Paljonko maksaisit nuorelle, joka tulee tiskaamaan perhejuhliin?
Eli meillä on kesällä perhejuhlat, joihin odotetaan 30 vierasta. Ajattelin palkata jonkun nuoren vähän auttelemaan keittiössä eli tehtävät olisivat: kuoharilasien ja kahvikuppien tiskaus, kahvinkeittäminen ja pumpputermoksen täyttäminen, pullavatien täyttäminen. Apua tarvittaisiin noin kolmeksi tunniksi. Paljonko olisi mielestänne ok palkka puhtaana käteen?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
50 €
On äärimmäisen tärkeää että nuori saa ensimmäisestä ja ensimmäisistä työpaikasta/koista kokemuksen että hänen työpanostaan arvostetaan ja tarvitaan. Sen jälkeen on helpompi lähteä seuraavaan työpaikkaan ja palkka toimii motivoivana kannustimena seuraavan työpaikan etsintään.
Ja sitten se ihmettelee, miksei kaupan kassalta saa 16€/tunti. Käteen.
Ai "nuori" ansaitsee saada enemmän rahaa satunnaisessa tiskailussa kuin oikea siivooja työssään!!!! Ei todellakaan viittäkymppiä, sanoisin 20.
Herätkää työelämän todellisuuteen av-mammat!
Mäkin äänestän viittäkymppiä, ellei tuo tuosta kolmesta tunnista paljon heitä. Tosiaan kolmen tunnin keikka on eri asia kuin kunnonmittaisten työpäivien tuntipalkat. Veikkaan myös, että nämä juhlat sijoittuvat viikonlopulle tai vähintään arki-iltaan, jolloin tuntipalkankin on ihan asiallista olla parempi kuin vähimmäispalkka.
Joillakin siivoojilla tosiaan on todella lyhyitä keikkoja todella huonolla palkalla, mutta jos kyseessä on kiva, tuttu nuori, ei ehkä kannata tähdätä valtakunnan huonoimpiin työehtoihin...
20 euroo, jos oli muutenkin tulossa juhliin, 30€+ matkakulut, jos varta vasten tulee. Tämä ei tietenkään ole nykynuorille raha eikä mikään, joten onnea yritykseen. Enempää en kuitenkaan maksaisi vaan sitten ottaisin jo verollisen työntekijän, jostain firmasta.
Pakko sanoa, että uskomatonta lukea, että jengi on valmis maksamaan enemmän tällaisesta kuin minulle palveluyrittäjälle..!? En taida sitten olla tarpeeksi liikkis näky haalareissani?! Oiskohan vähän "hyväntekijä"-lisää?
Kympin tunti maksaisin minäkin. Kyllä nuoren on hyvä ymmärtää millaisia rahoja voi omalla työllään tienata ja että kouluttamaton hanslankari oikeasti tienaa tuota luokkaa.
Toivottavasti et maksa liikaa!
Ap, mainitsit perhejuhlat. Onko tämä juhlissa työskentelevä nuori joku sukulaisesi, jonka muu perhe on vieraina juhlissa?
Itsellä on kokemusta juhlista, jossa muu perhe ovat vieraina ja itse olen piikomassa. Tämä siksi, että satuin olemaan sellainen "liian kiltti ja luotettava". Siksi osanani oli lähinnä olla "auttelemassa" eli käytännössä tehdä ihan oikeaa työtä, että muu suku sai juhlia.
Eli mieluiten ainakin valitse tämä nuori muusta kuin juhlimaan tulevan suvun piiristä, Aika erilaista kuitenkin on olla tiskaamassa kuin olla juhlavieraana.
Vierailija kirjoitti:
Maksan nuorille tytöille yleensä luonnossa. Tavallinen taksa on 10 työntöä per työtunti. Yleensä nuo perhanat haluavat maksun kahdessa erässä kun eivät kestä tällaisen hopeaketun käsittelyssä.
Meillä on sama menettelytapa.
10 euroa tunti olisi ihan ok jos työ kestäisi vähän pidempään. Kolmen tunnin työstä saa niin vähän rahaa, että tuskin viitsii vaivautua tuon takia paikalle. Ketjussa monesti sanottu 50 euron könttäsumma on ihan hyvä summa ja sillä lähdetään liikkeelle. Tuskin kukaan kouluttamaton kuvittelee kolmen tunnin hommasta tuota enempää saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
50/3h=16,67/h
Luulis riittävän teinille. Poliisin aloituspalkka varmaan sama.
Poliisi saa liksaa vähän pidemmältä ajalta kuin kolmelta tunnilta. Keikka on aina kalliimpi kuin tuntiliksa vakihommasta.
Miksi teinien pitäisi tehdä aina kaikki puoli-ilmaiseksi? Hinta on sama, kuin maksaisit ko. hommasta vaikka työkaverillesi.
Mä maksaisin sen 50 euroa. Koska kyseessä olisi tuttuni ja oletettavasti jossain määrin kivana pitämäni nuori, niin miksi ihmeessä lähtisin etsimään jotain pienintä mahdollista palkkaa? 50 euroa olisi sellainen, joka olisi tuntipalkaksi muunnettuna reilu, ja omasta näkökulmastani ei myöskään harmittaisi maksaa ko. summaa, vaan maksaisin sen mielelläni avusta.
Eri asia sitten, jos olisi vaikka parin päivän hommasta kyse, jossa tuntejakin kertyisi enemmän. Silloin vähän pienempi tuntipalkka tuntuisi järkevältä kun kokonaisansiosta muodostuisi kuitenkin isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen tunnin keikasta tuntipalkan pitää ollakin suurempi kuin koko päivän työstä. Käytännössä nuori joutuu kuitenkin varaamaan ison osan päivästä ko. työn takia (hän ei voi esim. lähteä kavereiden kanssa minnekään kauemmaksi), joten 50 euroa on ihan sopiva korvaus. Isojen juhlien budjetissa on sitä paitsi ihan sama, onko meno 30 vai 50 euroa. Mutta nuorelle jää selvästi parempi mieli ja hän tulee mielellään toistekin, jos tarvitset myöhemminkin vastaavaa apua.
Minimi työaika on yleensä 4h. Maksaisin tästä, jos tekee työnsä hyvin, on ahkera ja oma-aloitteinen, 80,-. Vaikka todellinen työaika jäisikin 3 tuntiin.
Mikä minimityöaika?? Siivoojilla keikat voi olla vaikka tunnin. Tai 15 min, kuten mulla joskus oli..
Täh? Et oo tosissas. Suostutko todella menemään työpaikalle 15 min työajan ja palkan takia?
Ap tässä. Kyseessä ei olisi sukulainen, vaan minun tulisi etsiä joku nuori jostain, joka suostuisi töihin. Mietin vain, että minkä kehtaan laittaa palkaksi, kun kyselen. Keittiössä ei olisi muita kuin tämä työntekijä, mutta toisaalta laitan kaiken valmiiksi ennen juhlia, joten työ olisi vain tiskiä ja kahvinkeittoa ja niiden pullavatien täyttämistä (sitä tekisin kyllä itsekin). Ongelma onkin, että mistä löydän nuoren tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
50/3h=16,67/h
Poliisi saa liksaa vähän pidemmältä ajalta kuin kolmelta tunnilta. Keikka on aina kalliimpi kuin tuntiliksa vakihommasta.
Miksi teinien pitäisi tehdä aina kaikki puoli-ilmaiseksi? Hinta on sama, kuin maksaisit ko. hommasta vaikka työkaverillesi.
Juuri näin.
Lisäksi halutessaan ap voisi ostaa koko juhlien järjestämisen joltain pitopalveluyritykseltä. Siinä tapuksessa tuo mainittu viisikymppinen tuskin kattaisi edes yhden henkilön ruokailuja juomineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
50/3h=16,67/h
Omaankin korvaan kuulostaa aika hyvältä tuntipalkalta kahvin keittämisestä ja tiskaamisesta, kun itse saan asiantuntijana valtiolla vähemmän. Mutta nuorilla harvoin on mahdollisuutta muihin (säännöllisiin) tulonlähteisiin ja töihin, joten mukavalle teinille varmasti mielellään sponssaa tuon summan keikkatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kyseessä ei olisi sukulainen, vaan minun tulisi etsiä joku nuori jostain, joka suostuisi töihin. Mietin vain, että minkä kehtaan laittaa palkaksi, kun kyselen. Keittiössä ei olisi muita kuin tämä työntekijä, mutta toisaalta laitan kaiken valmiiksi ennen juhlia, joten työ olisi vain tiskiä ja kahvinkeittoa ja niiden pullavatien täyttämistä (sitä tekisin kyllä itsekin). Ongelma onkin, että mistä löydän nuoren tähän?
Siis kyseessä on 30 henkilön ruokatarjoilut? Millainen on oma kokemuksesi tuon kokoisten seurueiden juhlien järjestämisestä? Millaiset tilat, laitteet ja välineet keittiössä? Entä kuka hoitaa salin puolen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
50/3h=16,67/h
Juuri näin.
Lisäksi halutessaan ap voisi ostaa koko juhlien järjestämisen joltain pitopalveluyritykseltä. Siinä tapuksessa tuo mainittu viisikymppinen tuskin kattaisi edes yhden henkilön ruokailuja juomineen.
