Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätähän minä olen täällä toitottanut että kaikilla suomalaisilla lapsilla ei ole mahdollisuutta mennä lukioon

Vierailija
29.03.2006 |

koska se maksaa ja aina minut on tyrmätty. Mitäs nyt sanotte kun jopa akateeminen professori Veli-Matti Ritakallio on sitä mieltä että kaikki lapset eivät pääse lukioon koska ei ole rahaa koulukirjoihin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli työtön yksinhuoltaja. Eli jos on oikein köyhä, lukio ei maksa mitään.

Väliinputoajille maksaa, siis ihmisille jotka käyvät töissä, mutta käteen jää liian vähän rahaa.

Vierailija
2/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on meitä köyhiä varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SItä rahaa riittää just siihen mihin sen laitat!

Totuus on vain se, että moni köyhä kaljottelee ja siihen ne kaikki menee.

Suomessa tuet on niin hyvät, että kyllä niillä elää IHAN JOKAINEN

Olettaen, että katsoo tarkkaan ja suunnittelee mihin ne rahat käyttää!

T. itsekin köyhänä opiseklijana 6 vuotta takana (ja toisaan opintolainaa oli pakko ottaa..)

Vierailija
4/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 14-vuotiaasta asti töitä (siivoamista,mansikan poimintaa jne).Otin opintolainaa heti kun sain ja olen tehnyt aina töitä opintojen ohella.

Vierailija
5/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko rahaa kouluttaa lapsi. Ei 16-vuotiaalla vielä ole omaa rahaa maksaa kaikkia kirjoja. Kaikki vanhemmat vaan ei halua panostaa kouluun.

Itse asuin maalla ja olisin halunnut mennä johonkin kouluun, mutta kun äiti ei päästänyt, eikä olisi penniäkään antanut matkoihin, kirjoihin, ruokaan, vaatteisiin... Kotoa en olis pystynyt koulua käymään, kun kaikki koulut oli niin kaukana. Eikä se opintotuki olisi kaikkeen riittänyt. Joten menin sitten töihin ja kouluttauduin vanhemmalla iällä.

Vierailija
6/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olisin jo televisiossa.

Vanhemmat eivät halunneet päästää minua ulkopaikkakunnalle opiskelemaan.

:(

Nykyään kärvistelen vieläkin ammatittomana ja kohta olen 30.

Vierailija
7/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää, miksi opiskelijat eivät käytä opisntotukijärjestelmää hyväkseen vaan kuvittelevat, että toisten ihmisten kuuluu maksaa heidän ammattiin valmistumisensa.

Ajatus on kohtuuton. Oma-aloitteisuutta pitää olla sen verran, että pystyy koulunsa käymään. On maita, joissa nuoret opiskelevat paljon huonommilla etuisuuksilla.

Turhaa raukutusta. Nuoret perheettömät aikuiset pinnistäkööt sen verran aivosolujaan, että keksivät, kumpi on välttämättömämpää kaljan juonti vai aamupuuroainesten osto.

Syöttilää ottaa päähän!!!!!!!

Vierailija
8/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitähän nyt yritetään toitottaa vanhemmille. Tietty lukiokin on hyvä vaihtoehto jos oikein on lahjakas ja hyvä oppilas ja mahdollisuus vaikka professoriksi mutta ei se lukio enää takaa mitään loistotulevaisuutta.

Vierailija
9/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syytellä vanhempiaan, jos ei ole viitsinyt mitään koulua käydä.

Haistakaa lusmut p.....

Vierailija
10/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea nuoruuskohtalo. MIlloin sitä ehtii sitten ryyppäämään?

Vierailija
11/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tehnyt hyvää.

Vierailija
12/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ns. ammattiliset opinnot kuitenkin... Ja piti lähteä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Äiti oli yh eikä rahallista apua herunut. Mutta kummasti sitä tuli toimeen kimppakämpässä opistotuella ja lainalla... lainaa maksan nyt sitten pienestä kotihoidontuestani pois, tosin pienen summan kerrallaan...

Vierailija
13/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin ajattelee samoin.. :(

Syytetään vanhempia siitä ettei päästäny nuorena opiskeleen johonkin kauas ja sen takia on työtön luuseri, kouluttamaton.. Just!

Ootko kuullu 8 et aikuiskoulutus on olemassa. Lukionkin voi suorittaa eläkkeelläkin; semmosiakin teräsmummoja on!! Mitä jos ottaisit vastuun elämästäsi ja hankkisit sen koulutuksen NYT. Vähintään voisit ajatella et vanhempasi ei oo vastuussa aikuisen ihmisen koulusta. Mitä järkeä itkeä vuosiKYMMENIÄ vanhempien päätöksestä olla päästämättä sua kauas?? Sullakin kuitenkin elämää vielä paljon jäljellä ja siitä työikää valtaosa! Opiskeluun ei pala paljoa vuosia.

Mulla on samat lähtöpisteet kuin siskollani ja mulla on 3 ammattinimikettä ja vakityö. En ole jääny syytteleen vanhempiani vaan tehny omat ratkasuni opinnoista. Mulla on opintolainaa joilla oon ostanu kirjoja ja ruokaa. Baariin oon päässy kun vähän suunnittelee rahankäyttöä..

