Voiko olla totta, että vakityöntekijä saa olla oma ilmoituksella pois 1-3 päivää töistä, mutta kesätyöntekijä tarvitsee lääkärintodistuksen?
Kommentit (25)
Ihan selkeä juttu. Esimies voi hyväksyä kenen tahansa poissaolon omalla ilmoituksella. Esimies voi myös vaatia keneltä tahansa lääkäriin menemistä kun ilmoittaa olevansa sairas. AP:n tapauksessa todennäköisesti on vain ohjeistettu esimiehiä vaatimaan kesätyöntekijöiltä saikkulappua ensimmäisestä päivästä. Näin ollen ei sitten yllättäen juhannuksena tule soittoja kaikilta nuorilta yllättävästä nuhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin Fonectalla numeropalvelussa töissä ja juuri päässyt osa-aikaisesta työntekijästä vakisuhteeseen, kuitenkin vielä kolmen kuukauden koeajan viimeisiä päiviä. Olin päivän sairaana (ruokamyrkytys) ilman lääkärintodistusta, niin seuraavana päivänä (menin silloin töihin) minut irtisanottiin.
Ja tuo oli siis ensimmäinen poissaoloni. En ollut edes myöhästynyt kertaakaan.
Kai kuuluit liittoon ja haastoitte työnantajan oikeuteen laittomasta irtisanomisesta?
Entisessä työpaikassani esimiehen luvalla sai olla pois max kolme päivää, mutta parin vuosittaisen kiiresesongin aikaan jokaisesta sairaspoissaolosta piti olla lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin Fonectalla numeropalvelussa töissä ja juuri päässyt osa-aikaisesta työntekijästä vakisuhteeseen, kuitenkin vielä kolmen kuukauden koeajan viimeisiä päiviä. Olin päivän sairaana (ruokamyrkytys) ilman lääkärintodistusta, niin seuraavana päivänä (menin silloin töihin) minut irtisanottiin.
Ja tuo oli siis ensimmäinen poissaoloni. En ollut edes myöhästynyt kertaakaan.
Kai kuuluit liittoon ja haastoitte työnantajan oikeuteen laittomasta irtisanomisesta?
Koeaika.
2 tai 2,5 päivän kertymä ei ole kiinni työsuhteen laadusta, vaan sen pituudesta. Jos on vaikka 5v määraikainen soppari, niin lain mukainen 2,5 päivää alkaa ketyä toisesta lomankertymiskaudesta.
Jos tuon lain määräämän minimilomaedun LISÄKSI saa ylimääräistä lomaa, niin sille työpaikalla voi olla omia sääntöjään. Joissakin työpaikoissa pitkiä työsuhteita palkitaan lisälomilla.