Onko sinulla jokin asia, josta sinun on vaikea tai mahdoton uskoa tilastoja?
Minulla on. Nimittäin ylipainoisuus. Kun tilastojen mukaan miehet ovat useammin ylipainoisia kuin naiset. Tätä on todella vaikea uskoa, kun tuolla kaupungilla hetken seuraa vastaantulijoita. Lähes kaikki yli kolmikymppiset naiset ovat enemmän tai vähemmän pyöreitä, kun taas miehissä on paljon sellaisia sporttisen näköisiä. No, toki ylipainoisia on myös reilusti, mutta huomattavasti vähemmän kuitenkin kuin naisia. Ihan sama ilmiö näkyy omassa kaveripiirissäkin. Lähes jokainen mies harrastaa jonkinlaista liikuntaa, mutta naiset tuntuvat harrastavan lähinnä syömistä, päätellen ainakin heidän ulkomuodostaan.
Itse olen normaalipainoinen, liikuntaa harrastava nainen, mikäli se jonkun mielestä vaikuttaa tähän havaintooni.
Kommentit (51)
Minulla on ollut hieman vaikeuksia uskoa joskus, että Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, ja tialstojen mukaan ruotsinkieleisä olisi ni-in paljon, että sen johdosta jokaisen Suomessa opiskelevan ja koulujakyvän ainoana pakollisena ja ohittamatomana oppiaineena alakoulusta-yliopistoon on ruotsinkieli, jotta tulevaisuudessa jokaiselle, niin suomenkieltä kuin ruotsinkieliselle voitaiin taata palvelu hänen käyttämällä kielellä
Vierailija kirjoitti:
Tilastot ylipainosta on muutenkin vääristyneitä, koska niissä käytetään usein mittarina BMI:tä joka on aivan liian lepsu mittari 90% tapauksista.
Yleensähän sanotaan että ylipainon raja on BMI:ssä 25 ja lihavuuden 30, mutta kattava tieteellinen tutkimus osoitti että lähempänä totuutta olisi lihavuuden rajana naisilla 24 ja miehillä 28, ei suinkaan 30.
Mainitsemasi tutkimus on mm. laihdutustuotteita kauppaavan säätiön rahoittama.
Se, että kokoomus on kerta toisensa jälkeen Suomen suosituin puolue. Kyseinen puolue ajaa niin räikeästi pelkkien rikkaiden etuja, siis miljonäärien, että en voi kertakaikkiaan ymmärtää miten sillä voi olla niin laaja kannatus joka ei putoa millään.
Olen itse laihduttava ylipainoinen parikymppinen nainen ja ainoa tuntemani ylipainoinen mies on keski-ikäinen isäni. Kaikki muut tuntemani ylipainoiset ovat naisia, joten tuo ylipainoisten sukupuolijakauma hätkähdytti minua kovasti. Lisäksi minua epäilyttää myös monet seksitilastot ja minun on vaikea uskoa sitä, että rikollisuus olisi laskenut alueilla, joilla huumeet on laillistettu (tuli mieleen tuosta eräästä toisesta ketjusta). Eniten minua kuitenkin hämmensi tilasto, jonka mukaan 10 tai 12 % suomalaisista "hyväksyy raiskauksen joissain olosuhteissa"...
Näin noin 5 v sitten jutun, jonka mukaan yli 65 % usalaisista hyväksyi kyselytutkimuksessa sotatoimet vieraassa maassa jos se takaisi usalle halpoja resursseja (esim. öljyä).
Miten sä ap selität itsellesi sitten miesten sydän- ja verisuonitautien yleisyyden? Miksi miehet kuolee lihavuuteen yhdistettäviin elintasosairauksiin nuorempina?
Vierailija kirjoitti:
Raiskausten määrä. Minulla on lukemattomia kertomuksia tuttaviltani, sukulaisiltani ja ystäviltäni. Kukaan ei ole ilmoittanut niistä. Minä mukaanlukien. On raiskattu teininä äidin kaverin toimesta ja aikuisena parisuhteessa.
Pelottavaa. Mutta myös hyvin surullista kuultavaa.
Se, että MTV ja Hesari aina väittävät, että suomalaiset haluaisivat tänne lisää p.akolaisia ja m.onikulttuurisuutta. Jos joku kysely-gallup tehdään esim. Helsingin Kalliossa ja haastatellaan siellä nuoria trendikuppiloissa tai kysellään ovensuussa yliopistolla jossain humanistisessa tiedekunnassa, niin sellainen otanta ei ole validi. Se ei edusta kuin yhtä ikäluokkaa ja ihmistyyppiä. Näillä on vain pinnallinen toive saada katukuvasta samanlainen kuin muissa maailman metropoleissa matkatessa on eikä heillä ole omat jälkeläisetkään vielä olemassa, joten heidänkään tulevaisuutensa islamistiterrorin uhassa ei huoleta vielä oikeasti.
Oletteko te tilastoskeptiset kouluttamattomia? Selitättekö asioita itsestä yleistäen ts. tyyliin "en tunne ylipainoisia miehiä, joten heitä ei ole"?
