Työkkäriltä tuli työtarjous, vaikka en ole edes työtön! Miten tämä on mahdollista!?
Siis ihan tällainen kehotus hakea tiettyä työpaikkaa määräaikaan mennessä. Viimeksi olen ollut työtön työnhakija yli vuosi sitten. Mitään tukia en ole saanut sen jälkeen, enkä ole ollut edes enää oikeutettukaan teenhän kokopäivätyötä.
Miten tämä on edes mahdollista?
Kommentit (29)
Oletko ilmoittanut sinne ettet enää hae työtä?
Ihminen voi olla töissä ja silti työnhakijana työkkärissä.
Eri asia toki jos et ole edes ilmoittanut työllistyneesi.
Mullekin tuli, kun en muistanut lopettaa työnhakua. Sen voi tehdä netissä.
Käy tarkistamassa omassa asioinnissa, että onko työnhakusi yhä voimassa. Mullekin joskus käynyt työllistymisen jälkeen niin, että olin heidän kirjoillaan yhä työtön, vaikka luulin, että riittää kun lakkaa vain hakemasta tukia ja ilmoittaa työllistyneensä.
Työkkäri ei tiedä, saatko tukia vai et, jos et katkaise työnhakua. Joten sillä ei ole merkitystä, ettet saa tukia. Se on mahdollista, jos työnhakusi on voimassa. Saat sen katsottua netistä vaikka heti. Tiedot säilyvät työkkärin järjestelmässä pitkään.
Jos ette ole muistaneet lopettaa työnhakua niin oletteko kuitenkin nostaneet päivärähoja?
Täytyypä käydä tarkistamassa työnhakutilanne, jos olen unohtanut lopettaa...
Olen ilmoittanut työstä ja saanut päätöksenkin, etten ole oikeutettu hakemaan työttömyysetuutta.
-ap
Joo, olin näköjään unohtanut päättää työnhaun! Olen ollut jo pitkään samassa työpaikassakin. Työnhakua ei voi päättää takautuvasti tai perustella syytä. Täytyy soittaa huomenna työkkäriin, niin ei tule karenssia, jos työt vielä loppuu. Nykyinen sopimus on voimassa elokuun loppuun. Suullisesti ollaan sovittu alustavasti jo jatkosta, mutta eihän sitä koskaan varmaksi tiedä...
-ap
No kyllä on monimutkainen systeemi. Luulisi että työnhaku olisi katkennut, jos ei tukiakaan voi nostaa.
Toivottavasti saat potkut ja karenssia. Kyllä naiset on tavan loisia saatana.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on monimutkainen systeemi. Luulisi että työnhaku olisi katkennut, jos ei tukiakaan voi nostaa.
Näin luulin minäkin, ja silti tulee kehotus hakea työtä!
En aio hakea edes huvikseen, vaikka paikka onkin vakituinen, koska työnkuva ei kuulostanut kiinnostavalta ja palkkakin 99% todennäköisyydellä nykyistä selvästi huonompi.
-ap
jos et hae niin saat karenssia sitten kun taas jäät työttömäksi :D
Asiasta neljänteen, mistä vetoa että seuraava työministeri tulee olemaan kokoomuksen vartiainen. Mieshän on ainakin omasta mielestään työttömyyden vähentämisen johtavia auktoriteetteja, lisäksi ekonomisti.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat potkut ja karenssia. Kyllä naiset on tavan loisia saatana.
Loisia! :D Kuinka monta kokoaikaista työpaikkaa tässä pitäisi olla yhdellä ja samalla työntekijällä? Monelle työttömälle riittäisi yksi osa-aikainenkin. Menisi jo melko mahdottomaksi työaikataulujen sumpliminenkin ja aika pitkiä viikkoja tulisi ;)
-ap
Asia olisi ratkennut jo aikaa sitten, jos olisit soittanut työkkäriin sen sijaan että piti avautua tänne. Huoh!
Joo tää systeemi menee niin, että se työkkäri ilmoittaa tuen maksajalle, onko työnhaku voimassa ja onko karenssia tms. Tukien maksaja, oli se Kela tai kassa, joko maksaa tai ei. On olemassa satakunta syytä olla maksamatta, ja vain pieni osa liittyy mitenkään työkkärin lausuntoon. Ja jos jotain ilmoitat maksajalle, ei siitä työkkäri tiedä. Olen kassalla töissä, ja ei meiltä mene yhtään minkäänlaista tietoa työkkäriin hakijan työllistymisestä. Ei kuulu meidän hommiin niitä ilmoitella, hakijalla on täysi oikeus pitää työnhakunsa voimassa.
Parin vuoden sisään tämäkin muuttuu, kun työkkärit lakkautetaan kokonaan. En jää kaipaamaan, niiden lausuntojen perään kysely on aina ollut työlästä ja monesti tuntunut täysin turhalta.
Työnhakijalta ei ikinä saisi katkaista työnhakua jos hän ei ole antanut siihen suostumusta. Vaikka on niitä kyllä varmasti katkaistu. Eikä sillä nyt hirveästi ole väliä työssä ollessa onko se th voimassa vai ei. Nythän työkkärissä on pyritty urakalla laittamaan näitä työssä olevien työnhakuja poikki. Tilastoissahan näkyy kaikki työnhakijat, tietysti nekin joilla on työ.
Oma asioinnissa on helpompi asioida, jos th ei ole voimassa (kun olet työssä), muutos työssä olevasta työttömäksi ei onnistunut ainakaan vielä vähän aika sitten, vaan piti olla yhteydessä Te-toimistoon jossa th:n muutos tehtiin. Jos se ei ole vielä korjattu, niin ainakin se on tulossa. Luulisin että kun vastaat työtarjouksseen, en ole hakenut työpaikkaa koska olen töissä, ja työnhakuni saa katkaista, niin se olisi sillä selvä eikä siitä aiheudu mitään. Työnhaun saa pitää voimassa vaikka olisi töissä. Te-toimisto antaa vain ilmoituksesi mukaan työttömyysetuuden maksajalle estävän lausunnon, etkä saa enää ansiosidonnaista/tmt.
Oletko muistanut ilmoittaa lopettaneesi työnhaun?