Alkoholismi ei ole sairaus
Kommentit (22)
Kyllä se taitaa olla ainakin siinä vaiheessa kun ei pysty toimimaan ilman ryyppyä. Jos ei laita alkoholia kroppaansa niin tulee kramppeja, jalat ei kanna yms.
Kyllä tuo sairaudelta kuulostaa. Toki joku satunnainen kännääminen on eri asia.
Syömis-ja juomishäiriöt ovat sairauksia. Mielenterveysongelmat.
Onko sairauksia edes olemassakaan, vai onko kyse vain sosiaalisista konstruktioista?
Syöpäkin on ongelma, kehonongelma. Ei sairaus.
Alkoholismi on sairaus, jonka yksi oire on asian kieltäminen. Sen takia sitä on vaikea hoitaa.
Ihan sama miksi sitä halutaan kutsua, alkoholismi on vakava ongelma, joka pilaa ihmisen elämän ja aiheuttaa pahaa oloa myös läheisissä. Alkoholisti tarvitsee apua. Jos on vuosikaudet juonut ja laittanut lapsensakin kärsimään (kun normaali terve ihminen ajattelisi ensisijaisesti lastensa parasta), ei selvästikään oma tahto riitä jättämään tuota myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla ainakin siinä vaiheessa kun ei pysty toimimaan ilman ryyppyä. Jos ei laita alkoholia kroppaansa niin tulee kramppeja, jalat ei kanna yms.
Kyllä tuo sairaudelta kuulostaa. Toki joku satunnainen kännääminen on eri asia.
Join itseni kuvaamaasi kuntoon - ja se oli aika sairasta. Puoli pulloa tiukkaa viinaa aamupalaksi, että sai kädet sen verran rauhoittumaan, että pystyi edes tupakan sytyttämään ja uskalsi mennä Alkoon uutta hakemaan...
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on sairaus, jonka yksi oire on asian kieltäminen. Sen takia sitä on vaikea hoitaa.
Samat näin anorexiaa ja bulimiaa sairastavana.
Alkoholismi on yksi addiktion ilmenemismuoto. Ja addiktio on sairaus.
Alkoholismi on sairaus. Kiitos kuitenkin yrityksestäsi ymmärtää jotain, av-palstalääketieteen lisensiaatti.
On sopimus- ja määrittelykysymys sanotaanko alkoholismia sairaudeksi vai ei. Mielestäni sillä ei ole loppujen lopuksi niin väliä. Vähän huvittaa jos pitää eritoten korostaa että alkoholismi on sairaus, mitähän silläkin saavutetaan.
Välillä tuntuu että sairaudeksi määrittely toimii joillekin vapautuksena vastuusta. Minkäs mä sairaudelleni voin? Ymmärtäkää mua!
Vierailija kirjoitti:
On sopimus- ja määrittelykysymys sanotaanko alkoholismia sairaudeksi vai ei. Mielestäni sillä ei ole loppujen lopuksi niin väliä. Vähän huvittaa jos pitää eritoten korostaa että alkoholismi on sairaus, mitähän silläkin saavutetaan.
No onneksi asia ei ole sinun tai ap:n tietämyksen varassa - eikä myöskään mikään mielipideasia.
Vierailija kirjoitti:
Sairauskäsite on pelastusvene siinä vaiheessa, kun ihminen raitistuu. Ihmisen on pakko saada suojaa raitistuessaan, ja sairauskäsite tarjoaa suojan syytöksiltä ja itsesyytöksiltä. Sairauskäsite toimii.
Olen itse raitis alkoholisti, ja raittiuden alussa oli hieman helpompaa kantaa vastuuta pagoista teoistaan ja kohdata todellisuus, kun sai samalla todeta, etten ole paha vaan sairas.
Nyt vuosien raittiuden jälkeen mulle on kokolailla se ja sama, onko alkoholismi sairaus vai ei.
Pääasia, ettei mun tartte enää juoda. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu että sairaudeksi määrittely toimii joillekin vapautuksena vastuusta. Minkäs mä sairaudelleni voin? Ymmärtäkää mua!
Juuri toisinpäin. Jos sinulla on ykköstyypin diabetes, sä elät sen mukaan ja hoidat itseäsi.
Jos sairastat alkoholismia, sä elät sen mukaan, etkä käytä viinaa tai muita päihteitä.
No ainakin ICD-10:n mukaan alkoholismi on sairaus.
Vai aikooko ap.laittaa koko tautiluokituksen uusiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri toisinpäin. Jos sinulla on ykköstyypin diabetes, sä elät sen mukaan ja hoidat itseäsi.
Jos sairastat alkoholismia, sä elät sen mukaan, etkä käytä viinaa tai muita päihteitä.
Ei aina. Omassa lähipiirissä superuhriutujia, joiden mielestä kaikki on jonkun muun syytä. Kuten alkoholismi.
Totta. Alkoholismi, kuten myös syömishäiriöt, bulinamiat ja anoreksiat, ovat tapa toimia ja 'sairaus' häviää kuin sitä ei olisi ikinä ollutkaan yksinkertaisesti muuttamalla tapojaan.
Kts. Diagnoosit F10-F19 Käypä hoito -suosituksesta.
Niin se onkin ongelma, mielenterveysongelma.