Koululaisen pissavahinkoihin apuja!!
Meidän tokalle siirtyvällä tytöllä on ajoittain (n. 2-3kk) vieläkin pissavahinkoja. Usein tuntuu olevan kysymys siitä, että ei vain oikeasti malta lähteä ajoissa vessaan. Taas tänään tuli ulkoa hirveällä kiireellä ja kun vessa oli varattu pääsi housuun. Mieheni kärsivällisyys on erityisesti koetuksella. Hän ei vain käsitä tuota, kun tyttö on jo iso ja tänään uhkasi, että jos vielä tänä kesänä pissaa housuun, on ulos lähtiessä laitettava vaippa. Onko teistä kohtuuton uhkaus vai saattaisiko toimia? Tyttöä kyllä nolottaa vahingot, mutta silti ei lähde ajoissa vessaan. Kaverit ei onneksi tästä taida tietää, kun vahingot sattuu aina kotona ja tyyliin vessan oven edessä. Lääkärissäkin on käyty ja tulehdusta ei ole. Itselläni on ollut lapsena vähän samaa vikaa, mutta ei varmaan noin usein kuitenkaan. Mieheni ja poikamme ovat olleet parivuotiaista kuvia. Vinkkejä!?
Kommentit (20)
No kyllä tuo vaippa housuun saattaisi myös toimia. Jos kerran pystyy pidättämään, mutta ei vain viitsi mennä vessaan. Jossain vaiheessa se vain on opittava.
Uhkailu seis! Tuon ikäinen ei tahallaan pissaa housuun.
Onko mahdollista huutaa lapsi välillä sisälle käymään vessassa? Oppisi ehkä että muulloinkin kun viime tipassa on mahdollista käydä.
Tai muistuttaa käymään ennen lähtöä, tai jos kyse jostain muusta tilanteesta kuin pihalla olosta niin kehoittaa käymään kun mahdollisuus / kysyä onko hätä.
Vierailija kirjoitti:
Uhkailu seis! Tuon ikäinen ei tahallaan pissaa housuun.
Kyllä se tahallista on jos ei malta tuon ikäinen mennä vessaan sillon kun pitää
No ette ala vaipattamaan, ettekä etenkään uhkailemaan. Sanoit, että sullakin on ollut samaa ongelmaa. Menee todennäköisesti ohi ajan kanssa. Pyydätte häntä ihan neutraalisti vain käymään useammin vessassa.
Itselläni on sellainen rakko joka ilmoittaa hädästä tasan silloin kun olisi päästävä vessaan heti. Ei yhtään aiemmin. Miehesi on kohtuuton. Ei lapsikaan varmaan nauti tilanteesta ja tuollainen nöyryyttäminen on jo henkistä väkivaltaa.
Liiallinen pidättely on myös vaarallista, puhu siitä lapsen kanssa ja opeta käymään säännöllisesti vessassa.
Onko lapsella jokin neurologinen diagnoosi? Näillä lapsilla saattaa sattua pissavahinkoja vielä tuossa iässä. Toinen asia on rakenne, onko virtsatiet ultrattu? Jos sinulla on ollut sama ongelma lapsena ongelma viittaa virtsateiden rakenteeseen. Jollei lapsella ole pissatulehduksia, lääkäri ei helposti laita yleisellä puolella virtsateidenrakenneultraan. Eli jäljelle jää oikeastaan se keino, että lasta muistuttaa pissalla käymisestä. Ja vaikka lapsi sanoo, ettei hänellä ole pissahätä, niin vaatii käymään vessassa esim. Ennen ulos menoa tai ennen kuin lapsi menee leikkimään kavereiden kanssa.
Itselläni on kyllä ehkä sama vaiva. En sentään pissi housuun mutta usein tuntuu että juuri viime tipassa ehdin pöntölle. Monesti olen noissa tilanteissa meittinyt että onneksi asun yksin, sillä muuten olisi tullut housuun(jos vessa olisi varattu). En osaa selittää tätä mutta tuntuu että mitä lähemmäs vessaa pääsee, sitä pahemmalta hätä tuntuu. Itse olen miettinyt tätä psykologisena vaivana.
Siis kuinka usein noita vahinkoja tapahtuu? En ymmärrä tuosta viestistä :)
Meidän tytöllä tuli vielä ekaluokkalausena pikku liraus housuun n. 5 kertaa päivässä ja silloin tällöin koko pissat. Diagnoosi oli yliaktiivinen virtsarakko, jota hoidettiin lääkkeillä ja ihan vaan rauhoittumaan "hätätilanteessa"ja opettelemalla menemään ajoissa vessaan. Mitkään uhkailu, kiristys tai lahjonta ei auttanut koska ei vaan voinut rakolleen mitään.
Nyt tokaluokkalaisena vessaan pitää edelleen päästä ajoissa, mutta pikku vahinkoja sattuu enintään pari kertaa viikossa.
Kyllä pitää huolestua. Voi olla munuaisissa ta virtsarakossa vikaa.
Oletko ap. Aiemminkin kysellyt tätä. Veripisarat voi myös kieliä munuaisista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytöllä tuli vielä ekaluokkalausena pikku liraus housuun n. 5 kertaa päivässä ja silloin tällöin koko pissat. Diagnoosi oli yliaktiivinen virtsarakko, jota hoidettiin lääkkeillä ja ihan vaan rauhoittumaan "hätätilanteessa"ja opettelemalla menemään ajoissa vessaan. Mitkään uhkailu, kiristys tai lahjonta ei auttanut koska ei vaan voinut rakolleen mitään.
