Miksi sinkkuus ja/tai lapsettomuus nähdään vain välivaiheina elämässä?
Johtuuko se siitä, että monen mielestä ihminen on "luotu" lisääntymään ja se on ihmisen ainoa tarkoitus ja lapset on elämän ilo ja tarkoitus ja ihminen ei voi ikinä aikuistua ilman lapsia ja pitäähän sitä nyt ottaa vastuu lapsista ja hankkia omakotitalo jne. jne.?
Miksi joudun todistelemaan kerta toisensa jälkeen tuntemattomille ihmisille miksi en halua lapsia ja miksi en halua parisuhteeseen vaikka miesehdokkaita olisi vaikka kuinka paljon? Miksi vastaukseksi ei kelpaa että en halua lapsia ja että en halua parisuhdetta, koska saan parisuhteen hyödyt (seuraa ja läheisyyttä) silloin kun sitä tarvitsen ilman vakituista parisuhdettakin. Miksi elämäni nähdään vain välivaiheena ja miksi minulle hoetaan että "kyllä sinunkin pitäisi jo asettua aloilleen" ja "kyllä se sinunkin mielesi muuttuu"? Milloinkohan se sitten muuttuu? Luulevatko he että itken itseni uneen 73-vuotiaana kun ei olekaan lapsia? Miksi itkisin, kun nytkin viihdyn kaikkein parhaiten omassa seurassani. Terveisin 38-vuotias nainen.
Kommentit (30)
Hyvä kysymys. Mulla on sama tilanne. Paitsi että huolisin kyllä todella hyvän parisuhteen. Jos ei sellaista tule vastaan (en etsi), olen ihan mielelläni yksin. Vapaa. Lapsia en ole koskaan halunnut; osallistuin omien sisarusten kasvatukseen ja se riitti siitä tälle elämälle. On ollut hankalaa, kun ei oikein ole ollut mitään mallia vapaan naisen onnellisesta elämästä. Ehkä olen vähän löytänyt sellaista itsenäisistä leskimummoista. :D Olen aina ihaillut myös nunnia. :)
Ehkä oudointa on, että en ole sukulaisten joulukorttilistoilla, koska olen vain minä enkä perhe. Ehkä pääsisin niille, jos sinnikkäästi joka vuosi lähettäisin kortin, mutta pariutuneille alettiin siis lähettää kortteja automaattisesti...
Vierailija kirjoitti:
Toi on paha sukulaisten kysellessä joko on mies + lapsi hankittu. Tekisi mieli sanoa, että mulla ei ole kumpaakaan samasta syystä kuin heillä ei roiku seinällä vuohen kiveksistä muodostettua taulua tai utareista tehtyä vessanpyttyä. En halua kumpaakaan.
Ihana :D Käytän tätä ensi kerralla sukulaisten kanssa kun aihe tulee taas puheeksi!
ap
Mä olen huomannut että ne jotka sitä "hommaa mies! Hommaa lapsia!"- asiaa eniten mainostaa on ne joilla menee/on mennyt itsellä jotenkin päin vittua. Tultu raskaaksi poikkeuksellisen nuorena/lyhyen tuntemisen jälkeen/mies juo/nainen on ihan käsittämätön nalkku
Jos sitä ei voi peittää sitä pitää korostaa.
Vilpittömästi en usko, että ketään tuntematon ihmistä kiinnostaa sinun parisuhdestatuksesi tai lastensaantihaaveesi.
Suomessa saa täysin vapaasti olla haluamatta lasta.
