Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saimaan lähellä asuva, oletko koskaan nähnyt saimaannorppaa luonnossa?

Vierailija
07.06.2017 |

Kiinnostaa tietää kuinka yleistä niiden näkeminen on, vai onko niiden elinalueet rauhoitettu kokonaan niin ettei sinne saa edes mennä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimaan saaressa pikkuinen torppa.

Vierailija
2/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 26 vuoden aikana näkynyt :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sen näkeminen olisi sellainen tapahtuma josta otettaisiin kuva ja päivitettäisiin Facebookiin? :) Ap

Vierailija
4/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Saimaan lähellä. Vanhemmillani on kuitenkin mökki siellä. Olen nähnyt saimaannorpan monesti.

Vierailija
5/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mökkeillyt Saimaan rannalla 46 vuotta. Kertaakaan en ole valitettavasti norppaa nähnyt.

Vierailija
6/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan alle 100m päässä saimaasta,mökki myös saimaalla,ikinä en ole norppaa nähnyt.

uivaa hirveä päin olen melkein ajanut veneellä.

Vierailija
7/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt norpan mökillä saimaalla. En siis asu siellä. Tästä yli 10v. aikaa. Saimaalla olen viettänyt n. 15 mökkilomaa.

Vierailija
8/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, eli aika harvinainen ilmestys taitaa olla. Mä tässä nimittäin mietin että lähtisin autolla Saimaalle katsomaan jos näkisin norppaa mutta taitaa olla aika etäinen haave

Vierailija
9/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki Rantasalmella ja näen norpan joka vuosi. Viime vuonna näin ensimmäistä kertaa kuutin.

Vierailija
10/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan niin mene, että katsot kartasta, että ahaa, tossa on Saimaa ja päräytät mille tahansa lahdenpoukamalle katselemaan norppaa. Niillä on omat alueensa, jossa viihtyvät. Se, että Saimaan vettä nyt jossakin liplattaa, ei tarkoita sitä, että siellä lilluu ja köllii myös se norppa.

Olen minäkin muutaman kerran norpan nähnyt, muttei ehkä näin julkisesti tulisi mieleeni usuttaa ketään kyseisille paikoille...

Vierailija
11/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukivedellä Linnansaaren lähistöllä oli norppa, kun veneiltiin mutta en ehtinyt nähdä kunnolla, kun pää vain vähän veden pinnan yläpuolella. Siellä päin niitä siis on, mutta muuallakin.

Vierailija
12/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Saimaalla ja monesti on tullut norppia nähtyä.

Vierailija
13/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa isovanhemmat asuivat Saimaan rannalla, ja siellä oli lähellä kallio, missä usein köllötteli norppa (näkyi omasta rannasta, niin lähellä). Ja uivia norppia bongailtiin myös.

Norppia taisi olla paljon enemmän silloin 80-luvulla kuin nykyään. Tai sitten meillä oli paikan suhteen hyvä tuuri.

Vierailija
14/15 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa isovanhemmat asuivat Saimaan rannalla, ja siellä oli lähellä kallio, missä usein köllötteli norppa (näkyi omasta rannasta, niin lähellä). Ja uivia norppia bongailtiin myös.

Norppia taisi olla paljon enemmän silloin 80-luvulla kuin nykyään. Tai sitten meillä oli paikan suhteen hyvä tuuri.

Eikun tarkistin, 1980 oli alle 200 norppaa, nyt jo 360! Hyvä hyvä. Suojelu on auttanut oikeasti.

Vierailija
15/15 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalaisena minäkin kuvittelin, että siellä ui norppia ihan solkenaan. Muutin Savonlinnaan opiskelemaan siinä toivossa, että näkisin norppia. No en nähnyt. Myöhemmin käväisin lyhyellä lomalla Islannissa ja siellä näin hylkeitä paljon. Veikeitä otuksia.