Teinin outo käytös
13-v poikani on alkanut katselemaan olkansa yli koko ajan, vaikka siellä ei mikään liikkuisi ja vähän samanlaisia muita asioita tekee paljon, kuten tarkistaa taskujaan, poistaa puhelimensa sivuhistoriat koko ajan ja ilme on aina vakava. Vaikuttaa, että jotain ongelmaa olisi, mutta välttelee aihetta. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Pakko-oireinen neuroosi? Tai muu neurohäiriö? Masennus?
Koulupsykologin kautta lääkäriin ja apua pojalle. Voisiko pojan isä puhua hänelle?
Kerro hänelle, että välität ja siksi kyselet.
Ei hänellä ole mitään diagnooseja. Voi puhua isälleen, mutta tietyt aiheet saavat pojan lukkoon kysyi sitten isä, äiti tai kaveri.
-ap
Vaikuttaa kyllä valitettavasti joltain mielenterveysongelmalta. Voisiko jopa nähdä harhoja.
Mä voisin jopa ihan kysyä, että näetkö sä jotain mitä mä en. Ja selittäisin, että joskus ihmiset näkevät olemattomia asioita ja siitä olisi hyvä kertoa, jotta saisi apua, jotta näyt saadaan pois. Korostaisin, että asia voidaan pitää salassa esim kavereilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on psykoosi tulossa.
Mitä pitäisi käytännössä tehdä?
-ap
Mennä lääkäriin.
Ei varmaan suostu menemään lääkäriin.
-ap
No sitten pitää odottaa että tilanne muuttuu sellaiseksi että valkotakkiset tulee hakemaan.
No toivottavasti se ei siihen mene.
-ap
Itse ehkä soittaisin ensin koulun terveydenhoitajalle ja opettajalle, kysyisin kuulumisia, tietäisivätkö he enemmän asiasta. Varaisin aikaa harkitusti koulukuraattorin luo. Poika saisi mennä sinne yksin keskustelemaan. Lääkäriä tai ketään muuta en sotkisi vielä mukaan, saattaa ahdistaa poikaa vielä enemmän ja voi sulkeutua kokonaan.
Eka viet nuorisoasemalle huumeseulaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pakko-oireita?
http://www.terve.fi/pakko-oireinen-hairio/pakko-oireinen-hairio
Voi olla.
-ap
llähäri kirjoitti:
Itse ehkä soittaisin ensin koulun terveydenhoitajalle ja opettajalle, kysyisin kuulumisia, tietäisivätkö he enemmän asiasta. Varaisin aikaa harkitusti koulukuraattorin luo. Poika saisi mennä sinne yksin keskustelemaan. Lääkäriä tai ketään muuta en sotkisi vielä mukaan, saattaa ahdistaa poikaa vielä enemmän ja voi sulkeutua kokonaan.
Mitä opettaja tälle voi tehdä? Koulukuraattoreista olen kuullut, että he eivät toimi, kuin pienien ongelmien kanssa ja siirtävät suuremmat lääkäreille. Esimerkiksi koulukuraattorille kerrotaan jotain seksuaalisesta suuntautumisesta ja sitten mieli on parempi, mutta ei juuri ole aikaa miettiä nuoren vaikeita mt-ongelmia. Onko nämä puheet totta?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Eka viet nuorisoasemalle huumeseulaan.
Tuo nakertaa luottamusta nopeasti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pakko-oireita?
http://www.terve.fi/pakko-oireinen-hairio/pakko-oireinen-hairio
Voi olla.
-ap
Miten noi tonne loosiin meni?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Pidä viikon ajan tarkkaa päiväkirjaa kaikista "oireista", kuvaa tapahtuma tarkasti ja laita kesto ja ajankohta ja tilanne ylös. Varaa lääkäriaika itsellesi ja selitä tilanne lääkärille, anna päiväkirja ja pyydä arvioimaan mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Lääkäri osaa kyllä arvioida onko syytä epäillä sairautta tai päihteitä, tai olisiko joku muu tuki sopivampi aloitus. Sitten kun seuraava askel on selvillä, nappaat teinin kainaloon ja menette asiantuntijan puheille.
Tämä on todella hyvä ohje. Olin niin nuori, kun kämppikseni sairastui skitsofreniaan. En tiennyt, että olisin voinut mennä itse vaikka päivystykseenkin. Kuvittelin, että psykiatri vain voi auttaa. Näissä asioissa aikuisen on toimittava.
Käyttäjä226 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä viikon ajan tarkkaa päiväkirjaa kaikista "oireista", kuvaa tapahtuma tarkasti ja laita kesto ja ajankohta ja tilanne ylös. Varaa lääkäriaika itsellesi ja selitä tilanne lääkärille, anna päiväkirja ja pyydä arvioimaan mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Lääkäri osaa kyllä arvioida onko syytä epäillä sairautta tai päihteitä, tai olisiko joku muu tuki sopivampi aloitus. Sitten kun seuraava askel on selvillä, nappaat teinin kainaloon ja menette asiantuntijan puheille.
Tämä on todella hyvä ohje. Olin niin nuori, kun kämppikseni sairastui skitsofreniaan. En tiennyt, että olisin voinut mennä itse vaikka päivystykseenkin. Kuvittelin, että psykiatri vain voi auttaa. Näissä asioissa aikuisen on toimittava.
Hyvä se on, ettei tarvitse odottaa valkotakkisia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
llähäri kirjoitti:
Mitä opettaja tälle voi tehdä? Koulukuraattoreista olen kuullut, että he eivät toimi, kuin pienien ongelmien kanssa ja siirtävät suuremmat lääkäreille. Esimerkiksi koulukuraattorille kerrotaan jotain seksuaalisesta suuntautumisesta ja sitten mieli on parempi, mutta ei juuri ole aikaa miettiä nuoren vaikeita mt-ongelmia. Onko nämä puheet totta?
-ap
Olinko oikeassa koulukuraattoreista?
-ap
Kiitos avusta seuraan tilannetta ja viikon päästä kirjoitan lisää.
-ap
Älä nyt tänne kirjoittele vaan keskity poikaasi. Sinuna en viikkoa odottelisi vaan varaisin ajan heti jos tk:sta meinaat. Tuskin pitävät ainakaan vielä asiaa kiireellisenä ja ajan saat viikkojen päähän. Voit alkaa kirjoitella asioita ylös ja sit päivystykseen jos ei lopu / pahenee. Jos varaa menkää yksityiselle.
Sain pojan taivuteltua lääkäriin ja skitsofrenia diagnoosi ja lääkkeet tuli.
Vierailija kirjoitti:
Sain pojan taivuteltua lääkäriin ja skitsofrenia diagnoosi ja lääkkeet tuli.
-ap
Yhdellä lääkärikäynnilläkö kaikki selvisi? Eikö pojan pitäisi olla osastolla lääkityksen saamiseksi tasapainoon?
Joo tommonen on varmaan hyvä suunnitelma.
-ap