Muistatko sinä katsoa tuleeko takaasi pyörää, kun käännyt tiellä jossa on vierekkäin jalankulkutie ja pyörätie?
Minä en ja äsken pyöräilijä tuli juuri kun olin kääntymässä ja soitti torvea vihaisena "kannattaa katsoa vähän" Joo tiedän ja se oli minun moka etten muistanut katsoa. Jäin vaan miettimään lätäkössä peseytymässä ollutta mustarastasta. Toivottavasti miehelle ei jäänyt paha mieli tai ajattele että minä pahuuttani olisin mokannut.
Kommentit (28)
Muistan, koska pelkään itselleni sattuvan pahasti, ellen muistaisi. Vähän sama kuin, että järki käskee laittamaan patakintaat käteen ennen kuin ottaa uunista mitään. Näin minulla. Onneksi ei sinullekaan käynyt pahasti.
Muistan. Autokoulusta jäi niin selkeästi mieleen, että pitää katsoa, vaikka olisi juuri nähnyt, ettei ketään tule.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ja äsken pyöräilijä tuli juuri kun olin kääntymässä ja soitti torvea vihaisena "kannattaa katsoa vähän" Joo tiedän ja se oli minun moka etten muistanut katsoa. Jäin vaan miettimään lätäkössä peseytymässä ollutta mustarastasta. Toivottavasti miehelle ei jäänyt paha mieli tai ajattele että minä pahuuttani olisin mokannut.
Ei kukaan ajattele, että joku pahuuttaan kävelee alle. Mutta tuleehan sitä ärähdettyä jos näkee, että ihminen ulkoistaa oman turvallisuutensa kanssamatkustajille, ei voi kaikkea huomata. Varsinkin nykyään monen älykännyn käyttäjän äly on kokonaan kiinni siinä kapistuksessa johon kaikki huomio kiinnittyy. :(
Katson, vaan ei se aina auta, kun kulman takaa porhaltaa jalkakäytävällä.
Tottakai. Yleensä kuitenkin "ohitan" pyöräilijän ennen kääntymistäni, eli olen jo etukäteen tietoinen hänestä.
aina katson. Kerran en katsonut, ja meinasi tulla mopo päälle.
Aloitusviesti oli ehkä sympaattisinta mitä olen tältä foorumilta lukenut. Ihana sinä mustarastaiden ihailija. Paskat siitä pyöräilijästä. Kuuntele vaan sitä ihanaa mustarastaiden laulua ja unohda koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Aloitusviesti oli ehkä sympaattisinta mitä olen tältä foorumilta lukenut. Ihana sinä mustarastaiden ihailija. Paskat siitä pyöräilijästä. Kuuntele vaan sitä ihanaa mustarastaiden laulua ja unohda koko juttu.
Ehkä niitä lintuja voi mennä bongailemaan muualle kuin liikenteeseen, ihan kaikkien turvallisuuden vuoksi. Jos ei kykene turvalliseen liikennekäyttäytymiseen, olisi ehkä syytä pysyä pois liikenteestä. Tuossa tilanteessa olisi pyöräilijällekin voinut käydä huonosti.
Muistan. Usein on ollut koira mukana ja aiempia huonoja kokemuksia varomattomista pyöräilijöistä.
Katson aina liikkuessa ympärille huolellisesti. Parempi varmistaa kuin katua liikun melekin aina pyörällä. Joskus tulee kyllä inhimillisiä erehdyksiä esim jätän pyörän kotiin ja tajuan kääntyväni pyörätielle muitta mutkitta kävellessäni. Huomaan tämän kyllä heti itse. Luulen että pyöräilijä soitti vain kelloa vihaisena lisäsit itse koska pelästyit asiasta. Kello(sanoit torvi) vain soi ei sillä ole erillistä luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
No se pyötäilijä oli myös sympaattinen, sellainen urheilupyöräilijä. Pyöräily on hyvä harrastus ja harmittaa että omalla muissa maailmoissa olemisellani aiheutin pahaa mieltä toiselle. Mies suuttui ihan aiheesta. Minua hävetti ihan simona mutta ensi kerralla ainakin olen valppaampi. Ehkä tapahtuneella oli opettava tarkoitus.
Ap
Muistan, mutta se ei aina auta, jos pyöräilijä ei osaa varoa autoa. Juuri viime viikolla pyöräilijä ajoi autoni kylkeen paikassa, jossa jalankulkijoille on suojatie ja pyörätie kulkee sen vieressä tien puolella. Käännyin ja annoin tietä jalankulkijoille, joille paloi vihreä valo suojatiellä. Pyöräilijä ilmeisesti oletti minun jatkavan suoraan ja ajoi pysähtyneen autoni kylkeen. Onneksi ei tullut näkyviä vammoja kummallekaan, muuten oltaisiin varmasti saatu mehevä riita aikaiseksi syyllisestä :(
Vierailija kirjoitti:
Katson aina liikkuessa ympärille huolellisesti. Parempi varmistaa kuin katua liikun melekin aina pyörällä. Joskus tulee kyllä inhimillisiä erehdyksiä esim jätän pyörän kotiin ja tajuan kääntyväni pyörätielle muitta mutkitta kävellessäni. Huomaan tämän kyllä heti itse. Luulen että pyöräilijä soitti vain kelloa vihaisena lisäsit itse koska pelästyit asiasta. Kello(sanoit torvi) vain soi ei sillä ole erillistä luonnetta.
