Perhepäivähoito vai päiväkoti??
Olemme pähkäilleet esikoisen ensimmäisen hoitopaikan valinnassa ja kysyisinkin nyt kokeneimmilta mielipiteitä. Kumpi parempi tarha vai perhepäivähoito ensimmäiseksi hoitopaikaksi? Tyttö 1v4kk kun menee hoitoon. Olisi mukava kuulla plussia ja miinuksia!
T&E 11kk
Kommentit (12)
Onko kunnassanne/kaupungissanne mahdollista ryhmistä=ryhmäperhepäiväkotia? Itse olen ehdottomasti sen kannalla! Kannattaa ainakin kysyä. Se on päiväkodin ja perhepäivähoidon " risteytys" . Elikkä siellä kaksi-kolme hoitajaa hoitaa yhdessä lapsia, joita ryhmässä on 8-12, siis riippuen kuinka monta hoitajaa... Elikkäs 4,5 lasta/hoitaja, kun päiväkodissa on 7 lasta/hoitaja, ja yleensä vielä lastentarhanopella on 12lasta... Mutta jokainen onneksi tykkää vähän erilaisesta hoitosysteemistä...
Napero
Pieniä ei kyllä ainakaan täällä meilläpäin ole päiväkodissa 7/hoitaja. Alle kolmevuotiailla pääluku on kyllä pienempi (oisko 3 tai 4)
viitaten Naperon kommentiin:
" kun päiväkodissa on 7 lasta/hoitaja, ja yleensä vielä lastentarhanopella on 12lasta... "
nutti:
Pieniä ei kyllä ainakaan täällä meilläpäin ole päiväkodissa 7/hoitaja. Alle kolmevuotiailla pääluku on kyllä pienempi (oisko 3 tai 4)viitaten Naperon kommentiin:
" kun päiväkodissa on 7 lasta/hoitaja, ja yleensä vielä lastentarhanopella on 12lasta... "
taitaa tämä mamma olla vähän väsy ja dementia iskeny... sorry...
Heipparallaa!
Eli minäkin kallistun ja kallistuin eka lapsemme kohdalla päiväkotiin ja meille kaikille jäi siitä puolen vuoden ajasta hyviä muistoja. Poikamme viihtyi siellä todella hyvin. Päiväkotiin mennessä poikamme oli vuoden ja muutaman kuukauden päälle.
Silloin valintaa tehdessäni koin plussaksi sen, että päiväkotitätien ei tarvitse laittaa ruokaa itse kuten perhepäivähoitajien. Lisäksi päiväkodissa on monta tätiä yhdessä ryhmässä, joten kuria on varmasti helpompi pitää. Meillä oli alle kolmevuotiaiden ryhmässä kolme hoitotätiä ja sitten vielä yksi harjoittelija päälle. Ryhmän koko oli kaksitoista, mutta harvoin oli kaikki yhtä aikaa paikalla. Lisäksi minulle oli tärkeää se, että tätit ovat tosiaan koko ajan katsomassa leikkien perään ja esimerksi heti puututaan asiaan jos joku yrittää ottaa lelua kädestä. Lisäksi siellä puuhasteltiin kaikkea kivaa eli oli yhteisleikkihetkiä, lauluttelua, askartelua jne. Niin ja plussaa oli myös se, että kun oli ulkoiluhetki, niin sitten tenavat sai leikkiä siinä pihassa eli ei tarvitse lähteä kävelyretkelle tai vaunuihin istumaan, kuten perhepäivähoitajien kanssa. Meinaan kun osa perhepäivähoitajista kuljettaa lapsia vielä kerhoissa.
Meilläkään ei sairasteltu kovin paljoa enempää. Ehkä kuume yllätti jokuset kerrat useammin puolen vuoden aikana.
Niin ja sanottakoon vielä,että en todellakaan tuomitse perhepäivähoitajia, mutta meidän mielestämme päiväkodissa oli isommat plussat.
suositellaan hoitamaan perhepäivähoidossa tai ryhmiksessä ainakin joissain kunnissa.
meidän kunnassa alle kolmevuotiaita ei oteta päiväkotiin, kaikki menee perhepäivähoitoon. jos sisaruksia, kaikki menee samaan paikkaan hoitoon ellei vanhemmat toisin halua.
