5 v lapsi oli hukkua uimahallissa
Käykääpä katsomassa mtv:n sivulta valviontavideo miten 5 v lapsi oli hukkua uimahallissa. Aivan järkyttävää että ihan vieressä on varmaan 10 ihmistä jotka ei tee mitään kun lapsi kelluu ja kelluu pää vedesssä. Linkki ei ehkä onnistu kännyllä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/video-viisivuotias-kamppail…
Kommentit (256)
Noille altaassa olleille välinpitämättömille aikuisillekin voisi antaa sakot.
Jos joku olisi tosiaan huomannut ja kylmästi päättänyt olla toimimatta, niin varmaan silloin olisi vähin äänin vaihtanut allasta, eikä jäänyt polskimaan.
Vierailija kirjoitti:
siis häh...sehän tekee jotain temppuja tuolla vedessä? eihän tuommosta nyt voi tietää että uiko vai hukkuuko.
Niin.. itse olen vähän sellainen, että jään tarkkailemaan. Ja kukaan pieni kakara ei ilmaa haukkomatta ole 10 sekunttia pidempään. Väitän, että olisin huomannut. Se kuuluu luonteen piirteeseeni.
Lapset taitavat kestää ja toipua hapenpuutteesta paremmin kuin aikuiset. Mieletön onni matkassa ettei mitään vakavampaa käynyt. Varmasti traumaattinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta jo aivovamma jää. Oli niin pitkään hapetta.
Tossa on äidillä, uimavalvojilla ja kanssa-aikuisilla todella välinpitämätön asenne tilanteeseen. Äiti tuskin suomalainen.
Onko vaikea lukea se linkattu uutinen ennenkuin kommentoi höpöhöpöä? Äiti oli virolainen eikä lapselle jäänyt vammoja.
Tuohan oli poreallas, en ole ko. uimahallissa käynyt, mutta yleensähän porealtaissa on himmeä valaistus ja vesi koko ajan liikkeessä, ylhäältä päin koko tilanteen näkee selvemmin. Silti tuo tuntuu lähes mahdottomalta, että kukaan ei huomaa että poika ei tule pintaan moneen minuuttiin, ja että pieni lapsi vaikuttaa olevan ihan yksin altaassa.
Vahingonkorvaussumma aivan naurettavan pieni tuosta kärsimyksestä ja saattaahan tuosta jotain vaurioita jäädä, mitkä eivät heti näy.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis häh...sehän tekee jotain temppuja tuolla vedessä? eihän tuommosta nyt voi tietää että uiko vai hukkuuko.
Niin.. itse olen vähän sellainen, että jään tarkkailemaan. Ja kukaan pieni kakara ei ilmaa haukkomatta ole 10 sekunttia pidempään. Väitän, että olisin huomannut. Se kuuluu luonteen piirteeseeni.
Itselläni ei ole tapana kummemmin tarkkailla uimahallissa muita ihmisiä, viettävätkö he pinnan alla 5, 10 vai 50 sekuntia. Ehkä elottomasti pää alaspäin kelluvaan lapseen voisi huomio kiinnittyä, JOS sattuihin lapsen huomaamaan. Kukaan ihminen ei jätä toista kuolemaan/hukkumaan jos huomaa tilanteen, siinä tulee sellainen primitiivireaktio, ei tarvitse edes ajatella kun kädet jo toimivat.
Vierailija kirjoitti:
En ole ravintolassa tai uimahallissa siksi, että saisin katsoa muiden lasten perään. Koska niin moni vanhempi on täysin välinpitämätön omien lastensa tekemisten suhteen niin miksi minä täysin tuntematon aikuinen ryhtyisi leikittäjäksi ja valvojaksi. Luonnonvalinta.
Toivottavasti et saa sairaskohtausta uidessasi tai ruokaa väärään kurkkuun ravintolassa, koska miksi kukaan ryhtyisi katsomaan tuntemattoman perään ja ryhtyisi antamaan ensiapua? Jokainen pitäköön huolen omistaan, vai?
Tuo oli sitten sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei nähnyt kerta mitään niin miksi allas lopulta tyhjenee täpötäydestä kun lapsi kelluu elottomana, mutta ei kuitenkaan auteta?? Aikamoinen sattuma. Ajattelivat varmasti, että kyllä nyt joku muu, en minä viitsi..
En usko, että se on ihan tietoista. Vaan kyse on silmien sulkemisesta. "kaikki on hyvin, kaikki on hyvin, tuo tuossa ei ole hukkuva, vaan leikkivä poika, kaikki on hyvin"...
Jokainen kuitenkin hiljaa toivoo, että nyt joku rikkoisi hiljaisuuden ja sanoisi totuuden. Yksikään noista ihmisistä tuskin nukkuu nyt öitään hyvin.
Tällaiset videot saavat arvostamaan niitä ihmisiä, jotka tarttuvat toimeen. Esim. se äijä joku pelasti mereen pudonneen kissan. Ei epäröintiä, vaan heti toimessa.
Ikävä kyllä vedenpinta on kuin peili ja heijastaa sen, mitä ylhäältä siihen heijastuu. Sen vuoksi valvontakamerat eivät ole katossa vaan viistossa siten, että heijastuksia ei näy. Paikassa, missä on paljon ihmisiä räpiköimässä ja sätkimässä jaloillaan, peilin alta häivähtävä liikekään ei kiinnitä vedessäolijan huomiota.
