Ne hulppeat kivitalot isoilla ikkunoilla. Paljonkohan ne maksaa?
Siis niiden rakentaminen. Olen aina sellaisia ihaillut, mutta ei taida varat riittää edes PK-seudun ulkopuolella :(
Kommentit (19)
Tarkka summa: 174.500.
Ap, mitäpä, jos kertoisit, mistä talomallista ja valmistajasta puhut ja minne haluaisit rakentaa?
Meinaan rakennuskustannuksissa tontin muodolla ja sijainnilla on merkitystä. Enkä nyt edes puhu tontin hinnasta, vaan perustuksien ja vaikkapa lvi:n rakentamisesta.
Hetki, etsin sellaisen esimerkin tai kaksi.
Pellolle jos rakentaisi, ei tarvitse kuin vähän kaapia kaivinkoneella ja rakentaminen voi alkaa. Eri asia sitten sellainen tontti josta itse unelmoin: vähän syrjässä, metsäinen...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pellolle jos rakentaisi, ei tarvitse kuin vähän kaapia kaivinkoneella ja rakentaminen voi alkaa. Eri asia sitten sellainen tontti josta itse unelmoin: vähän syrjässä, metsäinen...
Ap
Vähän kaapia? Tutut rakensi pellolle, sieltä kuorittiin ensin pois 2 m epämääräistä savea ja tuotiin soraa/hiekkaa/multaa tilalle. Ihanan kallista.
http://www.fortekivitalot.fi/fi/mesaani
Vaikka tuollainen esimerkkinä, sattui silmään ihan googlehaussa. Ap
Noin 2500-3500e/neliö riippuen tontin perustamiskustannuksista (voi toki olla enemmänkin jos tosi hankala tontti), koosta (isommassa halvempaa) ja varustetasosta. Hajonta on suurta, ja riippuu monista asioista. Meillä helppo tasainen tontti, täysin avaimet käteen toimitus (itse ei tehty yhtään mitään muuta kuin valittiin pinnat ja keittiökalusteet) ja "normi" tason varusteet, hintaa noin 2600e/neliö. Talossa lisäksi 24 neliön kylmä varasto ja 2 auton katos (sis hintaan mutta ei neliöihin). Valmistui viime vuonna kauas pk-seudusta. Rakennusfirmalla meinasi kohteet loppua, joten uskon että saatiin vähän tavallista halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihana talo! 40 neliötä aulatilaa ja vastinparina 10 neliön makuuhuonekopit. Siinä on arkkitehti saanut iloitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana talo! 40 neliötä aulatilaa ja vastinparina 10 neliön makuuhuonekopit. Siinä on arkkitehti saanut iloitella.
Heh, katsoin itsekin että joo-o. Mutta siis ulkonäöllisesti tuollaisia olen ihaillut. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVähän kaapia? Tutut rakensi pellolle, sieltä kuorittiin ensin pois 2 m epämääräistä savea ja tuotiin soraa/hiekkaa/multaa tilalle. Ihanan kallista.
Helpointa on rakentaa kalliolle, senkus valaa perustan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vain 3 makuuhuonetta. Epäkäytännöllinen
Meillä 10 vuotta sitten tehty kivitalo ruuhka-suomessa maksoi 320 000. Tuolkainen kuvan mukainen varmaan haarukassa 450 000-600 000. Nykyään tuollaisia näyttävän näköisi taloja voi tehdä myös puusta. Rapataan pinta. Kustannukset -20% verrattuna kivitaloon. Toinen haluaa ehdottomasti kivitalon, toinen puutalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVähän kaapia? Tutut rakensi pellolle, sieltä kuorittiin ensin pois 2 m epämääräistä savea ja tuotiin soraa/hiekkaa/multaa tilalle. Ihanan kallista.
Me rakensimme vanhalle merenpohjalle eli nykyiseen lehtimetsään, ja parimetriä maata piti meidänkin tontilta vaihtaa soraksi, sekä paaluttaa 25000 €:lla. 180 neliöisen talon runko Fortelta maksoi 225 000, talo kaikkiaan ~600 000 € + plus tontti. Mitään emme tehneet itse, materiaalit enimmäkseen keskihintaisia, osin kalliita. Rakennusmääräykset tekevät rakentamisesta Suomessa todella kallista, talon hinnasta ei olisi pihistelemällä paljoa pois saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on rakentaa kalliolle, senkus valaa perustan.
Heh.
Vierailija kirjoitti:
3000€ / neliö.
Ei riitä
Vähintään 2500€/m2 ja siihenkin saa tehdä paljon itse.
Rakennettiin tämä oma 235m2 11v sitten ja maksoi jo silloin n 500 000€ ilman tonttia pk seudulla
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet muuten väärässä tuon peltotontin pohjien kanssa:) Voisi sanoa että 80% tapauksista pellolla tulee savi vastaan ja sitä sitten kaivetaan ja paalutetaan jopa 15-20m. Paalutus on yhtä kallista kuin louhiminen.
t 2 taloa rakentanut ja 3. suunnitteleva
Meillä maksoi ilman tonttia n.600 000€. Piha vielä hieman kesken. Talo on n.200 m2 ja sijaitsee Espoossa hyvällä seudulla. Lammi-kivitalo!
Niin ja rakennusvuosi oli 2013.
T.18
3000€ / neliö.