Nuorten miesten ongelma tässä maailmassa
Tiedättekö mikä on nuorten miesten ongelma... omasta mielestäni se on nimittäin se, että siinä missä naiset yleensä puhuu tunteistaan ja hakee apua itsehoito- ja henkisistä (new age, meditaatio ym.) kirjoista, miehet usein välttelevät tälläisiä. Jos kysyttäisiin miehiltä montako parisuhdeopasta he ovat lukeneet, niin veikkaisin, että useimpien kohdalla vastaus olisi nolla, kun naiset kohdalla varmaankin vähintään yksi. Tosin tämä on pelkkä arvaus. Mielestäni miehisyyden kuva tai arkkityyppi tarvitsisi päivitystä, se on jämähtänyt jonnekin historian lehdelle. Vaan miten sen päivittäisi.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yksinkertaisesta asiasta tehdään iso ongelma?
Onko se joku nykyajan juttu, että kaikki pitää neuvoa kädestä pitäen? Miten siivoat, miten nukut, kuinka syöt, miten naidaan, miten juttelet ihmisille, kuinka kävelet oikein?
Niin, tällaistahan se suhtautuminen tuppaa olemaan, kun ongelmia on miehillä. Jos naiset eivät saa ylennyksiä tai viiltelevät itseään, niin johan on eri ääni kellossa. Silloin kyllä ollaan empaattisia ja autetaan.
Miehet syrjäytyvät yhteiskunnasta vauhdilla ja asia ei kiinnosta ketään.. mihinkähän tämä johtaa?
Mikä tähän auttaisi? Pitäisiköhän kouluissa opettaa enemmän sosiaalisia taitoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää meitä miehiä määrittelemästä omaa miehisyyttämme? Ei kai siihen tarvita erikseen naisilta lupaa?
Sosiaalinen paine vaikuttaa myös miehiin. Miksi se ei vaikuttaisi, ihmisiähän miehetkin ovat? Ja miehen rooli yhteiskunnassa on sosiaalisesti jopa hankalampi kuin naisten, koska miehen on todistettava olevansa "hyvä". Esim. baarissa yksin istuvaaan naiseen suhtaudutaan paljon suopeammin kuin yksin istuvaan mieheen. Yksinäinen mies koetaan jopa uhaksi.
Oman kokemukseni mukaan mies on kiinnostavimmillaan juuri silloin kun hän ei yritä todistaa olevansa jotain. Lisäksi poikkeamalla jostakin muiden määrittelemästä miehen roolista erottuu paremmin joukosta, jolloin itselle epäsopivat naiset eivät kiinnostu ja taas ne sopivat kiinnostuvat. Tietysti omasta hygieniastaan kannattaa huolehtia jne.
Miten niin epäsopivat naiset? Ja kyllähän se vieläkin niin menee, että miehen on käytännössä se aloite tehtävä, tai muuten juttua ei synny. Tämäkin lisää yksin jäävien miesten määrää naisiin verrattuna, koska moni nainen suorastaan pelkää yksinäisiä miehiä. Ts. jos et ole kaverin kaveri entuudestaan, on laloitteen tekeminen vaikeampaa. Sulla menee nyt pointti ihan ohi, kun keskityt henkilökohtaisiin mielipiteisiisi.
Epäsopivat naiset = eivät ole sopivia ko. miehelle. Vai kelpaako sulle kuka tahansa nainen? Joo se on ihan totta että mies joutuu usein tekemään aloitteen, ja itsekin olen sen taidon joutunut opettelemaan (eikä se ollut helppoa). Toisaalta ilman sitä taitoa olisin joutunut tyytymään juuri niihin harvoihin aloitteellisiin ja vahvaluonteisiin naisiin, jotka eivät olleet mun tyyppiä, tai olemaan yksin. Taidon hankkiminen ei kuitenkaan tarkoita sitä että pitäisi muuten ahtautua muiden määrittelemään muottiin. Henkilökohtaisiin mielipiteisiini? Introverttiydestäni huolimatta olen hankkinut laajan tuttavapiirin ja nähnyt miten maailma toimii, ja mikä toimii ja mikä ei. Olen myös oppinut sen, että maailma ei ole reilu kaikessa, mutta valittamalla en ole koskaan saavuttanut mitään.
Ei kelpaa kaikki naiset, mutta on se vähän naiivia olettaa, että vain epäsopivia naisia jää pois, kun eipä sitä epäsopivuutta aina tiedä vielä kuukauden tutustumisen jälkeenkään. Jotenkin tällä palstalla pistää silmään se, että kun nainen puhuu asioista, jotka ovat hänelle sukupuolen takia vaikeampia, häneen suhtaudutaan suopeasti. Kun mies tekee saman, häntä kutsutaan valittajaksi, vinkujaksi, ulisijaksi tmv. Vastasin ketjuun, koska ap antoi ymmärtää, että miesten ongelmat johtuvat siitä, että he eivät yritä parantaa tilannettaan yhtä aktiivisesti kuin naiset, mutta hän ei huomioinut sitä, että miesten tilanne on myös vaikeampi alun alkaeenkin. Onko tämä valittamista?
