Missä yhteyksissä saattaa ilmetä ylensyömistä? Tai vaikeutta kontrolloida kylläisyydentunnetta..?
Epäilen että 5-vuotiaallamme on jotain häikkää pään ja vatsan välillä...myös päiväkodissa ovat rajoittaneet syömistä silloin kun pyytää neljättä lautasellista. Syö hyvin myös kotona. Pikkasen alkaa jo pyöristymään poju.
Hänellä on taustalla mm. puheenkehityksen viivästymä (verbaalinen dyspraksia)ja motorinen kömpelyys kaikkine pikku höysteineen, jäin vain miettimään olisiko tuo syömisvimma jotenkin yhteydessä johonkin noista...
Kommentit (9)
ainakin kehitysvammaan kuuluu se ettei pysty hillitsemään syömistään.
meillä poika söi aivan hirveesti, mutta on nyt vähentänyt syömistään.
ylensyöminen voi liittyä myös kasvuun.
meidän pojalla f 83 diaknoosi. pojalla myös vaikea dyspraksia.
ei pureskele ruokaa kunnolla eli hotkii ruuan. mahan täyttymisen kannalta hidas pureminen on hyvä asia.
päiväkodin ruokaannokset on hyvin pieniä.
hei,
kyseessä voi olla sensorisen integraation ongelma, lapsi ei pysty itse huomaamaan omaa kylläisyyttään tarpeeksi nopeasti ja sitten on jo pian huono olo.
myös ylensyöminen voi liittyä huonoon itsetuntoon tms tunneelämän vaikeuksiin (vrt.syö suruunsa.)
mulla adhd-poitsu, joka ylensöi ennen lääkitystä ja vieläkin jos ei ota lääkettä ei pysty säännöstelemään omia syömisiään tarvitsee rajoja ja aikuisen ohjausta, siksi kysyy melkein aina minulta " saanko ottaa"
Neuvola varmaan hyvä paikka tarkistaa onko ylipainoinen ja rupea itse vaan rajaamaan lapsesi syömisiä ja huomauta tarhaankin.
ylipainosta seuraa vaan lisää ongelmiia kiusaamista ym...
tsemppiä!
Meidän pojalla epäiltiin heti vauvana Prader Will -syndroomaa, johon kuuluu ylensyömistä, koska kylläisyyden tunnetta ei tule vastaan koskaan. Siihen kuuluu siis pakkomielteinen syöminen, ja sen kautta myös lihominen. Oireyhtymän (holtittoman syömisvaiheen) " puhkeamisaika" ajoittuu tosin jo aikaisempaan elämänvaiheeseen (1½-3v). Meillä pojalla sitä ei todettu dna-testissä, mutta nyt, kun ikää on kertynyt reilut 3 vuotta on alkanut esiintyä pulskistumista ja ruoka-annosten kasvamista ja minä olen huolesta sekaisin, koska paljon on myös muita tunnuspiirteitä, jotka liittyvät Prader Williin. Neurologilta ollaan saatu lähtöpassit jo aikaisemmin, koska tähän asti henkinen kehitys on ollut ihan normaalia. Epätoivo meinaa iskeä...
minkälaisia muita tunnuspiirteitä tarkoitat? ajattelin vain kun omakohtaista kokemusta löytyy, niin josko osaisin sinulle jotain kertoa.
ja silloin ihan vauvana neurologi sanoi silmien olevan mantelinmuotoiset. En tiedä sitten miksi se ei siinä dnassa näkynyt, mutta kun olen noita tunnuspiirteitä katsellut, niin tuntuu, että kaikki täsmää. Oletko itse sattunut tapaamaan ketään, joilla se ei näy siinä dnassa? 1% luokkaahan ne tapaukset taitavat olla.
ketään kellä ei testeissä olisi asia näkynyt. prosentin luokkaahan se taitaa olla. teillä on ilmeisesti ollut vauvaiän syömisongelmia, hypotoniaa, kehityksen hitautta yms. eräs " tuntomerkki" mitä ei juurikaan missään lue, enkä tiedä onko näin tosiaan kaikilla, mutta ainakin kaareva kitalaki ja suipponevat sormet olen muutamilla tavannut. myöskin prader-willit ovat sangen uneliaita, tuppaavat nukahtelemaan helposti. toivon totisesti että asiat teillä selviää. mistä syystä lääkäri epäili prader-williä teidän tapauksessa?
ja hypotonian takia. Meillä on pojalla myös pieni leuka ja holvimainen kitalaki, mahdoitko tarkoittaa kaarevalla kitalaella sitä? Otin yhtyettä neurologiin, joka tyrmäsi mahdollisuuden prader williin sillä perusteella ettei dna-analyysissa sitä löydöstä ole. Itse olen kuitenkin ihmeissäni kun nuo tunnusmerkitkin täsmää pitkälti. Uneliaisuutta pojalla ei tosin ole ainakaan tässä vaiheessa elämää esiintynyt. En tiedä mitä tässä nyt voi tehdä, kun kaikki asiantuntijat pitävät minua lähinnä ylihuolehtivana äitinä...
että suomessa on nyt mahdollisesti ensimmäinen pws-lapsi, jolla ei olisi " normi" testeissä pystytty prader-williä toteamaan. suomessa näitä ei ymmärrykseni mukaan pystytä toteamaan, joten näytteet lähetetään ulkomaille tutkittavaksi. en oikein tiedä miten voisin auttaa, mutta eräs ihminen tulee tässä tapauksessa mieleeni. suomen pws-yhdistyksen puheenjohtaja voisi ehkä osata neuvoa kuinka kannattaisi toimia. yhteystiedot löytyvät kehitysvammaistentukiliiton kautta. toki ne voisin tähänkin laittaa, mutta en tiedä onko se hyvän tavan mukaista. nyt kun olen asioihin perehtynyt hieman tarkemmin, niin äärimmäisen tärkeää mielestäni (huom. maallikon mielestä) olisi saada diagnoosi hyvissä ajoin, jotta mahdolliset hoidot ja ennenkaikkea ruokavalio saataisiin alusta saakkaa kohdalleen. ja tietysti kaikki tarvittavat terapiatkin rullaamaan. toivon totisesti, että saisitte testit tehtyä, vaikkei prader-williä olisikaan niin saisit ainakin mielenrauhan siltä saralta. ne testit varmasti ovat todella arvokkaita, joten toivotaan että pääsisit hyvälle ja asianosaavalle lääkärille. suomessa ei kyllä montaakaan lääkäriä ole, jotka prader-willistä mitään ymmärtäisi. tsemppiä teille ja mielelläni kuulisin miten teillä asiat etenee.
Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa lapsella on samantapaisia oireita kun kuvailit teidän pojalla. Tällä lapsella ainakin kaikenlaista kömpelyttä ja voimakasta ylensyöntiä. Joutuivat tosissaan kontrolloimaan lapsen syöntiä ja siitä huolimatta paino pyrki liikaa nousemaan. käsittääkseni kyseessä on jokin diagnoitava häiriä. Menkää ihmeessä lääkäriin (mukaan neuvolan kasvukäyrät). Jos ei sitten mitään löydy, niin hyvä, jos jotain poikkeavaa löytyy, saattepahan apua tai ainakin ohjeita.