Verenmyrkytys
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sytostaateista. Tosin täällä vielä kirjottelen mutta oli aika hilkulla.
En ees tiennyt että noin voi käydä, mutta niin vaan kävi.
Sulla tais olla sitten neutropeeninen sepsis.
Niin. (Muistaakseni papereissa luki muun ohella että graavi sepsis, neutropenia)
Miksi olin saanut alapeukun, eikö mun vernmyrkytys ollut tarpeeksi paha kun en kuollut?
T. Se sytostaateista melkein kupsahtanut
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellakin surullista miten huonosti ihmisiä on tässä asiassa informoitu. Pienestäkin haavasta voi päästä kehoon ärhäkkä pöpö ja ellei sairaalaan lähde tarpeeksi nopeasti, asialle ei voida tehdä enää mitään.
Mulla on sattunut kolme kertaa jo. Ensimmäsellä kerralla käteen, sitten kaksi kertaa jalkaan.
Ensimmäisellä kerralla olin vähän yli parikymppinen, joten en tiennyt mistään mitään. Kun käsi turposi ja alkoi tuntua aralta joka puolelta, aloin ihmetellä asiaa. Sitten alkoi haavakohdasta lähetä ylöspäin sellainen punainen juova.
Muistin että lapsena Vaahteramäen Eemeli -kirjassa renki Aatu oli saanut verenmyrkytyksen ja siinä oli tuo juova. Tarinassa Eemeli oli sankari, koska ajoi lumipyryssä Aatun reellä lääkäriin, muuten Aatu olisi kuollut. Kun tuon muistin, tuli itselläkin äkkiä kiire lääkärin. Henki oli sen verran hilkulla että pakottivat ottamaan antibiootin heti siinä lääkärin vastaanotolla.
Sulla on ollut imusuonitulehdus. On eri asia kuin sepsis.
"Imusuonitulehdus (lymfangiitti, lymphangitis) ihossa, jota kansanomaisesti sanotaan virheellisesti "verenmyrkytykseksi", tarkoittaa ihoinfektiosta lähtevää punaista juovaa, joka etenee ihossa sydäntä kohti. Yleisen uskomuksen mukaan ihminen kuolee, kun juova saavuttaa sydämen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan vaiva on yleensä suhteellisen viaton ja helposti hoidettavissa." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Antibiootit kyllä yleensäkin aloitetaan sairaalaolosuhteissa vähänkin vakavamman infektion hoidossa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sytostaateista. Tosin täällä vielä kirjottelen mutta oli aika hilkulla.
Niin. (Muistaakseni papereissa luki muun ohella että graavi sepsis, neutropenia)
Miksi olin saanut alapeukun, eikö mun vernmyrkytys ollut tarpeeksi paha kun en kuollut?
Ehkä alapeukku tuli siitä, että eivät sytostaatit suoraan sepsistä aiheuta. Neutropeniaa kylläkin ja se taas lisää sepsikseen sairastumisen riskiä.
Olisiko syytä katsoa, että on se jäykkäkouristusrokotus voimassa, edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuollaisilla asioilla jotenkin Elvistellä?
Tommy Hellstenin vaimo kuoli myös verenmyrkytykseen, just luin iltasanomista tänään.. Mistähän sille se oikein mahtoi tulla?
Täh, en lainkaan elvistellyt verenmyrkytykselläni :D
Miten tuon voi ottaa edes elvistelynä?
Se sytotyyppi
Vierailija kirjoitti:
Tommy Hellstenin vaimo kuoli myös verenmyrkytykseen, just luin iltasanomista tänään.. Mistähän sille se oikein mahtoi tulla?
Tais joku muukin lukea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenkiertoon päässyt bakteeri. Tulehdus voi edetä nopeasti.
Mikä bakteeri ja mistä?
Kolmasmiljardis bakteeri siitä nurtsin laidalta olevasta toisesta kukkapenkistä, ekan ruusupuskan juurelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sytostaateista ei saada sepsistä, oiskohan alapeukku siitä?
Sytostaatit laskee vastustuskykyä, aiheuttaa neutropenian, ja silloin on altis bakteerien ja/tai sienien aiheuttamallle sepsikselle.
Hyvä että selvisit, minä näen näitä sepsiksiä töissä koko ajan, ja silloin tällöin siitä ei potilas selviäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä alapeukku tuli siitä, että eivät sytostaatit suoraan sepsistä aiheuta. Neutropeniaa kylläkin ja se taas lisää sepsikseen sairastumisen riskiä.
Kiitos selvennyksestä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sytostaateista ei saada sepsistä, oiskohan alapeukku siitä?
Sytostaatit laskee vastustuskykyä, aiheuttaa neutropenian, ja silloin on altis bakteerien ja/tai sienien aiheuttamallle sepsikselle.