Juuri sitä koitin sanoa. Miesten lähtötilanne on huonompi, mielestäni heillä on paljon enemmän esteitä tällä saralla kuin naisilla. Naisten on helpompi solmia ja ylläpitää sosiaalisia suhteita kuten muutamat täällä jo sanoivat. Mutta miehisyyteen kuuluu tietyn miehisyyden ylläpitäminen eikä siihen kuuluu itsensä kehittäminen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää meitä miehiä määrittelemästä omaa miehisyyttämme? Ei kai siihen tarvita erikseen naisilta lupaa?
Sosiaalinen paine vaikuttaa myös miehiin. Miksi se ei vaikuttaisi, ihmisiähän miehetkin ovat? Ja miehen rooli yhteiskunnassa on sosiaalisesti jopa hankalampi kuin naisten, koska miehen on todistettava olevansa "hyvä". Esim. baarissa yksin istuvaaan naiseen suhtaudutaan paljon suopeammin kuin yksin istuvaan mieheen. Yksinäinen mies koetaan jopa uhaksi.
Oman kokemukseni mukaan mies on kiinnostavimmillaan juuri silloin kun hän ei yritä todistaa olevansa jotain. Lisäksi poikkeamalla jostakin muiden määrittelemästä miehen roolista erottuu paremmin joukosta, jolloin itselle epäsopivat naiset eivät kiinnostu ja taas ne sopivat kiinnostuvat. Tietysti omasta hygieniastaan kannattaa huolehtia jne.
Miten niin epäsopivat naiset? Ja kyllähän se vieläkin niin menee, että miehen on käytännössä se aloite tehtävä, tai muuten juttua ei synny. Tämäkin lisää yksin jäävien miesten määrää naisiin verrattuna, koska moni nainen suorastaan pelkää yksinäisiä miehiä. Ts. jos et ole kaverin kaveri entuudestaan, on laloitteen tekeminen vaikeampaa. Sulla menee nyt pointti ihan ohi, kun keskityt henkilökohtaisiin mielipiteisiisi.
Epäsopivat naiset = eivät ole sopivia ko. miehelle. Vai kelpaako sulle kuka tahansa nainen? Joo se on ihan totta että mies joutuu usein tekemään aloitteen, ja itsekin olen sen taidon joutunut opettelemaan (eikä se ollut helppoa). Toisaalta ilman sitä taitoa olisin joutunut tyytymään juuri niihin harvoihin aloitteellisiin ja vahvaluonteisiin naisiin, jotka eivät olleet mun tyyppiä, tai olemaan yksin. Taidon hankkiminen ei kuitenkaan tarkoita sitä että pitäisi muuten ahtautua muiden määrittelemään muottiin. Henkilökohtaisiin mielipiteisiini? Introverttiydestäni huolimatta olen hankkinut laajan tuttavapiirin ja nähnyt miten maailma toimii, ja mikä toimii ja mikä ei. Olen myös oppinut sen, että maailma ei ole reilu kaikessa, mutta valittamalla en ole koskaan saavuttanut mitään.
Ei kelpaa kaikki naiset, mutta on se vähän naiivia olettaa, että vain epäsopivia naisia jää pois, kun eipä sitä epäsopivuutta aina tiedä vielä kuukauden tutustumisen jälkeenkään. Jotenkin tällä palstalla pistää silmään se, että kun nainen puhuu asioista, jotka ovat hänelle sukupuolen takia vaikeampia, häneen suhtaudutaan suopeasti. Kun mies tekee saman, häntä kutsutaan valittajaksi, vinkujaksi, ulisijaksi tmv. Vastasin ketjuun, koska ap antoi ymmärtää, että miesten ongelmat johtuvat siitä, että he eivät yritä parantaa tilannettaan yhtä aktiivisesti kuin naiset, mutta hän ei huomioinut sitä, että miesten tilanne on myös vaikeampi alun alkaeenkin. Onko tämä valittamista?
Juuri sitä koitin sanoa. Miesten lähtötilanne on huonompi, mielestäni heillä on paljon enemmän esteitä tällä saralla kuin naisilla. Naisten on helpompi solmia ja ylläpitää sosiaalisia suhteita kuten muutamat täällä jo sanoivat. Mutta miehisyyteen kuuluu tietyn miehisyyden ylläpitäminen eikä siihen kuuluu itsensä kehittäminen. Ap
...Erilaiset häpeän tunteet ja onnistumisen pakko, voittaminen, kilpailu, osaaminen ja tietäminen on tyypillisiä miehisyyteen liitettyjä ominaisuuksia. Jos se, että jollakin ei ole kavereita on usein luuseri ja joku jopa ajattelee, että tossa tyypissä on jotain vikaa. Mutta kuinka usein naisesta ajatellaan näin koulussa?
