Mikä siinä on ettei parturilta koskaan saa sellaista tukkaa kun haluaa?
Kerroksia en ole uskaltanut pyytää enää vuosiin (itsellä pitkä tukka), kun aina tulee sellainen skene-hakattu tukka jossa on vaan ohut takapiiska mistä ei ole mitään iloa. Vaikka miten pyydän että sellainen henkäyksen ohut kerrostus, josta tuskin edes huomaa että kerrostettu niin tadaa, lopputulos on kynitty takapiiska. Vähän kuin lyhyt tukka johon olisi liimattu taakse kökkö rotanhäntä-kerros pitkää, eli olen leikannut lyhyeksi sen jälkeen vaikka olisin hallunnut pitkänä pitää.
Aina olen mallikuvien kanssa liikenteessä ja selitän niin hyvin kuin mahdollista millaisen tukan haluan. Viimeksi oli kuva jossa oli pitkät hiukset ja edestä hieman lyhyempää, ei kuitenkaan otsatukkaa. Selitän että haluan samantyyppistä, niin että hiuksia auki pidettäessä kerros ei näytä otsatukkamaiselta erilliseltä osiolta, vaan nätisti häipyy muun tukan sekaan. Ja kiinni pidettäessä etukerros putoaa kehystämään kasvoja. No lopputulos oli sellainen ylikasvanut otsatukka eli juuri sitä mitä en halunnut.
Varmaan saa syyttää itseäänkin kun ei uskalla lopuksi sanoa että ei tullut mitä halusi. Ja tuleehan hiuksista tasaisemmin leikatut kun käy kampaajalla. Mutta tämä on syy miksi leikkaan yleensä itse hiukset. Saan vääränlaisen mallin tehtyä ihan ilmaiseksi.
On kokeiltu halvemmat ja kalliimmat parturit ja lopputulos aina sellainen johon en ole tyytyväinen. Miten muilla?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parturi-kampaaja täällä, heippa. Tosin, melko tuore tapaus vielä, vielä ei ole takana vuosikymmenten kokemusta.
Itselläni on tapana kysellä muutama vakikysymys joka asiakkaalta: toiveet (tietenkin), miten yleensä kotona hiukset laittaa (kiinni/auki, föönaako, kihartaako jne), kauanko edellisestä leikkauksesta ym. Ja näiden sekä mahdollisten kuvien perusteella päättelen, miten leikkaan.
Usein on tilanteita, joissa olen epävarma. Silloin sanon asiakkaalle, että leikkaan vähän, katsotaan miltä näyttää ja otetaan lisää jos tarvii. Välillä "pöyhin" ja heiluttelen tukkaa, jotta näen miten se liikkuu ja asettuu ja välillä annan peilin asiakkaalle itselleen (asiakkaan selkä kohti seinällä olevaa isoa peiliä ja toinen peili asiakkaan käteen) jolloin asiakas saa kaikessa rauhassa itse katsella ja tutkia työn jälkeä, saa miettiä että onko tarpeen leikata lisää vai ei.
Koen tämän kaiken hyväksi asiakaspalveluksi, asiakas on kokoajan tietoinen siitä, mitä pään takana tapahtuu. MUTTA! Se vie vie pirun paljon aikaa... Hankala olla kärsivällinen ja asiakasta kuunteleva, kun seuraava asiakas jo tuimana vilkuilee kelloa ja odottaa vuoroaan. Parturi-kampaajille aika on kirjaimellisesti rahaa, ja mitä enemmän saat asiakkaita päivään mahtumaan, sitä helpompi on laskut maksaa. Tottakai jokaiseen asiakkaaseen haluaa panostaa täysillä, mutta aina se ei kallisarvoisen ajan vuoksi onnistu. Ei yksinkertaisesti ole varaa käyttää aikaa määräänsä enempää per asiakas, jolloin jostain kohtaa joutuu tinkimään. Vaikkapa esim juuri näistä "välillä leikkauksen katselemisista". Valitettavasti.
