Mihin Helsingin lukioon lapsesi pääsi?
Kysymys siis helsinkiläisiin lukioihin hakeneille.
Pääsikö ykkösvalintaansa? Mitä vanhempana ajattelet?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne on vähän ne muut asiat mitkä painaa lukiovalinnassa kuin se meneekö liikenneväline ihan viereen vai ei. Toisekseen miten kys asia vaikuttaisi opiskelija-ainekseen joka kouluun hakee, pitäisikö joidenkin asioiden peruskorjauksen (remontti on eri asia) ja ajanmukaistamisen vuoksi kouluun hakea tyhmemmän ja huonompikeskiarvoisen aineksen, vai?
Siitä Rautatieasemalta Elielinaukiolta lähtee bussi jolla pääsee peruskorjausaikana sinne uuteen tilaan muutamassa minuutissa.
No oma lapseni on Ressun tuleva abi. Jos remontti olisi alkanut aiemmin, hän olisi hakenut (ja päässyt) Kulosaareen tai Viikin Norssiin. Kun koulupäivä kestää 8.15-16.15 + 2-3 tuntia läksyjä päälle, on koulumatkan pituudella merkitystä ainakin hänelle :)
Joo, mun lapsi teki just näin ja haki Ksykkiin ja Viikkiin. Ksykkii pääsi. Koulumatkalla on väliä.
Kävi minunki poika Ressun mutta ei läksyjen tekoon mennyt 2-3 t. Silti meni kirjoitukset erittäin hyvin.
Juu, juu ja minun kälyni ei lue yliopistossa tentteihin, kuten minä ei tosin valmistunutkaan koskaan...
Se miten paljon menee aikaa riippuu oleellisesti siitä mitä siellä lukiossa opiskelee. Ja opiskeleeko muistaakseen ulkoa vai opiskeleeko oikeasti oppiakseen.
7 kirjoitti. Kaikki kurssit fykebi ja pitkä matematiikka.mm
Eli ei mitään erikosien vaikeaa.
pitkä matematiikka ei kyllä oo kaikille helppoa ja fyke ja tarvi myös biin että pääsi sinne minne halusi,
Ei silti ole mitään mullistavaa. Tai työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko kaikki samaan bussiin elielinaukiolta? Kuinka tiheään busseja kulkee?
Mikä osoite niin katson reittioppaasta kuinka kauan menee mutta arvelisin että n 15 min elieliltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko kaikki samaan bussiin elielinaukiolta? Kuinka tiheään busseja kulkee?
Mikä osoite niin katson reittioppaasta kuinka kauan menee mutta arvelisin että n 15 min elieliltä
Voi hyvät ääliöt. Koettakaa nyt käsittää että se matka on muutakin kuin se bussissa olo aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne on vähän ne muut asiat mitkä painaa lukiovalinnassa kuin se meneekö liikenneväline ihan viereen vai ei. Toisekseen miten kys asia vaikuttaisi opiskelija-ainekseen joka kouluun hakee, pitäisikö joidenkin asioiden peruskorjauksen (remontti on eri asia) ja ajanmukaistamisen vuoksi kouluun hakea tyhmemmän ja huonompikeskiarvoisen aineksen, vai?
Siitä Rautatieasemalta Elielinaukiolta lähtee bussi jolla pääsee peruskorjausaikana sinne uuteen tilaan muutamassa minuutissa.
No oma lapseni on Ressun tuleva abi. Jos remontti olisi alkanut aiemmin, hän olisi hakenut (ja päässyt) Kulosaareen tai Viikin Norssiin. Kun koulupäivä kestää 8.15-16.15 + 2-3 tuntia läksyjä päälle, on koulumatkan pituudella merkitystä ainakin hänelle :)
Joo, mun lapsi teki just näin ja haki Ksykkiin ja Viikkiin. Ksykkii pääsi. Koulumatkalla on väliä.
Kävi minunki poika Ressun mutta ei läksyjen tekoon mennyt 2-3 t. Silti meni kirjoitukset erittäin hyvin.
Juu, juu ja minun kälyni ei lue yliopistossa tentteihin, kuten minä ei tosin valmistunutkaan koskaan...
