Sain työpaikan, enkä aio kertoa raskaudesta
Mitä mieltä olisit työnantajana sellaisesta?
Tiedän, ettei minun millään perustella tarvitsekaan kertoa raskaudesta työnantajalle. Äitiyslomasta toki ilmoitan sitten, kun se on ajankohtainen asia.
Kommentit (30)
Työnantajalle nämä on peruskauraa, äitiyslomat ja muut työpaikalta poissaolot. Ilmoitat äitiysloman alkamisesta ohjeen mukaan. Aika pöljiä ne tietysti on jos pitävät sinua vain pullukkana :D Kun asiat on työpaikalla hyvin, raskaudesta ja äitiyslomasta - ja varsinkin sijaisen rekrytoinnista puhutaan hyvissä ajoin ja homma hoituu hyvässä yhteistyöhengessä. t henkilöstösihteeri.
Oot jo raskaana ja sait nyt työn? Koeaika on 6kk.. mitäpä luulet, selviääkö homma työnantajalle ennen tuon umpeutumista? Oisko rehellisyys järkevämpää ja enemmän moleminpuolista luottamusta herättävää kuin tietoinen kusettaminen?
Eipä tuossa ihmeitä. Ilmoitat äitiyslomasta siinä vaiheessa, kun pitää ilmoittaa, työnantaja hankkii sijaisen ja kun palaat, voidaan sinut sijoittaa muihin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Oot jo raskaana ja sait nyt työn? Koeaika on 6kk.. mitäpä luulet, selviääkö homma työnantajalle ennen tuon umpeutumista? Oisko rehellisyys järkevämpää ja enemmän moleminpuolista luottamusta herättävää kuin tietoinen kusettaminen?
6 kk koeaikaa saa käyttää vain poikkeustapauksissa, muuten se on max 4 kk. Asiattomilla perusteilla ei saa irtisanoa edes koeaikana.
Aloittajalla on täysi oikeus toimia noin ja työnantaja ei voi muuta kuin hyväksyä sen. Tämä kuormittaa erityisesti naisvaltaisten alojen työnantajia ja on yksi niistä syistä, miksi yhä enemmän teetetään töitä alihankintana tai vuokrafirmojen kautta sen sijaan, että palkattaisiin työntekijöitä. Minulla ei kuitenkaan ole vastausta siihen, kuinka kuormitus voitaisiin jakaa tasaisemmin ja yhteiskunnallisemmin niin, etteivät yksittäiset työnantajat joudu kantamaan kohtuutonta riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään 6kk koeaikaa.
Raskauteni ei kuulu työnanatajalle mitenkään tässä vaiheessa, joten miksi kertoisin? En maininnut raskaudesta myöskään työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raskaudesta pitäisi kertoa?
Se kun ei kuulu kenellekään.
Et ole velvoitettu kertomaan, mutta ei tuosta kertomatta jättämisestä tule välttämättä hyvää mielikuvaa työnantajallesi ja työkavereillesi. Itse kerroin raskaudestani työhaastattelussa ja siihen suhtauduttiin positiivisesti ja rehellisyyttäni arvostettiin. Tilanne oli myös minulle mukavempi, kun minun ei tarvinnut salailla raskauttani, vaan se voitiin huomioida työnteossani, saatoin mennä neuvolaan ilman tekaistuja poissaolo syitä ja sain sitten loppuraskaudesta hieman helpotuksia työhöni.
Kysyttiinkö raskaudesta työhaastattelussa?
Vierailija kirjoitti:
Raskaudesta kysyminen työhaastattelussa on lainvastaista.
Huokaus. Kiva, kun tällaiset öykkärilisääntyjät pilaavat kaikkien naisten urahaaveet.
Niin... taas toisaalta kannattaa kertoa raskaudesta, sillä, jos työsuhteesi päättyy koeaikana, voidaan oletettuna syrjivänä perusteluna pitää raskauttasi, mikä taas tekee sen, että työsuhdettasi on hankala purkaa koeaikana!
Tuon takia en palkkaa alle viisikymppisiä naisia (edes blokkariksi)... HAH!
T: ravintoloitsija
Ei tarvitse kertoa ja asiaton syy olisi irtisanomiselle. Ihmetyttää nämä kommentit täällä...pitää tehdä lapsia, mutta ei kuitenkaan saisi. Itse kyselin täällä vakityön aloituksesta hoitovapaalla, kun olin sitä hakenut. Täällä minulle ilmoitettiin, etten paikkaa saa äitiyslomalla. WTF? Paikan kuitenkin sain ja esimiehelleni OK että sen hoitovapaalla aloitan. Naiset pitäkää oikeuksistanne kiinni!
Ja sitten vingutaan , kuinka naisia syrjitään työelämässä. Mikä ei sekään pidä paikkaansa.
En kyllä ymmärrä tämmöistä työnantajan järjestelmällistä kusettamista. Tämmöisellä tempulla joutuu nopeasti työkavereiden ja pomon epäsuosioon kun antaa itsestään kaksinaamainen kuvan.
Kannattaa tosiaan kertoa työhaastattelussa. Asia otetaan näennäisen positiivisesti, sanotaan ehkä "ihana asia, eikä se tietenkään vaikuta yhtään mitenkään työhönottoon" ja vaikka olisit kuinka hyvä hakija, et saa yllättäen töitä yhtään mistään.
K-päiset oman edun tavoittelijat pärjäävät tässä maailmassa oli kyse sitten työnhakijasta tai -antajasta.
Lain mukaan voit olla kertomatta. Mutta kannattaa miettiä sitä millainen mielikuvan haluat itsestäsi antaa. Voi olla että kaikki on ok mutta voi myös olla että äitiyslomasi jälkeen tilanteesi ei ole kovin ruusuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaudesta kysyminen työhaastattelussa on lainvastaista.
Tästä syystä en palkkaa naisia.
Ihan oikein. Työnantaja voi vain syyttää itseään typeryydestä kun palkkaa synnytysiässä olevan naisen.
Aivan oikein teet. Muista ilmoittaa äitiyslomasta määräaikaan mennessä! T.työnantaja(si?)