Meillä siis molemmat mahdollisuudet, eli jos paikka löytyy niin pääsee päiväkotiin. Ja meillä on päiväkoti tuossa ihan vieressä, niin olis kyllä tosi hyvä jos sinne pääsis. Mutta mielipiteitä otetaan edelleen vastaan!
T&E
pienten lasten kanssa. Esikoinen oli 1v.3kk kun meni perhepäivähoitajalle, joka oli kaikinpuolin hyvä hoitaja ja mukava, todella kokenut, koko ikänsä tehnyt sitä työtä. Periaatteenani oli ja on edelleen, että en millään raaski viedä pientä taaperoa päiväkotiin muiden lasten jalkoihin, koska tosiasiahan on, että päiväkodeissa tuppaa olemaan alituiseen hoitajapulaa, eikä siellä riitä syliä jokaiselle itkevälle pienelle. Taudit on sitten se toinen miinuspuoli.
Esikoinen täyttää nyt 4 v. ja aloittaa syksyllä päiväkodissa, on reipas ja sosiaalinen, joten nyt on ihan hyvä aika aloittaa päiväkodissa. Nuorempi lapsemme menee samalle perhepäivähoitajalle saman ikäisenä, jos nyt ainakin vuoden sitten olisi perhepäivähoidossa.
Meillä on vielä se " onni" , että jos perhepäivähoitaja on sairastunut tms. yllättävää, mummi asuu lähellä ja on voinut tarvittaessa olla apuna. Tätä mahdollisuutta ei tietenkään kaikilla ole.
Esikoinen oli perhepäivähoidossa, mutta nyt kotihoidossa. Takas taidetaan laittaa päiväkotiin:
- ei tarvii juosta varahoitopaikasta toiseen, esikoisemme oli 5kk aikana 6:ssa eri hoitopaikassa, ja varmaan 10 pätkää pph:lla ollessan.. :(
- hoitajia pisaa kyllä päiväkodissakin meillä
- meillä sairasteltiin ihan samalla lailla kuin missä tahansa hoitomuodossa
- päiväkoti on ihan meidän asuintalon vieressä, pph:lle ja sen varahoitopaikkoihin oli 1-3km matkat..
- päiväkodissa on kaikenlaista toimintaa, eikä tarvii juosta ees taas pitkin kaupunkia virikkeiden perässä
- samanikäistä seuraa, jo pienellekin se on tärkeää meidän kokemuksen perusteella
- miinuksena: huonot keskuskeittiön ruokavalikoimat: jos on 1-vuotiaalle epäsopivaa ruokaa (hampaita vielä oil 4kpl kun alotti hoidon...) niin sai olal nälissään.. :( Paitsi jos lykkää kassiin purkkiruokaa varalle ja tiedotta hoitajille, että mitä lapsi ei syö ainakaan, et osaa antaa sieltä purkin sieltä kassista.
- Hoitajat saattaa vaihtua päiväkodissakin. Mutta se tuntuu paremmalle minusta kuin että hoitokaverit ja paikkakin vaihtuis koko aika. Ja sinä taas kolikon kääntöpuoli, että kun on monta hoitajaa, niin omalle lapsellekin osuu symppis hoitaja paremmin.
Ja jos pph ei oo ihan täysin symppis omaa lasta kohtaan, niin milläs vaihdat nopsaan, päiväkodissa voivat jakaa lapset ja hoitajat paremmin.
Meillä siis menee 2 lasta päiväkotiin, kenties eri ryhmiin ikäeronsa takia, mutta... ryhmäperhepäiväkoti lienee paras kaikista vaihtoehdoista, mutta sinne meillä on liikaa matkaa taas ja liikaa tunkua lapsista muutenkin.
Minun lapseni ovat aina olleet päiväkodissa. Entisen naapurin perhepäivähoitoa sivusta seuranneena en ikuna veisi lastani perhepäivähoitoon. Hoitaja itse oli ihan ok eikä hoitolapsilla mitään hätää ollut, mutta tädin samassa kämpässä asustavat narkkaripojat eivät kyllä mielestäni kuulu samaan paikkaan lasten kanssa. Kaverini poika oli yksityiselläl hoidossa kuukauden verran, ikinä ei selvinnyt mitä siellä oikein oli tapahtunut, mutta poika pitkään senkin jälkeen siitä ohi mennessä sanoi että eihän vaan tarvii mennä " piipille" .
