Amk-tutkinnot ja palkat? Sama korkea-aste - täysin eri palkat! Miksi näin?
Ammattikorkeakouluista eli alemmalta korkea-asteelta valmistuu useaan eri tutkintoon. Katselin palkkatilastoja ja pisti sellainen silmään, että sairaanhoitajat ovat palkkatilastojen pohjasakkaa, vaikka tekevät vuorotyötä ja työ on kuulemma tosi raskasta.
Eipä liene yllätys, että insinöörit karkaavat palkkatilastoissa kauas hoitajien edelle. Lisäksi insinöörien palkat nousevat uravuosien myötä, mutta hoitajilla palkat jämähtävät jäykkiin taulukoihin. Toki insinöörit toimivat usein johtoportaassa toisin kuin sairaanhoitajat. Tuohon väliin sopii sitten muut amk-tutkinnot.
Mitä mieltä olette siitä, että saman koulun käyneille maksetaan täysin erilaista palkkaa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että kovaäänisimmät palkan ja statuksen vaatijat (lääkärit ja hoitajat) ovat juuri aloilla, joissa ihmisten auttamisen luulisi olevan se päämotivaattori.
Lääkärikunta oli valmis romauttamaan koko terveydenhoitojärjestelmän oman työmarkkina-asemansa pönkittämiseksi. Lääkäripulan takia ihmiset eivät pääse hoitoon, mutta se ei tätä ammattikuntaa hetkauta. Opiskelijatkin jopa nousivat taannoin barrikadeille, kun koulutusmääriä suunniteltiin nostettavaksi riittävälle tasolle. Toki syynä oli huoli opetuksen laadusta. ;)
Kevään kirjoittaja kirjoitti:
Ammattikorkeakouluista eli alemmalta korkea-asteelta valmistuu useaan eri tutkintoon. Katselin palkkatilastoja ja pisti sellainen silmään, että sairaanhoitajat ovat palkkatilastojen pohjasakkaa, vaikka tekevät vuorotyötä ja työ on kuulemma tosi raskasta.
Eipä liene yllätys, että insinöörit karkaavat palkkatilastoissa kauas hoitajien edelle. Lisäksi insinöörien palkat nousevat uravuosien myötä, mutta hoitajilla palkat jämähtävät jäykkiin taulukoihin. Toki insinöörit toimivat usein johtoportaassa toisin kuin sairaanhoitajat. Tuohon väliin sopii sitten muut amk-tutkinnot.
Mitä mieltä olette siitä, että saman koulun käyneille maksetaan täysin erilaista palkkaa?
Olet vielä nuori ihminen, etkä ymmärrä, ettei palkka määräydy pelkästään tutkinnon perusteella, vaan on riippuvainen myös työn tuottavuudesta. Suurin osa sairaanhoitajista työskentelee julkisella sektorilla, jossa palkkarahat kootaan meiltä kaikilta eli veronmaksajilta ja jossa työn tuottavuus on alhainen. Kyse on tietenkin alasta, jossa tuottavuus ei voikaan olla kovin korkea, mutta samalla palkkojen nousua rajoittaa se, että palkkojen nousu tarkoittaisi samalla myös aika hillitöntä veroasteen nousua tai vaihtoehtoisesti hoitopalveluista joutuisi jatkossa maksamaan aika hillittömästi.
Insinöörit puolestaan työskentelevät yksityisellä sektorilla, jossa työn tuottavuuden määrittelee kysynnän ja tarjonnan laki. Ja sitä tehdään, mikä menee kaupaksi markkinoilla eli kun jotakin tuotetta/palvelua/suunnittelua ostetaan, jota insinööri on ollut tekemässä, voidaan maksaa suuria palkkojakin. Tämä on yleinen piirre yksityisellä sektorilla. Tosin siellä tulee myös herkemmin potkut insinöörillekin, jos ei tuote tms. käykään kaupaksi, kun taas sairaanhoitaja ei yleensä saa potkuja siksi, ettei hänen työnsä tuota juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että kovaäänisimmät palkan ja statuksen vaatijat (lääkärit ja hoitajat) ovat juuri aloilla, joissa ihmisten auttamisen luulisi olevan se päämotivaattori.
Kävin 4v koulua (oon th) ja liksasta jää käteen noin 250e enemmän kuin mitä jäi kun työskentelin kaupassa. Siellä mun tuntiliksa oli 12.5e, sh:na/th:na 15e/h.
Ja ei, mä en todellakaan odota mitään 4000 e:n kk liksaa. Mulle riittäis, että.kk liksa olis se 2500 edes.
Se mikä risoo kyllä rossa hoitoalalla on just se, että palkka ei ole neuvoteltavissa, vaan mennään taulukon mukaan. Mistään et saa mitään lisää vaikka kuinka hankit lisäosaamista, korkeintaan saat lisää duunia.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat haluaisi sen 3000e peruspalkkana, eli että tuo olisi peruspalkka jonka saisi esim. päivätyöstä. Mielestäni ihan kohtuullinen kun miettii työn vaativuutta. Norjassa kuitenkin saa yli 5000e/kk.
Norja on rikas maa. Siellä keskiarvona tienataan 60 000€
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat haluaisi sen 3000e peruspalkkana, eli että tuo olisi peruspalkka jonka saisi esim. päivätyöstä. Mielestäni ihan kohtuullinen kun miettii työn vaativuutta. Norjassa kuitenkin saa yli 5000e/kk.
Turha heittää keskusteluun toisen maan palkkatasoa. Asumisen ja elämisen kulut Norjassa aivan toista tasoa kuin Suomessa. Ja kyllä tiedän niitä sairaanhoitajia, jotka säästäneet rahaa Norjassa työskennellessään asuessaan opiskelijakämppää vastaavissa asuntoloissa. Jos verrataan samaa elämänlaatua ja -tasoa maiden välillä ero ei ole merkittävä. Silti olen kyllä sillä kannalla, että mieluiten ulkomaille töihin,jos vaihtoehto on työttömyys Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 4v koulua (oon th) ja liksasta jää käteen noin 250e enemmän kuin mitä jäi kun työskentelin kaupassa. Siellä mun tuntiliksa oli 12.5e, sh:na/th:na 15e/h.
Ja ei, mä en todellakaan odota mitään 4000 e:n kk liksaa. Mulle riittäis, että.kk liksa olis se 2500 edes.
Se mikä risoo kyllä rossa hoitoalalla on just se, että palkka ei ole neuvoteltavissa, vaan mennään taulukon mukaan. Mistään et saa mitään lisää vaikka kuinka hankit lisäosaamista, korkeintaan saat lisää duunia.
250 euroa kuussa nettona on paljon. Mietipä mistä joutuisit kiristämään, jos tuota summaa ei sinulle säännöllisesti tilille tulisi.
Palkkaa ei makseta sen mukaan mikä koulutus ihmisellä on vaan sen mukaan mitä tekee työkseen. Itse olen käynyt ammattikoulun ja tienaan 5500 € kuukaudessa. Yksityisellä sektorilla palkka muodostuu usein siltä pohjalta miten paljon pystyy tuottamaan lisäarvoa yritykselle. Maksan mielelläni sinulle 1000 € siitä, että teet minulle 2000 €.
Sh-palkkakuoppa kolmentonnin palkkoineen puhututtaa jatkuvasti, mutta puhuttaisiinko välillä sosiaalialan 2200-palkoista. Koulutus täysin verrannollinen sairaanhoitajaan ja työnkuvakin paikoin jopa vastuullisempi.
Koittakaa nyt ymmärtää että palkkaa maksetaan työn mukaan, ei koulutuksen.