Musta nuorten miesten suurin ongelma Suomessa on että he odottavat että asiat hoituvat itsestään tai joku hoitaa ne heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta nuorten miesten suurin ongelma Suomessa on että he odottavat että asiat hoituvat itsestään tai joku hoitaa ne heidän puolestaan.
Juuri tämän kuvan olen minäkin saanut todella usein nuorista miehistä. Sellaisista, jotka ovat sinkkuja, kuten myös niistä jotka parisuhteessa eivät tee oikein minkään eteen mitään kun ovat kenties kasvatuksen tai jonkun muun seurauksena oppineet siihen, että heidän puolesta kaikki hoidetaan. En sano että kaikki nuoret miehet olisivat tällaisia, mutta harmittavan usein on juuri tämä kuva jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aina ollut epäselvää se mitä "miehisyys" tai terve "mieskuva" tarkoittavat? m27
Käytännössä se tarkoittaa kaikkea sitä, mitä yhteiskunta odottaa mieheltä ja mitkä asiat/ominaisuudet yleisesti mielletään "miehisiksi". Kannattaa lukaista Henkan kirjoitus aiheesta:
http://www.terve.fi/blogit/henry-laasanen/naistenlehtien-mieskuva
Laasasen tekstit kannattaa jättää omaan arvoonsa ihan ensimmäiseksi, jos haluaa luoda toimivia ihmissuhteita ja säilyttää omanarvontuntonsa ihan vaan omana itsenään.
Nämä parisuhdekouluttajat ovat itse sinkkuja...
Naisten kanssa on ihan älyttömän tylsä keskustella kun tulee vain niitä parisanaisia vastauksia vaikka kuinka yrittäisi kysellä ja saada innostumaan puhumaan mistä tahansa aiheesta. Kokoajan saa olla itse viemässä keskustelua eteenpäin ja pakottaa itsensä olemaan niin kauhean kiinnostunut vaikka mitään vastakaikua ei tule.
Ja sitten kun oma kiinnostus lopahtaa niin itketään että miks miestä ei enää kiinnosta. Tylsäätylsäätylsääaivoturruttavantylsää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, kannattaisi aloittaa niiden kavereiden hankkimisesta.
Vaikka saisikin kavereita, niin ei heidän kauttaan välttämättä keneenkään sopivaan naiseen tutustu. Toki se on hyvä alku, mutta tarkoituksenani oli vain osoittaa, että suhteiden luominen on miehille lähtökohtaisesti vaikeampaa kuin naisille, joten osittain siksi yksin jääviä ja syrjäytyneitä miehiäkin on enemmän. Kun aloituksessa annettiin ymmärtää, että tämä johtuisi vain siitä, että naiset aktiivisesti pyrkivät tilannettaan parantamaan. On silläkin varmaan vaikutusta, mutta ei tässä miehet ja naiset samoilla korteilla kuitenkaan pelaa.
Jos sinulla olisi kavereita, niin tietäisit, että he jo itsessään tuovat elämään paljon iloa. Tämä jankutus nimenomaan osoittaa sen, kuinka ajatusmaailma vääristyy, kun on yksin ja ainoa kommunikaatio tapahtuu verkossa.
Itsellä on, että minulla ei ole hirveästi mitään yhteistä naistejen kanssa. Olen tavannut monta naista, mutta ei vaan ole naistejen kanssa mitään yhteistä. Jos en löydä seurustelu kumppania, ei se nyt hirveästi haittaa. Jos sopiva tulee kohdalle, voisin toki yrittää mutta epäilen, että semmosta ei ikinä tule minun kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on, että minulla ei ole hirveästi mitään yhteistä naistejen kanssa. Olen tavannut monta naista, mutta ei vaan ole naistejen kanssa mitään yhteistä. Jos en löydä seurustelu kumppania, ei se nyt hirveästi haittaa. Jos sopiva tulee kohdalle, voisin toki yrittää mutta epäilen, että semmosta ei ikinä tule minun kohdalle.
Naistejen?? :-o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aina ollut epäselvää se mitä "miehisyys" tai terve "mieskuva" tarkoittavat? m27
Käytännössä se tarkoittaa kaikkea sitä, mitä yhteiskunta odottaa mieheltä ja mitkä asiat/ominaisuudet yleisesti mielletään "miehisiksi". Kannattaa lukaista Henkan kirjoitus aiheesta:
http://www.terve.fi/blogit/henry-laasanen/naistenlehtien-mieskuva
Laasasen tekstit kannattaa jättää omaan arvoonsa ihan ensimmäiseksi, jos haluaa luoda toimivia ihmissuhteita ja säilyttää omanarvontuntonsa ihan vaan omana itsenään.
Arvaan, että et pidä henkilöstä, mutta tuo on aika ohutta kritiikkiä ko. artikkelia kohtaan. Ymmärrät tämän varmaan itsekin?