Ei kun kyllä sillä pyöräilijällä oli sellainen soittotorvi. Sitä töräytti ja ohi ajaessaan tolaisi tuon että katsoisin vähän. Tottakai pelästyin kun ei kuulu mitään ja yhtäkkiä kuuluu kova töräytys :D
Ap
Pyöräilin eilen ekaa kertaa yli kymmeneen vuoteen joten jännitti jo hiukan muutenkin ja juuri kävi noin. Edessäni kulkeva kävelijä siirtyi yhtäkkiä eteeni pyöräkaistalle ja hänellä oli kuulokkeetkin päässä eli tuskin olisi kuullut jos kaikki olisi tapahtunut hetkeä aiemmin ja olisin ehtinyt kelloa rimputtaa. Vilkasliikenteinen autotiekin oli vieressä joten ei ihan hiljaisinta ollut. Onneksi selvittiin säikähdyksellä.
Jos kuljen kevyen liikenteen väylää, mukanani on todennäköisesti nelivuotias lapsi. Toden totta pääni pyörii kuin väkkärä jatkuvasti, kun tarkkailen muuta liikennettä, ettei kukaan loukkaa.
Ei kyllä minä aina mosautan surutta pyöräilijän päälle
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilin eilen ekaa kertaa yli kymmeneen vuoteen joten jännitti jo hiukan muutenkin ja juuri kävi noin. Edessäni kulkeva kävelijä siirtyi yhtäkkiä eteeni pyöräkaistalle ja hänellä oli kuulokkeetkin päässä eli tuskin olisi kuullut jos kaikki olisi tapahtunut hetkeä aiemmin ja olisin ehtinyt kelloa rimputtaa. Vilkasliikenteinen autotiekin oli vieressä joten ei ihan hiljaisinta ollut. Onneksi selvittiin säikähdyksellä.
Opit vielä ennakoimaan noita kuuloke tyyppejä. Jotkut liikkuvat tahallaan väärällä puolella muusta liikenteestä jolloin sellaisen ohittaminen vaatii melkein koko muulta liikenteeltä jokaisen parametrin tarkistamisen kun tämä kuningas tai kuningatar tulee tahallisesti vastapalloon. Ihan sama onko erillistä sääntöä missä jalankulkijan tai pyöräilijä on liikuttava, meillä on oikeanpuoleinen liikenne ja kääntyvä väistää lainkin mukaan. Usein tulee tilanne vastaan jossa väärällä puolella kävelijän lisäksi kohtaa yhtäaikaa lenkkeilijä, koiran ulkoiluttaja ja eripuolilta tulevat polkupyörät. Nämä tilanteet joissa muut joustavat kuten aloitusviestissäkin pyörähän väisti eikä osunut vaikka avaaja oli katsomatta rynnännyt pyörätielle, ovat yleisiä pyöräiltäessä niihin on van totuttava. Avaaja voisi miettiä että onneksi tilanteessa hän haittasi vain yhtä pyörää eikä ollut osallisena usemman muun liikkujan liikkumisen haittaamiseen. Ymmärrettävää on että kun näitä tulee muutama peräkkäin lyhyellä matkalla alkaa tuntumaan siltä että että onko kaikki aloittajan tyyppiset ihan sekaisin päästään. Silloin voi olla onnellinen niistä jotka katsovat jo kaukaa että pyörä on tulossa ja nämä ansaitsevat hymyn.
Aina kun liikun sivuttaissuunnassa tarkistan ettei kevyen liikenteen väylällä ole esim se pyöräilijä tulossa takaa. Aivan liian usein jalankulkijat unohtavat sen, että se tosiaan on kevyen liikenteen väylä eikä mikään jalankulkuväylä, eivätkä ota muita tielläliikkujia huomioon. Pahimpia ovat koiranulkoiluttajat joilla koira vaeltelee tien toisessa reunassa ja talutin roikkuu ansalankana koko tien leveydeltä. Pyörällä liikkuessani karjahdan yleensä ohjeistuksen epämääräistä haahuilijaa lähestyessäni (esim. "Tulen oikealta ohi!" henkilölle joka vaeltaa keskellä tietä), sekin toki joskus aiheuttaa epämääräistä ryntäilyä mutta vähemmän kuin soittokello.
En. Jään varmaan vielä joskus rekan alle.