Vierailija kirjoitti:
Se, että MTV ja Hesari aina väittävät, että suomalaiset haluaisivat tänne lisää p.akolaisia ja m.onikulttuurisuutta. Jos joku kysely-gallup tehdään esim. Helsingin Kalliossa ja haastatellaan siellä nuoria trendikuppiloissa tai kysellään ovensuussa yliopistolla jossain humanistisessa tiedekunnassa, niin sellainen otanta ei ole validi. Se ei edusta kuin yhtä ikäluokkaa ja ihmistyyppiä. Näillä on vain pinnallinen toive saada katukuvasta samanlainen kuin muissa maailman metropoleissa matkatessa on eikä heillä ole omat jälkeläisetkään vielä olemassa, joten heidänkään tulevaisuutensa islamistiterrorin uhassa ei huoleta vielä oikeasti.
Näin.
Vierailija kirjoitti:
Raiskausten määrä. Minulla on lukemattomia kertomuksia tuttaviltani, sukulaisiltani ja ystäviltäni. Kukaan ei ole ilmoittanut niistä. Minä mukaanlukien. On raiskattu teininä äidin kaverin toimesta ja aikuisena parisuhteessa.
Tämä on totta. Uhtitutkimusten mukaan vain yksi kymmenestä raiskauksesta tulee koskaan poliisin tietoon. Helpoimmin ilmoitetaan vieraiden ihmisten tekemät raiskaukset. Eli raiskaustilastoista ei oikeastaan pitäisi tehdä minkäänlaisia päätelmiä, vaikka monet niitä haluavat tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Se että naiset pettäisivät yhtä paljon. Kaikki seksiskandaalit, julkiset pettämiset, salarakkaiden ym. pito on täysin miesten hommaa. Ei ole seksikohuja naisten toimesta. Siis niin että varattu nainen pistäisi menemään miehensä selän takana. Pettämissivujen jäsenet miehiä, homojen salarakkaat avioituneita miehiä. Miehet pettävät helvetin paljon enemmän ja naiset sitovat jopa nimensä mieheen. Romanttista.
Varmasti molemmat sukupuolet pettää yhtä paljon mutta miehet on vaan niin hölmöjä että jäävät kiinni. Miehet myös rehentelevät seksiseikkailuillaan paljon enemmät kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä ap selität itsellesi sitten miesten sydän- ja verisuonitautien yleisyyden? Miksi miehet kuolee lihavuuteen yhdistettäviin elintasosairauksiin nuorempina?
En ole ap, mutta jäin miettimään tätä myös. Voisiko olla, että naisten painoissa on enemmän kirjavuutta, eli naiset sijoittuva välille alipaino- sairaalollinen ylipaino, kun miehet puolestaan ovat tasaisesti lievästi ylipainoisia? BMI muuten myös tulkitsee ylipainoiseksi "liian" lihaksikkaan ihmisen, eli se ei koske mitään salijanareita. Toinen mikä voisi selittää ilmiötä, on se, että naiset keskimäärin ovat hanakampia laihduttamaan ylimääräiset kilot pois ja ovat keskimäärin kiinnostuneempia terveydestään kuin miehet? Miehet myös tekevät paljon fyysisempää työtä kuin naiset, voisiko suurempi energiankulutus antaa osittain anteeksi heseannoksen kalorit?
Palkat. Tilastoissa ja av:lla on isommat palkat kuin tosielämässä.
Minä olen löysä pulleromahainen nainen ja mieheni on tiukka ja lihaksikas 20 vuotta voimannostoa harrastanut mies.
Tosin minä olen normaalipainoinen ja mieheni ylipainoinen BMI:n mukaan.
Se että homoseksuaaleja olisi 5-10% väestöstä. Itse törmään jatkuvasti naisista pitäviin naisiin. Tiedä sitten johtuuko piireistä vai mistä. Oma arvioni mututuntumalla homoseksuaaleista koko väestössä olisi suunnilleen 15-25%.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te tilastoskeptiset kouluttamattomia? Selitättekö asioita itsestä yleistäen ts. tyyliin "en tunne ylipainoisia miehiä, joten heitä ei ole"?
No minä, ylipainoinen parikymppinen, opiskelen ammattikorkeassa. En väittänyt kommentissani, etten usko tilastoa, vaan sanoin sen hätkähdyttävän minua. Tietenkin omaa käsitystäsi vastaan oleva tilasto herättää kysymyksiä ja ajatuksia enemmän kuin käsitystäsi myötäilevä tilasto. Se tosin ei mielestäni ole huono asia.
Vierailija kirjoitti:
En voi tietenkkään vastata kuin omasta puolestani. Mutta minusta on toisinaan ihan jännää arvioida omaa käyttäytymistään/ tottumuksiaan ja havaintojaan tilastoihin. Se ei ehkä pysty kokonaan estämään sitä, ettenkö edelleen voisi jatkaa elämääni omassa pienessä kuplassani, mutta tilastoihin hetkeksi perehtyinen antaa ainakin satunnaisen mielikuvan siitä, että on muitakin tapoja valita, tai elää ja olla, vaikken itse sellaista aina tiedosta tai vain huomaa omassa arjessani.
Vierailija kirjoitti:
No johtuisiko siitä, että lihavuus (tai ylipaino) ei kuulu edes viiden tärkeimmän riskitekijän joukkoon?
Tärkeimmät ovat perimä, miessukupuoli, tupakointi, kohonnut verenpaine, korkea LDL ja matala HDL, vähäinen liikunta, diabetes. Ylipaino tulee vasta noiden jälkeen.