Tämä keskustelu on käyty tuhansia kertoja. Jostain syystä lapsettomat ikisinkut jatkuvasti jankkaavat, miten heitä syyllistetään ja sitä tai tätä vaikka ketään meistä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Se on eri asia, mitä vaikkapa sinun äitisi ajattelee sinun elämästäsi ja sun täytyy vaan kestää äitäsi - mutta voin vakuuttaa, ettei meitä muita kiinnosta yhtään, meinaatko lisääntyä vai et. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mulla on sama tilanne. Paitsi että huolisin kyllä todella hyvän parisuhteen. Jos ei sellaista tule vastaan (en etsi), olen ihan mielelläni yksin. Vapaa. Lapsia en ole koskaan halunnut; osallistuin omien sisarusten kasvatukseen ja se riitti siitä tälle elämälle. On ollut hankalaa, kun ei oikein ole ollut mitään mallia vapaan naisen onnellisesta elämästä. Ehkä olen vähän löytänyt sellaista itsenäisistä leskimummoista. :D Olen aina ihaillut myös nunnia. :)
Ehkä oudointa on, että en ole sukulaisten joulukorttilistoilla, koska olen vain minä enkä perhe. Ehkä pääsisin niille, jos sinnikkäästi joka vuosi lähettäisin kortin, mutta pariutuneille alettiin siis lähettää kortteja automaattisesti...
Hei joo, tää on outoa! Mun suvussa siis sama homma :D Ehkä mä en sitten ole arvokas omana itsenäni :)
ap
Tähän pätee vähän sama kuin alakerran hihhulitädin kanssa juttelemiseen. Ei kannata lähteä perustelemaan omaa kantaa, koska vastapuoli ei kuuntele, ei ymmärrä ja jatkaa sitten oman sanomansa syöttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vilpittömästi en usko, että ketään tuntematon ihmistä kiinnostaa sinun parisuhdestatuksesi tai lastensaantihaaveesi.
Tämä keskustelu on käyty tuhansia kertoja. Jostain syystä lapsettomat ikisinkut jatkuvasti jankkaavat, miten heitä syyllistetään ja sitä tai tätä vaikka ketään meistä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Se on eri asia, mitä vaikkapa sinun äitisi ajattelee sinun elämästäsi ja sun täytyy vaan kestää äitäsi - mutta voin vakuuttaa, ettei meitä muita kiinnosta yhtään, meinaatko lisääntyä vai et. Ihan sama.
Jos ketään ei kiinnosta, niin miksi joudun käymään saman keskustelun uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...? Olo on välillä kuin Päiväni murmelina -leffassa :D
ap
Jos kysymykset loukkaavat, et ole aivan sinut asian kanssa, vaikka niin itsellesi uskotteletkin.
No kyllä ihminen ihan evoluutiobiologian mukaan on " luotu" pariutumaan ja lisääntymään ja näin myös maapallon väestöstä ylivoimaisest suurin osa tekee. Siitä johtunee, että sinkkuutta ja lapsettomuutta yleisesti ottaen pidetään väliaikaisena tilana: sitähän se suurimmalle osalle ihmisistä on.
Tämä ei tietenkään oikeuta ketään ihmettelemään tai kyselemään, miksi sinä ap olet valinnut toisenlaisen elämäntyylin. Mutta koska nyt kumminkin edustat sitä vähemmän tyypillistä elämäntyyliä, niin kannattaa vaan koittaa hyväksyä, että ihmiset välillä kyselee. Muita ihmisiä et voi muuttaa, omaa suhtautumistasi voit, siihen suuntaan, ettet ota kyselemis vakavasti tai ärsyynny siitä.
Miksi joku kysyy näin itsestään selviä asioita? Oletko koskaan katsellut ympärillesi? Oletko käynyt peruskoulun loppuun? Tiedätkö mitään ihmiskunnan historiasta?
Vierailija kirjoitti:
Jos kysymykset loukkaavat, et ole aivan sinut asian kanssa, vaikka niin itsellesi uskotteletkin.
Missä olen sanonut, että olen loukkaantunut? :D Lähinnä huvittaa ja ärsyttää, että yksi keskustelu aiheesta ei riitä, vaan samaa pitää toistaa samoille ihmisille aina uudestaan ja uudestaan. Pitäisiköhän minun ruveta kysyelemään vastapuolelta että "miksi ihmeessä olet tehnyt lapsia?" niin ehkä silloin vastapuoli ymmärtäisi miten höpsö hänen kyselynsä minulle aina on :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku kysyy näin itsestään selviä asioita? Oletko koskaan katsellut ympärillesi? Oletko käynyt peruskoulun loppuun? Tiedätkö mitään ihmiskunnan historiasta?
