Pakko avautua: tinkaajat
Pakko avautua. Olen myyjänä sukulaiseni kukkakaupassa. Meillä on kivijalkakauppa, minkä lisäksi teemme torimyyntiä. Torilla tinkaamisen jopa ymmärrän tiettyyn pisteeseen asti, kunhan se ei ole kerjäystä, mutta! Nämä ihmiset, jotka saapuvat kaupan pihaan ökyautolla ja alkavat narista hinnoista.
Esim. Eräs nainen (ökyauto) alkoi kerätä kukkia.. "Otan 12 saanko kympillä? (norm. euron kpl).
En saisi antaa näistä, koska voittokate on todella pieni pienissä kukissa. No, kun narisi niin sanoin, että 11 euroa. Siis luoja mikä narina siitä, että "niiiiiin väääähäääään. Jääköhän kaupat tekemättä."
Sitten rupesi latomaan muuta ja sitten sanoi, että no nyt kunnon alet tai saattaapi kukat mennä takaisin hyllyyn (oli laittanut jo kasseihin). Sitten laskin loppusumman. 73,5e. Sanoin, että no pyöristetään tasan 70. Nainen kysyy: "No paljonko nyt sitten saatiin alennusta". Vastaan: "3,5 euroa". Nainen erittäin narisevalla äänellä: "Niiiiiiiiin vähäääääään."
Ärsyttää niin nämä kerjääjät! Ilmaiseksko pitäis antaa? Ette te K-marketissakaan rupee kassalla narisee, että 125 euron ostokset nii pyöristä sataseen!
Sitten nämä toiset narisijat. Meillä vaikka pelargonia 4,5 euroa/kpl. Naristaan, että marketista saa 4 kympillä! Tässä vaiheessa sisälläni kiehuu. Ne markettien pelargoniat on sellaisia paskapelargonioita, jotka ei oo nähny auringonvaloa tai vettä sen jälkeen, kun ovat markettiin tulleet! Lisäksi ne on 4-5 kertaa pienempiä kuin, mitä meillä. Eräs tuttu, joka työskenteli Robinhoodissa, kertoi, että heitä oli kielletty kastelemasta kukkia.
Jos olet tällainen mulkku niin vittu lopeta! Pilaat kaikkien mielen!
Kommentit (24)
Itse jos laitan toriin myyntiin tavaraa, niin lisään hinnan päälle tinkimisvaran. Näin ostaja on tyytyväinen kun "säästi" rahaa ja mä sain sen minkä halusinkin.
Ihmisten välillä on tehty kaupankäyntiä tuhansia ja taas tuhansia vuosia. Aina on periaatteena ollut kysynnän ja tarjonnan laki. Yhdellä on jotain mitä toinen haluaa. Jostain löytyy se summa, millä hinnalla tavara vaihtaa omistajaa.
Miksi siis nyt pitäisi kaupankäynnin sääntöjä muuttaa niin, että vain myyjä saisi sanella hinnat?
Jos myytävän tuotteen kate on pieni, niin eiköhän se ole sitten myyjän tehtävä tehdä muutoksia omaan tuotekategoriaansa, sisäänostoonsa, logistiikkaan, varastointiin, markkinointiin ja kaikkeen muuhun, joka vaikuttaa myyntikatteeseen.
Eli turha siitä on ostajaa syyttää jos kate jää omasta mielestään liian pieneksi.
Ilkeä tinkimies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeä tinkimies kirjoitti:
Itse tingin aina (siis en silloin jos ollaan jo sovittu hinta ja olen paikan päällä noutamassa tuotetta) ja olen säästänyt sillä merkittäviä summia. Just ostin viikko sitten uuden sohvan ja kysyin, että mikä on tiukka hinta ja säästin 300€. Ostan paljon tavaraa myös tori.fi ja muista netin kirppiksiltä ja tingin aina. Esim. Myyjällä oli käytetty kamera myynnissä hintaan 1700€, laitoin viestiä että ostan pois jos myyt 1500€, kaupat tuli ja säästin 200€. Myös itse olen valmis tinkimään myymistäni tuotteista, mutta yleensä mun hinta on niin edullinen, että ne menee samantien pyydetyllä hinnalla.
Ökyautoilijat saattavat myös omistaa sen ökyaton sen takia, koska hallitsevat rahan käytön ja tietää miten rahaa tehdään. Yksi syy siihen on ostohinnan alentaminen mahdollisimman paljon.
Maksan mielummin vähän enemmän ja olen mukava ihminen kuin, että minusta jää toiselle ihmiselle vittumainen kuva. En haluaisi ajaa ökyautolla, jos se on ansaittu vittumaisella käytöksellä.
Moni saattaa taipua siihen halvempaan hintaan, koska ei yksinkertaisesti KEHTAA sanoa toiselle ei, kun toinen kerjää niin taitavasti. On tosi ikävää ruveta vänkäämään toiselle vastaan, kun haluaisi olla mukava ja loukkaamatta. Usein nämä tinkaajat ovat nimittäin ammattiloukkaantujia. On sitä paitsi täysin eri asia tingata käytetystä tavarasta yksityishenkilöiden kesken, kuin uudesta tavarasta yrityksen/kaupan kanssa. Toivottavasti et ole ruvennut tinkaamaan paikan päällä ja vielä narisemaan?
Jos joku pitää minua vittumaisena ihmisenä kun tingin, niin ei se minua vois vähempää kiinnostaa. Jos joku myy haluamattaan liian halvalla, niin kyllä kyseinen ihminen on jotenkin vajaa ja tarvitsisi jonkun ulkopuolisen pitämään huolta raha asioistaan.
Olisko minun sohvakaupoilla pitänyt myyjä pyytää vaikka viereiseen kauppaan tinkimään, jos siellä paikan päällä tinkiminen on pahasta? Kysymys, mikä on tiukka hinta, on varmasti sinun mielestä narisemista, mutta taidat olla aika vaikea ihminen. Taidat myös olla sinkku?
PS. Jos joskus ostat asuntoa, niin suosittelen siinä kohtaa tinkimistä. Säästät helposti tuhansia ja jopa kymmeniä tuhansia parhaillaan. Mutta älä narise.. 😂😂
Ei ihminen ole välttämättä vajaa. Osa tinkaajista on niin taitavia manipuloijia. Itselleki käynyt noin että ollaan sovittu etukäteen hinta ja sitten kun ostaja hakee sitä niin rahaa(käteinen) antaessaan antaa vähemmän ja kysyy hymyillen "käykö tämä?" Vetoaa juuri johonkin matkaan tai ei edes välttämättä mihinkään. Kyllä siinä hämmentyy ja saattaa hämmennystään ja ystävällisyyttään sanoa joo, jos kyse on vaikka pyynti 500, tyyppi antaa 480. Ei se tee ihmisestä vajaata. Terve tinkiminen on mielestäni eri asia kuin nämä, jotka tietoisesti ta tiedostamattaan pyrkii jotenkin vetoamaan tunteisiin.
Apn tilanne on ehkä vähän eri asia kuin että kysyy mikä on tiukka hinta?.... Jos uhkailee koko ostotilanteen sillä ettei osta, vaikka ensin kerää tavaraa? Varsinkin jos kyseessä on vain myyjä, eikä kauppias itse. Pitäisi ostajalla olla vähän pelisilmää itselläänkin.
Eräs tuttu myi kerran muistaakseni jotain järjestelmäkameraa. Hyväkuntoinen ja merkiltään hyvä. Hintapyynti 200e. Joku laittoi hänelle tällaisen viestin (tori.fi): "maksan 50e. Mist haen?" Ei vastannut tuttu hänelle mitään.
Ja asuntomyynti on taas ehkä vähän eri asia kuin että menet kauppaan ostamaan hyödykkeitä?
Jos joku pitää minua vittumaisena ihmisenä kun tingin, niin ei se minua vois vähempää kiinnostaa. Jos joku myy haluamattaan liian halvalla, niin kyllä kyseinen ihminen on jotenkin vajaa ja tarvitsisi jonkun ulkopuolisen pitämään huolta raha asioistaan.
Olisko minun sohvakaupoilla pitänyt myyjä pyytää vaikka viereiseen kauppaan tinkimään, jos siellä paikan päällä tinkiminen on pahasta? Kysymys, mikä on tiukka hinta, on varmasti sinun mielestä narisemista, mutta taidat olla aika vaikea ihminen. Taidat myös olla sinkku?
PS. Jos joskus ostat asuntoa, niin suosittelen siinä kohtaa tinkimistä. Säästät helposti tuhansia ja jopa kymmeniä tuhansia parhaillaan. Mutta älä narise.. 😂😂