Vierailija
14/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukeen ei ole tullut ainuttakaan korotusta 90-luvun jälkeen ja lukiolaisen vanhempien tulorajoihin ei ole tehty muutoksia inflaation tahdissa lainkaan. Niinpä huonostikin ansaitsevien lapset eivät saa opintotukea tai sitä on alennettu vanhempien tulojen perusteella, vaikka he olisivat todella köyhiä. Tilanne on siis jatkuvasti huonontunut.

Lukiokirjat ovat kalliita ja kustantajat ottavat joka vuosi uusia painoksia ettei vanhoja voisi käyttää. Harvalla lukiolaisella on edes mahdollisuutta saada töitä, meidän kaupungin ainoaan mäkkäriin oli aina satoja hakijoita yhtä paikkaa varten, siivoojaksi ei päässyt alle 18-vuotias kuin suhteilla.

Alaikäisen työ on opiskelu muutenkin, läksyihin pitäisi riittää aikaa. Jos oletetaan, että jo 10-17 -vuotias tienaisi oman elämisensä, ollaanhakoteillä ja pahasti. Sen ikäisen kuuluu käydä koulua ja töitä tehdään siinä sivussa ja sen verran, ettei opiskelut kärsi.

Vierailija
15/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

avot. Luuseri on valmis!

Vierailija
16/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto-ohjauksessa pitäisi havaita tällaiset tapaukset ja opastaa etenkin tällaisten perheiden lapsia sen suhteen, mitä mahdollisuuksia heillä on kouluttautua ja saada siihen tukea.

Vierailija
17/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuuttoman kalliita, lisäksi monessa koulussa kirjasarjoja vaihdetaan niin ahkeraan, että vanhojen kirjojen ostamisesta käytettyinäkään ei ole juuri hyötyä. Kyllä ne opukset ovat melkoinen lovi sellaisen perheen talouteen missä esim toinen työttömänä ja toinen töissä. Monesti silloin kun tahtoo käydä niin ettei tuo työtön puoliso saa juuri mitään käteen, koska pienetkin toisen tulot vaikuttavat niin paljon.

Kyllähän se eriarvoistaa ihmisiä, jos ei ole tavallaan samoja koulumahdollisuuksia. Vaikka kyllähän ammattikoulun kauttakin voi päästä korkeakouluopintoihin käsiksi, ja nopeammin rahavirtoihin käsiksi.

Muutenkin lukiota hiukan yliarvostetaan mielestäni, etenkin nyt kun koulutusta pitäisi keskittää ammatillisiin oppilkaitoksiin...sieltähän noita työpaikkoja tulevaisuudessa tulee, ei akateemisilta aloilta moneltakaan...

Mutta kyllä pitäisi sellainen tilanne olla, että jokainen voisi mennä sinne lukioon jos halu on olemassa, eikä rahallinen tilanne saisi vaikuttaa tuollaisiin päätöksiin.

Nykyisin jo monista lapsiperheistä lähtien ihan pikkuiset ovat eriarvoisessa asemassa taloudellisesti, ja se jos mikä on väärin että työnteolla ei voi monessa tapauksessa turvata edes sitä jokapäiväistä toimeentuloa, ja ne rahat ei kyllä monella todellakaan edes riitä siihen kaljoitteluun...mitä joku täällä mainosti syynä rahalliseen tilanteeseen.

Vierailija
18/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoko sun vanhemmat sulle ettei susta oo mihinkään? Vai eikö ne vaan halunnu että kasvat isoksi.. Tai mahollisesti ajatteli että sun on parempi olla lähempänä (sun ei tarttis muuttaa kotoa, sun ei tarttis alkaa maksaan asunnosta, ruoasta, laskuja..).

Mää ainakin kahen pienen pojan (alle 3- vuotiaiden) oon jo huolissani miten he nyt pärjää.. Ne on mulle aina vauvoja..

Vanhempani oli ihan kammoissani kun muutin kotoa yksin, aloin seurusteleen -kun mää oon se perheen pikki tyttö, isin ja äitin VAUVA..

Sulla on nytten hyvää aikaa kouluttautua, varmaan sulla on selkeämpi kuva mikä olis kiva ammatti kuin yläasteikäsenä?

Jos sulla ny on ääliöt vanhemmat kuitenkin niin otahan kuitenkin vastuu omasta elämästä ja tee siitä hyvä ittellesi?

Mun viimesimmästä valmistumisesta on 3 vuotta. Olin sillon 23. Mun vanhoista luokkakavereista aika vähän on valmistunu vaan jatkaa ja jatkaa.. Itte oon jämähtäny kotiin lapsia tekeen.. ;)

15

Vierailija
19/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elettiin sitten näkkileivällä ja margariinilla, päälle aromisuolaa mauksi kun ei ollut muuta.

No olinpa muodikkaan laiha silloin. Elintason parantuminen on tuonut myös vyötärölle lisää kiloja.

Vierailija
20/27 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon enemmänkin, että vanhemmat joilla siitä rahasta on niin tiukkaa, eivät ole itse koulutettuja eivätkä siten ole koskaan lastaan kannustaneet koulunkäyntiin. Tässä " tutkimuksessa" on vaan ajateltu että se on siitä rahasta kiinni, ja varmaan jotkut ovat sen rahan tekosyyksi sanoneetkin. Kyllä suomessa opiskella voi, jos haluaa, ihan varmasti!!