Korkeakoulujen yhteishaun tulokset 2017
Ajattelin, että tässä keskustelussa voidaan jännittää yhdessä opiskelupaikkojen saantia. Toivon mukaan jo ensi viikolla tieto onko saanut opiskelupaikan, tulee opintopolkuun. Osaan paikoista on saattanutkin jo tulla.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset?
Kommentit (1077)
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki ja onnea kaikille jotka pääsi opiskelemaan!
Oletteko jo hakeneet / saaneet opiskelija-asuntoa? Minkälaista se soluasuminen on? Kertoisiko joku lisää!
Soluasuntoja on monenlaisia. Itse asuin aikoinani osakunnan opiskelija-asunnossa kolmen hengen solussa, joka oli ihan tavallinen kerrostalokolmio. Jokaisella oli oma lukittava huone, ja keittiö ja kylppäri oli yhteiset. Tuollaisessa solussa voi vain toivoa, että kämppisten kanssa tulee juttuun eivätkä ole mahdottomia sottapyttyjä. Mulla kävi mielestäni hyvä tuuri kämppisten suhteen, joskin ne kaksi muuta ei aina oikein tulleet toimeen keskenään. Ei ne nyt varsinaisesti tapelleet, lähinnä kähisivät musiikin soittamisesta liian kovalla ja yhteisten tilojen puhtaanapidosta. Mutta ihan kivaa minusta siellä oli ja keittiön pöydän ääressä istuttiin parantamassa maailmaa.
Mun poika asui ekan opiskeluvuotensa varta vasten soluasunnoksi rakennetussa 8 hengen solussa. Huoneet olivat pitkän käytävän varrella ja käytävän päässä oli yhteinen oleskelutila ja keittiö kaappeineen. Jokaisella oli oma kylppäri huoneensa yhteydessä. Siellä asuminen tuntui olevan paljon yksityisempää ja solukavereihin törmäsi kuulemma aika harvoin. Ja yhteisten tilojen siivoaminen ei juuri tuntunut ketään kiinnostavan.
Soluasumisen hyviä puolia: asunnon saa kohtalaisen helposti, koska solut eivät ole yhtä haluttuja kuin yksiöt, vuokra on yleensä halvempi kuin yksiössä ja solussa ei ole niin suurta vaaraa eristäytyä omiin oloihinsa. Huonoja puolia: jos käy huono tuuri kämppisten kanssa, asuminen voi olla yhtä h:ttiä, ja tuollaisessa kerrostaloasuntosolussa yksityisyyden kanssa voi olla vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo hakeneet / saaneet opiskelija-asuntoa? Minkälaista se soluasuminen on? Kertoisiko joku lisää!
Soluasuntoja on monenlaisia. Itse asuin aikoinani osakunnan opiskelija-asunnossa kolmen hengen solussa, joka oli ihan tavallinen kerrostalokolmio. Jokaisella oli oma lukittava huone, ja keittiö ja kylppäri oli yhteiset. Tuollaisessa solussa voi vain toivoa, että kämppisten kanssa tulee juttuun eivätkä ole mahdottomia sottapyttyjä. Mulla kävi mielestäni hyvä tuuri kämppisten suhteen, joskin ne kaksi muuta ei aina oikein tulleet toimeen keskenään. Ei ne nyt varsinaisesti tapelleet, lähinnä kähisivät musiikin soittamisesta liian kovalla ja yhteisten tilojen puhtaanapidosta. Mutta ihan kivaa minusta siellä oli ja keittiön pöydän ääressä istuttiin parantamassa maailmaa.
Mun poika asui ekan opiskeluvuotensa varta vasten soluasunnoksi rakennetussa 8 hengen solussa. Huoneet olivat pitkän käytävän varrella ja käytävän päässä oli yhteinen oleskelutila ja keittiö kaappeineen. Jokaisella oli oma kylppäri huoneensa yhteydessä. Siellä asuminen tuntui olevan paljon yksityisempää ja solukavereihin törmäsi kuulemma aika harvoin. Ja yhteisten tilojen siivoaminen ei juuri tuntunut ketään kiinnostavan.
