5 v lapsi oli hukkua uimahallissa
Käykääpä katsomassa mtv:n sivulta valviontavideo miten 5 v lapsi oli hukkua uimahallissa. Aivan järkyttävää että ihan vieressä on varmaan 10 ihmistä jotka ei tee mitään kun lapsi kelluu ja kelluu pää vedesssä. Linkki ei ehkä onnistu kännyllä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/video-viisivuotias-kamppail…
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Av-mammat olis heti rientäneet avuksi!
Minä voin ainakin myöntää, että jos olen täydessä uimahallissa neljän oman mukulani kanssa, niin en todellakaan vahdi muiden lapsia. Ei tulisi mieleenkään! En kyttää muiden tekemisiä uimahallissa. Ja pidän itsestään selvänä, että jokaisella lapsella on oma huoltaja mukana!
No ei tuo pää veden alla kelluminen kovin normaalilta näyttänyt. Kyllä tuohon itse kiinnittäisi huomiota, jos siinä lähellä/näköetäisyydellä olisi. Itse ainakin kiinnitän aika paljonkin muihin ihmisiin huomiota ja varsinkin tuollaisessa tilanteessa, jossa lapsi kelluu liikkumatta pää veden alla. Suomalaiset vain kääntävät päätä ja kulkevat ohi.
On varmaan äitinä ollut kiva katsoa videotallennetta myöhemmin oikeussalissa. Itse en aluksi olisi varmaan tajunnut, että poika on hukkumassa, muuta siinä vaiheessa kun se alkoi kellumaan, ja olisin ollut ihan vieressä, olisin ehkä kiinnittänyt asiaan huomiota. Itse kierrän kaukaa sukeltelevat pikkupojat, jotta ei tule jalasta potkua päähän, kun on välillä niin villiä se touhu.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin ainakin myöntää, että jos olen täydessä uimahallissa neljän oman mukulani kanssa, niin en todellakaan vahdi muiden lapsia. Ei tulisi mieleenkään! En kyttää muiden tekemisiä uimahallissa. Ja pidän itsestään selvänä, että jokaisella lapsella on oma huoltaja mukana!
En minäkään tuosta ekasta minuutista olisi huomannut että on hukkumassa, näyttää pikkupojan temppuilulta, varsinkin kun menee siinä jossain vaiheessa ympärikin ihan kuperkeikkana. Voin vaan kuvitella miltä hänestä on tuntunut. Videossa ei kai ollut ääntä, niin vaikea sanoa onko hän yrittänyt siinä huutaa jotain vai riittääkö voimat vaan haukkaamaan happea.
Mutta toi laidalla seisova nainen, jonka iholle se poika ajautuu varmaan puoleksitoiättäästa minuutiksi. Miten hän ei tajua mitään? Itse ainakin jo ihmettelisin että mitä ihmettä toi lapsi tossa sukeltaa kiinni minussa. Ja todella pitkän aikaa on pää veden alla ja ihan passiivisena, ei siinä vaiheessa tee enää minkäänlaisia uintiliikkeitäkään, kädet ja jalat vaan heiluu vähän veden tahtiin. En siis tarkoita, että hän olisi näin tehnyt tarkoituksella, ihmettelen vaan että hän ei hoksaa. Ei edes pyri siirtymään pois "sukeltelevan" lapsen vierestä.
Ilmeisesti altaaseen lapsen kanssa tuleva nainen lopulta huutaa hänelle jotain, tuo nainen jää ilmiselvästi heti seuraamaan poikaa. Miettii varmaan siinä että meneekö tarkistamaan ja sitten empii jättää sitä omaa lasta siihen portaille. Ikäänkuin moneen kertaan miettii.
Karmiva video. Muistuu mieleen kun olin oman 2-vuotiaani ja hänen isosikonsa kanssa uimahallissa ja sen sekunnin, että korjasin ison siskon kelluketta, kellui 2-vuotias yhtäkkiä mahallaan vedessä. En ikinä unohda kuinka hiukset leijui siinä veden mukana. Hän oli siis vedes alla ehkä kolme sekuntia, eikä edes vetänyt vettä henkeen, onneksi. Ja oli ihan todella matala allas, oli vaan horjahtanut kumoon veikkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ravintolassa tai uimahallissa siksi, että saisin katsoa muiden lasten perään. Koska niin moni vanhempi on täysin välinpitämätön omien lastensa tekemisten suhteen niin miksi minä täysin tuntematon aikuinen ryhtyisi leikittäjäksi ja valvojaksi. Luonnonvalinta.
