Onko elämä epäreilua?
Kommentit (8)
Ootsä niin kuin joku kommari vai? Kaikki pitäis olla tasaisen huonosti kaikilla?
Syyrialainen katulapsi vs perus av-mamma. On aika epäreilua. En vain keksi kumman hyväksi.
Elämä on epäreilua sehän on selvä.
Tosi on että eri ihmisillä on erilaiset lähtökohdat, kenellä ns. huonommat kenellä paremmat. Jokainen kuitenkin on ihan itse vastuussa tekemään niistä omista rakennuspalikoistaan se paras mahdollinen. Toiselta kadehtiminen ei vie mihinkään.
On myös suhteellista mitä on "onni". Minulle se on jotain aivan toista kuin sinulle. Oman onnensa eteen pitää myös tehdä jotain, ei sitä ilmaiseksi pudoteta kenellekään. eikä onni ole vakio, ei kenelläkään. Elämä on aaltoliikettä, jatkuvasti uusia haasteita tuovaa. Tässäkin oma vastuu miten niistä selviää.
Jos jään makaamaan mutaan ja inisen epäreiluutta ei mikään koskaan muutukaan. En ehkä saakaan linnaa ja prinssiä/prinsessaa ja puolta valtakuntaa. Voin kuitenkin tehdä siitä risumajastani ihan oman viihtyisän kodin, aivan tavallisen Matti tai Maija Meikäläisen kanssa, tai yksin, ehkä penniä venyttäen mutta oppimalla hyväksymään elämän pienet ilot. Ja olen ehkä paljon onnellisempi kuin ne raharikkaat setelipinojensa äärellä. Rahalla onnea ei voi ostaa. Se tulee ihmisestä itsestään.
Luonto on sokea ja väitetään että se on julma. Julma ehkä siinä mielessä jos koko ajan odotan että saan pelkkää kivaa-kivaa. Onneksi näin ei ole. Olisihan se täysin hajutonta ja mautonta jos näin olisi.
Jos lähdet oletuksesta että elämä on oikeudenmukaista niin tulet pettymään kerta toisensa jälkeen. Sellainen oletus voi riittää pitämään huolen siitä, ettet koskaan ole onnellinen.
Elämä ei ole oikeudenmukaista ja joudut tuon tilanteen kanssa pärjäämään.
Ihan hullu ajatuskin, että elämä olisi oikeudenmukaista. Mitä oikeudenmukaista siinä on, että viaton vauva sairastuu ja kuolee?
Elämää hallitsevat säännöt löytyvät hakusanalla Zalezac facts of life, tarkemmin selitettynä pitkässä tarinassa nimeltä The Millionaire Next Door.
https://www.google.fi/search?q=zalezac+facts+of+life
Säännöistä ensimmänen on "Life is not fair".
Lukekaa koko stoori. Nuo säännöt ovat olemassa ja jos niitä ette huomioi niin teette sen omaksi vahingoksenne. Jos oletatte virheellisesti että elämä on reilua niin sillä oletuksella on ikäviä seurauksia.