Soluasumisen hyviä puolia: asunnon saa kohtalaisen helposti, koska solut eivät ole yhtä haluttuja kuin yksiöt, vuokra on yleensä halvempi kuin yksiössä ja solussa ei ole niin suurta vaaraa eristäytyä omiin oloihinsa. Huonoja puolia: jos käy huono tuuri kämppisten kanssa, asuminen voi olla yhtä h:ttiä, ja tuollaisessa kerrostaloasuntosolussa yksityisyyden kanssa voi olla vähän niin ja näin.
Miten ne yhteiset tilat, esim HOAS onko niissä valmiiksi joku keittiön pöytä ja tuolit vai miten ne hankitaan?
Mutta sitten on kuitenkin oma huone niin että saa sisustaa itse? Ja omat astiat?
Usealta ihmiseltä olen kuullut että varasijat päivittyvät vasta maanantaina. Olivat soitelleet koulujen hakijapalveluihin. Eli ilmeisesti on kouluista kiinni eikä Opintopolusta - Opintopolkuhan saattaa päivittyä muttei se mitään auta jos ei koulut ole antaneet tietoja. Minkä kyllä itse uskon, sillä olen itse roikkunut 1. varasijalla maanantaista asti ja en pysty millään uskomaan että omaan koulutukseeni ei olisi vapautunut varasijoja tässä välillä. Eli maanantaihin asti joudutaan odottamaan. Ilmeisesti koulut odottavat että kaikki tulokset ovat varmasti tulleet, ja nyt viikonloppunahan varmaan ei päivitellä ollenkaan.
Eli täällä tämä jo monta päivää tässä ketjussa uikuttanut ekalla varasijalla oleva :D kaikki ovat kyllä lohdutelleet että ihan varmasti pääsen, ja uskon sen itsekin mutta ei sitä pysty rentoutumaan ennen kuin oikeasti näkee sen tuloksen.
Itse olen se aikaisempi kirjoittelija, joka pääsi Helsingin oikikseen. Tosiaan toista kertaa hain, viime vuonna jäin pisteen päähän ja kyllä harmitti. Suoraan lukiosta hain ja pelkäsin välivuotta.. no, välivuosi tuli ja voin rehellisesti sanoa, että oli yksi parhaista vuosistani, vaikeuksistaan huolimatta. Välivuoteni kannatti, koska 1. Sain töitä syyskuussa ja siitä asti olen tehnyt töitä, välillä täysiä työviikkoja ja välillä vähän vähemmän (pääsykokeisiin lukiessa 20h/kk). Teki todella hyvää päästä töihin vuodeksi 13 kouluvuoden jälkeen, sain nähdä "duunarimaailmaa" ja sain tutustua työkavereihin ja olla yhden vuoden stressaamatta koulujutuista. Oma motivaatio kasvoi oikista kohtaan ihan hurjasti, sillä vaikka pidän paljon työstäni, en halua tehdä sitä loppuelämääni. 2. Asuin kotona välivuoden ajan, ja laitoin 90% palkastani säästötilille. Säästötililläni on tällä hetkellä 10 000€, mikä todella auttaa opiskelijaa, varsinkin Helsingissä. Opintolainaa tuskin tarvitsee nostaa :) 3. Hain apua omiin henkisiin ongelmiini (masennus, syömishäiriö) ja pystyin paljon täysipainoisemmin keskittymään niiden hoitamiseen, kuin opiskeluiden ohella.
Ihan todella uskon, että mun ei ollut tarkoitus päästä vielä viime vuonna, vaan vasta tätä vuonna. Olen niin paljon valmiimpi ja motivoituneempi! Välivuosi todellakin kannatti! :)
Lukeeko muillakin, että opiskelijavalinta on edelleen kesken? Siitäkin huolimatta, että tuloskirjekin näkyy jo Opintopolussa?
Ihmettelen vain vaikka tämä ei vaikutakkaan omaan tilanteeseeni. En päässyt korkeakouluihin opiskelemaan (varalla), mutta sain kuitenkin muualta sellaisen opiskelupaikan, jossa pääsen preppaamaan taitoja tulevaisuuden uutta KK-hakua varten. Eli loppu hyvin kaikki hyvin minun kohdallani. t. DI:ksi hakenut 66. varasijalainen
Pääsin Helsinkiin psykalle, oli ihan täydellinen yllätys. Koe oli kamala, enkä osannut mitään, mutta väänsin pakolla sinne jotain vastauksia. Ja se kannatti! En voi millään uskoa tätä vieläkään vaikka on jo pari päivää tätä sulateltu.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko muillakin, että opiskelijavalinta on edelleen kesken? Siitäkin huolimatta, että tuloskirjekin näkyy jo Opintopolussa?