Se on kansalaisvelvollisuus. Auttamatta jättämisestä voi saada tuomion. Heitteillejättö, piittaamattomuus, törkeä piittaamattomuus jos on syynä..
Leikittäjäksi tai valvojaksi ei tarvitse kenenkään ryhtyä. Riittää että vaikka kiekaisee asiasta henkilökunnalle. Varmaan itsekkin haluat apua jos hätään joudut.
Ai tosissasi väität, että syyttäjä nostaa kaikkia uimahallissa ko. videon kuvaamisen aikana olleita vastaan syytteen heitteillejätöstä?
Katson oman lapseni perään ja jos olen yksin, en katsele lapsia lainkaan. Videon jälkeen tiedän, että entistä enemmän olen välinpitämätön enkä tiedä tai huomaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
siis häh...sehän tekee jotain temppuja tuolla vedessä? eihän tuommosta nyt voi tietää että uiko vai hukkuuko.
Alussa olikin kunnossa sillä voltin tekeminen vaatii tekniikkaa.
Lopussa ei ole enää kunnossa.
Tilannetta pitää seurata että näkee kelluuko vai onko hukkumassa.
Itse olisin tilanteen erottanut koska poika uinut kilpaa ja uimahypännyt niin olen nähnyt niin paljon lapsia vedessä.
Hukkunut ei koskaan huido pystyasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin vastaajille tuntuu olevan ylpeyden aihe, etteivät huomaisi vieraan lapsen hätää, koska keskittyvät omiinsa. Oudolta tuntuu.
En käy uimahalleissa enkä aio käydä jatkossakaan.
Ällöttää ihmisten välinpitämättömyys.
Vaikka niitä omia lapsia valvookin niin ei se silti estä ettei muka mitään näkisi.
Paitsi jos täys bimbo.
Kauhea tapaus, mutta ilmeisesti aivovauriota alkaa syntyä viiden minuutin kohdalla, joten tämä lapsi on toivottavasti selvinnyt ilman vammaa.
Kirjoitan kuitenkin kysyäkseni, että millainen käytäntö yleensä on. Tämä lapsi taisi olla uimataidoton, luulisin. Mutta saako nykyään viisivuotiaan uimataitoisen lapsen jättää uimahallissa lastenaltaaseen yksin? Lasta minulla ei vielä,ole, älkää pelätkö.
Itselläni on vain epämääräisiä muistikuvia omasta lapsuudestani, jolloin me lapset plutrasimme lastenaltaassa ja äiti ui aikuisten puolella. Ehkä siellä lastenaltaassa oli silloin valvoja, en muista.
Vierailija kirjoitti:
Katson oman lapseni perään ja jos olen yksin, en katsele lapsia lainkaan. Videon jälkeen tiedän, että entistä enemmän olen välinpitämätön enkä tiedä tai huomaa mitään.
Tsemppiä tohon, mä oon pienestä saakka seurannut muita vedessä olevia. Jos joku sukeltaa puolikin minuuttia ilman mitään laitteita niin kyllä siinä pitää reagoida muiden veden lähellä olevien.
Pidän normaalina että rannalla aurinkoa ottavat laskee nuppipäitä ja ovat tietoisia minkälaisia kaveriporukoita esim. rannalla käy. Ei ole paha rasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis häh...sehän tekee jotain temppuja tuolla vedessä? eihän tuommosta nyt voi tietää että uiko vai hukkuuko.
Alussa olikin kunnossa sillä voltin tekeminen vaatii tekniikkaa.
Lopussa ei ole enää kunnossa.
Tilannetta pitää seurata että näkee kelluuko vai onko hukkumassa.Itse olisin tilanteen erottanut koska poika uinut kilpaa ja uimahypännyt niin olen nähnyt niin paljon lapsia vedessä.