Se miten paljon menee aikaa riippuu oleellisesti siitä mitä siellä lukiossa opiskelee. Ja opiskeleeko muistaakseen ulkoa vai opiskeleeko oikeasti oppiakseen.
pitkä matematiikka ei kyllä oo kaikille helppoa ja fyke ja tarvi myös biin että pääsi sinne minne halusi,
ei oo työlästä kun on matematiikka pää ja fyke kiinnostava myös, ei halua humanistiksi, mikä on lukiossa vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei oo työlästä kun on matematiikka pää ja fyke kiinnostava myös, ei halua humanistiksi, mikä on lukiossa vaikeeta?
No tuo ei ole vaikeaa. Eli ei ihme ettei mene aikaa.
Voikohan lukiopaikkoja vaihtaa päikseen? Jos esim Ressuun päässyt ja Norssiin päässyt haluaa vaihtaa lukiota. Ja molemmat vapaaehtoisesti mukana.
Vierailija kirjoitti:
Apollo, 6,66
Lukioon ei voi päästä alle seiskan keskiarvolla, ainakin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ei pyrkinyt minnekään, mihin olisi päässyt pelkällä keskiarvolla. Kävi kolmet pääsykokeet ja sai sitä kautta varmistettua yhteishaussa kaksi lukiopaikkaa ja yhteishaun ulkopuolella oli kolmas paikka (ilman pääsykokeita) tarjolla. Asumme 2km Helsingin keskustasta mutta niin vain lähti lapsi maaseudulle lukioon.
Keskiarvolla olisi päässyt minne vaan, mutta tavalliset lukiot (Ressut ym.) eivät häntä kiinnostaneet.
Maaseudulle??????
Vierailija kirjoitti:
Onko noin 44? Siis että Ressun käyneenä on paremmat mahkut saada kesätöitä ym?
Hyvin myöhässä. Mutta.
Oman kokemukseni mukaan on. Lähinnä koska se auttaa erottumaan hakemuksessa. Itselläni sekä yhdellä luokkalaisellani auttoi Linnanmäellä haastatteluihin pääsyssä, molemmat saatiin paikka (eri vuodet). Yleisesti ottaen tuttavillani kohtuullisen korkea todennäköisyys ollut päästä haastatteluvaiheeseen asti, toki siinä kohtaa on sitten oikeasti kiinni siitä minkä vaikutuksen annat, ja koulu ei siinä hirveästi auta jos ei vain sovi.
Sanoisin että juurikin kesätyöpaikoissa kun kaikilla vähän kokemusta mutta hakijoita on paljon, auttaa hyvä lukio papereissa jos sitä osaa korostaa ja myydä sen antamia hyötyjä itselle. Sitten kun kilpaillaan kokemuksesta, ei koulutausta merkkaa mitään.
Ressun remontti tuo myös osalle oppilaista koulun huomattavasti parempien kulkuyhteyksien päähän, eli jotkut myös hyötyvät koulumatkassaan. Onneksi väistötilat ovat olleet jo huomattavan pitkään kaikkien tiedossa. Tämän vuoden hakijat saivat puntaroida, vaikuttaako muuttunut koulumatka hakemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan lukiopaikkoja vaihtaa päikseen? Jos esim Ressuun päässyt ja Norssiin päässyt haluaa vaihtaa lukiota. Ja molemmat vapaaehtoisesti mukana.
Joka pääsee Ressuun ei vaihda norssiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ei pyrkinyt minnekään, mihin olisi päässyt pelkällä keskiarvolla. Kävi kolmet pääsykokeet ja sai sitä kautta varmistettua yhteishaussa kaksi lukiopaikkaa ja yhteishaun ulkopuolella oli kolmas paikka (ilman pääsykokeita) tarjolla. Asumme 2km Helsingin keskustasta mutta niin vain lähti lapsi maaseudulle lukioon.
Keskiarvolla olisi päässyt minne vaan, mutta tavalliset lukiot (Ressut ym.) eivät häntä kiinnostaneet.
Hmm kaksi lukiopaikkaa? Nyt on v. 2019 syksy, joten käytäntö on voinut muuttua - mutta juuri eilen vanhempainillassa sanottiin, että vain yhdestä lukiosta - siis minne on päässyt - tulee ilmoitus.
psyka ja filosofia pakolliset ja 10 todistuksessa