Ei, en tiedä, kerro lisää :)
(PS. se oli sarkasmia. Kyllä tiedän, että ilman lisääntymistä ihminen kuolisi sukupuuttoon, mutta miksi ihmeessä se minua hetkauttaisi? Elän täällä oman elämäni, joten en ihan ymmärrä sitä perusoletusta, että miksi minun pitäisi olla vastuussa ihmiskunnan jatkumosta kohtuni ja vaginani kautta.)
ap
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen kokee tarvetta lähettää lyhyt ja sisällötön kommentti, jonka sävy on ylimielinen ja aggressiivinen, mistä ihmeestä se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ketään ei kiinnosta, niin miksi joudun käymään saman keskustelun uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...? Olo on välillä kuin Päiväni murmelina -leffassa :D
ap
Miten tällainen keskustelu tuntemattomien ihmisten kanssa siis syntyy? Odotas, kun yritän kuvitella.
Ikisinkku menee juhliin, jossa on lapsiperheitä. Siellä ikisinkku hakeutuu tuntemattoman äidin seuraan ja avautuu, että hänellä ei ole miestä eikä lapsia. Äiti sanoo ahaa ja ikisinkku alkaa puhua itsestään ja selittää, miten on epäreilua ettei häntä hyväksytä ja miten ihmistä ei ole luotu lisääntymiseen ja että voihan sitä aikuinen elää ilman lapsia ja omakotitaloa ja blaablaablaa.
Tässä vaiheessa kukaan tolkullinen ihminen ei jaksa jäädä kuuntelemaan ja niinpä äiti keksii, että oho, otsolle tuli just kakka. Sori, joudun tästä lähtemään, olisi muuten ollut tosi kiinnostavaa kuulla, mitä sinä ajattelet lisääntymisestä.
Sitten ikisinkku menee vauva.fihin ja kertoo, miten tuntemattomat ihmiset jatkuvasti vaativat häneltä selitystä sille, miksi hän ei lisäänny.
Noinko se meni tällä kertaa?
Kummallinen selittäjä aapee. Hanki perhe niin saat onnen mitä sisimpäsi kaipaa.
Vaikka et sitä myönnäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oiskohan kyse ihan vaan smalltalkista? Lapset ja perhe ovat aika neutraaleja aiheita keskustella tuntemattomien kanssa. Multa ei ole kukaan tuntematon ikinä kysynyt mitään perhetilanteestani, mutta voisin kuvitella, että tuo aihe sopisi suomalaisittainkin puheenaiheeksi.
Ihmiset ovat lisääntyneet, koska eivät ole osanneet olla lisääntymättä, tai ovat tarvinneet jonkun huolehtimaan heistä vanhana, työvoimaa, sotilaita yms. Mun mielestä nykypäivänä pitäisi olla parempia syitä, koska maailmassa on aivan liikaa ihmisiä jo valmiiksi, eli "Miksi sinä olet hankkinut lapsia?" on paljon olennaisempi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on paha sukulaisten kysellessä joko on mies + lapsi hankittu. Tekisi mieli sanoa, että mulla ei ole kumpaakaan samasta syystä kuin heillä ei roiku seinällä vuohen kiveksistä muodostettua taulua tai utareista tehtyä vessanpyttyä. En halua kumpaakaan.
Ihana :D Käytän tätä ensi kerralla sukulaisten kanssa kun aihe tulee taas puheeksi!
ap
Varo, niillä saattaa mennä kahvit väärään kurkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen selittäjä aapee. Hanki perhe niin saat onnen mitä sisimpäsi kaipaa.
Vaikka et sitä myönnäkään.
Jos siitä poikkeuksetta tulee niin kauhean onnelliseksi, niin miksi sitten tässäkin ketjussa moni on niin kiukkuisen, kireän ja omia valintojaan ainoina oikeina puolustelevan oloinen?