Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laaja kirjo oireita, johtuuko kenties kilpirauhasesta?

Vierailija
05.06.2017 |

Itse epäilen kilpirauhasen vajaatoimintaa, voiko kenties olla jotain muuta?

Luettelen nyt ne oireet, jotka muistan näin äkkiseltään. Viime vuonna alkoi aivan tajuton väsymys, mikään määrä unta ei riitä, ei mitkään rutiinit, väsyttää aina koko päivän ihan tolkuttomasti, silmät lupsuvat kiinni, jaksan päivän juuri ja juuri, joskus joudun juomaan energiajuomia ja silti meinaan nukahtaa.

Toisena on huimaus, joka iskee ihan yhtäkkiä. Monesti on ollut kaatuminen lähellä, olen juuri ehtinyt napata jostakin kiinni ja pysynyt pystyssä. Sitten on myös kova heikotus, esim. eilen kun laitoin ruokaa lautaselle, yhtäkkiä vain tuli niin voimaton olo, etten jaksanut pidellä lautasta, hyvä kun jaksoin seistä. Vapinaa on välillä, mutta aika harvoin.

Minusta on tämän vuoden puolella myös tullut todella kömpelö. Kompastelen omiin jalkoihini, jos otan askeleen taaksepäin, meinaan aina horjahtaa ja kaatua, tiputtelen asioita, en saa niitä paikalleen ensimmäisellä kerralla, joudun esim. tiskirättiä laittamaan paikalleen kaksi tai kolme kertaa ennenkuin saan sen siihen.

Yksi oire on myös todella huono muisti. Olen aina ollut huonomuistinen, mutta tämä ei ole sellaista. Unohtelen paljon asioita, voin aloittaa lauseen, mutta sitten unohtaa mitä olin puhumassa. Unohdan myös aika usein nykyään pyykit koneeseen, unohdan tehdä jonkun asian mikä pitää hoitaa, unohdan ostaa kaupasta jotakin vaikka kuljen lista kädessä jne.

Kaikista pahin väysymyksen lisäksi on rajut mielialan vaihtelut. Mielialani heittelee laidasta laitaan, olen huomannut kuitenkin sään vaikuttavan tähän. Jos on aurinkoinen päivä, olen ihan hyvällä tuulella, mutta jos on synkkää ja/tai sataa, olen kiukkuisempi. Olen huomannut, että olen aika kärttyinen ja tiuskin helposti muille. Tulistun myös helposti asioista nykyään.

Tästä en tiedä onko oire mistään, mutta huomasin pari päivää sitten, että minulle oli ilmestynyt ympäri kehoa pieniä mustelmia, ehkä puolikkaan pikkurillin kynnen kokoisia. Tänään niitä oli ilmestynyt lisää, enkä ole tietääkseni kopauttanut niitä kohtia mihinkään. Tästäkään en tiedä onko oire, mutta palelen mielestäni paljon helpommin kuin ennen. Melkein jatkuvasti on kylmä sisällä, vaikka muilla olisi kuuma.

Sitten iho, viime kesänä vain yksi päivä käsiini tuli paha ihottuma. Se on jatkunut tähän päivään asti, vaikka olen käyttänyt vaikka ja mitä voiteita. Se on todella paha sormissa ja kyynärtaipeissa. Luulin sitä pitkään atooppiseksi ihottumaksi, koska minulla on atooppinen iho, mutta luin jostakin että olisi merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja atooppinen ihoni oli melkein täysin oireeton viime kesään saakka.

Kuukautiseni ovat myös muuttuneet. Ne muuttuivat vuodenvaihteessa, vuodon määrä ja päivä vaihtuivat. Suht säännölliset ne ovat olleet, heittäneet 1-3päivää. Viime kukautiset alkoivat päivän liian aikaisin ja vuoto oli outoa. Vuoto oli niukempaa kuin yleensä, tähän päivään asti olen vuotanut kuin seula aina kuukautisten ajan.

