Kuinka paljon naisen kuuluu osallistua talon rakentamiseen?
Rakennamme taloa ja pikku hiljaa kiinnostukseni raksalla olemiseen on laskenut kun mies pomottaa, antaa huonoja ohjeita ja jäkättää. Hänen mielestään raksalla kuuluisi olla joka päivä töiden jälkeen hämärään asti. Ihan joka päivä. Alkaa ärsyttää kun mun mielipiteillä ei ole merkitystä.
Meillä ei ole lapsia eikä muutenkaan kiire saada taloa valmiiksi, niin en ymmärrä miksi pitää kauhea kiire ja ressata? Meillä on asuntokin jota emme ole vielä myyneet niin ei ole mikään kiire muutossakaan.
Kuinka paljon naiset yleensä tekee raksalla hommia? Tuntuu, että mies haluaa että oon vaan seuraneitinä jos ei ole muutakaan tekemistä siellä tai sitten antaa tyhmiä ohjeita esim "heitä noi puut tohon pinoon" ja hetken päästä se pino onkin tiellä ja sitä pitää siirtää. Keksii siis jotain tekemistä vaan sen takia että olisi jotain tekemistä. Alkaa olemaan pakkopullaa koko rakentaminen.
Kommentit (45)
Mun mies sais rakentaa talon mulle, tai sitten se ostettaisiin valmiina. En todellakaan menisi tekemään talonrakennustöitä kenenkään toisen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
"Laiska töitänsä laskee" kuuluu vanha sanonta. Kyllä me molemmat oltiin raksalla sen mitä ehdittiin ja tehtiin ihan kaikkia hommia. Eikä kumpikaan laskenut sitä mitä itte on tehnyt tai mitä toinen! Vuosi meni ja joka päivä oltiin, rankka vuosi mutta palkitseva! Minä en olisi jaksanut sitä että monta vuotta tehdään yhtä taloa ja ollaan siinä raksahelvetissä. Ja kyllähän me riideltiinkin, ovet paukkui ja seinät soi ku molemmat huudettiin toisillemme. Mutta sellasta se raksaelämä on, tasaantuu sitten ku talo on valmis.
Laiska töitänsä laskee tulee aina sen suusta joka itse on laiska tai kova valikoimaan töitänsä ja jättää ikävimmät hommat muille.
Ollaan rakennettu itse 2 taloa. Heti alussa sovittiin että minulla on (pää)vastuu kodista, lapsista, kilpailutuksista ja hankinnoista raksaa varten. Miehellä päävastuu raksasta ja molemmilka päivätyöt
Ekan raksan aikaan aöpikset joskus auttoivat lasten kanssa mutta usein pyörivät jaloissa keskenään. 2. raksalla pienin 3v kiipeili telineillä mukana tai lajitteli nauloja yms.
Koskaan ei riitaannuttu toisillemme eikä haukuttu jälkeä. Välillä pidettiin vapaata että jaksettiin taas
Nyt haaveillaan 3. talosta
Aloittaja taas.
Meillä mies haluaa hoitaa kaikki hankinnat jne ja asentaa itse ja se sopii myös mulle. Esimerkiksi katon asensi isänsä kanssa. Hän kyllä kysyy mun mielipidettä ja valitaan pinnat yhdessä. Kuitenkin useimmiten on vähän jyrääjä ja tuo omat mielipiteensä kuuluvasti esille..
Tuntuu kuitenkin, että vähän luovutin jo rakentamisen suhteen kun tuntuu etten ole hyödyllinen. On masentavaa kun haluaisin auttaa ja tehdä siinä missä hänkin, mutta aina etsitään vaan virheet joita olen tehnyt ja niihin sitten keskitytään ties miten kauan. Nykyään on pakkopullaa edes mennä raksalle kun joka kerta kun innoissani ja hyvällä mielellä teen jotain niin ihan kun mies haluaisi näpäyttää ja sitten sanoo tai tekee jotain, että hyvä fiilikseni lähtee.
Muutenkin olen alkanut miettimään suhdettamme. Rakentaessa tulee uusia piirteitä toisesta esiin. Puhuin erostakin jo, mutta mies kuulemma tuntee samanlailla kun ennenkin mua kohtaan. Ollaan kuitenkin vasta nuoria, 25v, niin tässä on aikaa miettiä mitä elämältä halutaan. Toivottavasti se helpottaa kun talo on valmis ja onneksi siihen ei pitäisi mennä enää kovin kauaa.
Perinteisesti olen jättänyt maansiirtotyöt ja perustusten teon naiselle.