Hyvä että selvisit, minä näen näitä sepsiksiä töissä koko ajan, ja silloin tällöin siitä ei potilas selviäkään.
Suurin osa sepsikseen kuolleista on iäkkäitä ja/tai monisairaita, mutta aina joukkoon eksyy jokunen nuorempi ja perustervekin.
Jos on alentunut vastustuskyky, joku perussairaus, vaikkapa diabetes, se altistaa herkemmin
Itse olin silloin sairaalassa toipumassa nekrotisoivasta faskiitista (lihansyöjäbakteeri) ja septisestä sokista, kun kuulin Tommy Hellstenin vaimon kuolleen. Ei tiedetä mistä minä sen sain, mutta lähellä kuolemaa kävin. Onkin tärkeää, että ihmiset tietää asian vakavuuden ja kiireellisyyden. Sairastapaukset ovat lisääntyneet vuosi vuodelta ja kaikilla on riski sairastua, myös terveillä ja nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellakin surullista miten huonosti ihmisiä on tässä asiassa informoitu. Pienestäkin haavasta voi päästä kehoon ärhäkkä pöpö ja ellei sairaalaan lähde tarpeeksi nopeasti, asialle ei voida tehdä enää mitään.
Mulla on sattunut kolme kertaa jo. Ensimmäsellä kerralla käteen, sitten kaksi kertaa jalkaan.
Ensimmäisellä kerralla olin vähän yli parikymppinen, joten en tiennyt mistään mitään. Kun käsi turposi ja alkoi tuntua aralta joka puolelta, aloin ihmetellä asiaa. Sitten alkoi haavakohdasta lähetä ylöspäin sellainen punainen juova.
Muistin että lapsena Vaahteramäen Eemeli -kirjassa renki Aatu oli saanut verenmyrkytyksen ja siinä oli tuo juova. Tarinassa Eemeli oli sankari, koska ajoi lumipyryssä Aatun reellä lääkäriin, muuten Aatu olisi kuollut. Kun tuon muistin, tuli itselläkin äkkiä kiire lääkärin. Henki oli sen verran hilkulla että pakottivat ottamaan antibiootin heti siinä lääkärin vastaanotolla.
Höpö höpö. Tuo on imusuonitulehdus eikä verenmyrkytys. Usein toki vaatii antibiootin, mutta on nykyään ihan ilman sairaalahoitoa hoidettavissa .
Vierailija kirjoitti:
Verenkiertoon päässyt bakteeri. Tulehdus voi edetä nopeasti.
Ihan se sama, joka saattoi aiheuttaa kuoleman vuonna 1650 tai 2022. Jos veressä olevaa bakreeria ei hoideta ajoissa, se voi aiheuttaa sellaisia jälkiseurauksia, joihin kuolee, vaikka varsinaisesti se bakteeri ei tapa.
Ei liity siihen, että antibiootit ovat menettäneet tehoaan vaan siihen, että epämääräisissä oireissa ei tutkita kunnolla vaan hoidetaan oireita tyyliin "syö buranaa". Tällä keinolla hoidettu kuoli jokin aika sitten verenmyrkytyksen jälkiseurauksiin.
Entiseen aikaan punaisen juovan ajateltiin olevan verenmyrkytystä, mutta sitähän se ei aina ole. Verenmyrkytys voi tosiaan lähteä pienestä haavasta, mutta ilman mitään punaista juovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ollut imusuonitulehdus. On eri asia kuin sepsis.
"Imusuonitulehdus (lymfangiitti, lymphangitis) ihossa, jota kansanomaisesti sanotaan virheellisesti "verenmyrkytykseksi", tarkoittaa ihoinfektiosta lähtevää punaista juovaa, joka etenee ihossa sydäntä kohti. Yleisen uskomuksen mukaan ihminen kuolee, kun juova saavuttaa sydämen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan vaiva on yleensä suhteellisen viaton ja helposti hoidettavissa." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Antibiootit kyllä yleensäkin aloitetaan sairaalaolosuhteissa vähänkin vakavamman infektion hoidossa heti.
Mulla oli bakteeri veressä ja suonensisäinen antibiootti aloitettiin heti päivystyksessä pelkän epäilyn vuoksi heti kun verikokeet oli otettu. Sitä jatkettiin sitten muutama päivä sen jälkeen, kun tulos varmistui veriviljelyssä. Oikeaa verenmyrkytystä ei hoideta heittämällä muutamaa pilleriä kitaan.
Sain verenmyrkytyksen (sepsis) mieheni peniksestä. Kolme viikkoa sairaalassa ja kolme päivää teholla.
Jalan haavasta sain minäkin ja pirtukääreen siihen sekä erillaisia yhdistelmäantibiootteja. Ohi meni onneksi.