Nyt tokaluokkalaisena vessaan pitää edelleen päästä ajoissa, mutta pikku vahinkoja sattuu enintään pari kertaa viikossa.
Siis 2-3 vahinkoa kuukaudessa. Joskus useammin. Tyttö on vähän huolimaton luonteeltaan ja siksi ajattelimme uhkailun tehoavan. Ei siis ole lääketieteellistä syytä vaivaan. T. Ap
Mulla on ollut lapsesta saakka tota ihan samaa, että nimenomaan ei vain malta käydä vessassa silloin kun olis tarve. En mee vielä kun mulla on tää juttu kesken, meen ihan kohta, meen ihan just, oho nyt on kyllä ihan pakko mennä, no voi hitto taas lirahti. Oon 27v ja mulle selvisi vasta ihan hiljattain että se voi liittyä ADHD:hen. Tein lääkärin antamaa aikuisten naisten ADHD-oireisiin liittyvää rasti ruutuun -hommaa, ja virtsan lirahtelu housuun oli siellä mainittu yhtenä oireena. Siinä siis luki vielä erikseen että merkitse vain ne oireet, joita on ollut lapsuudesta saakka. Olin että ei jumankekka, nytpä selvisi mistä tämäkin johtuu. Muistan että kävin joskus ekaluokkalaisenakin vanhempien kanssa jollain lasten psykologilla tms. ADHD-epäilyjen takia ja sielläkin ihan kysyttiin että onko vessaongelmia, joten kaipa se sitten tuohon liittyy.
Mulla oli pienenä samaa vikaa, tai on edelleenki. Yliaktiivinen ja pieni rakko, vessaan on pakko päästä just tasan ku hätä iskee. Lääkkeillä saatiin lapsena kuriin ja nykyään oon oppinu ennakoimaan mut vaihtohousut kulkee silti mukana + ohuet tenat on käytössä. Synnytys löystytti lihaksia ja lirahduksia sattuu sillon tällön. Kannattaa pyytää lähete rakon ultraukseen, siiitä saa usein paljon tietoa. Ja käsket miehes laittaa ite vaipat päälleen, jos kyse on tästä mikä mulla on ni ei todellakaan ite mahda vahingoille mitään! Tsemppiä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 2-3 vahinkoa kuukaudessa. Joskus useammin. Tyttö on vähän huolimaton luonteeltaan ja siksi ajattelimme uhkailun tehoavan. Ei siis ole lääketieteellistä syytä vaivaan. T. Ap
No eihän tuo niin useasti ole! Taitaa olla vaan niin, ettei leikeistä malta tulla ajoissa vessaan. Eiköhän ajan mittaan opi tulemaan ajoissa vessaan :)
Vierailija kirjoitti:
Meidän tokalle siirtyvällä tytöllä on ajoittain (n. 2-3kk) vieläkin pissavahinkoja. Usein tuntuu olevan kysymys siitä, että ei vain oikeasti malta lähteä ajoissa vessaan.
Meikällä oli lapsuudenkaverina tollanen. Käskin usein hänen lähtemään vessaan sillä se näkyi leikeissä. Aika tavallista.,
Minulla lapsena auttoi se, että kerran jouduin lähteä kaverille vaippa housussa. Tai siis en olisi päässyt ulos, ilman vaippaa. Tämä siksi, että olin kolme kertaa samalla viikolla pissannut housuun. Ja aina silloin tällöin muutenkin. Tiesin, että pissihätä pahenee, mutta aina siirsin vessaan lähtöä hiukkasen ja sitten niitä vahinkoja sattui. Veljeni vieläkin joskus muistuttavat minua vessassa käymisestä 😂Olemme yli kolmekymppisiä.
Minä tein lapsena tuota ja näin aikuisena ajateltuna oli kyllä ihan tahallista. Eli pitkitin vessaan menoa ja joskus kun oli oikein kivaa, niin en vain lähtenyt vessaan. Pöllöintä siinä oli se, että nolostuminen ja katumus iski aika pian kun housut oli märät. Ja sitten kuitenkin oli lähdettävä kotiin, kun kaverit nauroi. Silti jatkoin tuota melkein kolmannelle luokalle asti. Olen iltatähti ja ehkä siksi vanhemmat eivät koskaan olleet vihaisia. Olisin ehkä lopettanut aiemmin, jos olisivat olleet.
Älkää kiinnittäkö asiaan mitään huomiota, eikä kannata ainakaan uhkailla. Korkeintaan voi muistutella vessaan menosta ainakin ennen lähtöä. Onhan ne vahingot noloja lapsellekin!
Meillä lapsilla oli ihan sama juttu tuossa iässä, eivät vain malttaneet mennä vessaan. Nyt ovat jo teinejä, mutta vieläkin tulevat useimmiten kotiin niin, että juoksevat suoraan vessaan. Toinen sanoikin, että se hätä tulee jotenkin yhtäkkiä ja tiedän itsestänikin, että hätä pahenee sitä mukaa kuin vessa lähenee.
Menee siis ohi ajan kanssa.
Meillä on samaa pojalla. Ei kannata tehdä numeroa ettei pahene. Kehukaa kun menee ajoissa vessaan.