Oletko miettinyt että millä hinnalla voisit tehdä alkuun pienen konsultaation (10-15min) josta asiakas sitten maksaisi hieman? Mulla on ainakin joka kerta niin että sitä mallia katsotaan siinä alussa hätäisesti kun laitetaan viittaa päälle ja selitetään samaan aikaan. Entäs jos kampaaja pysähtyisi hetkeksi, avaisi sen asiakkaan tukan ja katsoisi ihan rauhassa kasvojen muotoja ja mitä kannattaa korostaa ja mitä ehkä häivyttää. Sitten kysyisist asikkaan toiveet mallista ja selaisitte niitä mallikirjoja yhdessä, kertoisit että minkäaista mallia suosittelisit (koska se häivyttää pyöreitä poskia tai korostaa sinun kauniita silmiä jne.) ja mitä asiakas itse ehdottomasti haluaa ja onko hänen toiveensa kiveen hakattu vai kaipaako sinun, ammattilaisen, ehdotuksia.
Tätähän tekee se kampaaja esim. siinä vuosia nuoremmaksi ohjelmassa. Kun se asiakas istuu penkkiin, näkee katsojakin miten kampaajan päässä raksuttaa ja se hiplaa niitä hiuksia ja kokeilee miten esim. otsis menisi naamaan jne.
Tätä en ole onnistunut yhdenkään kampaajan kanssa toimimaan, että hän a) pysähtyisi ja kuuntelisi toiveeni b) antaisi ammattimaisen palautteen sen heikkouksista ja kertoisi mikä onnistuu c) Näyttäisi mallikirjoista kuvia ja malleja väreistä toiveeni pohjalta sekä hänen näkemyksensä pohjalta.
Tuo ohjelma on aika kaukana todellisesta tilanteesta :-) ohjelmassa asiakas tulee penkkiin ilman omaa sanan valtaa ja kampaaja tekee mitä tahtoo. Ja koska kyseessä on tv-show, 99% todennäköisyydellä kampaaja tietää etukäteen, mitä on tulossa ja mitä aikoo tehdä (ettei loppuhuipentumassa ole vaatteet, tukka ja meikki kaikki ristiriidassa :-D) samalla todennäköisyydellä aikaa on käytettävissä tuntitolkulla, ei siellä Sirkku ole odottamassa permikseen pääsyä kahden tunnin päästä...
Ideaali tilanne kyllä olisi, jos jokaiselle asiakkaalle voisi varata reilun ajan riittävälle konsultaatiolle, mutta ikävä kyllä useimmat asiakkaat tykkää säästellä rahojaan.
Yhden vinkin mitä osaan asiakkaalle antaa on se, että jo aikaa varatessa kannattaa mainita, että haluaa pitkän, reilun ajan ja että on myös valmis myös maksamaan pitkästä konsultaatiosta. Kun itse huomaa pyytää pitkän ajan, silloin myös kampaaja osaa varautua siihen eikä pistä seuraavaa asiakasta heti perään.
Valitettavasti tuo kiire sitten kostautuu työn tuloksissa. Hinnat ovat jo nyt todella korkeat tällaiselle pienituloiselle tallaajalle, eikä huvita maksaa sitä kallista hintaa jos tulos on vähän sinnepäin. Mutta ymmärrän kyllä kampaajienkin näkökulman. Ei tuolla ammatilla varmaan rikastumaan pääse.
Hassua. Mulla oli yksi kerta v. 2009 kun en tykännyt. Muuten aina täydellinen leikkaus ja väri - vaihdellut tummasta vaaleaan ja pixiestä pitkään. Harmi jos muilla ei koskaan onnistu, hiukset on tosi tärkeät hyvän olon kannalta.
kyllä sä pyytämäsi tukan saat. haluamasi on sitten ehkä. sä saatat luulla muuttuvasi jonkun mallin näkiseksi samanlaisella letillä, mutta ei tuota tietenkään tapahdu.