Nämä nyt olivat ne oireet, jotka tulivat mieleeni. Saatoin unohtaa jotakin, mutta lisään sitten jos muistuu mieleen. Mutta mitä mieltä te olette, mistä nämä voisivat johtua?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

19: Anemiaa ei pitäisi olla, sen verran lääkäri suostui tutkimaan että otti hemoglobiinin. Se on minulla aina ollut hyvä, mutta eihän se tietysti mitään kerro. Keliakiaa olen miettinyt, kun mahan kanssa on ongelmia ollut jo pidempään, mutta tuntuisi olevan enemmän ärtynyt suoli, siitäkin puhun huomenna. Koitan saada itseni tutkimuksiin huomenna vaikka väkisin. Minulla on kuitenkin luotto siihen, että tämä lääkäri olisi järkevä, jotkut ovat kehuneet tämän kunnan mieslääkäreitä.

-AP

Vierailija
22/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi täydellinen verenkuva. Muisti selittyy väsymyksellä, mutta mustelmat herättää huolta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa huuhaalta mutta jätä ihan kaikki vehnä (ja ohra, ruis), myös täysjyät, pois esim. kuukaudeksi.

Mullakin oli väsymystä, ihottumaa, tajunnan laskua, mielialan heittelyjä ja mitähän kaikkea muuta. Tutkittiin kilpparit ja kaikki, mutta syy tähän oirehdintaan olikin gluteeni.

Vierailija
24/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

22: Yritän vaatia. Kyllä nyt pätevän lääkärin pitäisi ymmärtää tutkia näillä oireilla. 

23: Itse asiassa olen jo aika kauan sitten alkanut noudattaa FODMAP- ruokavaliota ja se on tuntunut auttavan maha ongelmiin, mutta muut oireet jatkuvat joten eivät taida olla yhteydessä toisiinsa. Kokeilin viime viikolla syödä vehnää, niin taas mahan kanssa ongelmia, eli vaikuttaa ärtyneeltä suolelta tai keliakialta. Tahdon silti kyllä tutkia myös keliakian mahdollisuuden. Ja niin, laktoosi ainakin on pahentanut maha vaivoja.

-AP

Vierailija
25/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sua mikään vaivaa, olet vain laiska ja saamaton luulosairas. Saisiko olla mielialalääkkeitä? Kiitos ja näkemiin.

Vierailija
26/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: Vai niin, tämäpä on mielenkiintoinen teoria. Mistäköhän tällaisen diagnoosin repäisit?

-AP

Vierailija
27/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25: Vai niin, tämäpä on mielenkiintoinen teoria. Mistäköhän tällaisen diagnoosin repäisit?

-AP

Terveyskeskuslääkäriltä, kun kävin vajaatoimintaepäilyn vuoksi vastaanotolla.

Vierailija
28/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jouduin käymään kolmesti lääkärissä ennen kuin pääsin verikokeisiin. Minulla oli päänsärkyä, hengästymistä, huimausta, huonoa muistia, ärtyisyyttä, palelua, järkyttävää uupumusta ja väsymystä. Ensin sanottiin että sinulla on vain hartiat jumissa, toisen kerran että on rannekanavaoireyhtyma ja kolmannella kerralla lääkäri tarjosi masennusta :D

verikokeista löytyi alhainen hemoglobiini ja varastorauta loppu. Pyydä että katsovat sinultakin varastoraudan, voi kuulema olla lopussa vaikka hemoglobiini olisikin hyvä.

Vierailija
29/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain luontaistuotekaupoissa mitataan myös varastorautaa

Vierailija
30/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieetit ovat myös usein syynä kilpirauhasongelmiin. http://www.vauva.fi/keskustelu/2889627/kitudieetit-kilpirauhanen-kannat…

Vierailija
31/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään vajaa toimintaa

Vierailija
32/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voit pankkitunnuksilla tunnistautua ja kirjautua sisään Omakantaan. Katso sieltä labratulokset ja mitä sinne on kirjoitettu aikasemmista käynneistäsi.

Sinuna en myöskään puhuisi väsymyksestä vaan uupumuksesta. Jos olet nukutun yön jäljistä uupunut aamulla, kerro se.

Onko uniongelmia?

Onko mitään nivelkipuja? Onko jännetulehduksia ollut yms.? Nykivätkö lihakset? Onko puutumista käsissä ja jaloissa?

Hiukset ja kynnet, mikä on niiden kunto?

Miten oli lihominen tai laihtuminen? Onko turvotuksia esim. silmien alueella, kasvoissa, leuassa?

Onko sydänoireita, eli sydän hakkaa nopeasti, tms.?

Oletko mitannut verenpaineesi? Mitkä on kolesteroliarvot?