Ihan kauheeta miten välinpitämättömiä ihmisiä paikalla! Tuosta videosta näkyy aivan selvästi kuinka moni huomaa tilanteen, mutta eivät tee asialle mitään. Ummistavat vain silmänsä ja ovat niinkuin eivät olisi mitään huomanneet. Tuossa tilanteessa pitäisi varmistaa, että kaikki on hyvin. Itse en ainakaan pystyisi noin vaan mennä ohi tarkistamatta tilannetta. Tuo video sai kyllä kyyneleet virtaamaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa on äidillä, uimavalvojilla ja kanssa-aikuisilla todella välinpitämätön asenne tilanteeseen. Äiti tuskin suomalainen.
Onko vaikea lukea se linkattu uutinen ennenkuin kommentoi höpöhöpöä? Äiti oli virolainen eikä lapselle jäänyt vammoja.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706072200191487_u0.shtml
Ei kyllä mainita äidin kansalaisuutta ja että jäikö pojalle pysyviä vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Aivan tolkutonta käytöstä noilta aikuisilta. Yks mieskin seisoo ihan vieressä, mutta ei voi tarkistaa, onko lapsi ok.
Toivottavasti uinninvalvoja on saanut potkut ja saa isot sakot.
Äidiltä pitäisi ottaa lapsi pois, ja linnaa ainakin kolme vuotta.
Eihän nykyisin uskalla koskea tai puhutella vierasta lasta. Tulee helposti syytetyksi pedofiiliksi.t
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole tapana kummemmin tarkkailla uimahallissa muita ihmisiä, viettävätkö he pinnan alla 5, 10 vai 50 sekuntia. Ehkä elottomasti pää alaspäin kelluvaan lapseen voisi huomio kiinnittyä, JOS sattuihin lapsen huomaamaan. Kukaan ihminen ei jätä toista kuolemaan/hukkumaan jos huomaa tilanteen, siinä tulee sellainen primitiivireaktio, ei tarvitse edes ajatella kun kädet jo toimivat.
Kyllä minä ainakin tuollaisessa altaassa huomaisin, mutta se on vähän luonne kysymys. Olen sellainen aina, mikä esim. haittaa joskus sitä, että pääsee hauskaan fiilikseen.
Aika kamalaa kyllä ettei kukaan tajunnut auttaa, mutta toisaalta en itsekään kamalasti kiinnitä huomiota muihin uimahallissa.
Tässä videolla kun katsoo koko tilanteen alusta loppuun on helppo nähdä että kaikki ei ole ok, mutta toisaalta aika moni tuosta vaan menee ohi tai luultavasti vain vilkaisee päin eikä siksikään välttämättä tajua mitä tapahtuu varsinkin kun alussa näyttää iha normaalila temppuilulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706072200191487_u0.shtml
Ei kyllä mainita äidin kansalaisuutta ja että jäikö pojalle pysyviä vammoja.
MTV:n linkissä on äidin kansalaisuus ja tieto, ettei pojalle jäänyt vammoja. Iltisessä nämä tiedot puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan tolkutonta käytöstä noilta aikuisilta. Yks mieskin seisoo ihan vieressä, mutta ei voi tarkistaa, onko lapsi ok.
Toivottavasti uinninvalvoja on saanut potkut ja saa isot sakot.
Äidiltä pitäisi ottaa lapsi pois, ja linnaa ainakin kolme vuotta.Eihän nykyisin uskalla koskea tai puhutella vierasta lasta. Tulee helposti syytetyksi pedofiiliksi.t
Saatikka sitten mennä koskemaan tai nostamaan ylös veden alta puolialastonta lasta. Jos oikeasti olisi vaan temppuillut, niin tulisi helposti syytöksiä lapseen kajoamisesta ja vaikka mistä. Varsinkin miehelle.
Ja toisaalta, jos joku pikkukundi sukeltelisi ihan minun vieressäni, menisin kauemmaksi. En ottaisi sitä riskiä, että alkaisin tuijotella jotain lapsen temppuilua - ja hetken päästä tulisi isä/äiti/uimavalvoja kyselemään miksi tuijotan yksinäistä lasta, taidan ahdistella häntä, mikälie pedofiili, porttikielto koko uimahalliin - tämä riittävän kovalla äänellä, jotta varmasti saisin kaikkien huomion.
Nykyaikana ainakaan aikuisten lapsettomien miesten ei ole kovin kiva köllötellä uimahallissa, jos vieressä sukeltelee pikkupoikia. Kun ei ole mukava olo keski-ikäisellä naisellakaan.
Mutta joo, videon poikaan oisin kyllä itse kiinnittänyt huomiota siinä kahden minuutin kohdalla. Paitsi etten olisi huomannut mitään, mikäli olisin ollut tyttärieni kanssa tuolla.
Av-mammat olis heti rientäneet avuksi!
Minä voin ainakin myöntää, että jos olen täydessä uimahallissa neljän oman mukulani kanssa, niin en todellakaan vahdi muiden lapsia. Ei tulisi mieleenkään! En kyttää muiden tekemisiä uimahallissa. Ja pidän itsestään selvänä, että jokaisella lapsella on oma huoltaja mukana!
Uimavalvonta on aina kaikkien vastuulla. Palkatut hengenpelastajat ovat sitä varten, että paikalla on aina myös joku, joka osaa toimia, mutta siihen ei kannata luottaa, että he huomaisivat kaiken. Mutta kyllä he myös seuraavat. Kerran uimahallissa lähes tyhjässä altaassa sulkelsin outoon suuntaan hyvin pitkän matka, pois lähtiessäni ja hätääntynyt uimavalvoja ehti jo tulla ovesta ulos, kun huomasi, että tossahan se äijä onkin ja palasi takaisin kamerakoppiinsa.