Olen kerran kävellyt kampaamosta itku silmässä kotiin erittäin epäonnistuneen leikkauksen vuoksi. Vakiokampaajani oli äitiyslomalla, joten varasin eräältä toiselta kampaajalta ajan samasta putiikista. Hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo liikkeeseen astuessa, kun vastassa oli pahemman luokan Kouvola-tukkainen täti. Tuohon aikaan muodissa oli vahva kerrostus ja halusinkin puolipitkään tukkaani näkyvää kerrostusta. Lopputulos oli karmea suunnilleen polkkapituinen täysin pilalle kynitty tukka. Arkana teininä en uskaltanut valittaa, vaan maksoin laskun hampaita kiristellen ja vannoin mielessäni, että en enää koskaan astu ko. putiikkiin.
Olen leikannut oman tukkani jo yli viisi vuotta ja mitä noita vanhoja kuvia olen katsonut, niin leikkaan itse paremman tukan. Toki olisin voinut mennä johonkin paremmalle parturille, joka olisi leikannut tyylikkäämmän mallin ja hyvä parturi varmasti leikkaa minua paremman tukan taitonsakin puolesta, mutta etenkin siksi, että omaa tukkaa on aika hankala leikata tarkasti. Kuitenkin kun oma hiustyylini on vahalla laitettava, niin leikkaaminen ei ole kovinkaan tarkkaa, vaan stailauksella on suurin merkitys. Riittää, että hiukset ovat sivusta siistit ja päältä ei ole niin viimeisen päälle merkityksellistä, että onko kaikki hiukset varmasti oikean mittaisia.
Kone maksoi alle 100 euroa, muutamat sakset alle 50 euroa ja sitten jotain hiusklipsejä ja muuta vastaavaa parilla kympillä. Noilla olen tosiaan yli 5 vuotta pärjännyt, enkä näe miksi ei toimisi seuraavaakin viittä vuotta. Parturista maksoin ennen 25 euroa kerta ja nykyään taitaa olla kalliimpaakin, joten on tässä aika paljon rahaa säästynyt. Ei myöskään tarvitse mennä istumaan sinne ja miettiä, että milloin hiukseni leikkaan, jotta ne on oikean mittaiset silloin kun on jotain tärkeää menoa. Parturilla käydessä tuli leikattua aina vähän liian lyhyeksi, jotta ei heti mene ylipitkäksi. Nykyään siistin tukkani kerran viikossa, niin se on aina optimaalisessa pituudessa.
Uuden tyylin opetteluun toki menee aina oma aikansa, mutta kertaakaan en ole mitään suurempaa virhettä tehnyt leikkauksessa, mutta joskus jotain uutta kokeillessa tullut vähän huonompaa jälkeä, joka on pakottanut hieman muuttamaan sitä mitä tavoittelen, mutta aina olen saanut korjattua, eikä ole tarvinut lyhyeksi vetää kertaakaan.
Voisihan toki käydä joskus parturilla pitkästä aikaa leikauttamassa ja katsoa siitä sitten mallia jos jonkun uuden tyylin haluaa.
M27
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran kävellyt kampaamosta itku silmässä kotiin erittäin epäonnistuneen leikkauksen vuoksi. Vakiokampaajani oli äitiyslomalla, joten varasin eräältä toiselta kampaajalta ajan samasta putiikista. Hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo liikkeeseen astuessa, kun vastassa oli pahemman luokan Kouvola-tukkainen täti. Tuohon aikaan muodissa oli vahva kerrostus ja halusinkin puolipitkään tukkaani näkyvää kerrostusta. Lopputulos oli karmea suunnilleen polkkapituinen täysin pilalle kynitty tukka. Arkana teininä en uskaltanut valittaa, vaan maksoin laskun hampaita kiristellen ja vannoin mielessäni, että en enää koskaan astu ko. putiikkiin.