En väitä, että kaikki perhepäivähoitajat olisivat huonoja tai jotain, ihan yhtä arvokasta työtä tekevät kuin päiväkodin lastenhoitajat. Mutta ikinä et voi tietää mitä siellä sen ihmisen kotona on, millaisia hänen muut perheenjäsenensä ovat.
Jos sattuu hoitaja, joka sairastelee paljon tai jonka lapset sairastelee, on joka kerta vietävä varahoitoon lapsi.
Toinen ongelma on se, että jos ei satukaan synkkaamaan hoitajan kanssa. Jos hän ei jaakaan omia käsityksiä lapsenhoidosta, niin siinä on aika yksin.
Plussaa perhepäivähoidossa on kodinomaisuus, pieni ryhmäkoko, kotiruoka.
Ja tämä on siis vain minun mielipiteeni.
Lainaus: " Minun lapseni ovat aina olleet päiväkodissa. Entisen naapurin perhepäivähoitoa sivusta seuranneena en ikuna veisi lastani perhepäivähoitoon."
Eipäs yleistetä! :) Perhepäivähoitajia on niin moneen lähtöön. Meille on ilmeisesti sattunut sitten sellainen luxus-hoitaja, joka on kerrassaan ihana. Heillä on iso piha, jossa on lapsiin panostettu. toimintaa löytyy kiikusta lentopallokenttään ja hoitaja on itse aina touhuissa täysillä mukana. Hoitaja ehtii pitämään lapsia sylissä ja huomioimaan jokaisen henkilökohtaisesti. Esikoisemme oli siellä 1v-2v ja nyt haemme molemmille lapsille hänelle paikkaa, kunhan nuorempi on hoitoiässä. Päiväkotiin sitten vähän isompana.
Mielestäni perhepäivähoitoa ennen on hyvä tuntea hoitaja, niin pettymyksiä ei tule. Tiedän tässä lähellämme parikin hoitajaa, joille ulkoilu on sitä, että pienimmät laitetaan rattaisiin istumaan ja isommat kävelee vieressä joka päivä saman lenkin. Itsekään en tällaiselle veisi.
Kaikki tuntemani lastentarhaopettajat (joita tuttavapiirissä on useita) ovat muuten aina sanoneet, että älä tuo ihan pientä päiväkotiin, jos ei ole pakko. Onhan se kodinomainen ympäristö varmaan pienelle turvallisempi paikka.
Mutta jokainen tehköön omat päätökset, hengissä selviää varmaan molemmissa. ;)
mutta meidä perhe pitää päiväkotia parempana vaihtoehtona. En missään nimessä halua " morkata" perhepäivähoitajia...ovat varmasti ammattitaitoisia, aktiivisia ja kaikinpuolin ok, mutta omasta kokemuksesta olen päiväkodin kannalla.
Meillä ei esikoinen ole sairasteluut sen enempää kuin esim. perhepäivähoito lapsetkaan vaikka lapsiryhmä siellä onkin suurempi. Jos perhepäivähoitaja sairastuu/on lomalla pitää lapsi viedä vara-hoitopaikkaan, päiväkodissa ei tätä " ongelmaa" ole, päiväkodissa on mielestäni enemmän tempauksia ja muuta ohjelmaa, kavereita enemmän, oppii isompaan ryhmään(ajatellen koulun aloittamista),on helpompaa sovittaa hoitoajat varsinkin jos kolmivuorotyö ja rikkaus myös se että on useampi hoitaja-> hoitoperiaatteet samat,mutta kaikki silti erillaisia hoitajia...jne.
Itse olen ollut joskus töissä niin päiväkodissa kuin perhepäivähoitajana(opiskeluaikana). Mutta kuten sanoin mielipiteitä on monia ja mikä niistä sitten on juuri se paras vaihtoehto itselle ja varsinkin lapsille...