Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppupalkkaa ei ole maksettu vieläkään

Vierailija
12.06.2017 |

Viikko sitten päättyi määräaikainen sopimus. Ei ole maksettu loppuajan palkkaa & lomarahoja.

Pitäisikö alkaa vaatimaan noita odotusajan palkkojakin, vai? Kyseessä iso firma. Vaatisin kyllä, mutta hieman pelottaa että jos jostain sitten myöhemmin kantautuisi että olin hankala työntekijä tms..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No milloin sulle aiemmat palkat on maksettu? Tulee sillon, ei siellä joku palkanlaskennassa katso, että jaa soppari loppui, pistetään tilille, vaan ne menee tiettyyn aikaan.

Vierailija
2/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niillä määrätyt palkkapäivät? Voit ihan hyvin kysyä palkanlaskijalta. Joissakin firmoissa ajot on tiettyinä päivinä. Lain mukaan palkka kuitenkin pitää maksaa viimeisenä työsuhteen päivänä, vaikka firman palkkapäivä olisikin muuta. Ihan hyvin voit kysyä. Tietoja ei ehkä ole toimitettu palkanlaskijalle. On voinut vaikka unohtua, joten kysy ihmeessä. Ei palkan kysyminen tee sinusta hankalaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. loppupalkka, eli työntekijän kaikki työsuhteesta johtuvat saatavat, kuten varsinainen palkka lisineen, työaikakorvaukset, lyhennysvapaat (ns. pekkaset), lomakorvaus, päivärahat, matkakustannusten korvaukset, bonukset yms. on maksettava työntekijälle viimeistään työsuhteen viimeisenä päivänä, elleivät osapuolet ole työsopimuksessa tai muutoin toisin sopineet.

Saatavat on maksettava työsuhteen päättymispäivänä, vaikka päättymispäivä ei olisikaan yrityksen normaali palkanmaksupäivä. Jos työsopimus päättyy muuna kuin pankkipäivänä, saatavat on maksettava edellisenä arkipäivänä.

Jos työnantajalla on selviä ja riidattomia saatavia työntekijältä, työntekijän loppupalkasta voidaan kuitata noin kolmannes. Jos työnantaja kuittaa tätä enemmän, hänet voidaan tuomita sakkorangaistukseen.

Loppupalkan viivästyessä työntekijällä on oikeus saada saatavilleen korkolain mukaista viivästyskorkoa sekä täysi palkkansa odotuspäiviltä, kuitenkin enintään kuudelta kalenteripäivältä. Myös odotuspäivien palkalle on maksettava viivästyskorkoa.

Lähde: https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/tyosuhteen-paattyessa/16336-loppupalkk…

Vaikka tuo onkin erton sivu, niin tuo on kopio laista. 

Vierailija
4/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaiseppa läpi työsopimuksessi. Aika usein sovitaan että lopputili maksetaan seuraavana normaalina palkanmaksupäivänä. Isot fimat harvemmin venkuloin tällaisten asioiden kanssa, toki virheitä tekee kaikki.

Vierailija
5/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt lähimmältä esimieheltäni kaksi kertaa loppupalkasta. Hän ei ole osannut sanoa päivää milloin maksetaan loppupalkka, mutta on sanonut että varmaankin lähiaikoina tms. 

Nyt minulle vasta selvisi, että loppupalkka pitäisi maksaa samana päivänä kun työt loppuvat. Ja jos ei makseta, niin minulla olisi oikeus odotusajan palkkaan kuudelta ensimmäiseltä päivältä. Ihmettelen vain, eivätkö tiedä tätä tuolla isossa firmassa vai mitä pelleilyä tämä on?

Vierailija
6/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso nyt se sopimuksesi. Meillä esim. on mainintana, että kuukauden sisällä palvelussuhteen päättymisestä. Se on meidän tessissä.

Vierailija
7/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, huomaa tosiaan tuo lause, elleivät osapuolet ole muuten sopineet. Jos teillä on sovittu, että palkanmaksupäivä on aina esim. 15. päivä, sen voidaan olettaa tarkoittavan myös loppupalkkaa. Eli mikä on ollut palkanmaksupäivä? Ei ne esimiehet tiedä, kysy palkanlaskijalta! 

Vierailija
8/8 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt lähimmältä esimieheltäni kaksi kertaa loppupalkasta. Hän ei ole osannut sanoa päivää milloin maksetaan loppupalkka, mutta on sanonut että varmaankin lähiaikoina tms. 

Nyt minulle vasta selvisi, että loppupalkka pitäisi maksaa samana päivänä kun työt loppuvat. Ja jos ei makseta, niin minulla olisi oikeus odotusajan palkkaan kuudelta ensimmäiseltä päivältä. Ihmettelen vain, eivätkö tiedä tätä tuolla isossa firmassa vai mitä pelleilyä tämä on?

Lopputili maksetaan viimeisenä työpäinä jos muuta ei ole sovittu. Isot firmat ei poikkea palkanmaksupäivistä, vaan työsopimukseen on jotenkin ujutettu mukaan se että lopputili maksetaan seuraavana palkanmaksupäivänä. Vai onko nämä jo tesseissä mukana, en jaksa selvittää puolestasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme