35-40 -vuotiaat naiset, miten pukeudutte lämpimänä kesäpäivänä arjessa, kaupungilla?
Jos lämpöasteita on 20-25 ja haluatte näyttää huolitellulta, mutta casual, esim. juuri ostoksilla päivällä?
Pitkät pellavahousut ja olkapäät peittävä paita? Kapripituiset löysät pellavahousut? Polvipituiset shortsit, joko tyköistuvat tai löysät? Kevyt puoleen reiteen ulottuva tunika ja legginsit? Tyköistuva tai väljä hellemekko?
Vai miten? Ainako farkkuihin?
Mitä kenkiä käytätte? Narusandaalit? Matalat tennarit? Pistokkaat? Ballerinat?
Kehtaatteko paljastaa polvenne? Kyynärpäänne? Olkapäänne? Syvä kaula-aukko? Jopa vatsan paljastava toppi?
Kuvatkaa perusasunne.
Kommentit (74)
Mulla oli tänään kaupungilla oranssit korkeavyötäröiset pussilahkeelliset lyosellihousut, harmaa hihaton croptoppi ja semmoset vähän ronskimmat vaalenruskeat nahkasandaalit. Mahaa näkyi pari senttiä navan yläpuolelta.
Eilen mulla oli sininen, puuvilla-viskoosinen, melkein polvipituinen ja avoselkäinen, tankdress (? apua, en keksi suomenkielistä tai edes fiksua sanaa), samat sandaalit ja sandaalien värinen ohuehko nahkavyö.
Sitä edellisen päivän olin lapsen kanssa kotikulmilla lyhyessä, väljässä hihattomassa topissa ja puoleen reiteen ulottuvissa korkeavyötäröisissä printtishortseissa.
Kehtaan paljastaa käsivarret, olkapäät, käyttää olkaimettomia asioita ja syvää kaula-aukkoa, koska rintani ovat pienehköt eli ei tunnu siltä, että vilauttelisin jotain. Säärien, polvien ja reisien näkyminen on okei, kunhan kankut eivät roiku shortseista ulos. Napapaitoja kehtaan käyttää korkeavyötäröisten alaosien kanssa.
Enää en kehtaisin käyttää kittanaa toppia ja pikkushortseja samaan aikaan niin kuin nuorena tein. Viime vuonna pohdin paljon, kuinka lyhyitä shortseja kehtaan käyttää, koska asiallisen mittaisia oli niin vaikea löytää kaupasta. Tulin siihen lopputulokseen, että kun takapuoli ei vilku, housut ovat tarpeeksi pitkät. :D
Perseshortsit eli lyhyet mikroshortsit korkkareissa ja joku nätti pellavapaita ja isot rengaskorvikset ja kyllä tykkään pukeutua seksikkäästi vaikka nyt alkaakin uli uli valitus, että törkeää, tyrkkyä, jne ja voin sanoa ettei kiinnosta edes kiviä teidän jupinanne!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina hame, ympäri vuoden. Kesällä lyhythihainen pusero tai rennommin t-paita.
Lisään, myös tunika on yleinen yläosa. Mulla on varmaan parikymmentä hametta, vähintään polvimitta pitää olla, mutta pidän makseista enemmän. Kaula-aukko saa olla. En paljasta olkapäitäni, olkavarsissa on paljon pigmenttiluomia. Vatsani näkee vain aviomies. Suurin ongelma on materiaalien kanssa, en halua keinokuituja ihoa vasten. Minulla on yleensä aina kuuma ja hikoilen helposti.
Olen 50, mutta vastaan silti.
Jalassa kesäisin Calou- tai Hasbeens-puukengät. Hyvä kävellä ja saan pituutta varteeni (tarpeeseen).
Yläosassa paitamekkoja tai ohuita mekkotunikoita (madeinitaly bypiasilta desigual ). Alla tarpeen mukaan (mekon pituus) valkoiset farkut, siniset ohuet farkut, joogahousut...
Ja tähän yhteensopiva laukku.
Näin siis töissä.
Vapaa-ajalla rento puolihame + neule, maximekko, shortsimekko (urheilukaupan) etc
Anteeksi että vastasi, vaikka olen väärää kohderyhmää.
Vierailija kirjoitti:
No 20-25 lämpöasteessa mulla on farkut (skinny) ja joku toppi/pusero/t-paita, jalassa yleensä tennarit tai ballerinat. Oikein helteillä sortsit/hame ja toppi tai joku mekko. Joskus tyköistuvaa, joskus löysempää, miten nyt huvittaa. Käytän myös farkkusortseja, varvassandaaleita, converseja, ballerinoja. En ymmärrä pukeutumisongelmaa? Mitään pellavaa ei mun päälleni tule ennen kuin olen 80v, se on minusta vanhojen ihmisten vaatemateriaali. Miksi olkapäät pitää peittää? Kyllä mulla helteillä näkyy polvet/kyynärpäät/olkapäät, mahaa en paljasta kun ei ole minusta minkään ikäisellä hyvän maun mukaista. Onko tää joku painokysymys? Olen kyllä hoikka, vaatekoko 34 jos sillä on jotain merkitystä. Ja iältäni 35v.
Olet tainnut vähän tippua kärryiltä, jos pidät pellavaa vanhojen ihmisten materiaalina. Työpaikallani nuoret kesätyöntekijät ovat hulluna pellavaan ja muihin luonnonmateriaaleihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten pukeudutte kesällä töihin jos pitää olla huoliteltu mutta lämpöasteita 20-25?
Riippuu tietty työpaikasta ja työn luonteesta. Klassisesti bisnestyössä pitäisi olla olkapäät piilossa, rintavako ja rintaliivit ja varpaat eivät saisi näkyä. Toimistotyössä ilman suoraa bisneksen tekoa ei ole niin tarkkaa noiden kanssa. Hame, housut, mekko tai vajaamittaiset siistit housut ovat kaikki ok, kunhat ovat siistejä, eivätkä paljasta liikaa.
Pellava on yleensä ryppyistä jos ei silitä, ja silittämiseen en aikaani arkena käytä. Mistä tämä pellavavouhotus?
Jos 25 astetta tai yli niin toppi ja lyhyt hame. Jos viileämpi niin lyhyehköt jeggarit+toppi ja neuletakki tms. Jota tarvittaessa voi riisua. En siis koe nyt 40v et pukeutuisin eri tavalla kuin 20 vuotiaana, itseasiassa silloin tuli pukeuduttua vanhoillisesti, nykyään rennommin ja seksikkäämmin.
Pellava on loistava materiaali kesällä. Pieni ryppyisyys kuuluukin siihen ja on väistämätöntä. Ja jos et jaksa silittää, ei kukaan pakota sua pitämään pellavavaatteita.
Ns. mamma-farkut, nilkkamittaiset skinnyfarkut tai löysät nilkkamittaiset viskoosihousut, ballerinat, sandaalit tai espadrillokset, lyhythihainen pitsipaita, pitkähihainen (hihat käärittynä) pellavapaita tai lyhythihaisia löysiä paitoja, usein myös löysä neuletakki, armyhenkinen ohut takki tai ohut bikertyylinen (sisä)nahkatakki. Myös pellava/puuvillajakku voi toimia yläosana, etenkin töissä. Tärkeintä on, että vaatteet ovat riittävän peittävät, mutta silti kevyet. Yläosat pitää olla aina löysiä, mutta niitä on hankala löytää, koska haluaisin laskeutuvia materiaaleja, ei mitään puuvillaisia ja trikoisia t-paitoja. En halua paljastella olkapäitä, käsivarsia tai sääriä ja yleensä en haluaisi olla ns. paitahihasillaan eli olen tyytyväinen, jos ei ole liian lämmin, että pystyy käyttämään kevyttä jakkua/takkia tai neuletta. Mekkoihminen en ole, mutta olisi ihana löytää joku maksimekko, joka ei olisi yläosastaan liian paljastava. Lyhyempää mekkoa tuskin osaisin pitää ja shortseissa näyttäydyn vain kotipihalla. Ikää 40 ja työpukeutuminen vaatii tiettyä "konservatiivisuutta", vaikka mitään pakollista pukukoodia ei olekaan.
Kuumalla ilmalla pidän pitsistä vintagetoppia ja korkeavyötäröisiä, leveitä viskoosihousuja. Sandaaleiksi kiilapohjat tai pistokkaat, asusteiksi iso korilaukku ja olkihattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polvipituinen hame, kiilakorkokengät ja t-paita on varmaan yleisin. Mekot myös. Tykkään polvipituisista hameista ja 2/3 juhlista, venepääntiestä.[/quote
Mistä löydät hameesi ja mekkosi? Tyylisi kuulostaa kivalta.
Useimmiten Espritiltä, harvemmin kuitenkin kesävaatteita löydän sieltä. Tällä hetkellä kaksi kesähametta on sieltä, mitkä on käytössä. Heillä on kolme mallistoa ja se edc on laadultaan huonompi ja taitaa olla suunnattu enemmän nuorisolle. Heidän pääsuunnittelija vaihtui jossain vaiheessa ja laatu parani huomattavasti. Ostan sieltä myös vaatteet työkäyttöön melko usein. Olen toimistotyöntekijä.
Olen liian vanha tähän, mutta vastaan silti. Mulla on muutama läpinäkyvä puuvillasilkkipaitis, jotka voi jättää auki ja kääriä hihat. Yleensä pidän farkkuja, mutta hamekin löytyy. Näitten kanssa joku viskoositoppi. Baltsut tai korkeat sandaalit. Mitäpä muuta. Mekkoja en löydä, vaikka mielelläni pitäisin.
Vierailija kirjoitti:
Moni on maininnut pellavahousut, mutta mistä löydätte niitä? Haluaisin sellaiset klassiset suoralahkeiset pellavahousut, ei mitään kuminauhavyötäröä, vaan ihan vetskarilla ja taskuilla. Sellaisia ei tunnu mistään löytyvän.
Uffilta oon löytänyt kahdet aivan ihanat pellavahousut ja useampia ihan ok kappaleita. Seuraavat ompelen ehkä itse 😅
Käytän kesällä paljon hameita, pituus sellainen polven yläpuolelle jäävä. Lämpötilasta riippuen hameen kanssa pitkähihainen ( usein joku kiva rento kauluspaita hihat käärittynä), t-paita tai hihaton paita (ei naruolkaintoppeja).
Vaihtoehtona hameelle vapaa-ajalla boyfriend farkut.
Ikää 36 enkä kyllä pidä itseäni niin vanhana että pitäisi ikä jotenkin erityisesti huomioida pukeutumisessa. Tietenkään teinivaatteet ei kiinnosta, mutten mikään täti-ihminen vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on maininnut pellavahousut, mutta mistä löydätte niitä? Haluaisin sellaiset klassiset suoralahkeiset pellavahousut, ei mitään kuminauhavyötäröä, vaan ihan vetskarilla ja taskuilla. Sellaisia ei tunnu mistään löytyvän.
Uffilta oon löytänyt kahdet aivan ihanat pellavahousut ja useampia ihan ok kappaleita. Seuraavat ompelen ehkä itse 😅
Pitääpä lähteä kiertelemään kirppikset, jos sattuisi onnistamaan :) Ennen H&M myi tuollaisia klassisia pellavahousuja, silloin vuosia sitten, kun H&M:n vaatteet olivat muutenkin laadukkaampia kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 20-25 lämpöasteessa mulla on farkut (skinny) ja joku toppi/pusero/t-paita, jalassa yleensä tennarit tai ballerinat. Oikein helteillä sortsit/hame ja toppi tai joku mekko. Joskus tyköistuvaa, joskus löysempää, miten nyt huvittaa. Käytän myös farkkusortseja, varvassandaaleita, converseja, ballerinoja. En ymmärrä pukeutumisongelmaa? Mitään pellavaa ei mun päälleni tule ennen kuin olen 80v, se on minusta vanhojen ihmisten vaatemateriaali. Miksi olkapäät pitää peittää? Kyllä mulla helteillä näkyy polvet/kyynärpäät/olkapäät, mahaa en paljasta kun ei ole minusta minkään ikäisellä hyvän maun mukaista. Onko tää joku painokysymys? Olen kyllä hoikka, vaatekoko 34 jos sillä on jotain merkitystä. Ja iältäni 35v.
Olet tainnut vähän tippua kärryiltä, jos pidät pellavaa vanhojen ihmisten materiaalina. Työpaikallani nuoret kesätyöntekijät ovat hulluna pellavaan ja muihin luonnonmateriaaleihin.
Kyse oli omasta mielipiteestäni, ei siitä mikä on muodin aallonharjalla. Pukeudun siten kuin hyvälle tuntuu ja pellavassa oloni olisi mummomainen, viis siitä miten "muodikasta" se on. Muotia kun ei ole pakko seurata..