Vierailija
33/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulla ummetusta , turvotusta (kädet, naama, vatsa) ,hiustenlähtöä ja alhainen ruumiinlämpö aamulla ,heti herätessä? Alle 36 astetta, toistuvasti? onko ferritiini mitattu? hb ei kerro mitään rautatilanteesta.

Mustelmat eivät selity vajaatoiminnalla.

T.vajaatoimintainen äiti, jolle toistamiseen tarjottiin mielialalääkitystä. Nyt ok vajislääkityksellä.

Vierailija
34/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepopulssi, istuen ja ruumiinlämpö herätessä kertovat paljon.

Vierailija
35/37 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju onkin jatkanut omaa elämäänsä täällä. Olen katsonut Omakantaa mitä viime kerroista lukee, muttei lue mitään. Näkyy käynnit kyllä, mutta kun sen avaa, on vain paikka jossa käyty ja aika, muuten tyhjää. Eivät siis ole kirjanneet mitään käynneistä sen ihmeemmin ilmeisesti.

Olen puhunut väsymyksestä sekä uupumuksesta. Olen sanonut myös, että mikään määrä unta ei tunnu riittävän, uni on yhtäjaksoista, lukuunottamatta yhtä heräämistä yöllä kun pitää käydä vessassa. Nivelkipuja ei ole, eikä mitään tulehduksia tmv. ole ollut. Minulla kuitenkin on ollut vuosia välilevy rappeuma, joten selkä-, polvi- ja nilkkakipuja on ollut vuosia.  En ole huomannut nykimistä enkä oikein puutumistakaan muista huomanneeni.  

Hiuksia nyt tietysti lähtee, mutta normaalin rajoissa, ei mitenkään tukoittain. Kynnet ovat aika hyvässä kunnossa, eivät lohkeile tmv. 

Aivan, tämän unohdin kirjoittaa. Olen lihonut ihan kauheasti, olen koittanut laihduttaa ihan vain ruokailu- ja ulkoilutottumuksia muuttamalla, mutta paino ei vain ole tippunut. Sekin oli yksi syy, miksi epäilykset kilpirauhasesta heräsivät. Turvotusta en ole huomannut. 

Välillä tuntuu että sydän hakkaisi aika nopeastikin, mutta menee ohi parissa minuutissa, joten en ole sen kummemmin sitä miettinyt. Pitää sekin varmaan lisätä listaan.  

Verenpaineita seurailen, ne ovat ihan ok, alapaine lievästi koholla, jäi raskauden jälkeen. Mutta ei mitenkään isosti, verenpaine yleensä 85/139 paikkeilla. Kolesteroliarvosta ei mitään käsitystä. 

33: Ummetusta on, sitten on taas ripulia. Uskon näiden olevan oire ärtyneestä suolesta, koska maha on ollut ihan ok kun noudatan FODMAP-ruokavaliota. Turvotusta en ole huomannut, enkä mitään suurempaa hiustenlähtöä. Lämpöä en ole mitannut aamuisin, joten en osaa sanoa. Ferritiiniä ei ole mitattu. Tiedän, monet ovat sanoneet tuota joten muistan sen. 

Voihan olla noiden mustelmien kohdalla, etten vain muista niiden kopahtaneen, mutta ovat jotenkin niin pieniä ja outoja. 

-AP

Vierailija
36/37 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tulla päivittämään ketjun, tulin juuri lääkäristä. Kerroin oireet lääkärille ja hän teki lähetteen verikokeeseen. Otattaa kilpirauhasarvot ja keliakian. Eikä tarvinnut yhtään olla hankala, iso helpotus. Melkeinpä ihmetteli, miksei ole aikaisemmin jo tehty lähetettä.

-AP

Vierailija
37/37 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin nyt päivittämään ketjun kun tulokset olivat tulleet Omakantaan. En oikein tiedä mikä minua mahtaa vaivata, koska kaikki arvot olivat viitearvojen sisäpuolella. Tosin kilpirauhasesta oli otettu vain TSH ja T-4 ja pitkä liuta muita arvoja. Verta otettiin 4 putkea. Ideoita mitä seuraavaksi? Tietysti lääkäriin uudelleen, mutta nyt en saa aikaa varattua, enkä tiedä pääsenkö enää ennen syksyä, kun terveyskeskus on suljettu koko ensi kuun ja jonot olivat viime kerrallakin 8viikkoa.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän