Syödä usein vs syödä harvoin
Kokemuksia ja mielipiteitä. Ei haeta oikeaa tai väärää tapaa. Säännöllisyys kuuluu molempiin tapoihin.
Kommentit (35)
Useimmiten syön kerran päivässä, illalla.
Mulle ei passaisi syödä pieniä annoksia usein, tulisin vain vihaiseksi.
Paastopäiviäkin tulee toisinaan.
Syön 3-4 tunnin välein 5-6 kertaa päivässä. Hyvin sopii, vaikka olen päiväkodissa töissä. Treenaan myös palkka ja muutenkin aktiivinen elämäntapa.
Kolme kertaa päivässä. Vuoden asuin asuntolassa täyshoidolla opiskeluaikana ja ne kuusi ateriaa päivässä toivat aika monta lisäkiloa.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta käy kyllä aina hyvin ja tasaisesti vaikka söisitten harvemminkin. Se nimittäin toimii niin kauan kuin teissä sydän lyö ja henki pihisee.
Tämä oli keskustelu eri tavoista ei taas pätemistä ja olet muuten väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Syön 3-4 tunnin välein 5-6 kertaa päivässä. Hyvin sopii, vaikka olen päiväkodissa töissä. Treenaan myös palkka ja muutenkin aktiivinen elämäntapa.
Treenaan siis paljon.
Syön päivässä aamupalan, lounaan, välipalan ja illallisen, eli noin 4h välein. Toimii täydellisesti, olen terve, energinen ja ihannepainoinen aikuinen.
Mikä kenenkin kropalle sopii. Itse syön vain silloin, kun on nälkä. Eli 3-4 kertaa päivässä, mutta syön hyvin paljon kerralla. Yleensä syön 1,5-2 kertaa sen kokoisen aterian kuin muut ikäiseni naiset. Ennen menkkoja syön 4-6 kertaa päivässä. Kuuntelen kroppaani ja sillä olen pärjännyt. Veriarvot ovat täydelliset, ei sairauksia, verenpaine hyvin matala, painoindeksi kylläkin lievästi alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon semmonen puputtaja joka syö päivän mittaan kokoajan, mutta vähän kerrallaan. Mun vaan on pakko. :D
Vieläkö on omat hampaat suussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta käy kyllä aina hyvin ja tasaisesti vaikka söisitten harvemminkin. Se nimittäin toimii niin kauan kuin teissä sydän lyö ja henki pihisee.
Tämä oli keskustelu eri tavoista ei taas pätemistä ja olet muuten väärässä.
Kerrotko muuten, että mitenkä niin olen väärässä. Kyllä aineenvaihdunta on ihan koko ajan päällä, silloin kun ihminen on elossa.
Syön vaihtelevasti, kotioloissa yhden tai kaksi isompaa ateriaa, muualla 3 tai 4 pienempää ateriaa, mutta ruokamäärä pysyy kummassakin samana :) Jotta kroppa ei totu liikaa tietyllä tavalla syömiseen, joskus on sellaisia "mättöpäiviä" jolloin syön jotain epäterveellisempää.
Yleensä 3-4 kertaa päivässä, joskus jos vietän vaikka sadepäivää ihan vaan kotona löhöämällä voi kertoja olla vaan 2, jos taas olen koko päivän retkeilemässä voi olla 5. Nälän mukaan annoskoot ja ateriaväli.
Syön kaksi kertaa päivässä. Aamiaisen tai lounaan ja siten päivällisen. Myös kahvit pyrin sisällyttämään näihin ateriakertoihin. Aterioiden välillä juon vettä jos on jano. Ainoat poikkeukset näihin on sosiaalinen tilanne juoda jotain kahvia tai teetä. Tai sitten kova helle, jolloin tarvitsee enemmän nestettä ja jotain suolaista.
Miksi pitäisi syödä joko tiheästi tai sitten harvoin? Miksei voi syödä kohtuullisin väliajoin?
Ei ole mitään tarvetta puputtaa jatkuvasti jotain, eikä toisaalta pitää koko päivän paastoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi syödä joko tiheästi tai sitten harvoin? Miksei voi syödä kohtuullisin väliajoin?
Ei ole mitään tarvetta puputtaa jatkuvasti jotain, eikä toisaalta pitää koko päivän paastoakaan.
Syön kahdesti päivässä sen takia, koska kohtuullisin väliajoin syötynä neljä kertaa päivässä esim. mulle tulee tarve puputtaa jatkuvasti jotain (tehty, nähty, koettu moneen kertaan tässä elämässä). Kun kiinnitin huomiota aterian energiatiiviyteen, pystyn syömään vähemmän ruokaa kerralla, mutta se on energiatiiviimpää. Yhdellä aterialla tulee helposti 800-1000 kcal ja kun sen syö kahdesti päivässä tulee päivälle kalorioita 1600-2000. Jos söisin neljä kertaa päivässä, söisin helposti tuon 2000 kcal tai ylikin yhteensä aterioilla päivässä, mutta sitten jäytäisi sellainen pikkunälkä ja sortuisin mielitekoihin ja hetikohta olis jo 3000 kcal koossa. Ei tee hyvää 160 senttiselle hitaasti kiiruhtavalle keski-ikäiselle täti-ihmiselle.
Juu, ihan töissä olen globaalissa IT-firmassa. Omalla työpisteellä hedelmiä, raakapatukoita, pähkinöitä ja avokonttorin jääkaapissa esim. kotoa tuotu smoothie.