Itsekin kävin yhdessä parturissa siksi, että se oli ihan lähelläni, eikä vakioparturissani ollut aikoja vapaana. Sakset viuhuivat silmieni vieressä pelottavasti ja ne tippuivat maahankin useaan otteeseen. Tukka oli muuten ihan kohtalainen, mutta hän oli jättänyt minulle kaamean pitkät pulisongit ja tyttöystäväni nauroi katketakseen, kun tulin kotiin. Leikkasin ne sitten itse lyhyemmäksi, joten mitään vahinkoa ei sinäänsä sattunut. Eipä tullut toista kertaa käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä jokaisella itseään arvostavalla kampaajalla kannattaisi olla oma portfolio, siis "tuotenäytekansio", jossa olisi kuvia juuri hänen leikkaamista hänen bravuureistaan. Se olisi vähän kuin CV, josta voi katsoa, että tämä kampaaja on erikoistunut juuri tällaisiin kampauksiin, tykkää tällaisia tehdä ja on juuri tällaisissa taitava. Tai ehkä erikoistunut juuri tämäntyyppisiin hiuksiin/hiuslaatuihin.
Ei missään ammatissa olla taitava kaikessa. Expertit erikoistuu johonkin usein aika kapea-alaiseen juttuun, ja ovat siinä huippuja. Tuollainen portfolio kertoisi sen hyvin. Ja sitten voisi valita sellaisen kampaajan, jonka portfoliossa on juuri sellaisia työnäytteitä, joillaisen itselleenkin haluaisi. Ja kyseisten asioiden expertti osaisi heti sanoa, jos juuri sinun hiuksiin ei sellaista leikkausta vain ole mahdollista tehdä.
Kyllä, ehdotomasti portfolio omasta osaamisesta pitäisi olla. Voisin siis etukäteen karsia sopimattoman ja kiertää esim. tallaiset paikat: https://www.iltakampaamo.com/albumi/kampauksia/
En anna kampaajan koskea hiuksiini niillä ohennussaksilla. Jälki on kamala. En pidä myöskään siitä kun nykyään leikataan silleen sakset pystyasennossa. Olen löytänyt itä-hgistä kampaajan joka leikkaa perinteisesti ja erittäin kevyesti kerrodtaen tukkani. Mulla on vaalea puolipitkä rento polkka ei siis sellainen potta :). Hänellä olen nyt käynyt vuosia.
Oletko miettinyt että millä hinnalla voisit tehdä alkuun pienen konsultaation (10-15min) josta asiakas sitten maksaisi hieman? Mulla on ainakin joka kerta niin että sitä mallia katsotaan siinä alussa hätäisesti kun laitetaan viittaa päälle ja selitetään samaan aikaan. Entäs jos kampaaja pysähtyisi hetkeksi, avaisi sen asiakkaan tukan ja katsoisi ihan rauhassa kasvojen muotoja ja mitä kannattaa korostaa ja mitä ehkä häivyttää. Sitten kysyisist asikkaan toiveet mallista ja selaisitte niitä mallikirjoja yhdessä, kertoisit että minkäaista mallia suosittelisit (koska se häivyttää pyöreitä poskia tai korostaa sinun kauniita silmiä jne.) ja mitä asiakas itse ehdottomasti haluaa ja onko hänen toiveensa kiveen hakattu vai kaipaako sinun, ammattilaisen, ehdotuksia.
Tätähän tekee se kampaaja esim. siinä vuosia nuoremmaksi ohjelmassa. Kun se asiakas istuu penkkiin, näkee katsojakin miten kampaajan päässä raksuttaa ja se hiplaa niitä hiuksia ja kokeilee miten esim. otsis menisi naamaan jne.
Tätä en ole onnistunut yhdenkään kampaajan kanssa toimimaan, että hän a) pysähtyisi ja kuuntelisi toiveeni b) antaisi ammattimaisen palautteen sen heikkouksista ja kertoisi mikä onnistuu c) Näyttäisi mallikirjoista kuvia ja malleja väreistä toiveeni pohjalta sekä hänen näkemyksensä pohjalta.