Ihmettelen vain vaikka tämä ei vaikutakkaan omaan tilanteeseeni. En päässyt korkeakouluihin opiskelemaan (varalla), mutta sain kuitenkin muualta sellaisen opiskelupaikan, jossa pääsen preppaamaan taitoja tulevaisuuden uutta KK-hakua varten. Eli loppu hyvin kaikki hyvin minun kohdallani. t. DI:ksi hakenut 66. varasijalainen
Niin kauan kuin varasijat liikkuvat ja et ole ottanut opiskelupaikkaa vastaan, valinta on kesken. Tuli mullekin tuloskirje ja onnittelut jo kun tulin hyväksytyksi alempaan toiveeseen vaikka todennäköisesti pääsen vielä ykkösvaihtoehtooni.
Kyllä huvitti, kun pääsykokeissa oli eräs henkilö, joka puhui päsykokeiden alkua odotellessa itsevarmana, että hän on oikeastaan varma, että pääsee sisään. Oikein naureskeli, että hän on saanut niin huippua palautetta kaikilta ja ollut maksullisessa kouluissa eli kyllähän hänen nyt vaan on päästävä taidoillaan sisään.
Ei muuten päässyt :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huvitti, kun pääsykokeissa oli eräs henkilö, joka puhui päsykokeiden alkua odotellessa itsevarmana, että hän on oikeastaan varma, että pääsee sisään. Oikein naureskeli, että hän on saanut niin huippua palautetta kaikilta ja ollut maksullisessa kouluissa eli kyllähän hänen nyt vaan on päästävä taidoillaan sisään.
Voi ei 😂
Uskallatko paljastaa alan?
Katoaako tulokset jossain vaiheessa Opintopolusta? Minulla ainakin kävi niin, olin seitsemännellä varasijalla ja en nyt näe tilannetta enää mistään. Minkäänlaista kirjettäkään ei ole tullut. HAMK kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne yhteiset tilat, esim HOAS onko niissä valmiiksi joku keittiön pöytä ja tuolit vai miten ne hankitaan?
Mutta sitten on kuitenkin oma huone niin että saa sisustaa itse? Ja omat astiat?
Tässäkin on varmasti eroja. Yhteisissä tiloissa yleensä kyllä on valmiiksi pöytä ja tuolit. Oma huone voi olla kalustettu tai kalustamaton, HOASilla tietääkseni kalustamattomia (tai en ole kuullut että siellä olisi valmiiksi kalustettuja). Oma soluhuoneeni oli aikoinaan valmiiksi kalustettu (sänky, kirjahylly, työpöytä, tuoli). Matto, verhot ja valaisimet hankittiin itse. Sitten sai tietysti tuoda lisäksi omia huonekaluja jos halusi ja huoneeseen mahtui. Astiat omia. Mutta näistä saa varmasti parhaiten tietoa HOASilta tai mistä sitten asuntoa hakeekin.
Vierailija kirjoitti:
Katoaako tulokset jossain vaiheessa Opintopolusta? Minulla ainakin kävi niin, olin seitsemännellä varasijalla ja en nyt näe tilannetta enää mistään. Minkäänlaista kirjettäkään ei ole tullut. HAMK kyseessä.
Ei niiden minnekään pitäisi hävitä. Valinnat pitää kuitenkin ilmoittaa oppilaitoksille vasta 14.7.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä se joku muusikko, joka pyrki Turkuun kauppikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä se joku muusikko, joka pyrki Turkuun kauppikseen?
Kerro tästä lisää!
Pääsin lukemaan historiaa turkuun!!!!! Uskomaton fiilis!
Vierailija kirjoitti:
Pääsin lukemaan historiaa turkuun!!!!! Uskomaton fiilis!
Mahtavaa, onneksi olkoon! :)
Vierailija kirjoitti:
Näin taas uudet ylioppilaat rynnivät yliopistoon lisäpisteineen. Ei ole vanhoille ja opiskeluun keskittyneille enää tilaa.
Älä ole katkera, ensi vuonna luet paremmin ja suoriudut kokeesta paremmin.
T. Yliopistoon rynninyt 33-vuotias.
Onko teillä varasijat liikkuneet?