verokortti. Jos rahatilanne on nyt surkea, voithan laskea ensi kuulle jonkun tosi pienen veroprosentin ja sitten loppuvuodeksi taas vähän kiristää prosenttia.
Soitto olisi ollut kiva, olisin voinut vaikka itse skannata verokortin heille jos olisin tiennyt osoitteen. Edellisissä työpaikoissa on ensimmäisellä työviikolla monesta muistutettu verokortista, "muistakaa tuoda viimeistään perjantaina jottei mene 60% veroja..."
Uudessa verokortissa on 0% näillä ennakonpidätyksillä, tuntuu hurjalta :D Jos syksyllä tekee töitä, niin täytyy varmaan väkisin nostaa sitä hieman ettei vaan tule yllätyksiä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Aiemmin sanoit, että nettotulosi olisivat 2800e/kk, mutta veroprosenttisi on alle 10?
Tienaan nyt kesällä paljon, mutta vuosituloni jäävät reippaasti alle 20 000€. Voit ehkä arvata mitä teen muun ajan vuodesta, koitan kovasti muunnella tietoja jos pomo tai työkaverit pyörivät täällä. En halua asioiden levittelijän tai vinkujan mainetta töissä.
-ap
Kaksi vaihtoehtoa:
- palkanlaskija on ammattitaidoton eikä osaa työtään.
- palkanlaskija on laiska, eikä viitsi korjata sitä.
Oikeasti sinä voit tilata jo tänä päivänä uuden verokortin loppuvuodeksi pienemmällä prosentilla, kun et sinä kuitenkaan palkanlaskijalle mitään voi. Mutta pyydä lähettämään se suoraan palkkatoimistoon ja varmista, että ovat saaneet sen ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tytölle kävi juuri samalla tavalla ja eka palkasta meni 60 % veroja, Ihan kamala juttu oikeasti työttömyyden jälkeen, eikä asiaa voi kuulemma korjata. Sanoin tytölle, että tekee uuden verokortin ja veroprosentti alenee varmasti, kun nyt meni se 60 %.
Ihan käsittämätöntä. Kaikki on tehostettu ja tehty tuollaiseksi byrokratian helmeksi, että työntekijöiden on pakko (?) palkkakonttorissa toimia maalaisjärkeään vastaan. Itselläni on yhden hlön tilitoimisto enkä koskaan ottaisi kenenkään palkasta 60 % vaan olen aina soitellut ja pyydystellyt kortteja ties mistä.
Fiksu työnantaja korjaisi asian, vaikka lain mukaan ei taida olla velvollisuutta.