Meillä oli juuri yo-juhlissa pitopalvelu ja sen kautta tarjoilija. Hänestä piti maksaa 60 eur/tunti. Tietenkään se ei mennyt kokonaan tarjoilijalle, vaan firmalle, mutta ajattelin kuitenkin laittaa summan tähän vertailun vuoksi. Olisin muuten varmaan palkannut jonkun tutun nuoren, mutta yo-juhlapäivänä sellaista on vaikea löytää.
Mun vanhempien naapureilla oli ravintola ja olin ravintolan terassilla monta kesää töissä.
Menin sitten opiskelemaan ja ilmoitustaululla oli usein näitä tarjoilukeikkoja.
Asuin Helsingissä, keikat olivat yleensä Vantaalla tai Espoossa, yleensä Espoossa ja lisäksi omakotitaloalueella. Yhteistä näillä oli, ekaksi piti tulla haastatteluun ja siellä olisi voinut sanoa palkkapyynnön ja tämän jälkeen he valitsivat jonkun, joka sai keikan.
Eli 4 x seutulippu ja juhlat loppuivat niin myöhään ettei julkiset toimineet kunnolla.
Luokkakaveri otti näitä, kun oli taloudellisesti huonommassa tilanteessa kuin minä ja joskus pyysi mukaan. Sanoin olen 3 kesää tehnyt tarjoilijan töitä, en maksa haastatteluun menosta.
Pari krt oli käynyt niin, että olivat palkanneet vahingossa liikaa. Ovella sanoivat ei enää tarvitakaan ja mankumisen jälkeen olivat maksaneet 10 e bussirahaa.
Tää luokkakaveri sai sitten ns vakkarisopimuksen, perheen äiti piti dinnereitä n kerran kuussa. Jos tuli enemmän vieraita , pyysi mua mukaan. Kävin varmaan pari krt, kun vaatimukset nousivat. Piti tulla klo 14 tekemään vaikka mitä ja saatiin lähteä kun vika vieras lähti, vaikka busseja ei silloin enää kulkenut. Taksia ei maksettu ja vikalta keikalta olivat sitä mieltä 50 e riittää kahdelle.
Mä asuin Helsingissä, luokkakaveri pääsi kävellen kotiin tästä kodista, matkaa oli pari km. Vikan keikan jälkeen jäin luokkakaverille yöksi ja päätettiin oli vika keikka. Isäntäpari oli sen verran kännissä, joten ei viitsitty haistatella, mutta kun soitti seuraavan kerran, kerroin tienasin heillä 2 euroa tunti ja jouduin kävelemään toisen luo yöksi. Jos haluatte vielä apua meiltä, seuraavat kerrat maksavat 150 e. Nauroi puhelimeen.
Kerrottiin kansiaan mitä tapahtui ja kun heiltä tuli seuraavan kerran viestiä, keikka laitettiin ilmoitustaululle , kanslisti kertoi he eivät sotkeudu orjatyövoimaan.
Lisäksi tää pariskunta oli ollut niin tyhmä, että laittoi viestin monelle, kaikkien sähköpostit olivat siinä näkyvissä . Sain kanslistilta viestin, laitoin koosteen mitä meille oli tapahtunut ja laitoin sen kaikille plus keikan tarjoajille.
Tämän jälkeen ei kansliasta enää laitettu keikkoja.
No joo, olipa pitkä selitys ja tuli paha mieli kun noita muistelee.
Aina kun kävin noilla keikoilla, meni matkoihin väh tunti suunta ja vaikka keikan piti kestää 3 h, se ei ikinä kestänyt sitä vaan aina enemmän, aina.
Jos meet tiskariksi ravintolaan, teet 8 h päivän ja tienaat mitä tienaat . Matkoihin menee mitä menee, mutta menet kerran ja tulet toisen kerran.
Noi keikat, vaikka kesti 3-5 h , siihen meni ihan koko päivä. Aamulla söin aamupalan, tein koululäksyjä, mutta ei mitään ns peruslauantaita.
Lisäksi tää uusi tilanne on aina uusi. Ei palkkaa keikalta voi verrata, jos toinen menee päivästä toiseen samaan työpaikkaan.
Ja anna työntekijälle myös ruokaa. N 3 h keikka 50 e ja syöminen .
Mulle ei nuorena maksettu. Kutsuttiin serkun rippijuhliin, paikan päällä vaan toivotettiin tervetulleeksi ja iskettiin muovihanskat käteen. Kyllä ketutti, ihan sikana! Palkkaa lupaili loppuillasta, mutta siitä on nyt 6 vuotta...
Parasta oli, kun puolitutut huhuilivat minua "tiskarityttönä". Mutisin, että olen minä sukuakin...
10 euroa olisi mun mielestä ihan sopiva. En nyt viittäkymppiä itse ottaisi noin pienestä vaivasta, ihan naurettavaa.