Hukkunut ei koskaan huido pystyasennossa.
Lapsi oli uimataidoton, upposi pinnan alle heti alussa, eikä tehnyt mitään tekniikkatemppuja.
Muistan edelleen kun vedin pienen pojan pinnan alta uimahallissa, äiti seisoi altaan reunalla paniikissa ja huusi että auttakaa hänen lastaan. Kaikki muut katsoivat vajaalla katseella ja asenteella että "kyllä joku muu ton hoitaa". Mulle tuli heti refleksi auttaa ja tarttua lapseen, en ymmärrä mikä helvetti ihmisiä vaivaa. Sekään hukkuminen ei ollut mikään kliseinen pärskintää ja huutoa, lapsi vain vajosi veden alle ja kas kummaa kun silti tajusi ettei ollut kaikki hyvin.
Sehän menee niin että jos on lauma ihmisiä joista kukaan ei tee esim tuollaisessa tilanteessa mitään, niin kaikki ajattelevat, että kun kukaan muukaan ei toimi niin ei kai tässä sitten ole tarkoitus toimia. Tehdään mitä muutkin ettei herätä itse huomiota.
Katsoin tuon videon koska on tärkeä opetus ettei tämänkaltaista tilannetta pääse enää koskaan syntymään. Tunti sitten katsoin ja vieläkin tärisen ja itken. Tuon pojan kauhu ja pelko on pitkään mielessäni. Toiset henkilöt altaassa eivät varmaan pääse koskaan syyllisyyden tunteesta eroon. Voimia kaikille.
Eikö uimavalvojien pidä valvoa kaikkia altaita koko ajan? Taukoamatta? Viisi minuuttia on pitkä aika olla valvomatta. Kyllä uimavalvojilla, alan ammattilaisilla, on tässä myös osavastuu.
Ei lapsi mitään temppuja tee siinä alussa, hädissään pyörii ja heittää veden alla kuperkeikkaa, mikä on luontainen reaktio kun pää on veden alla ja jalat ei yllä pohjaan.
Tämä on järkyttävä video. Nämä ihmiset joutuivat joukkoharhaan eli ajattelevat, että mitään hätää ei varmaan ole, kun kukaan muukaan ei tee mitään. Näissä tilanteissa pitäisi uskaltaa poiketa massasta, irroittautua ryhmäpaineesta. Ajatella lasta omanaan, varmistaa, että kaikki on hyvin. Tehdään jatkossa näin, sekä aikuisten ja lasten kanssa. Sekä henkisessä että fyysisessä hädässä. Kysytään, että onko kaikki ok? Välittämällä ei koskaan nolaa itseään.
Miksei sitä saa sanoa että lapsen virolainen äiti sai tosta tuomion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä tohon, mä oon pienestä saakka seurannut muita vedessä olevia. Jos joku sukeltaa puolikin minuuttia ilman mitään laitteita niin kyllä siinä pitää reagoida muiden veden lähellä olevien.
Pidän normaalina että rannalla aurinkoa ottavat laskee nuppipäitä ja ovat tietoisia minkälaisia kaveriporukoita esim. rannalla käy. Ei ole paha rasti.
Mulla sama, aina jään seurailemaan uivia ihmisiä. Joskus kesäisenä päivänä tuntuukin oikein pahalta mennä suositulle rannalle, kun jään vaan tuijottamaan painivien poikien leikkiä, että nouseeko kaikki päät pintaan. Samoin esimerkiksi kaupassa tai ulkona jään seurailemaan, jos joku pieni lapsi (alle kouluikäinen) on selkesti yksin ja haen katseella jotakin huoltajaa lähistöltä. Tämä tapa jäi varmaan, kun olin töissä isossa tavaratalossa ja siellä hukkui lapsia harvase päivä ja henkilökunta oli hyvin koulutettu miten pitää toimia jos lapsi on yksin.
Pisti niin vihaksi katsoa tuo video. Ihmiset eivät viitsineet tarkistaa pojan tilannetta. Siis ei vaan huvittanut ja kiinnostanut. Kuvottavaa! Toivottavasti edes osaavat hävetä koko loppu elämänsä.
Aloituksen linkki. Ensimmäinen viesti.